GPS pyöräilyssä

noviisi2

Millaisia kokemuksia on GPS:n käytöstä moottoripyöräilyssä.
Pystyykö sitä hyödyntämään ajaessa?
Mihin se pitäisi kiinnittää (BMW R1100RT).
Laite pitäisi olla helppo siirtää henkilöautoonkin.
Käyttökokemuksia?

5

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpotopielias

      moottoripyörä. org. voorumilta bimmeri osiosta löytyy kuvien kaa

    • Phineas

      Mulla on RT:ssä Tompan Rideri ihan paketissa tulevilla normirensseleillä stongassa kiinni, u-lenkillä.
      Autoon ostin PC-Storesta autojalustan. Se on yllättävän kallis lisälaite, mutta kyllä hintansa väärti.
      Jalan saa pyörässä akkuun kytkettyä, mutta itse latailen päivän päätteeksi vermeet verkkolaturilla.
      Kaikki vehkeet toimii hyvin. Baltian reissulla tosin netistä imuroitu vanha karttapohja joskus hämäili,
      välillä mentiin niiden mukaan pitkin peltoja :-). Äänet tulee korvanappiin selkeästi ja näytöstä voi
      hanska kädessä ihan hyvin ajon aikanakin muuttaa asetuksia jne.

      Miinusta on mikrofonin kiinnitys kypärään. Jouduin ratkomaan pehmustetta, jotta sain kiinnitys-
      klipsin ruuvattua paikalleen. Korvanappi saattaa myös huonnolla sijoittelulla painaa korvaa.
      Ajossa on turha puhelimeen puhua, mulla kypärä ainakin suhisee sen verran, mutta tien poskessa
      potta päässä jutustelu onnistuu oikein hyvin.

      Kaikenkaikkiaan ihan kelpo kapine ainakin ulkomailla, varsinkin kaupunkin kadunkulmissa kääntyillessä.

      • Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.


      • Funduro
        Jepman kirjoitti:

        Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.


      • Zumoilija
        Funduro kirjoitti:

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.

        Moottoripyöräköyttöön on montakin vesitiivistä ja tärinänänkestävää navia.
        Itselläni on Zumo 550 Eurooppakartoilla. Mahtava peli. Pluituutilla saa ajo-ohjeet
        suoraan kypäräpuhelimeen. Toimii varmasti ja nopeasti kuin junan vessa.
        Muitakin merkkejä varmasti on mutta Zumosta on kokemuksia neljältä Euroopan matkalta:
        Uskallan suositella - uusin malli taitaa olla 660 mutta siinä ei ole merkittäviä "uutuuksia"!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7939
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe