Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kestovaippa-aloittelija

aloittelija2009

eli...kertokaahan te vanhat ja viisaat, kun alan tehdä 9 kk vanhalle tytöllemme kestovaippoja...
mikä kangas on parasta (ja halviinta??) imuvaipaksi? ja mikä on paras kuoreksi ja millä kerroksilla tulisi mahd ohut vaippa vai tuleeko kaikista kestovaipppalapsista sellasia pallopyllyjä :)
tarvitsenko siis ensin imukerroksen ja sitten jonkun ja siihen viel sen villa tms kuoren? jtn ohjeita luin netistä mutta jotenkin en vaan saanu nyt ideaa päähäni

4

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummux1

      Pulkuori(sisäpinnaksi esim sellaista pelipaitakangasta) tai pultasku (sisäpinnaksi esim coolmaxia) niin ohut kuori, ja sinne sisälle imuksi ohuimman saat kun käytät bampua tai hamppua joissa on hyvä imukyky mutta hyvä imu on ihan froteepyyhkeitäkin tehdyissä imuissa, tai laittaa molempia yhteen. Muista pestä kankaat ennen ompelua, koska ne kutistuvat erilailla. Olen tehnyt paljon vaippoja pian 2v lapsenlapselle ja tämän ystäville. Ja lopulta tuo pul on vienyt voiton. Yökäytössä on hyvä kunnon sisävaippa esim tarrakiinnitteinen ja siihen päälle lanoliinitettu villavaippahousu.

    • ^keltasipuli^

      mulle riittää se päivittäinen aromi jo niistä normivaipoista, ei oo mitään tarvetta tärkeillä millään pyllykuoseilla. en rupeis pesee mitää liejupyykkii ja kattelee niit jarrutusraidallisia rättejä.
      kiva kun ne kakat ja pissat polttaa ne vaipat tuoreeltaan et pesemälkää ei lähe se sonta niistä ah niin hienoista kuoseista

      se on melkeen sama kun hommais itelleen kestotamppoonnin tai minkälie kuukupin ja pistäis siihen jonkun kuosin ja kankaan ja haluais ommella erilaisia versioita ja ois niin tärkeenä tästä asiasta.
      yhtä typerää mun mielestä.

      samaa asiaa siinä hartaan, ihmisolennon "jäännöstä" ja ulostetta
      siis ulostetta menee johonkin suojaan jossa nyt on hemmetin hieno kangas päällä
      se todellisuus kun sen suojan alla on kurapaska ja pissi
      ni anteeks vaan en ymmärrä ollenkaan tätä asiaa, en yhtään. enkä voi auttaa sua. :D

      • Kestopeppu

        Kuulepas keltasipuli, kestovaipoissapa on se kiva puoli ettei ne haise :-) Tänään juuri pidin sylissä puolivuotiasta poikaa ulkovaatteissa, ja niidenkin läpi tuntui kertiksen käry.... mun vauva ei haise kun käyttää kestoja. Eikä mun kylppäri haise kun ei ole kertiksiä roskis täynnä.
        Ja aloittajalle...
        Mulla on toinen TSI-vaipatettava menossa. Jos oot ensimmäistä kerta vaippoja ompelemassa, niin kannattaa varmaan aloittaa kierrätyskankaista, niin ei mene harjoitellessa rahat hukkaan. Esim. vanhoista froteepyyhkeistä ja vanhoista T-paidoista tulee ihan hyviä vaippoja. T-paitaa eli trikoota sisäpinnalle (college käy vallan mainiosti myös) ja froteeta ulkopinnalle, tällöin kannattaa tosin tehdä vaipoista röyhelöllisiä, jolloin reisien sisäpintaa vasten tulee pehmeä trikoo. Mä tykkään tehdä vaipat taskumallisia, koska kuivuvat silloin nopeammin. Imuksi voi vaipan taskuun laittaa vaikka froteepalan, jonka saa taitentua 4-5 kerroksiseksi (imukankaan voi tietenkin ommella valmiiksi moninkerroin, mutta se kuivuu paljon hitaammin kuin yksinkertainen, jonka taittelee vaippaan). Meillä kuivataan vaipat pienissä tiloissa narulla, siksi mä aina mietin tuota kuivumisasiaa. Jos haluat varmasti pitävät kuoret, suosittelen joko PUL-kuoren ostamista (en lähtisi ihan ensimmäisenä itse tekemään, voi olla haasteellista) tai villahousujen neulomista. Villikset sisävaippa on pomminvarma paketti, mutta sillä saa kyllä myös varmasti pallopyllyn aikaan. Mua ei haittaa ja niillä mennään...
        Ohkaisemmat imut saa tosiaan bambusta tai hampusta, kerroksia ei tarvitse niin paljon. Mutta niitä täytyy pestä paljon että alkavat kunnolla toimia.
        Mun suosikkivaipa tällä hetkellä on joustofroteesta ommellut sisätaskuvaipat, joihin laitan imuksi bambuisen tai hamppuisen taittoimun. Näin ei edes villahousujen kanssa tule vaipasta ihan jättimäistä.
        Vielä sun varsinaiseen kysymykseen tiivistettynä vastaus: Tarvitset sisävaipan joka imee ja sen päälle kuoren joka estää kosteuuden pääsyn vaatteisiin. Sisävaippa voi olla ihan pelkkä harso, tai taskumallinen muotoonommeltu, jonka sisään laitetaan sopiva määrä imukangasta, tai ihan valmis sisävaippa, jossa on kiinteä imukerros (näitä meillä ei hitaan kuivumisen vuoksi käytetä). Kuori voi olla PULia (joka pitää varmasti niin kauan kun imut eivät ole ihan läpimärät, jos istuu päälle, mutta imujen ollessa aivan litimärät, alkaa vuotaa "lätäköitä") tai villaa (joka myös itse imee kosteutta, mutta alkaa tihkua kosteutta läpi kun vaippa on kunnolla märkä) tai fleeceä joka myös tihuttaa läpi pikkuhiljaa kun vaippa on riittävän märkä. Kuorivaippaa ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen. Villa puhdistaa itseään tuulettamalla, jonka takia se mun mielestä on kaikista helpoin. heh, keltasipuli voi kauhistella nyt kun kerron että meillä villikset pestään ehkä kerran kahdessa kuussa ;-) No eipä siitä ihan tiivistetty vastaus tullut, mutta toivottavasti jotain apua. Onnea ompeluille, siihen jää koukkuun...


      • bambuimut in
        Kestopeppu kirjoitti:

        Kuulepas keltasipuli, kestovaipoissapa on se kiva puoli ettei ne haise :-) Tänään juuri pidin sylissä puolivuotiasta poikaa ulkovaatteissa, ja niidenkin läpi tuntui kertiksen käry.... mun vauva ei haise kun käyttää kestoja. Eikä mun kylppäri haise kun ei ole kertiksiä roskis täynnä.
        Ja aloittajalle...
        Mulla on toinen TSI-vaipatettava menossa. Jos oot ensimmäistä kerta vaippoja ompelemassa, niin kannattaa varmaan aloittaa kierrätyskankaista, niin ei mene harjoitellessa rahat hukkaan. Esim. vanhoista froteepyyhkeistä ja vanhoista T-paidoista tulee ihan hyviä vaippoja. T-paitaa eli trikoota sisäpinnalle (college käy vallan mainiosti myös) ja froteeta ulkopinnalle, tällöin kannattaa tosin tehdä vaipoista röyhelöllisiä, jolloin reisien sisäpintaa vasten tulee pehmeä trikoo. Mä tykkään tehdä vaipat taskumallisia, koska kuivuvat silloin nopeammin. Imuksi voi vaipan taskuun laittaa vaikka froteepalan, jonka saa taitentua 4-5 kerroksiseksi (imukankaan voi tietenkin ommella valmiiksi moninkerroin, mutta se kuivuu paljon hitaammin kuin yksinkertainen, jonka taittelee vaippaan). Meillä kuivataan vaipat pienissä tiloissa narulla, siksi mä aina mietin tuota kuivumisasiaa. Jos haluat varmasti pitävät kuoret, suosittelen joko PUL-kuoren ostamista (en lähtisi ihan ensimmäisenä itse tekemään, voi olla haasteellista) tai villahousujen neulomista. Villikset sisävaippa on pomminvarma paketti, mutta sillä saa kyllä myös varmasti pallopyllyn aikaan. Mua ei haittaa ja niillä mennään...
        Ohkaisemmat imut saa tosiaan bambusta tai hampusta, kerroksia ei tarvitse niin paljon. Mutta niitä täytyy pestä paljon että alkavat kunnolla toimia.
        Mun suosikkivaipa tällä hetkellä on joustofroteesta ommellut sisätaskuvaipat, joihin laitan imuksi bambuisen tai hamppuisen taittoimun. Näin ei edes villahousujen kanssa tule vaipasta ihan jättimäistä.
        Vielä sun varsinaiseen kysymykseen tiivistettynä vastaus: Tarvitset sisävaipan joka imee ja sen päälle kuoren joka estää kosteuuden pääsyn vaatteisiin. Sisävaippa voi olla ihan pelkkä harso, tai taskumallinen muotoonommeltu, jonka sisään laitetaan sopiva määrä imukangasta, tai ihan valmis sisävaippa, jossa on kiinteä imukerros (näitä meillä ei hitaan kuivumisen vuoksi käytetä). Kuori voi olla PULia (joka pitää varmasti niin kauan kun imut eivät ole ihan läpimärät, jos istuu päälle, mutta imujen ollessa aivan litimärät, alkaa vuotaa "lätäköitä") tai villaa (joka myös itse imee kosteutta, mutta alkaa tihkua kosteutta läpi kun vaippa on kunnolla märkä) tai fleeceä joka myös tihuttaa läpi pikkuhiljaa kun vaippa on riittävän märkä. Kuorivaippaa ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen. Villa puhdistaa itseään tuulettamalla, jonka takia se mun mielestä on kaikista helpoin. heh, keltasipuli voi kauhistella nyt kun kerron että meillä villikset pestään ehkä kerran kahdessa kuussa ;-) No eipä siitä ihan tiivistetty vastaus tullut, mutta toivottavasti jotain apua. Onnea ompeluille, siihen jää koukkuun...

        Taskuvaipat ovat parhaita, helppoja ja nopeita hoitajillekin. Itse tein yhden ja ostin loput lasten vististä (kun tekemäni ei oikein toiminut :).
        Kannattaa kysyä paljousalennusta, yleensä antavat, jos ostaa väh. kolme vaippaa!!!

        Ei ollutkaan aikaa ompeluun...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1400
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1307
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe