http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_1042_2009_p.shtml
KK 1042/2009 vp - Petri Salo /kok ym. Kotieläintalouden ympäristönsuojeluohjeen lakkauttaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Ympäristöministeriö antoi 29.6.2009 uuden kotieläintalouden ympäristönsuojeluohjeen. Ohje sisältää monia erittäin yksityiskohtaisia ja tiukkoja ehtoja kotieläintilojen toiminnalle. Käytännössä ohjeella annetaan lakeja ja asetuksia ja jopa vapaaehtoista maatalouden ympäristötukijärjestelmää tiukempia määräyksiä.
Ympäristöministeriön toimintatapa on tältä osin nykyisen perustuslain näkökulmasta varsin kyseenalaista, sillä pyrittiinhän perustuslakia uudistettaessa mm. siihen, etteivät hallintoviranomaiset ohittaisi erilaisilla ohjeilla ja määräyksillä lainsäätäjää. Vaikka ympäristöministeriön antama kotieläintalouden ympäristönsuojeluohje on muodollisesti "ohje", pitävät alueelliset ympäristökeskukset ja kunnat sitä sitovana käsitellessään uusia sekä uudistaessaan vanhoja ympäristölupia. Vaikutukset ulottuvat mahdollisesti myös valvonta- ja muihin hallinnollisiin asioihin. Pahimmillaan uutta ohjetta sovelletaan jo voimassa oleviin ympäristölupiin.
Uusi ohje nostaa maatilojen kustannuksia, rajoittaa tilojen kehittämistä ja johtaa karjanlannan tehottomaan käyttöön sekä pakottaa maatilat käyttämään kalliita keinolannoitteita, jollei karjanlantaa saa käyttää kasvien tarvitsemaa määrää. Ohjeen mukaan esimerkiksi broileritilojen lannanlevitysalaa vaaditaan lähes kaksinkertaistettavaksi aikaisempaan ohjeeseen verrattuna.
Ohje voi estää tilatasolla ravinteiden tehokkaan ja taloudellisen hyödyntämisen, ja siten sitä voidaan pitää ympäristönsuojelun kannalta jopa haitallisena. Vaarana on myös joutua näennäisviljelyyn, jos lannoitteita ei voida käyttää kasvien tarvitsemaa määrää. Ympäristöministeriö ei ottanut huomioon sitä, että vapaaehtoisen ympäristötuen ehdot rajoittavat ravinteiden ja karjanlannan käyttöä. Viime kädessä ravinteiden käyttöä rajoittaa nitraattidirektiivi. Ohjeen laatimisessa ei huomioitu olemassa olevia teknologisia ratkaisuja, kuten esimerkiksi karjanlannan prosessoimista, metaanin talteenottoa yms. Ympäristöministeriö ei ohjetta valmistellessaan ottanut huomioon myöskään maa- ja metsätalousministeriön ja MTK:n näkemyksiä. Tällä hetkellä MTK vaatii ohjeen poistamista.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, ettei ympäristöministeriössä ohiteta eduskuntaa lainsäätäjänä ja että perusteluissa esitetty kotieläintalouden ympäristönsuojeluohje lakkautetaan?
Helsingissä 10 päivänä joulukuuta 2009
Petri Salo /kok
Bjarne Kallis /kd
Antti Rantakangas /kesk
Reijo Kallio /sd
Kari Rajamäki /sd
Olli Nepponen /kok
Raimo Vistbacka /ps
Lyly Rajala /kok
Pertti Hemmilä /kok
Reijo Paajanen /kok
Petri Pihlajaniemi /kok
Esko Ahonen /kesk
Lauri Oinonen /kesk
Matti Kauppila /vas
Mats Nylund /r
Thomas Blomqvist /r
Heikki A. Ollila /kok
Erkki Pulliainen /vihr
ISÄNNILLE EI KÄY LUONNONSUOJELU
ISÄNNÄT TIUKOILLA
5
1435
Vastaukset
- jallitus_
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_1042_2009_p.shtml
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Petri Salon /kok ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1042/2009 vp:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, ettei ympäristöministeriössä ohiteta eduskuntaa lainsäätäjänä ja että perusteluissa esitetty kotieläintalouden ympäristönsuojeluohje lakkautetaan?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Ympäristöministeriö antoi 29.6.2009 uuden kotieläintalouden ympäristönsuojeluohjeen. Edellinen kotieläintalouden ympäristösuojeluohje oli annettu vuonna 1998 ja se oli voimassa vuoden 2001 loppuun. Kotieläintalouden ympäristönsuojeluohje on kohdistettu alueellisille ympäristökeskuksille sekä ympäristönsuojelulain lupa- ja valvontaviranomaisille. Ohje ei ole viranomaisia sitova. Sitä sovellettaessa otetaan huomioon tapauskohtainen harkinta ja paikalliset olosuhteet. Ohjetta sovelletaan 1.7.2009 jälkeen vireille tulevien eläinsuojien ympäristölupa- ja valvonta-asioihin. Ohje kuvaa hyvän kotieläintalouden ympäristönsuojelutason ja se on laadittu parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) ja ympäristön kannalta parhaan käytännön (BEP) periaatteille. Se perustuu nykyisen lainsäädännön soveltamiseen jo vakiintuneissa olosuhteissa.
Perustuslain voimaantulon jälkeenkin ministeriöt voivat antaa yleisen toimivaltansa nojalla viranomaisille ohjeita, vaikka niiden antovallasta ei olisikaan erikseen säädetty. Perustuslakivaliokunnan 2000-luvun lausuntokäytännössä on useaan otteeseen korostettu, että ohjeidenantovaltuutusta ei tulisi sisällyttää lakiin, koska tällainen valtuutus voi sekoittua varsinaisen norminantovaltuuden kanssa. Ministeriöiden yleistoimivallan nojalla voidaan kuitenkin antaa ohjeita vain ministeriön oman toimialan viranomaisille.
Kotieläintalouden ympäristönsuojeluohjeen tavoitteena on varmistaa, että kotieläintaloutta koskevat valtakunnalliset ympäristönsuojelun tavoitteet saavutetaan yhdenmukaisin menettelyin ja tulkinnoin. Tavoitteena on yhtenäistää ja nopeuttaa lupakäsittelyä ja parantaa lupahakemusten laatua. Parhaillaan käynnissä olevassa aluehallinnon uudistamishankkeessa tavoitteena on järjestää viranomaistoiminnot niin, ettei muutos hankaloita toiminnanharjoittajien asemaa. Uusittu kotieläintalouden ympäristönsuojeluohje auttaa myös tämän tavoitteen saavuttamisessa.
Ympäristönsuojeluasetuksen (169/2000) 11 §:n mukaan ympäristöluvan saamiseksi kotieläintiloilla tulee olla käytettävissään riittävästi lannan levitykseen soveltuvaa peltoa. Lantaa voidaan toimittaa myös luvan omaavaan laitokseen käsiteltäväksi. Muutosta aikaisempaan ohjeistukseen verrattuna on lannan levitysalan lisääntynyt tarve, koska lannan ravinnepitoisuudet ovat merkittävästi kasvaneet kymmenen vuoden aikana mm. ruokinnan muutoksista johtuen. Lannan levitysala lasketaan lannan fosforipitoisuuden perusteella. Tämä saadaan joko tilakohtaisella lannan ravinneanalyysillä tai käyttämällä taulukon keskiarvopitoisuuksia. Eläinten enimmäismäärää peltohehtaaria kohti laskettaessa otetaan huomioon eläinten lannassa erittämän kokonaisfosforin määrä, lannan fosforin käyttökelpoisuus kasveille (85 %) ja kasveille käyttökelpoisen fosforin enimmäislevitysmäärä hehtaaria kohti.
Lannan levitysalan tarve eläinten peltohehtaarikohtaisella enimmäismäärällä laskettuna perustuu suomalaiseen maataloustutkimukseen. Tulokset on esitetty keskimääräisenä ravinteiden eritysmääränä ja ovat siksi suosituksia. Niistä voidaan poiketa esimerkiksi asianmukaisten tilakohtaisten ruokinnan ravinnetaselaskelmien perusteella tai lannan käsittelyn vaikutuksen perusteella. Ohjeessa todetaan lisäksi, että lannan käsittelymenetelmien ja -tekniikoiden vaikutukset voidaan ottaa huomioon myös arvioitaessa lannan varastointitilavuutta, lantaloiden kattamistarvetta ja lannan levitysalaa. Kotieläintalouden ympäristönsuojeluohje ei ole ristiriidassa nitraattiasetuksen (931/2000) eikä maatalouden ympäristötuen ehtojen kanssa.
Kotieläintalouden ympäristönsuojeluohje valmisteltiin laaja-alaisessa työryhmässä, jossa oli edustajia maa- ja metsätalousministeriöstä, alueellisista ympäristökeskuksista, maatalouden ja ympäristön tutkimuslaitoksista, Kuntaliitosta, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto ry:stä ja Suomen luonnonsuojeluliitosta. Työryhmän esityksestä pyydettiin lausunnot, joiden keskeisin sisältö on otettu huomioon ohjeessa. Työryhmän esityksestä järjestettiin erilliset neuvottelut maa- ja metsätalousministeriön sekä Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto ry:n kanssa. Neuvotteluissa esille tulleita näkemyksiä otettiin huomioon ohjeessa.
Edellä esitetyn perusteella ympäristöministeriö ei pidä kotieläintalouden ympäristösuojeluohjeen lakkauttamista perusteltuna.
Helsingissä 3 päivänä tammikuuta 2010
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki- työtäpaitsi
Lannanlevitys ongelmia tiedossa. Kaikki pellot pitäisi saada käyttöön joka kylältä. Tälläkin kylällä on yhdellä tilalla kymmenen hehtaaria salaojitettua peltoa täysin viljelemättä, mistähän johtuu....ja maatalouskaava-alueella
- ??
työtäpaitsi kirjoitti:
Lannanlevitys ongelmia tiedossa. Kaikki pellot pitäisi saada käyttöön joka kylältä. Tälläkin kylällä on yhdellä tilalla kymmenen hehtaaria salaojitettua peltoa täysin viljelemättä, mistähän johtuu....ja maatalouskaava-alueella
Hollannissa sijoitetaan tuotantoeläinten lannat? Siellähän on paljon tuotantoeläimiä ja levitettävää alaa vähän.
- ostinturhaan
vredo multaa hyvin. Kunhan olisi 400 ha urakointia
- polisdoooooooooooooo
vredo siisti levittää 4 kuutiota lantaa;c
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?1082142Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K1181640- 1241530
En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1061347Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop751256- 681175
Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava
Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän4891167IS viikonloppu 18-19.5.2024.
Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var88963Oliko vähä sometettu taas vai?
Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a9942Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?138886