GPS pyöräilyssä

noviisi2

Millaisia kokemuksia on GPS:n käytöstä moottoripyöräilyssä.
Pystyykö sitä hyödyntämään ajaessa?
Mihin se pitäisi kiinnittää (BMW R1100RT).
Laite pitäisi olla helppo siirtää henkilöautoonkin.
Käyttökokemuksia?

5

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpotopielias

      moottoripyörä. org. voorumilta bimmeri osiosta löytyy kuvien kaa

    • Phineas

      Mulla on RT:ssä Tompan Rideri ihan paketissa tulevilla normirensseleillä stongassa kiinni, u-lenkillä.
      Autoon ostin PC-Storesta autojalustan. Se on yllättävän kallis lisälaite, mutta kyllä hintansa väärti.
      Jalan saa pyörässä akkuun kytkettyä, mutta itse latailen päivän päätteeksi vermeet verkkolaturilla.
      Kaikki vehkeet toimii hyvin. Baltian reissulla tosin netistä imuroitu vanha karttapohja joskus hämäili,
      välillä mentiin niiden mukaan pitkin peltoja :-). Äänet tulee korvanappiin selkeästi ja näytöstä voi
      hanska kädessä ihan hyvin ajon aikanakin muuttaa asetuksia jne.

      Miinusta on mikrofonin kiinnitys kypärään. Jouduin ratkomaan pehmustetta, jotta sain kiinnitys-
      klipsin ruuvattua paikalleen. Korvanappi saattaa myös huonnolla sijoittelulla painaa korvaa.
      Ajossa on turha puhelimeen puhua, mulla kypärä ainakin suhisee sen verran, mutta tien poskessa
      potta päässä jutustelu onnistuu oikein hyvin.

      Kaikenkaikkiaan ihan kelpo kapine ainakin ulkomailla, varsinkin kaupunkin kadunkulmissa kääntyillessä.

      • Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.


      • Funduro
        Jepman kirjoitti:

        Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.


      • Zumoilija
        Funduro kirjoitti:

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.

        Moottoripyöräköyttöön on montakin vesitiivistä ja tärinänänkestävää navia.
        Itselläni on Zumo 550 Eurooppakartoilla. Mahtava peli. Pluituutilla saa ajo-ohjeet
        suoraan kypäräpuhelimeen. Toimii varmasti ja nopeasti kuin junan vessa.
        Muitakin merkkejä varmasti on mutta Zumosta on kokemuksia neljältä Euroopan matkalta:
        Uskallan suositella - uusin malli taitaa olla 660 mutta siinä ei ole merkittäviä "uutuuksia"!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe