GPS pyöräilyssä

noviisi2

Millaisia kokemuksia on GPS:n käytöstä moottoripyöräilyssä.
Pystyykö sitä hyödyntämään ajaessa?
Mihin se pitäisi kiinnittää (BMW R1100RT).
Laite pitäisi olla helppo siirtää henkilöautoonkin.
Käyttökokemuksia?

5

740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpotopielias

      moottoripyörä. org. voorumilta bimmeri osiosta löytyy kuvien kaa

    • Phineas

      Mulla on RT:ssä Tompan Rideri ihan paketissa tulevilla normirensseleillä stongassa kiinni, u-lenkillä.
      Autoon ostin PC-Storesta autojalustan. Se on yllättävän kallis lisälaite, mutta kyllä hintansa väärti.
      Jalan saa pyörässä akkuun kytkettyä, mutta itse latailen päivän päätteeksi vermeet verkkolaturilla.
      Kaikki vehkeet toimii hyvin. Baltian reissulla tosin netistä imuroitu vanha karttapohja joskus hämäili,
      välillä mentiin niiden mukaan pitkin peltoja :-). Äänet tulee korvanappiin selkeästi ja näytöstä voi
      hanska kädessä ihan hyvin ajon aikanakin muuttaa asetuksia jne.

      Miinusta on mikrofonin kiinnitys kypärään. Jouduin ratkomaan pehmustetta, jotta sain kiinnitys-
      klipsin ruuvattua paikalleen. Korvanappi saattaa myös huonnolla sijoittelulla painaa korvaa.
      Ajossa on turha puhelimeen puhua, mulla kypärä ainakin suhisee sen verran, mutta tien poskessa
      potta päässä jutustelu onnistuu oikein hyvin.

      Kaikenkaikkiaan ihan kelpo kapine ainakin ulkomailla, varsinkin kaupunkin kadunkulmissa kääntyillessä.

      • Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.


      • Funduro
        Jepman kirjoitti:

        Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.


      • Zumoilija
        Funduro kirjoitti:

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.

        Moottoripyöräköyttöön on montakin vesitiivistä ja tärinänänkestävää navia.
        Itselläni on Zumo 550 Eurooppakartoilla. Mahtava peli. Pluituutilla saa ajo-ohjeet
        suoraan kypäräpuhelimeen. Toimii varmasti ja nopeasti kuin junan vessa.
        Muitakin merkkejä varmasti on mutta Zumosta on kokemuksia neljältä Euroopan matkalta:
        Uskallan suositella - uusin malli taitaa olla 660 mutta siinä ei ole merkittäviä "uutuuksia"!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1265
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      830
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe