Subbarin maalaminen valkoiseksi

Hellasäröä

http://www.avland.co.uk/rel/q50/q50.jpg

Tuossa on vakiona musta maalipinta. Onko kenelläkään kokemusta minkälaisia maaleja näissä on käytetty, voiko vetäistä valkoisen spraymaalin lakan päälle vai vetääkö vanhan maalin kuplalle?

Elementti vahvistinosa tietysti irti maalaamisen ajan.

6

2055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajattele...

      Älä edes ajattele maalavasi omin voimin jos sprayn kanssa olet kimppuun käymässä....

      • Hellasäröä

        Olen ennenkin maalannut kaiuttimia, tosin DIY-tekeleitä.
        Spraymaalilla spraylakalla olen saanut todella siistiä pintaa mm. puurunkoisiin soittimiin. Nyt on vain tuo vanha tehtaan maali alla ja kysymys koskee sitä.


      • pohjaan
        Hellasäröä kirjoitti:

        Olen ennenkin maalannut kaiuttimia, tosin DIY-tekeleitä.
        Spraymaalilla spraylakalla olen saanut todella siistiä pintaa mm. puurunkoisiin soittimiin. Nyt on vain tuo vanha tehtaan maali alla ja kysymys koskee sitä.

        Ei sen pitäisi mihinkään kuplia, mutta kokeile aluksi vaikka pohjaan pikku suhauksella niin näet miten käy.

        Spraymaalin ja -lakan sijaan voisi kyllä harkita ihan pensselillä maalaamistakin, oikeanlaisella maalilla ja pensselillä saa "pianolakattua" pintaa aikaiseksi kun kyselee rautakaupasta oikeat maalit ja välineet.
        Vanha pinta kannattanee karhentaa hienolla hiomapaperilla ensin.

        Pensselillä on uskomattoman iso vaikutus lopputulokseen vaikka ne päällisin puolin ovatkin saman oloisia karvatupsuja kaikki... Ja se maalilaatu tietenkin on se isoin juttu.


      • Kiiltää...
        pohjaan kirjoitti:

        Ei sen pitäisi mihinkään kuplia, mutta kokeile aluksi vaikka pohjaan pikku suhauksella niin näet miten käy.

        Spraymaalin ja -lakan sijaan voisi kyllä harkita ihan pensselillä maalaamistakin, oikeanlaisella maalilla ja pensselillä saa "pianolakattua" pintaa aikaiseksi kun kyselee rautakaupasta oikeat maalit ja välineet.
        Vanha pinta kannattanee karhentaa hienolla hiomapaperilla ensin.

        Pensselillä on uskomattoman iso vaikutus lopputulokseen vaikka ne päällisin puolin ovatkin saman oloisia karvatupsuja kaikki... Ja se maalilaatu tietenkin on se isoin juttu.

        Toki ne voi käyttää uudestaan, mutta se sotku ja peseminen. Mieluummin spray.


      • subbarinmaalailija
        Kiiltää... kirjoitti:

        Toki ne voi käyttää uudestaan, mutta se sotku ja peseminen. Mieluummin spray.

        Olen itse ollut samassa tilanteessa kuin aloittaja siinä suhteessa, että subbarin maalaamisesta on kysymys, mutta kotelot olivat itse rakennettuja, maalaamattomia. Ajattelinpa minäkin ensin sprayn käyttöä, kunnes päätin harjoitella ja kokeilla hommaa ensin. Sain huomata, että spraymaali on erittäin ohutta ja peittää huonosti. Lopputulos on hyvin helposti epätasainen ja lisäksi maali ei peitä alleen ainuttakaan pinnan epätasaisuutta.

        Joka ainoa pinnanmuoto jonka voi paljain silmin nähdä, näkyy maalin alta. Hylkäsin sprayn ja päätös oli helppo. Mitä tilalle? No puolihimmeä Empire ja pienehkö vaahtomuovitela. Nam. Maalaaminen on helppoa, nopeaa ja jälki on erinomainen. Maali peittää pienet epätasaisuudet. Ekan kerroksen jälkeen välihionta hienolla hiekkapaperilla ja pölyt pois. Sitten toinen maalikerros.

        Vaahtomuovitela on kertakäyttöinen (sen puhtaaksi peseminen on käytännössä mahdotonta), joten tärpätin kanssa lutraaminen jää aika vähäiseksi. Ilman tärpätin käyttömahdollisuutta ei kuitenkaan kannata puuhaan ryhtyä. Telaa voi tilapäissäilyttää vaikka (ehdottoman puhtaassa = käyttämättömässä) pienessä muovipussissa, sellaisessa, jonka saa kaupasta kun ostaa vaikka omenoita. Ilmat pois pussista ja tiivis suljenta, niin telaa voi käyttää vaikka useina päivinä.

        Sprayn käyttämiseen liittyy sekin hankaluus, että pitää olla sopiva tila hommaa varten. Maaliaerosoli leijuu huoneessa kaikkialle ja laskeutuu pinnoille.

        Vielä yksi huomio: pitää tietää, minkätyyppisen maalipinnan päälle on maalaamassa. Jos pohja on vaikkapa vesiohenteista maalia, öljymaalin käyttäminen ei käy. Eikä päinvastoin. Maalin tarttuvuutta kannattaa ensin kokeilla huomaamattomaan paikkaan. Jos maali käyttäytyy kuin vesi hanhen selässä, maalitiplun voi pyyhkäistä pois.

        Puullehionta (kaikki vanha maali pois) olisi varma keino, jotta maali tarttuu hyvin.
        Ammattimainen ruiskumaalaus on toki oma lukunsa, mutta siitä ei ole kokemusta. Sen opin, ettei spraypullolla maalaamisesta tullut mitään.


    • qwrrqr

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe