Mulle kävi niin, että Lynx 250:stä rikkoutui tuuletin enkä huomannut sitä ennenkuin kone tarttui kiinni. Remontti 550 euroa.
Nyt toimii, tosin kun kelkalla ajaa raskaalla kelillä niin sammuu ja jäähtyessä toimii jälleen. Joku arveli, että polttoainepumppu on liian kuumassa paikassa - pitäisi suojata.
Mutta ei tuo ollut asia, vaan paljonkohan on moottorin yläpuolisten jäähdytysripojen lämpötila normaaliajossa.
Ajattelin laittaa lämpömittarin tai led-indikaattorin joka ilmoittaisi liiasta moottorinlämpötilasta.
Anoppi laittoi tuuletusritilään villalangan, sekin on hyvä. Lanka tököttää lähes pystyssä kun tuuletin toimii.
Mutta tekniikkaa harrastavana ja mittareita rakastavana, mitä arvelette lämmön ripojen välissä olevan.
Tarkkaa tietoa en tarvitse, sillä jo ajoilman lämpö vaikuttaa moottorin lämpöön tuossa kohdin. Tai mikä olis luotettavampi kohta mitata moottorin lämpötilaa ja seurata siitä ettei kone kuumene liikaa
Moottorinlämpö
4
4507
Vastaukset
- käppyrä äijä
lämpöanturi pakosarjan päälle. lämpömittarin näyttämä siellä 600-650 C astetta. jos nousee lähelle 700 vaihda isompi suutin kaasariin
- Eikös se ole...
pakokaasun maksimi lämpötila täyskaasulla tuo 600 astetta? Senkin anturin paikka on tarkkaan määritelty, muistan eräässä ohjeessa olleen 80mm männistä - riippuu tapauksesta. Pakokaasun lämpötila saa käväistä 650:kin asteessa esim. kiihdytyksessä, mutta ei se jatkuva lämpötila saa olla. Ennenkuin alkaa rukkailemaan pääsuutunta isompaan, niin kannattaa katsoa luistin neulan asento, yleispätevänä sääntönä se on toiseksi ylimmässä asennossa (Mikunissa neljä sokkauraa), jos suutin on originaali kokoa. Eli jos peli käy liian kuumana, neulaa on nostettava, jolloin tavaraa tulee neulaputkesta enemmän. Kaikki vaikuttaa kaikkeen (pääsuuttimen koko, ilmaruuvi jne), mutta keskikierroksilla/käyttökierroksilla luistin neulan asennon vaikutus on suurimmillaan, pääsuuttimen vaikutus taas on suurinmillaan "luisti katossa", ts. täyskaasulla.
Se sammuminen kuumana tuskin johtuu polttoainepumpun kuumumisesta, jos se ei aikaisemmin ole sitä tehnyt, mutta jos peli käy liian kuumana, se voi vaikuttaa kaasuttimen toimintaan höyrystymisen vuoksi (kohokammio), myös kurkun kumi on syytä tsekata, ilmavuoto siinä pistää seoksen laihoille ja lämpötila nousee jne. Yksi syy kuumana sammuilemiseen voi olla myös liian pienet toleranssit, eli jos pytty on porattu leikkaamisen jälkeen ylikokoon, mutta ei aivan riittästi, niin ahdistaahan se - eli kunnon hoonaus, niin toleranssit riittää kuumanakin. Tulpasta voi päätellä seoksen sopivuutta, muttei enää niin hyvin kuin lyijybensan aikoihin, karstan värin tulpassa tulisi olla kahvin ruskea... Joka tapauksessa se ei saa olla vaalea tai vaalean harmaa, mikä on laihan seoksen merkki.
- kelkkaguru
Tarkastithan kurkut ja vaihdoit kampiakselin stefat remontin yhteydessä ;)
- Anonyymi
Kylläpäs alkoi palelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 605105
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai544592Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1224539Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san2971763- 911432
- 821409
- 2281328
- 3151039
- 199950
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.50850