kloori/kloriitti erot??

siivoushullu

Nyt esittäisin sitten tyhmän kysymyksen, varautukaa :D

Mitä eroa on kloorilla ja kloriitilla?

Mulla on ollut kloriittia, jolla olen valkaissut lakanoita yms, ja pessyt meidän kylpyammeen tummentumista. Nyt tarttui kaupasta mukaan 'klooripuhdistusaine', jossa samanlaiset ohjeet pesuun ja valkaisuun kuin siinä kloriittipullossakin. Mutta jaa-a, ei valkaissut ammetta eikä lähtenyt tahra lakanastakaan. Eli taitavat olla eri ainetta tyystin... Mutta josko joku voisi informoida enemmän.. kiitos.. :P

10

14103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lh.........

katoppas siitä uudesta purkista se vaikuttava aine. jos siinä on kloramin-T- nimistä, niin se ei valkaise mitään...eli siitä voi johtua tuo.

• kari789

Siitä on nyt aikaa jo yli 40v kun kemiaa olen opiskellut. Mieleeni on jäänyt että kloori on kaasu, joka on tappavan myrkyllinen. Sitä on käytetty sodassakin taistelukaasuna vihollisen surmaamiseksi.

• 2€/h(min2h)

kloriti on valkaisuun (pyykit pinnat)
        kloori on desifiointiin (hajut, bakteerit)
        fino klooripuhdistusaine desifioi ja valkaisee myös
        http://rakennussiivous.com

• että näin

Kuten esim. Ariel. Kloori on taas desinfiointiaine. Itse Kloorilla on myös valkaiseva vaikutus, mutta klooropitoisessa puhdistusaineessa ei ole käytetty valkaisuun varvittavaa määrää klooria, koska aine on tarkoitettu desinfiointiin.

• ppm

Käyttäkää hyvät ihmiset klooripitoisia aineita harkiten. Ovat luonnossa hyvin hitaasti harjoavia MYRKKYJÄ !!!! Siis oikeasti tappavia aineita joista kalat ja muut eliöt kuolee ja ihmisiä on tapettu sodassa.

--Ja sitten onko se pyykkien valkaisu nyt niin tärkeä asia. Kotisiivouksessa ei tarvita klooria. Mekaaninen hankaus ja yleispuhdistusane riittävät.

• pesuakka

No kauan saisi hangata jos pitäisi saada valkoisesta lavuaarista pois tummat hiusväri läntit.
        Kloriitilla lähti hetkessä.
        Samoin keittiön valkoiset, hieman rosoiset työtasot, ei puhdistu hankaamalla.

• siivooja täti
        pesuakka kirjoitti:

No kauan saisi hangata jos pitäisi saada valkoisesta lavuaarista pois tummat hiusväri läntit.
        Kloriitilla lähti hetkessä.
        Samoin keittiön valkoiset, hieman rosoiset työtasot, ei puhdistu hankaamalla.

kloorin ph on 12 eli on emäs. kalkki saostumiin tehoaa hapan puhdistusaine eli ph:n on oltava alle 5.

• Vimillälähtee

osta pulloVimiä tai Ciffiä niin lähtee tahrat altaasta ja pakkoko se allas on kaikella mönjällä yleensä töhriä??

• Anonyymi

Onko pakolaisella tietoa edes siivouksesta...
        -Tero

• Anonyymi

Pyykinpesukoneessa käytän itse vain etikkaa, huuhtelusinrlokerossa. 2 rkl prr koneellinen.
      Ikivanhojen paitojenkin valkoiset kohdat pysyvät valkoisina.
      Samoin kaikki muukin mikä on valkeaa pyykissä. Värit kirkastuvat. Esim punainen ei tummu, vaan on punaista.
      Kodeissa ei tarvita klooriåitoisia aineita kuin jos perheellä on norovirustartunta, ja tarvitsee desinfioida. Silloinkin ohjeen mukaan laimentaen. Ja sitten mennään tosiasiaan, että kun tapat kaikki hyvätkin bakteerit joltain pinnalta,ja jostain siihen pintaan tulee 50 ikävää pöpöä, ne huomaavat että on tilaa kuin norsun nahkan päällä, ja alkavat täyttää tilaa.
      Olen siivooja. Käytän töissä hyvin harkiten mitään vahvempia siivouskemikaaleja. Just tuon takia, etten järjestä liikaa pöpöille tilaa levitä.
      Nykyään on mikrokuituliinat., joita pestään kuumassa, joten eikun hyvin laimea käyttöliuos jolla kostutetaan liinat. Ja puhtaasta likaiseen päin pyyhitään aina liinalla, käännetään puolia käyttöön eri juttuihin. Kun liinasta ei löydy enää pintaa jonka voi ottaa käyttöön, pyykkipussiin ja uusi käyttöön.
      Kotona en käytä sitäkään vähää aineita. Vain rasvaiseen käytän fairystä tehtyä laimeaa käyttöliuosta. Kun joka ilta tekee pika- yp- siivouksen, se riittää hyvin. Lomilla sitten putsaan kaapit, laatikostot, jääkaapin, hellantakuset, yläpölyt sun sellaiset.
      Lattiakaivo: tarpeen mukaan. Vessanpyttyyn toisinaan siivutan sitruunaa. Annan vaikuttaa ja vetäisen. Paikkakunnalla on usein ruskeaa vettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4421
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      74
      2862
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2403
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1687
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1379
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      69
      1080
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      64
      860
    9. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      832
    Aihe