Kompostoiva käymälä sisätiloihin

Lapintyttö78

Rakennamme kaava-alueen ulkopuolelle. Ympäristö- ja myös kustannussyistä haluaisimme kompostoivan sisävessan. Siis vessa tulisi ympärivuotiseen käyttöön 5-6 henkiselle perheelle. Onko joku toteuttanut tälläista ratkaisua? Voiko laittaa yläkertaan oman vessan ikäänkuin samaan yhteyteen? Mitä malleja on, miten ne toimivat? Kokemuksia? Kiitos vastauksista!

37

8414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wt wt 43t re

      Noista on ollut paljonkin debattia viime vuosina. Koitas haeskella jostain YLE:n areenasta ohjelmia aiheesta. Ainakin yhden muistan, missä jotkut olivat jotain kymmenen vuotta sitten tehneet kompostivessan sisälle. Idea oli, että oli kellarikerros, minne tavara kertyi isoon säiliöön kompostoitumaan. Ei se mikään valtavan mutkikkaan oloinen systeemi ollut, hyvin mietityt putket ja muutaman jääkaapinkokoinen säiliö. Kuulemma ei tarvitse edes tyhjentää kovin usein. Olivat kertomansa mukaan oikeinkin tyytyväisiä.

      Kyllä kai vessoja voi laittaa montakin samaan, "viemäreitä" ja vessojen sijaintia pitää miettiä, että ei mene röörit tukkoon liikojen mutkien takia. Kai periaatteessa suunnilleen päällekkäin ois paras ja alimmaiseksi säiliö.

      Aattelin vaan, että noinkin isolle perheelle pitäisi olla sitä kapasitettia, ettei jatkuvasti tarvi olla paskanluonnissa. Kaitpa valmistajilla on valmisratkaisujakin, mutta mun mielestä tossa ohjelmassa oli säiliö ja putket tehty ite ja ostettu valmiina vaan istuimet.

      • METSIEN MIES

        KUKA VITTU TAHTOO KUSTA SISÄLLÄ? MINÄ EN AINAKAAN. HAISEE VIIKON SENKIN JÄLKEEN. Kyllä sitä ketjua riittää jos polkupyörällä ajaa METSÄÄN KUSELLE.


      • vdffffffffffff
        METSIEN MIES kirjoitti:

        KUKA VITTU TAHTOO KUSTA SISÄLLÄ? MINÄ EN AINAKAAN. HAISEE VIIKON SENKIN JÄLKEEN. Kyllä sitä ketjua riittää jos polkupyörällä ajaa METSÄÄN KUSELLE.

        Älä kuseskele nurkkiiin tai sohvan taakse, opettele käyttämään toalettia :DDDD


    • Ja rakenna talosi sellaiseen paikkaan, jossa on oikeasti toimivat julkiset kulkuyhteydet, jolloin voit luopua perheessä olevasta/-vista autosta.

      Ja viemäröinnin suhteen ehdottaisin halpaa, ja ekologista ratkaisua, eli vesivessoja joiden jätevet johdetaan umpisäliöön. Säiliön mitoitus siten, että tyhjennys 3-4 kertaa vuodessa riittää, yksi tyhjennyskerta ei paljoa maksa, ja jätteet käsitellään ainakin viimeisen päälle oikein. Lisäbonuksena teillä on talo, jonka voitte oikeasti myydä tulevaisuudessa, tuollaista kuivakäymälätaloa ei kukaan osta (ellei kyse ole kesämökistä).

      • väärinväärin

        Kompostikäymälä on aina ekologisin vaihtoehto. Ei kuluta vettä, ei tarvitse maksaa tyhjennyksistä ja etenkään ei saastuta ollenkaan. Katos, paska on puhdasta lannoitetta, maailman fosforivarat ovat loppumassa, ennen pellot lannoitettiin paskalla, nykyisin louhitulla fosforilla. Pian on taas aika alkaa arvostamaan paskaa. Se ei ole jätettä vaan lannoitetta. Kuullut mainostettavan Kekkilän kanankakkaa :DDDD

        Voihan se olla, että sulla tulee menemään tulevaisuudessa businesten kanssa heikosti, et oikein ymmärrä. Talojahan on myyty jo vuosikymmenet nimenomaan ekoloogisuus myyntivalttina.


      • keksittäisiin nyt

        sitä kiellettäisiin, nerokas keksintö että puhtaalla juomavedellä huuhdotaan paskat viemäriin, ei tunnukaan enää niin hohdokkaalta


      • Viivi.

        noin 120 euroa. Että vuodessa neljä kertaa tekee jo viitisensataa euroa.
        Ei ole mun mielestä halpa. Olen myös harkinnut kuivakäymälää omakotitaloon.
        Eipä jäädy talvella putketkaan.


      • Kustapaskaa

        Tässäpä se on taas yksi egoilija, joka miettii päivät pitkät, miten saisi ihmisiltä kusetettua loputkin rahat toimimattomiin jätevesi ratkaisuihin.


      • Puhurix

        Ja sinä olet sit varmaan tehnyt ekoteon ja kuljet vain julkisilla?


      • Puhurix kirjoitti:

        Ja sinä olet sit varmaan tehnyt ekoteon ja kuljet vain julkisilla?

        Kyllä olen, kun lopetin välittäjän työt, niin ostin oman auton. Puolessa vuodessa totesin sen täysin turhaksi, ja siirryin julkisen liikenteen käyttäjäksi.


      • Puhurix
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyllä olen, kun lopetin välittäjän työt, niin ostin oman auton. Puolessa vuodessa totesin sen täysin turhaksi, ja siirryin julkisen liikenteen käyttäjäksi.

        ettei välittäjän töitä kyllä pysty tekemään julkisilla. Katos kyllä olen silti sitä mieltä että on turhempi teko juoksuttaa paskoja juomavedellä jäteviemäriin kuin auton välttämätön käyttö.


      • Neuvoja.

        Umpisäiliön tyhjennyksen hinta tulee olemaan nyt syksyllä 2011 230-270 euroa per kerta. Kolme-neljä kertaa vuodessa se tekee noin tuhat euroa.


    • Rauli Badding

      ainakaan laita sellasta vessaa, jossa paskat jää pyörimään istuinrumpuun ja sitten saat tyhjentää sitä melkein viikoittain... homma alkaa varmasti maistua sille itselleen!

      Tutustupa clivus multrum nimiseen ratkaisuun: iso pönttö jonne paskat putoo kompostoitumaan: tyhjennysväli useita vuosia. (kompostoitunut tavara vie tilaa niin vähän, että pönttö ei kuitenkaan ole mahdottoman kokoinen.)

      Pönttö kellaritilaan ja vessat suoraan päälle, jolloin paskat saadaan tippumaan suoralla putkella säiliöön. Jos pakko, voisi toinen vessa ehkä olla vähävetinenkin, jolloin pieni mutka viemäriin on mahdollinen, mutta liika vesi haittaa kompostoitumista ja muodostaa ongelman: jonnekin sekin olisi johdettava. Itse suunnittelin tällaista vaihtoehtoa, mutta talon pohjapiirros ei antanut myöten: vessaratkaisu olisi pitänyt olla mietittynä jo heti kun suunnittelu käynnistyi.

      Kun säiliöstä vetää vielä tuuletusputken katolle, ja mahdollinen tuuletin mukaan, pitäisi ratkaisun olla myös varsin hajuton.

      Toivotan onnea ja menestystä hankkeelle. Kunnioitettava ja hieno ajatus!

      • kari789

        Lainaus:
        Kun säiliöstä vetää vielä tuuletusputken katolle, ja mahdollinen tuuletin mukaan, pitäisi ratkaisun olla myös varsin hajuton.

        Niin pitäisi olla hajuton, mutta onko.
        Olin kerran remonttia tekemässä talossa, jossa oli kellarissa se jätesäiliö ja katolle menevässä putkessa tuuletin. Arvaa haisiko ko kohteessa paska. Olipahan luonnonmukaista asumista.

        Ja onko se ekologista, että jatvuvasti puhalletaan lämmintä ilmaa ulos.


        Turun seudulla on tälläinen eko-asunto-alue, johon ei saanut rakentaa vesivessoja.
        Muutaman vuoden paskanhajua kärsittyään asukkaat hakivat lupaa vesivessojen rakentamiseen.


      • Rauli Badding
        kari789 kirjoitti:

        Lainaus:
        Kun säiliöstä vetää vielä tuuletusputken katolle, ja mahdollinen tuuletin mukaan, pitäisi ratkaisun olla myös varsin hajuton.

        Niin pitäisi olla hajuton, mutta onko.
        Olin kerran remonttia tekemässä talossa, jossa oli kellarissa se jätesäiliö ja katolle menevässä putkessa tuuletin. Arvaa haisiko ko kohteessa paska. Olipahan luonnonmukaista asumista.

        Ja onko se ekologista, että jatvuvasti puhalletaan lämmintä ilmaa ulos.


        Turun seudulla on tälläinen eko-asunto-alue, johon ei saanut rakentaa vesivessoja.
        Muutaman vuoden paskanhajua kärsittyään asukkaat hakivat lupaa vesivessojen rakentamiseen.

        vaihtoehtoisia ratkaisuja kannata tyrmätä siksi, että itseä ei kiinnosta tai jossain on ongelmia.

        "Olin kerran remonttia tekemässä talossa, jossa oli kellarissa se jätesäiliö ja katolle menevässä putkessa tuuletin. Arvaa haisiko ko kohteessa paska. Olipahan luonnonmukaista asumista."

        Olen samaa mieltä, että jos kompostivessa johtaa siihen, että taloudessa haisee paska, niin silloin vesivessa on hyvä vaihtoehto. Sellainen minullekin tulee. Mutta: hyvin toimiva komposti ei juurikaan haise. Kompostin kanssa pitää osata käyttää kuiviketta, suotonesteet pitää johtaa erilliseen pyttyyn, tuuletus pitäisi hoitaa niin, että koko kasa saa ilmaa, eikä ala mädäntyä. Kompostivessa on varmasti vaikeakäyttöisempi kuin vesivessa, mutta uskaltaisin veikata, että eko-orientoituneellae ja asiaan perehtyvälle onnistunut ja ekologinen valinta. Jotain älytöntä mielestäni sisältyy siihenkin, että normivessassa paskaa huuhdotaan vesilaitoksen puhdistamalla ja tarkistamalla vedellä, joka tutkimusten mukaan on kaupan pullovesiäkin puhtaampaa!

        "Ja onko se ekologista, että jatvuvasti puhalletaan lämmintä ilmaa ulos."

        Mikäs tässä nyt niin ekologista olisi: lämpöä talo hukkaa jatkuvasti ja ennenkaikkea ilmastoinnin kautta. Kellaria ei toivottavasti tarvitse lämmittää, vaan se toimii alkuperäisellä "maalämmöllä". Tällöin ainoaksi saastutukseksi jää ydinvoimala, josta 20w puhallin ottaa virtansa.

        "Muutaman vuoden paskanhajua kärsittyään asukkaat hakivat lupaa vesivessojen rakentamiseen. "

        Viisas veto.


    • Eräs tuttavaperheeni on sellaisen omaan asuntoonsa hankkinut. Hintakaan ei ollut montaa tuhatta. perheessä on 5-henkeä. Sisätiloissa oleva wc ei poikea normaalista wcstä. Ainoa ero käytössä oli muistaakseni että paperi oli laitettava eri paikkaan. Puolen vuoden välein talon ulkopuolella olevassa pienestä "jätteenkäsittelykopperosta" vaihdettiin paperinen "kauppakassi", joka oli täyttynyt kuivasta ja hajuttomasta. Virtsan systeemi käsitteli uv valolla ja suodatti siitä joitain aineita pois, minkä jälkeen virtsa oli luonnolle vähemman haitallista kuin miedolla käsitiskiaineella pestyjen astioiden tiskivesi. Virrankulutus koko systeemillä oli 100w.

    • m

      Huussi ry,n sivuilla www.huussi.net

      • itse.

        Mies väkertää huussin itse koivulaudasta. Hyviä sijoitus kohteita huussille on terassi,parveke,viherhuone. Maalaa huussi talon värityksen mukaan,niin ei erotu liikkaa itse asuin rakennuksesta. Pian vaimosi ja lähi naapurisi kiittävät sinua mustasta kompostimullasta. Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja rakentamaan. P.s perheen pinemmille kannattaa tehdä pinempi reikä,etteivät luiskahda.


    • tyhmä olio

      kaikki vesivessat jossain vaiheessa kielletä kunhan nyt ensin öljyllä sun muulla sonnalla hölvätään kaikki vesi juomakelvottomaksi ensin. Siinä vaiheessa tosin ei olisi enää väliä vaikka paskoisi suoraan mereen tai järveen.

    • Kokemusta on

      Kompostoiva käymälä voi olla hyvä ajatus kaava-alueen ulkopuolella. Lisäksi tulevat kuitenkin harmaiden vesien (keittiö, suihku) käsittely. Valitettavasti valvontaviranomaiset eivät ymmärrä, että kompostoiva vessa poistaa typestä huomattavasti enemmän kuin vaaditaan, fosforinpoisto on yleensä riittävä, mutta kiintoaineesta vaaditaan 80 %:n puhdistustulosta ja kuivakäymälä poistaa vain 40 %:a. Sinun on siis pakko rakentaa myös kaksi saostuskaivoa, maahanimeyttämö tai maasuodatusallas ja ainakin osassa kuntia myös erillinen fosforinpoisto. Näiden kustannusten jälkeen tulee suunnilleen yhtä kalliiksi rakentaa vesivessa puhdistuslaitteistolla. Syynä ovat pelkät viranomaismääräykset ja virkamiesten tulkinta asetustekstistä ilman järjen käyttöä.

    • Matti Viikate

      Jos haluaa niin voi toki tehdä, eikä hyvin tehtynä tule mitään odottamatonta ongelmaa. Yläkertaan voi laittaa kun vain asettelee ne oikein, että menee sopivasti samaan putkeen kaikki. Mallihan on ihan suunnittelu kysymys, joten se ei ole ratkaisevaa. Käytännössä ovat toimineet ihan hyvin. Siitä vain muistuttaisin että kannattaa rakentaa kunnolla kunnon aineista, sekä laittaa riittävän iso säiliö. Iso säiliö on tärkeä ettei tyhjennys muodostu ongelmaksi. Sitä toki kannattaa miettiä, miten moinen vaikuttaa talon jälleenmyyti arvoon. Varsinkin siinä tapauksessa, jos joudutte pakolla myymään vaikka jonkin onnettomuuden seurauksena. http://mattiviikate.newsvine.com/

      • SevenD

        Karsee ajatus, jos perheessä olis max. 2 yrittäisin edes ymmärtää....


      • Matti Viikate
        SevenD kirjoitti:

        Karsee ajatus, jos perheessä olis max. 2 yrittäisin edes ymmärtää....

        Niin se on niin kuin se on, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Voisi olettaa että aatetta taustalla ketkä näin tekee, vaikka moderni tuollainen onkin ihan OK laitos, hyvin tehtynä.


    • Tähtisielu

      Tämä on lainaus eräältä mikseri.netin forumilta: http://www.mikseri.net/clubs/post.php?post_id=6971502

      "Minulla on kaksi 30 litran ämpäriä nyt kesäksi täynnä itsetehtyä multaa ja itsekasvatettuja kastematoja, projekti on kestänyt noin kolme vuotta. Keksin kivan nimenkin tälle: boneko. Sana tulee sanoista bonsai ja ekosysteemi. Tarkoituksena on vielä jossain vaiheessa integroida siihen pieniä jyrsijöitä, jotka myös osallistuvat ekosysteemin kulkuun. Ennenvanhaanhan käytettiin suoraan ihmisen ulostettakin, mutta nykyään se taitaa olla niin epäpuhdasta, että en ainakaan suosittele ilman ruokavalion muutosta.

      Näihin kahteen ämpäriin on tarkoitus kylvää noin kaksisataa grammaan kumpaankin hampun siemeniä ja tuottaa näistä siemeniä, ja käyttää kaikki muutkin kasvinosat. Pitää vielä pari viikkoa odotella, että on tarpeeksi valoa, kun parasta onkin, että ne yksilöt erottuu, mitkä pärjää alusta loppuun luonnonvalolla Suomessa.

      Todella hyvin on ainakin päällisin puolin toiminut; oli lähes uskomatonta, että komposti ei haissut yhtään. Sisäkomposti tuoksuu todella voimakkaasti muuten; mutta matojen ja kashimori- teknologian avulla maatuva aines ei tuoksu miltään; se on lähes uskomatonta, että haju on lähes puhtaan neutraali. Sillä Kashimorilla on täällä Suomessakin hoidettu yksi pahasti saastunut järvi kuntoon, joten se on ihan todetuksi toimivaa tavaraa.

      Tässä linkki Kashimoriin:
      http://syydenrienas.proboards.com/index.cgi?board=health&action=display&thread=103

      Tämä kompostointi on ollut niin hidaskestoista, että kahden 30- litran sammion maatuminen on vienyt noin kolme vuotta. Minulla oli ekaksi kymmenne litran saavissa noin puolitoista vuotta nuo madot, ja sen jälkeen olen siirtänyt ne kahteen erilliseen 30-litran astiaan. Kymmenen litran ämpärissä olen kuitenkin todennut, että noin puolessa vuodessa maatuu salaatin ynnä muut jäte, missä ei ole torjunta- tai muita aineita. Mutta ilman matojakaan tai kashimoria sekään ei haise, kun astia voi olla melkein suljettu. Tässä kolmessa vuodessa uskoisin, että tietty osa madoista on sopeutunut hyvin sisäilmastoon ja tämä geenikanta on säilynyt hyvin, niin tästä varmaan tulee hyvä ja toimiva ekosysteemi lopulta..

      Myöskin hyvänä plussana yleisesti voidaan pitää sitä, että komposti on huomattava lämmönlähde, se on tosi siistii joskus talvella kokeilla kämmenellä tota kiljusaavin pintaa, kun se oikeen hohkaa kuumuudesta.. :)

      Nyt kehotankin kaikkia muitakin myös tekemään näin, eli siemenet multaan vaan; se on niin simppeliä ja tuomaan projektistaan kuvia esille tänne kaikkien yhteiseen Kuitu- ja öljyhamppukasvatuspäiväkirjaan!

      Kun kasveja on monta sataa, ei ole lämpölamppuja, tuulettimia ja ne elävät mullassa, niin ei ole mitään viitteitä edes siihen, että tällainen teko olisi tehty huumausainetarkoituksessa. Henkilökohtaisesti olen myös tunnistautunut forumilla kuvallani. Se on eri asia, jos kärvistää jotain superlajikkeita lämpölampun alla piilossa muutaman; niitä on hankalampi perustella ravinnoksi. Mutta mullassa ja auringonvalolla kasvatus puhuu sen teon puolesta, että tässä ei ole edes harkittu mitään humausaineisiin liittyvää. Ja sitäpaitsi, se on ihmisen henkilökohtainen asia, mitä lääkkeekseen käyttää; ei se millekään oikeudelle kuulu edes. Se, miksi huumausainekasvatus kuuluu; on se, että koska siinä on se RAHA, niin se raha on virallisesti valtion. Itselleen ruoaksi, lääkkeeksi tai koristeeksi hampun kasvatus ei ole rikos. Mutta tämä koskeekin vain myymistä, ei sitä; että millaisia koristekasveja, ruokaa ja läkkeitä itselleen viljelee. Se on väärin kieltää sellainen; se ei kuulu millään tapaa muille ihmisille.

      Joten, kaikki nyt kasvattelemaan hamppua, ja pistäkää myös tännekin viestiä; niin saadaan hyvä yhteishenki!

      [b]PÄIVITYKSIÄ:[/b]
      - Uusi kuvia matofarmi ykkösestä ja kakkosesta ja niiden safkasta: http://s932.photobucket.com/albums/ad168/Da_HKK/ "

      • HahhahH

        Täyttä humpuugia.


    • kusihuikkanen

      Osta kusipalju. Meillä oli selleissä semmoset, ne tyhjennettiin aamusin. Haisee kyllä vitun pahalle mutta kaikkea ei saa halvalla.

      • WC

        Meillä on sähköllä toimiva Separet Villa -niminen wc-systeemi ulkotiloissa. Nesteet johdetaan putkea pitkin luontoon ja muu tavara kuivuu sähkökäyttöisen tuulettimen avulla. Homma on hyvin siisti ja hajuton, mutta karmaisee ajatus, että sisällä asunnossa olisi paskaa kuivumassa. Tuo järjestely on siis
        kesäasunnollamme ja vastaa hyvin kahden aikuisen tarpeita. Säiliö pitää kesäaikaan, kun ollaan mökillä pidempään tyhjentää parin viikon välein. Tiedän, että noita on asennettu myös sisätiloihin, mutta kun meille tod.näk. jossain vaiheessa tulee suihkutilat päärakennukseen, samalla rakennetaan myös vesivessa; erityisesti jos alueelle saadaan kunnallistekniikka. Monella naapurilla on se maahan upotettava ja muutaman kerran vuodessa tyhjennettävä säiliö ja hajusta voi kyllä päätellä, milloin loka-auto liikkuu alueella.


    • Ekovessa.

      Meillä on mökillä ollut jo 10 vuotta Naturum erotteleva kompostivessa, olemme enemmänkuin tyytyväisiä siihen, se soveltuu vaikkapa kerrostaloonkin.

      http://www.naturum.fi/



      .

    • tietäväinen_73

      Nyt en kyllä yhtään tykkää. Hirvee haju. Miksi haluat säilyttää niitä sisätiloissa? Omituinen fetissi. Viestistä päätellen sinulla on myös perhettä, hyi sinua, millaista esimerkkiä näytät lapsilesi?

    • ecosan

      on erottaa virtsa ja uloste eri astioihin. Ulosteen päälle täytyy heittää jotain kuiviketta joka käytön jälkeen.
      Ulkona tämä on helppo tehdä, eikä maksa paljon mitään ja on täysin hajuton. En ole tehnyt tätä sisälle, mutta jos on erillinen komero käymälälle, sen voi tehdä kokeilumielessä helposti. Sisällä voi käyttää sähköä tuuletukseen ja se varmaan kuivattaisi ilmavirralla ulosteenkin.

      Kun yleesä aina puhutaan kompostoinnista, se tarkoittaa sitä, että siinä ei ole virtsan erotusta. Tällainen systeemi haisee, ellei sitä hoideta hyvin. Virtsa ja uloste yhdessä synnyttävät sen tunnetun hajun. Erottamalla virtsan ulosteesta ja kuivattamalla ulosteen, ei synny mitään hajua.
      Kun tällaisen systeemin voi lisäksi tehdä itse ilman suuria kustannuksia, siitä ei paljon haluta puhua.

      Tämän tyyppinen toiletti on hyvin suosittu maailman lampimissä maissa. Sitä sanotaan UDDT:ksi eli urine diverting dehydration toilet. Toinen nimitys on Ecosan toilet. Netissä on paljon tietoa tästä englanniksi.

    • pökäle ja ruikuli

      jos tykkää haistella omia jätöksiään niin siitä vaan mikä tahansa eko toiletti sydeemi nurkkaan :D Itse en ole nähnyt tai siis haistanut yhtään oikeata systeemiä joka ei olisi haissut :D Nämä pökäleen hautomot vaatii aivan tolkuttomasti duunia, että ne edes teoriassa toimisivat.

      Vaikka nyt asutaan kaavan ulkopuolella niin tuleehan sinne vesi jostain vai mitä. Todennäköisesti vielä kraanasta??? Miksi se on sitten niin vaikeaa tehdä normaali hajuton WC ???

      • -m -m- lkm -lmk

        No putkimieheel tiedoksi, että ei komposti haise. Mutta kaikki vessat haisevat. Ikinä en ole käynyt vesiklosetissa, missä ei olisi ollut ilmaa.

        Mutta noin muuten asiasta. Ite oon tässä kesällä nostamassa vesiklosettia ulos mökiltä ja laitan separetin. Syy, raha. Toimivan kuivakäymälän saa alle tonnin. Huuhaa puhdistamot maksaa kympitonnin. Ja tukkoon menevät imeytyskentätkin paljon.

        Eli sori vaan, sulla alkaa työt väheneen kun ihmiset siirtyy pois vesivessoista. Jos joku keksisi nyt vesivessan, se kiellettäisiin varmasti. Pirunmoinen veden tuhlaaja ja saastuttaja.


      • -m -m- lkm -lmk kirjoitti:

        No putkimieheel tiedoksi, että ei komposti haise. Mutta kaikki vessat haisevat. Ikinä en ole käynyt vesiklosetissa, missä ei olisi ollut ilmaa.

        Mutta noin muuten asiasta. Ite oon tässä kesällä nostamassa vesiklosettia ulos mökiltä ja laitan separetin. Syy, raha. Toimivan kuivakäymälän saa alle tonnin. Huuhaa puhdistamot maksaa kympitonnin. Ja tukkoon menevät imeytyskentätkin paljon.

        Eli sori vaan, sulla alkaa työt väheneen kun ihmiset siirtyy pois vesivessoista. Jos joku keksisi nyt vesivessan, se kiellettäisiin varmasti. Pirunmoinen veden tuhlaaja ja saastuttaja.

        Eihän se vesi minnekään katoa, se puhdistetaan ja lasketaan takaisin luonnolliseen kiertoon..


      • vcxv
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eihän se vesi minnekään katoa, se puhdistetaan ja lasketaan takaisin luonnolliseen kiertoon..

        Puhdistus on kallista ja kun se ei toimi, niin kaikki lasketaan vesistöihin. Sehän kuuluu niiden säännöllisiin rutiineihin, jos esim. tulee kovat kaatosateet.


      • lounliboi

    • TotuusTässä

      Kaksi mahdottomuutta: Tehokas ja edullinen aurinkosähköjärjestelmä ja hajuton kuivakäymälä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe