Markettien ruoista ei tunnu kellään olevan positiivista sanaa sanottavana. Itse en noista paljoa ymmärrä, mutta olen pannut merkille, että joitakin ruokia löytyy sekä marketeista että eläinkaupoista. (Marketeissa tosin paljon halvemmalla) Kitekat kuuluu tähän joukkoon ja meidän neiti on aivan lääpällään siihen ruokaan. Koko ajan muun ruoan osuus vähenee, kun pitäisi vain olla Kitekattia tarjolla. Onko se sitten vaarallista? Toisena vaihtoehtona olen tarjonnut Iams'n raksuja.
Kitekatista
32
3216
Vastaukset
- c.a.t
Nimitys "eläinkaupan raksut" ei tarkoita sitä, että kaikki eläinkaupassa myytävät raksut olisivat automaattisesti parempia kuin marketissa myytävät. Kyllähän eläinkaupassa kaikenlaista vähemmän laadukasta ruokaakin löytyy. Kitekat:n sisällöstä minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta käsittääkseni se kuuluu niiden vähemmän laadukkaiden raksumerkkien joukkoon.
Hyviä raksumerkkejähän ovat esim. Acana, Nutro, Hill's, IAMS, Purina, Royal Canine. Näitä ei valitettavasti ruokamarketeissa ole saatavilla. Osasta voi netistä tilata näytekappaleita, joiden avulla voit vähän kokeilla maistuisivatko merkit kissallesi. Aina näytepussien avulla ei koko totuus selviä, koska kissa usein nirsoilee ihan kyllästymisen takia.
Vaan kissa on tunnetusti nirso eläin, etkä ole ensimmäinen joka yrittää syöttää kissallensa jotain terveellistä, mutta kissa päättää toisin. Sinnikkyys palkitaan.- IAMS
Iamsissa on paljon tuhkaa, se on yksi surkeimmista eläinkaupassa myytävistä raksuista, itse luokittelen sen samaan kategoriaan markettiraksujen kanssa. Lisäksi Iams kohtelee huonosti koe-eläimiään.
- jellona
Onko kellään tietoa Lulu merkistä? se on ihan eläinkaupasta myös, mutta aika halpaa ruokaa. Tässä eläinkaupassa ei ainakaan myydä mitään "markettiruokia".
- Tabby
jellona kirjoitti:
Onko kellään tietoa Lulu merkistä? se on ihan eläinkaupasta myös, mutta aika halpaa ruokaa. Tässä eläinkaupassa ei ainakaan myydä mitään "markettiruokia".
Kyllä tuo Lulu on ihan samaa markettiruokaa mitä muutkin marketeissa myytävät. Myydään mm. Citymarketeissa ja täällä sellaisessa halpahuonokaupassa kuin Centti. Purkkiruokaa voisin vielä kissalle syöttääkin, mutta se kuivaruoka... no way! Vaikka eipä tuo Lulu -purkkiruoka kelpaa kovin hyvin Pekulle. Ainoastaan Kalkkuna -maku kelpaa.
- juuso
IAMS kirjoitti:
Iamsissa on paljon tuhkaa, se on yksi surkeimmista eläinkaupassa myytävistä raksuista, itse luokittelen sen samaan kategoriaan markettiraksujen kanssa. Lisäksi Iams kohtelee huonosti koe-eläimiään.
aivan kuten tekee myös nutro.
- oranssiraidallinen
..jotkut eläinkaupat myyvät myös näitä huonolaatuisia markettien ruokia. Kitekat kuuluu näihin, eikä tosiaan ole mitään kovin hyvää ravintoa. Iams on jo paljon parempaa, jos kisusi syö myös sitä niin ruoki mieluummin sillä :) Mielestäni tämäkään ei ole aivan laadukkaimmasta päästä, parhaita merkkejä ovat Acana, Nutro sekä Royal Canin. Tuolla RC:lla on sellainen kuivaruoka kuin Sensible, se on tarkoitettu herkkämahaisille ja nirsoille kissoille, usein olen kuullut sen maistuvan valikoiville kisuille. Pyydä eläinkaupasta näytettä ja koita kelpaisiko sinun kisullesi :)
www.acanafin.com Sieltä palaute-osio niin voit tilata näytteen. Laadukasta ruokaa ja lisäksi melko halpaa :)
www.nutro.fi Kissoille -> yhteys Nutroon, muista laittaa mistä kuivaruoasta näytteen tahdot
Koita totuttaa kissaa uuten ruokaan sekoittamalla sitä vanhan sekaan, kyllä kisu oppii muutakin syömään! Vaatii omistajaltakin sitkeyttä ettei mene ruokkimaan kissaansa pelkästään sillä mikä sille maistuu, silloin kissa tottuu syömään sitä eikä muu enää niin helposti kelpaa.
Jos haluat tarkemmin tietää mikä siinä Kitekatissa on huonoa, laita tänne sen raaka-aineluettelo sekä ravintoainepitoisuudet niin voin vaikkapa kertoa mikä siinä on vinksallaan :)- Wilma
Ainesosat: lihaa ja eläinperäisiä tuotteita, viljaa, kalaa ja kalatuotteita, (kyseessä on tonnikalaa kastikkeessa -maku)kasvivalkuaistiivisteitä, kivennäisiä ja sokereita. Sisältää: kosteutta 82%, raakavalkuaista 7%, raakarasvaa 4.5%, hehkutusjäännöstä 2.5% ja raakakuitua 0.3%. Lisätty: e-vitamiinia 8 mg/kg ja tauriinia 500 mg/kg.
- Joo
Wilma kirjoitti:
Ainesosat: lihaa ja eläinperäisiä tuotteita, viljaa, kalaa ja kalatuotteita, (kyseessä on tonnikalaa kastikkeessa -maku)kasvivalkuaistiivisteitä, kivennäisiä ja sokereita. Sisältää: kosteutta 82%, raakavalkuaista 7%, raakarasvaa 4.5%, hehkutusjäännöstä 2.5% ja raakakuitua 0.3%. Lisätty: e-vitamiinia 8 mg/kg ja tauriinia 500 mg/kg.
Hehkutusjäännöstä saisi olla enintään muistaakseni 0,8%. Eläinperäiset tuotteet eivät ole lihaa, vaan kaikki teurasjäte (sorkat, nokat, karvat, sisälmykset...). Kosteutta 82% tarkoittaa, että ruoka on 82% vettä, eli siis ravintoarvo on minimaalisen pieni. Nämä nyt ainakin aluksi.
- kisufani
Joo kirjoitti:
Hehkutusjäännöstä saisi olla enintään muistaakseni 0,8%. Eläinperäiset tuotteet eivät ole lihaa, vaan kaikki teurasjäte (sorkat, nokat, karvat, sisälmykset...). Kosteutta 82% tarkoittaa, että ruoka on 82% vettä, eli siis ravintoarvo on minimaalisen pieni. Nämä nyt ainakin aluksi.
mitä mieltä olette kaupasta saatavasta latz ruoasta?
- Tabby
Joo kirjoitti:
Tuli mieleen sellainenkin käytännön seikka, että lihassakin on prosentuaalisesti paljon vettä. Siis ihan missä tahansa tuoreessa lihassa. Purkkiruoissa oleva kosteus ei siis ole ihan suoranaisesti pelkästään vettä, vaan osittain tätä lihan mukanaan (itsessään) tuomaa kosteutta.
- Tabby
Joo kirjoitti:
Pakkohan se on vanhan aina jotakin unohtaa ;). Eli tuo hehkutusjäännöksen ehdoton enimmäismäärä on 8,0 % eikä 0,8 % - ja tämä koskee kuivaruokia. Purkkiruoissa se saa olla 2-2,5. Tietysti sitä parempi, mitä vähemmän hehkutusjäännöstä löytyy.
- Latzia kissoille..
kisufani kirjoitti:
mitä mieltä olette kaupasta saatavasta latz ruoasta?
Latz on mun mielestä ihan hyvä vaihtoehto kissoille. Meidän kissat syö ihan himona sitä. Siinä on enemmän hyytelöäkin mistä kisulit tykkää!!
- *latz*
Latzia kissoille.. kirjoitti:
Latz on mun mielestä ihan hyvä vaihtoehto kissoille. Meidän kissat syö ihan himona sitä. Siinä on enemmän hyytelöäkin mistä kisulit tykkää!!
entä whiskas? mulla ei ole kisua mutta hankin sellaisen jossain vaiheessa.. lemmikissä oli vertailtu erikissan ruokia myös mut en nyt muista sen numeroa. siinä oli kisut päässy "sanomaan" oman mielipiteensä =)
- eläintenystävä
*latz* kirjoitti:
entä whiskas? mulla ei ole kisua mutta hankin sellaisen jossain vaiheessa.. lemmikissä oli vertailtu erikissan ruokia myös mut en nyt muista sen numeroa. siinä oli kisut päässy "sanomaan" oman mielipiteensä =)
Markettien märkäruuat eivät ole yhtä pahaa tavaraa kuin raksut. Toivottavasti alat syöttää sille uudelle tulokkaalle eläinkaupan RAKSUJA. Marketeista et voi löytää hyvälaatuista raksumerkkiä. Märkäruokia (pusseja, purkkeja, vuokia) voi syöttää lähes huoletta muutaman kerran viikossa, mutta suurin osa niistä on pelkkää teurasjätettä, josta kissa ei hyödy mitenkään. Lihapäivä pitäisi kissalla olla jokapäivä :)
- *Latz*
eläintenystävä kirjoitti:
Markettien märkäruuat eivät ole yhtä pahaa tavaraa kuin raksut. Toivottavasti alat syöttää sille uudelle tulokkaalle eläinkaupan RAKSUJA. Marketeista et voi löytää hyvälaatuista raksumerkkiä. Märkäruokia (pusseja, purkkeja, vuokia) voi syöttää lähes huoletta muutaman kerran viikossa, mutta suurin osa niistä on pelkkää teurasjätettä, josta kissa ei hyödy mitenkään. Lihapäivä pitäisi kissalla olla jokapäivä :)
mitä tarkoittaa lihapäivä? mä oon lukenu eläin palstoilta että kissalle kannattaa syöttää vain kaupan kissan ruokaa, ei kotiruokaa ellei sitten panosta siihen huolella. koska jos kissa ei saa jotain tiettyä ainetta sille voi tulla esim. paperiluu syndrooma. siksi olisi siis hyvä syöttää kaupan tuotteita kun niissä on kaikki mitattu oikeassa suhteessa. eläinkaupasta tietysti ostaisin raksut kun niitä ei tarvi ostaa niin usein.
- eläintenystävä
*Latz* kirjoitti:
mitä tarkoittaa lihapäivä? mä oon lukenu eläin palstoilta että kissalle kannattaa syöttää vain kaupan kissan ruokaa, ei kotiruokaa ellei sitten panosta siihen huolella. koska jos kissa ei saa jotain tiettyä ainetta sille voi tulla esim. paperiluu syndrooma. siksi olisi siis hyvä syöttää kaupan tuotteita kun niissä on kaikki mitattu oikeassa suhteessa. eläinkaupasta tietysti ostaisin raksut kun niitä ei tarvi ostaa niin usein.
Kyllä kissalle voi antaa päivittäin lihaa muutaman aterian. Jos syöttää ohella laadukkaita raksuja, ei kissalle tule puutoksia. Kissa on lihansyöjä ja tarvitsee ruokavalioonsa raakaa lihaa.
Asia on erikseen, jos kissa syö PELKÄÄ raakaruokaa, jolloin on kyse BARFfauksesta. Siihen täytyy olla todella perehtynyt, ettei puutoksia tule. - *Latz*
Kyllä kissalle voi antaa päivittäin lihaa muutaman aterian. Jos syöttää ohella laadukkaita raksuja, ei kissalle tule puutoksia. Kissa on lihansyöjä ja tarvitsee ruokavalioonsa raakaa lihaa.
Asia on erikseen, jos kissa syö PELKÄÄ raakaruokaa, jolloin on kyse BARFfauksesta. Siihen täytyy olla todella perehtynyt, ettei puutoksia tule.mitä lihaa sitten voi antaa raakana? kalaa ei tietenkään saa antaa mutta muuten...
- Tabby
*Latz* kirjoitti:
mitä lihaa sitten voi antaa raakana? kalaa ei tietenkään saa antaa mutta muuten...
Kaikkia lihoja voi antaa raakana, myös kalaa. Sisävesikalat toki on hyvä kypsentää, mutta muuten kaiken voi antaa raakana. Raaka kalkkuna ja kana on monen kissan herkkua, samoin raaka sydän. Raakaa jauhelihaakin monet syövät mielellään.
- *Latz*
Tabby kirjoitti:
Kaikkia lihoja voi antaa raakana, myös kalaa. Sisävesikalat toki on hyvä kypsentää, mutta muuten kaiken voi antaa raakana. Raaka kalkkuna ja kana on monen kissan herkkua, samoin raaka sydän. Raakaa jauhelihaakin monet syövät mielellään.
aijaa... tää on lemmikki-lehdestä 2/2003
~Tarjoa kissallesi esimerkiksi tuoretta kalaa (kypsennettynä mahdollisten lois-ja bakteeritartuntojen vuoksi), Raakaa pakastettua naudanlihaa, valmiita purkkiruokia, laadukasta kuivamuonaa ja hapanmaitotuotteita......
~älä anna kissallesi maitoa, raakaa järvikalaa, maustettua ruokaa, ruuantähteitä, koiranruokaa tai raakaa kananmunan valkuaista. vältä myös liiallista sisäelinten antamista.
taidan uskoa toistaiseksi kuitenkin asiantuntijoita, mutta kiitos vastauksista kuitenkin. - eläintenystävä
*Latz* kirjoitti:
aijaa... tää on lemmikki-lehdestä 2/2003
~Tarjoa kissallesi esimerkiksi tuoretta kalaa (kypsennettynä mahdollisten lois-ja bakteeritartuntojen vuoksi), Raakaa pakastettua naudanlihaa, valmiita purkkiruokia, laadukasta kuivamuonaa ja hapanmaitotuotteita......
~älä anna kissallesi maitoa, raakaa järvikalaa, maustettua ruokaa, ruuantähteitä, koiranruokaa tai raakaa kananmunan valkuaista. vältä myös liiallista sisäelinten antamista.
taidan uskoa toistaiseksi kuitenkin asiantuntijoita, mutta kiitos vastauksista kuitenkin."aijaa... tää on lemmikki-lehdestä 2/2003"
* Tuossa lehdessä on nähty niin monenlaisia juttuja (siis huonojakin), ettei ihan kaikkeen pitäisi luottaa...
"~Tarjoa kissallesi esimerkiksi tuoretta kalaa (kypsennettynä mahdollisten lois-ja bakteeritartuntojen vuoksi), Raakaa pakastettua naudanlihaa, valmiita purkkiruokia, laadukasta kuivamuonaa ja hapanmaitotuotteita......
~älä anna kissallesi maitoa, raakaa järvikalaa, maustettua ruokaa, ruuantähteitä, koiranruokaa tai raakaa kananmunan valkuaista. vältä myös liiallista sisäelinten antamista."
* Siis mikä näissä neuvoissa oli minun ja Tabbyn kirjoituksia vastaan?
"taidan uskoa toistaiseksi kuitenkin asiantuntijoita, mutta kiitos vastauksista kuitenkin."
* Vaikka tämän nyt itse sanonkin, niin olen aika varma, ettei Lemmikki-lehden toimittajat ole mitään asiantuntijoita... Voisin sanoa, että tiedän kissoista varmasti enemmän kuin toimittajat.
Ei kannata suoraan uskoa kaikkea vain sen takia, että se on painettua tietoa. Itse olen bongannut monta täysin järjetöntä väitettä sekä lehdistä että kirjoista.
Lihaa voi ja siis täytyykin antaa päivittäin laadukkaiden raksujen ohella. Seuraavia voit antaa huoletta raakana:
* kana
* kalkkuna
* possu
* nauta
* kieli
* sydän
* maksa (sisäelin, korkeintaan kerta viikossa, ei pennuille)
* munuaiset (sisäelin, korkeintaan kerta viikossa)
Kalaa ja sisäelimiä siis korkeintaan kerran viikossa. Makean veden kalat kypsennetään loisriskin takia, meriveden kaloissa ei matoja ole, joten niitä ei tarvitse kypsentää. Kerran-kaksi viikossa voi antaa myös raa'an kananmunan tai pelkän keltuaisen (monia mielipiteitä). - Tabby
"aijaa... tää on lemmikki-lehdestä 2/2003"
* Tuossa lehdessä on nähty niin monenlaisia juttuja (siis huonojakin), ettei ihan kaikkeen pitäisi luottaa...
"~Tarjoa kissallesi esimerkiksi tuoretta kalaa (kypsennettynä mahdollisten lois-ja bakteeritartuntojen vuoksi), Raakaa pakastettua naudanlihaa, valmiita purkkiruokia, laadukasta kuivamuonaa ja hapanmaitotuotteita......
~älä anna kissallesi maitoa, raakaa järvikalaa, maustettua ruokaa, ruuantähteitä, koiranruokaa tai raakaa kananmunan valkuaista. vältä myös liiallista sisäelinten antamista."
"taidan uskoa toistaiseksi kuitenkin asiantuntijoita, mutta kiitos vastauksista kuitenkin."
* Vaikka tämän nyt itse sanonkin, niin olen aika varma, ettei Lemmikki-lehden toimittajat ole mitään asiantuntijoita... Voisin sanoa, että tiedän kissoista varmasti enemmän kuin toimittajat.
Ei kannata suoraan uskoa kaikkea vain sen takia, että se on painettua tietoa. Itse olen bongannut monta täysin järjetöntä väitettä sekä lehdistä että kirjoista.
Lihaa voi ja siis täytyykin antaa päivittäin laadukkaiden raksujen ohella. Seuraavia voit antaa huoletta raakana:
* kana
* kalkkuna
* possu
* nauta
* kieli
* sydän
Kalaa ja sisäelimiä siis korkeintaan kerran viikossa. Makean veden kalat kypsennetään loisriskin takia, meriveden kaloissa ei matoja ole, joten niitä ei tarvitse kypsentää. Kerran-kaksi viikossa voi antaa myös raa'an kananmunan tai pelkän keltuaisen (monia mielipiteitä).Samaa ihmettelin minäkin. Mitä taas tulee tuohon Lemmikki -lehteen, niin siinä on lähinnä söpöjä kuvia, ei paljon muuta. Muutaman rivin mittaisia juttuja, joissa on usein vanhentunutta tietoa ainakin kissoista.
Jos jutun olisi kirjoittanut vaikkapa kissoihin erikoistunut eläinlääkäri Suvi Pohjola-Stenroos, sanoisin sen olevan asiantuntijan kirjoittama. Samoin jos se olisi Mirjam Nummisen kirjoittama. Kenen kirjoittama tuo juttu oli? Minulta itseltänikin tuo lehti löytyy, mutten muista mistä =D.
Näiden kahden mainitsemani henkilön kissajuttuja lueskellessani olen oppinut kissoista todella paljon. En oikein luota niihin lähestulkoon suoraan kirjasta kopioituihin juttuihin lapsille tarkoitetuissa lehdissä (kuten Lemmikki -lehti). Juuri näissä lastenlehdissä olisi tärkeää, että tieto olisi oikeaa. - *Latz*
"aijaa... tää on lemmikki-lehdestä 2/2003"
* kana
* kalkkuna
* possu
* nauta
* kieli
* sydän
Kalaa ja sisäelimiä siis korkeintaan kerran viikossa. Makean veden kalat kypsennetään loisriskin takia, meriveden kaloissa ei matoja ole, joten niitä ei tarvitse kypsentää. Kerran-kaksi viikossa voi antaa myös raa'an kananmunan tai pelkän keltuaisen (monia mielipiteitä).ei saa antaa raakaa kalaa. uskon kyllä mielummin lehteä jossa kysymyksiin vastaavat asiantuntijat.
- Tabby
*Latz* kirjoitti:
ei saa antaa raakaa kalaa. uskon kyllä mielummin lehteä jossa kysymyksiin vastaavat asiantuntijat.
Raakaa kalaa saa antaa, jos kyseessä on merikala (esim. silakka, lohi). Kun kalat vielä käyttää pakastimessa, niin ne voi antaa raakana.
Edelleen: kuka kissa-asiantuntija (kasvattaja vaiko kissoihin erikoistunut eläinlääkäri?) on tuon jutun lehteen kirjoittanut? - Wilma
Tabby kirjoitti:
Kun olin lapsi, meillä oli kotona kissoja. niille syötettiin keuhkoa raakana ja vielä reilu 10 vuotta sitten löysin sitä omalle kissalleni. Se oli kissojen suurta herkkua , mutta enää en ole löytänyt sitä ainakaan markettien kylmäkaapeista. (Meidän eläinkaupassa ei ole kylmäsäilytystä vaativia ruokia ja kaupunkiin on pitkä matka.) Onko muilla samoja kokemuksia?
- eläintenystävä
On valitettavaa, että eläinkaupoissakin myydään näitä huonolaatuisia ruokia, joita marketitkin myyvät. Paras tapa päästä jyvälle RAKSUJEN laadusta ja terveellisyydestä on katsoa itse raaka-aineluetteloa.
Hyvän raksun tunnistat esim. seuraavasti:
* tuhkaa eli mineraaleja eli hehkutusjäännöstä korkeintaan 7 %
* magnesiumia korkeintaan 0,1 %
* KUIVATTU liha mainittuna ensimmäisenä raaka-aineluettelossa
* rasvaa väh. 15 % (jos kissa on sopusuhtainen)
(* lisäaineeton)
(* vehnätön)- vegata
mangnesiumin raja on 0.01% ja jopa eläinkaupan raksuissa on hieman viljaa.
- huoh
vegata kirjoitti:
Muttei välttämättä vehnää (joo, joissain on ja joissain ei). Vehnätön vaihtoehto on paras koska vehnä allergisoi monia kissoja...
- eläintenystävä
vegata kirjoitti:
Se on 0,1 %... :)
Kaikissa raksuissa on viljaa, mutta minä puhuinkin ihan erityisesti vehnästä. - Wilma
Se on 0,1 %... :)
Kaikissa raksuissa on viljaa, mutta minä puhuinkin ihan erityisesti vehnästä.Miksi sitten tällä samalla palstalla käskettiin kasvattaa kissanpennulle vehnän orasta, kun se söi minun kukat????? Taisi osa nikeistäkin olla samoja kuin tässä keskustelussa....
- Tabby
Wilma kirjoitti:
Miksi sitten tällä samalla palstalla käskettiin kasvattaa kissanpennulle vehnän orasta, kun se söi minun kukat????? Taisi osa nikeistäkin olla samoja kuin tässä keskustelussa....
Koska vehnä ja vehnänoras ovat täysin eri asia. Vehnä (jyvänä, jauhettuna, jauhona, leseinä) aiheuttaa allergiaa, kun taas vehnänoras (joka siis on ruohoa) auttaa pitämään karvapallot kurissa kissan suolistossa. En ole vielä kuullut kissasta, joka olisi allerginen vehnänoraalle, mutta vehnäallergikkoja tunnen todella paljon (kissoja siis).
- kisuli
Tabby kirjoitti:
Koska vehnä ja vehnänoras ovat täysin eri asia. Vehnä (jyvänä, jauhettuna, jauhona, leseinä) aiheuttaa allergiaa, kun taas vehnänoras (joka siis on ruohoa) auttaa pitämään karvapallot kurissa kissan suolistossa. En ole vielä kuullut kissasta, joka olisi allerginen vehnänoraalle, mutta vehnäallergikkoja tunnen todella paljon (kissoja siis).
kuten jo aiempaan kirjoitin,meillä 12v.kissa,joka ikänsä syönyt marketin ruokaa,eikä ole kertaakaan sairastanut!!Että ei se marketista ostettu voi huonolaatusta olla.
- vegata
kisuli kirjoitti:
kuten jo aiempaan kirjoitin,meillä 12v.kissa,joka ikänsä syönyt marketin ruokaa,eikä ole kertaakaan sairastanut!!Että ei se marketista ostettu voi huonolaatusta olla.
entäpä sitten, kun se teidän kissa saakin virtsakiviä? mitäs sitten sanot, kun kissa joutuu syömään loppuikänsä kalliita eläinkaupanraksuja? silloin on jo hieman liian myöhäistä. jotkut kissat saavat nopeammin virtsakiviä, ja jotkut hitaammin, mutta väitän, että kunnolla ruokittu kissa, elää paljon pitempään ja terveellisemmin, kuin markettiruuilla ruokittu _poikkeuksetta_
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1522954Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3682050- 411805
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371772Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792