Hei!
Olemme kohta kaksi vuotta yrittänyt lasta ja ei oo tärpännyt..
Mieheni sai tänään sperma-analyysin postissa. Onko mitää toivoa saada lasta?
Pidättäytymisaika: 3vrk
Näyte: Täydellinen
Siittiöiden liikkuvuus
A.nopeat, suoraan 19%
B.hitaat 18%
A B 37%
C.paikallaan liik. 21%
D.liikkumattomat 42%
Siittiöiden määrä
Tilavuus 4ml
Siittiöitä 120 x10(6)/ml
Kokonaismäärä 480.00 x10(6)
Ph 7.50
Siittiöiden muoto
Normaaleja 2%
Epänormaaleja 98%
epän. pää 98%
epän. keskiosa 49%
epän. häntä 7%
TZI 2%
Sen mitä ymmärsimme tästä, vaivuimme aika epätoivoon...
Onko toivoa?
20
1219
Vastaukset
- Guiro
Voisiko joku samalla selventää mitä tuo TZI 2% tarkoittaa?
Mitä tälläisen analyysin jälkeen seuraavaksi tapahtuu?- Guiro
Eikö kenelläkään ole tietoa/ kokemusta?
Olen aika rikki tämän asian takia... - ananias...
Guiro kirjoitti:
Eikö kenelläkään ole tietoa/ kokemusta?
Olen aika rikki tämän asian takia...kannattaa aamulla soittaa ja selvittää labran kautta. minusta meilläkään ei noita normaaleja paljon ollut mutta sieltä tietty otetaan vaan ne parhaat jatko hoidoissa. 2 % on kuitenkin aika monta siittiötä..
onnea jatkoon =) kerro mitä sanoivat sitten.. - ..
Se on teratozooindeksi,jolla pyritään arvioimaan epämuotoisten siittiöiden hedelmöityskykyhäiriön vakavuutta ja se saisi olla korkeintaan 1,8.
Yli 2 liittyy huonontunut raskausennuste. - Guiro
ananias... kirjoitti:
kannattaa aamulla soittaa ja selvittää labran kautta. minusta meilläkään ei noita normaaleja paljon ollut mutta sieltä tietty otetaan vaan ne parhaat jatko hoidoissa. 2 % on kuitenkin aika monta siittiötä..
onnea jatkoon =) kerro mitä sanoivat sitten..Kiitos ananias...
Tuo lohdutti aika paljon. En oikeestaan ollut edes ajatellut asiaa noin päin, että 2% on aika paljon. Niihän se muuten on. Eli ei kai olla ihan toivoton tapaus. Meillä on muutaman viikon päästä lääkäri terveyskeskuksessa, niin en ole viittinyt soittaa labraan. Olen yrittänyt malttaa sinne asti. - Guiro
.. kirjoitti:
Se on teratozooindeksi,jolla pyritään arvioimaan epämuotoisten siittiöiden hedelmöityskykyhäiriön vakavuutta ja se saisi olla korkeintaan 1,8.
Yli 2 liittyy huonontunut raskausennuste.Kiitos ..
Tiedätkö mitä tälläisen analyysin jälkeen yleensä tapahtuu?
Onko tapana, että pitää viedä uusi näyte, koska aika/stressi yms. siihen vaikuttaa, niin on ainakin lukenut? - Guiro
Guiro kirjoitti:
Kiitos ..
Tiedätkö mitä tälläisen analyysin jälkeen yleensä tapahtuu?
Onko tapana, että pitää viedä uusi näyte, koska aika/stressi yms. siihen vaikuttaa, niin on ainakin lukenut?Luin aika monestakin paikasta, että tämän analyysin jälkeen tutkittaisi toinenkin osapuoli eli minut ja sen jälkeen todennäköisesti aloitetaan icsi hoidot. Olenko ymmärtänyt oikein? Millaisia noi icsi hoidot ovat? Joutuuko siinä pistämään/ itse?
- endotar
Guiro kirjoitti:
Luin aika monestakin paikasta, että tämän analyysin jälkeen tutkittaisi toinenkin osapuoli eli minut ja sen jälkeen todennäköisesti aloitetaan icsi hoidot. Olenko ymmärtänyt oikein? Millaisia noi icsi hoidot ovat? Joutuuko siinä pistämään/ itse?
Ilman muuta sinutkin tutkitaan. Siihen en osaa sanoa onko 2%:n siittiomäärällä mahdollisuutta inssiin jos sulla kaikki ok, luulen että ei. Mutta ICSI on toki teille mahdollisuus :) Ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Tiedän tunteen, kun kaikki on epävarmaa ja tieto vähäisestä siittiömäärästä varmasti ahdistaa sekä sinua että miestäsi. Itselläni vähän samantapainen tilanne, kun vaikea endoni diagnosoitiin. Asian kanssa on vaan oppinut elämään, se kun ei tämä elämä ole omissa käsissä.
ICSI = mikrohedelmöitys hoito Ihan samalla kaavalla mennään kuin tavallisessa hedelmöityshoidossa. Ainut ero on hedelmöittämisessä, joka suoritetaan labrassa. IVF:ssä annetaan munasolujen vapaasti hedelmöittyä maljassa ja ICSI:ssä siittiö ruiskutetaan munasoluun. Jotenkin noin se menee. Mulla on 6.ICSI menossa, joten kokemusta on. Ikävä kyllä näissä hoidoissa joutuu pistämään itteensä, mutta sen voin sanoa että neula on niin ohut et tuskin ees pistosta huomaat. Eka piikki varmaan jännittää (niin minuakin), mut sit menee rutiinilla. Irrotuspiikin joutuu pistämään ruiskulla, mut sekin kyllä tarpeen vaatiessa onnistuu. Kysele vaan, mitä haluat hoidoista tietää, vastaan mielelläni :)
Voimia sinne! Toivotaan, että kaikki menee hyvin! - Guiro
endotar kirjoitti:
Ilman muuta sinutkin tutkitaan. Siihen en osaa sanoa onko 2%:n siittiomäärällä mahdollisuutta inssiin jos sulla kaikki ok, luulen että ei. Mutta ICSI on toki teille mahdollisuus :) Ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Tiedän tunteen, kun kaikki on epävarmaa ja tieto vähäisestä siittiömäärästä varmasti ahdistaa sekä sinua että miestäsi. Itselläni vähän samantapainen tilanne, kun vaikea endoni diagnosoitiin. Asian kanssa on vaan oppinut elämään, se kun ei tämä elämä ole omissa käsissä.
ICSI = mikrohedelmöitys hoito Ihan samalla kaavalla mennään kuin tavallisessa hedelmöityshoidossa. Ainut ero on hedelmöittämisessä, joka suoritetaan labrassa. IVF:ssä annetaan munasolujen vapaasti hedelmöittyä maljassa ja ICSI:ssä siittiö ruiskutetaan munasoluun. Jotenkin noin se menee. Mulla on 6.ICSI menossa, joten kokemusta on. Ikävä kyllä näissä hoidoissa joutuu pistämään itteensä, mutta sen voin sanoa että neula on niin ohut et tuskin ees pistosta huomaat. Eka piikki varmaan jännittää (niin minuakin), mut sit menee rutiinilla. Irrotuspiikin joutuu pistämään ruiskulla, mut sekin kyllä tarpeen vaatiessa onnistuu. Kysele vaan, mitä haluat hoidoista tietää, vastaan mielelläni :)
Voimia sinne! Toivotaan, että kaikki menee hyvin!Moi ja kiitos endotar vastauksestasi!
Tämä, että saa tätä tuskaa tästä asiasta jakaa toisten kanssa helpottaa niin kummasti oloa. Olemme tosiaan kohta kaksi vuotta yrittänyt luomusti lasta. Pillerit siis jätin pois noin kaks vuotta sitten. Olemme kolmekymppinen pariskunta ja omalla tavalla sitä vaan aina ajatteli, että ei vaan oo ollu ajotus oikea/ se on sitä pilleristä jäänyttä hormoolia niin paljon vielä kehossa/ ja/ ja/ ja, lista on loputon. Ei vaan ole halunnut uskoa, että voisi olla jotakin vikaa. Toivoa oli joka kuukausi ja kun taas kerran ne menkat alkoi, niin pettymys oli niin sanoin kuvaamaton. Minulla itselläni edelleen syitä mistä mahdollisesti lapsettomuus mahtais johtua, mutta mies otti puhelimen itse käteensä ja hoiti asian, että sai lähetteen tutkimuksiin ja kun sperma-analyysi tuli postista niin minulle itselleni se vasta siinä kohtaa kolahti. Ihan kun olisin ollut jossakin ihmeellisessä Liisa Ihmemaassa, joka on vaan nukkunut ja nähnyt pahaa unta. Noh, sitten tosiaan kun se analyysi tuli niin tajusin missä menään. Minä sitten varasin terveyskeskuksesta ajan ja sinne meno jännittää ihan hirveesti. Olen lukenut paljon, mutta kun asia on niin raskas ja enkä ole halunnut asiaa myöntää itselleni niin tuntuu, että kaikki mitä olen lukenut tätä kolahdusta ennen niin olisi tieto menny hukkaan, kun sitä ei ole niin ajatuksella lukenut. Olen ammatiltani lastenhoitaja. Rakastan työtäni, en päivääkään vaihtaisi pois. Olen kuin luotu työhöni mitä teen. Mutta voitte varmasti kuvitella sitä sisäistä tuskaa mitä sisälläni päivittäin käyn. Omalla tavalla työni helpottaa tuskaa, mutta omalla tavalla se tuo sitä niin lisää ettei edes sanat riitä kuvailemaan. Olen myös asennuitunut siihen, että ehkä en tule koskaan saamaan omia lapsia. Mutta niikuin endotar sanoit, ei kannata vielä kirvestä kaivoon heittää.
Käsitinkö oikein?:
ICSI = keinohedelmöitys, jossa siittiö ruiskutetaan munasoluun
IVF = keinohedelmöitys, jossa munasolu ja siittiö vapaasti hedelmöittyy maljassa
Tarkoittaako inssi samaa kuin ICSI?
Mitä tarkoittaa endoni-diagnoosi?
Endotar, kun sinulla on menossa 6. ICSI, niin mitä se käytännössä tarkoittaa? (Väännä tyhmälle rautalangasta :)) Oletko julkisella vai yksityisellä? Paljonko julkinen puoli näitä hoitoja antaa?
Ja nyt sitten tulee tyhmiä kysymyksiä vielä lisää... (punastuu)
Eli siis ku munasolu on keinohedelmöitetty, niin niillä pistämisilläkö ne laitetaan itseensä vai alapäätutkimuksella terkkarissa? Jos minä olen ok, niin minkä hoidon ne mahdollisesti saattais aloittaa? Ja mitä siinä hoidossa tapahtuu?
Tuo pistämisasia sai aika lailla luun kurkkuun. Vaikka olenkin lähihoitaja ja pistämisluvat kunnossa, niin se on jotain niin kamalaa mitä tiedän. Olen sen omassa työssänikin yrittänyt viimiseen asti välttää, mutta pakon edessä sen teen ja varsinkin jos toinen ihminen pistoksen tarvii niin teen sen mukisematta, mutta se, että joudun itseeni pistämään. Siis kun en meinaa pystyy ottaa itseltäni EDES verensokeria. Endotar, puhuit ruiskusta. Siis onko ne pääsääntöisesti ihonalaisia pistoksia vai lihakseen vai suoneen? Vai onko se semmonen "kynäpiikki"? Millanen se on? Onko siinä mahdollista, että käy sen lääkärissä tai terveydenhoitajalla pistättämässä? Ja kuinka usein pistetään? Ja mitä se pisto tekee (hormoonia)?
Kiitos tuhannesti jo etukäteen vastauksistanne. Ne ovat kultaakin arvokkaampia.
Voimia kaikille! *Hali* - endotar
Guiro kirjoitti:
Moi ja kiitos endotar vastauksestasi!
Tämä, että saa tätä tuskaa tästä asiasta jakaa toisten kanssa helpottaa niin kummasti oloa. Olemme tosiaan kohta kaksi vuotta yrittänyt luomusti lasta. Pillerit siis jätin pois noin kaks vuotta sitten. Olemme kolmekymppinen pariskunta ja omalla tavalla sitä vaan aina ajatteli, että ei vaan oo ollu ajotus oikea/ se on sitä pilleristä jäänyttä hormoolia niin paljon vielä kehossa/ ja/ ja/ ja, lista on loputon. Ei vaan ole halunnut uskoa, että voisi olla jotakin vikaa. Toivoa oli joka kuukausi ja kun taas kerran ne menkat alkoi, niin pettymys oli niin sanoin kuvaamaton. Minulla itselläni edelleen syitä mistä mahdollisesti lapsettomuus mahtais johtua, mutta mies otti puhelimen itse käteensä ja hoiti asian, että sai lähetteen tutkimuksiin ja kun sperma-analyysi tuli postista niin minulle itselleni se vasta siinä kohtaa kolahti. Ihan kun olisin ollut jossakin ihmeellisessä Liisa Ihmemaassa, joka on vaan nukkunut ja nähnyt pahaa unta. Noh, sitten tosiaan kun se analyysi tuli niin tajusin missä menään. Minä sitten varasin terveyskeskuksesta ajan ja sinne meno jännittää ihan hirveesti. Olen lukenut paljon, mutta kun asia on niin raskas ja enkä ole halunnut asiaa myöntää itselleni niin tuntuu, että kaikki mitä olen lukenut tätä kolahdusta ennen niin olisi tieto menny hukkaan, kun sitä ei ole niin ajatuksella lukenut. Olen ammatiltani lastenhoitaja. Rakastan työtäni, en päivääkään vaihtaisi pois. Olen kuin luotu työhöni mitä teen. Mutta voitte varmasti kuvitella sitä sisäistä tuskaa mitä sisälläni päivittäin käyn. Omalla tavalla työni helpottaa tuskaa, mutta omalla tavalla se tuo sitä niin lisää ettei edes sanat riitä kuvailemaan. Olen myös asennuitunut siihen, että ehkä en tule koskaan saamaan omia lapsia. Mutta niikuin endotar sanoit, ei kannata vielä kirvestä kaivoon heittää.
Käsitinkö oikein?:
ICSI = keinohedelmöitys, jossa siittiö ruiskutetaan munasoluun
IVF = keinohedelmöitys, jossa munasolu ja siittiö vapaasti hedelmöittyy maljassa
Tarkoittaako inssi samaa kuin ICSI?
Mitä tarkoittaa endoni-diagnoosi?
Endotar, kun sinulla on menossa 6. ICSI, niin mitä se käytännössä tarkoittaa? (Väännä tyhmälle rautalangasta :)) Oletko julkisella vai yksityisellä? Paljonko julkinen puoli näitä hoitoja antaa?
Ja nyt sitten tulee tyhmiä kysymyksiä vielä lisää... (punastuu)
Eli siis ku munasolu on keinohedelmöitetty, niin niillä pistämisilläkö ne laitetaan itseensä vai alapäätutkimuksella terkkarissa? Jos minä olen ok, niin minkä hoidon ne mahdollisesti saattais aloittaa? Ja mitä siinä hoidossa tapahtuu?
Tuo pistämisasia sai aika lailla luun kurkkuun. Vaikka olenkin lähihoitaja ja pistämisluvat kunnossa, niin se on jotain niin kamalaa mitä tiedän. Olen sen omassa työssänikin yrittänyt viimiseen asti välttää, mutta pakon edessä sen teen ja varsinkin jos toinen ihminen pistoksen tarvii niin teen sen mukisematta, mutta se, että joudun itseeni pistämään. Siis kun en meinaa pystyy ottaa itseltäni EDES verensokeria. Endotar, puhuit ruiskusta. Siis onko ne pääsääntöisesti ihonalaisia pistoksia vai lihakseen vai suoneen? Vai onko se semmonen "kynäpiikki"? Millanen se on? Onko siinä mahdollista, että käy sen lääkärissä tai terveydenhoitajalla pistättämässä? Ja kuinka usein pistetään? Ja mitä se pisto tekee (hormoonia)?
Kiitos tuhannesti jo etukäteen vastauksistanne. Ne ovat kultaakin arvokkaampia.
Voimia kaikille! *Hali*Joo IVF:n ja ICSI:n käsitit oikein. Endo = endometrioosi, kohdunlimakalvon pesäkesirottumatauti. Pienen ikäni kärsin hirveistä menkkakivuista. Niitä vaan hoidettiin vahvoilla e-pillereillä. Sit kipuja alkoi olla muulloinkin ja avuksi sain aina vaan vahvempia pillereitä ja särkylääkkeitä. Luulin jo että korvien välissä on vika. Me yritettiin lasta vuoden verran ja sit hakeuduttiin tutkimuksiin terveyskeskuksen kautta. Heti lähti lähete keskussairaalaan. Ekalla käynnillä lapsettomuuspolilla sain passituksen tähystysleikkaukseen. Lääkäri ultrasi ja sanoi, että täällä on jotain, ehkä endometrioosia. Sillon tuntu et maailma pysähtyy siihen paikkaan. Mulle ei sana endometrioosi sanonu yhtään mitään. No, leikkauksessa se sitten varmistui ja olin tuloksesta tosi järkyttynyt vaikkakin toisaalta helpottunut että kivuille löytyi syy. Melle sanottiin, että todennäköisesti koeputkihedelmöitys on ainut mahdollisuus.
Siitäpä se hoitorumba sit alkoikin. Julkisella tehdään 3-4hoitoa, vähä riippuu paikasta. Nyt ollaan yksityisellä. 6. ICSI tarjoittaa sitä, että olen käynyt aiemmin läpi viisi koetputkihedelmöityshoitoa pakastetunalkion siirtoineen. ICSI pitkällä kaavalla: sumutellaan nenäsumutetta (mulla nyt Synarela) noin kaksi viikkoa, joka pysäyttää hormoonitoiminnan. Tällä hetkellä mulla kaks viikkoa just täynnä, joten mummotauti valloillaan :) Tiistaina menen ns. nollaultraan, jossa varmistetaan että hormoonitoiminta on pysähtynyt. Sit saan pistoluvan pistän Puregonia n. yhdeksän-kymmenen päivää, kerran päivässä (kynällä, tosi kätevä kapistus). Tämä kasvattaa munasoluja mahdollisimman monta. Sitten pistän irrotuspiikin (ihon alle ruiskulla) ja siitä noin 36tunnin kuluttua punktio eli munasolujen keräys. Punktiossa saa kipulääkettä kanyylin kautta suoraan suoneen, toisin sanoen "ilmaset kännit" sairaalalla :) Punktioon mennessä miehen pitää antaa spermanäyte ja kun munasolut on kerätty niin hedelmöittäminen tapahtuu labrassa. Munasolut ja siittiöt ovat vain treffeillä sairaalassa ;) Ja punktiosta parin päivän päästä on alkion siirto, jos siirrettäviä alkioita saadaan. Alkio viedään katetrin avulla kohtuun (lääkäri tekee sen). Sitten aloitetaan vielä keltarauhashormoonilääkitys kiinnittymisen tukemiseksi, laitetaan alapäähän aamuin illoin ihanaisia Lugesteron palleroita. Ja sitten vaan toivotaan, että alkio kiinnittyisi ja siirrosta kahden viikon päästä voi tehdä raskaustestin. Jos alkioita saadaan useampia, niin loput laitetaan pakkaseen mahdollisia tulevia pakastetunalkionsiirtoja varten. Jos ei onnista, niin ei tarttee heti aloittaa koko rumbaa alusta vaan voidaan siirtää niitä pakkasukkoja tai akkoja :)
Mulla muuten on toinen munasarja poistettu endon takia, niin sen suhteen jänskättää tässä hoidossa (viimeinen meille!!), että riittääkö yhdessä munasarjassa paukkuja kasvatella munasoluja. Nää hoidot on vähä sellaisia alkel askeleelta edettäviä, koskaan ei tiiä miten elimistö toimii.
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan :) Kaikki hoidot tehdään erikoissairaanhoidon puolella ei terveyskeskuksessa. Sieltä antavat vain lähetteen eteenpäin. Hoitojonot riippuvat pitkälti siitä, missä päin Suomea asuu. Vaikea sanoa, että mikä on teidän kohdalla oikea hoito. Mutta luulisin, että ICSI.
Kyselit tuota pistämistä terkkarissa, niin se on kyllä vähän hankalaa kun irrotuspiikki pistetään yleensä illalla. Mie oon pistäny sen 21-22 välillä. Sairaalalta antavat tarkat ohjeet. Ja Puregoninkin pistän illalla.
Voimia sinne! - Guiro
endotar kirjoitti:
Joo IVF:n ja ICSI:n käsitit oikein. Endo = endometrioosi, kohdunlimakalvon pesäkesirottumatauti. Pienen ikäni kärsin hirveistä menkkakivuista. Niitä vaan hoidettiin vahvoilla e-pillereillä. Sit kipuja alkoi olla muulloinkin ja avuksi sain aina vaan vahvempia pillereitä ja särkylääkkeitä. Luulin jo että korvien välissä on vika. Me yritettiin lasta vuoden verran ja sit hakeuduttiin tutkimuksiin terveyskeskuksen kautta. Heti lähti lähete keskussairaalaan. Ekalla käynnillä lapsettomuuspolilla sain passituksen tähystysleikkaukseen. Lääkäri ultrasi ja sanoi, että täällä on jotain, ehkä endometrioosia. Sillon tuntu et maailma pysähtyy siihen paikkaan. Mulle ei sana endometrioosi sanonu yhtään mitään. No, leikkauksessa se sitten varmistui ja olin tuloksesta tosi järkyttynyt vaikkakin toisaalta helpottunut että kivuille löytyi syy. Melle sanottiin, että todennäköisesti koeputkihedelmöitys on ainut mahdollisuus.
Siitäpä se hoitorumba sit alkoikin. Julkisella tehdään 3-4hoitoa, vähä riippuu paikasta. Nyt ollaan yksityisellä. 6. ICSI tarjoittaa sitä, että olen käynyt aiemmin läpi viisi koetputkihedelmöityshoitoa pakastetunalkion siirtoineen. ICSI pitkällä kaavalla: sumutellaan nenäsumutetta (mulla nyt Synarela) noin kaksi viikkoa, joka pysäyttää hormoonitoiminnan. Tällä hetkellä mulla kaks viikkoa just täynnä, joten mummotauti valloillaan :) Tiistaina menen ns. nollaultraan, jossa varmistetaan että hormoonitoiminta on pysähtynyt. Sit saan pistoluvan pistän Puregonia n. yhdeksän-kymmenen päivää, kerran päivässä (kynällä, tosi kätevä kapistus). Tämä kasvattaa munasoluja mahdollisimman monta. Sitten pistän irrotuspiikin (ihon alle ruiskulla) ja siitä noin 36tunnin kuluttua punktio eli munasolujen keräys. Punktiossa saa kipulääkettä kanyylin kautta suoraan suoneen, toisin sanoen "ilmaset kännit" sairaalalla :) Punktioon mennessä miehen pitää antaa spermanäyte ja kun munasolut on kerätty niin hedelmöittäminen tapahtuu labrassa. Munasolut ja siittiöt ovat vain treffeillä sairaalassa ;) Ja punktiosta parin päivän päästä on alkion siirto, jos siirrettäviä alkioita saadaan. Alkio viedään katetrin avulla kohtuun (lääkäri tekee sen). Sitten aloitetaan vielä keltarauhashormoonilääkitys kiinnittymisen tukemiseksi, laitetaan alapäähän aamuin illoin ihanaisia Lugesteron palleroita. Ja sitten vaan toivotaan, että alkio kiinnittyisi ja siirrosta kahden viikon päästä voi tehdä raskaustestin. Jos alkioita saadaan useampia, niin loput laitetaan pakkaseen mahdollisia tulevia pakastetunalkionsiirtoja varten. Jos ei onnista, niin ei tarttee heti aloittaa koko rumbaa alusta vaan voidaan siirtää niitä pakkasukkoja tai akkoja :)
Mulla muuten on toinen munasarja poistettu endon takia, niin sen suhteen jänskättää tässä hoidossa (viimeinen meille!!), että riittääkö yhdessä munasarjassa paukkuja kasvatella munasoluja. Nää hoidot on vähä sellaisia alkel askeleelta edettäviä, koskaan ei tiiä miten elimistö toimii.
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan :) Kaikki hoidot tehdään erikoissairaanhoidon puolella ei terveyskeskuksessa. Sieltä antavat vain lähetteen eteenpäin. Hoitojonot riippuvat pitkälti siitä, missä päin Suomea asuu. Vaikea sanoa, että mikä on teidän kohdalla oikea hoito. Mutta luulisin, että ICSI.
Kyselit tuota pistämistä terkkarissa, niin se on kyllä vähän hankalaa kun irrotuspiikki pistetään yleensä illalla. Mie oon pistäny sen 21-22 välillä. Sairaalalta antavat tarkat ohjeet. Ja Puregoninkin pistän illalla.
Voimia sinne!Miljoonat kiitokset endotar! Tämä oli kultaakin arvokkaampaa tietoja. Nyt vasta käsitän mitä mikin tarkoittaa. Sinun viestisi oli vastaus moneen moneen asiaan. KIITOS ja RUTISTUS :)
Täällä kans peukut ja varpaat pystyssä, että hoito onnistuu teillä!
Tuo keltarauhashormoonilääkitys; Lugesteron palleroita alapäähän, niin siis millasia ne ovat, sattuuko niiden laitto?
Onko noissa pistämisissä mahdollista laittaa emlaa (=puudutusrasvaa) ennen pistoa? - endotar
Guiro kirjoitti:
Miljoonat kiitokset endotar! Tämä oli kultaakin arvokkaampaa tietoja. Nyt vasta käsitän mitä mikin tarkoittaa. Sinun viestisi oli vastaus moneen moneen asiaan. KIITOS ja RUTISTUS :)
Täällä kans peukut ja varpaat pystyssä, että hoito onnistuu teillä!
Tuo keltarauhashormoonilääkitys; Lugesteron palleroita alapäähän, niin siis millasia ne ovat, sattuuko niiden laitto?
Onko noissa pistämisissä mahdollista laittaa emlaa (=puudutusrasvaa) ennen pistoa?Eipä kestä :) Hyvä jos selvensi asiaa. Jos olet joskus käyttänyt emätinpuikkoja esim. hiivatulehdukseen, niin Luget on pienempiä, mut sama systeemi eli laitat ne emättimeen. Mulla annostus on ollut 3kpl kerralla. Ei niiden laitto siis satu. Eihän ne kauaa siel pysy, inhottavinta onkin kun pitää koko ajan pitää pikkuhousunsuojaa, kun valuu. Mut kyl se on sen väärti, jos onnistaa.
Kai niissä pistämisissä on mahollista käyttää emlaa, mut et sie sitä tarttee. Hyvä että pistosta huomaa, kun se neula on oikeesti niin ohut :) Sitä ei kannata pelätä. Kivulian vaihehan näissä hoidoissa on se punktio ja toiset tulee aika kipeeks jo munasolujen kasvatteluvaiheessa, jos muniksia tulee tosi paljon. Joillekin siirto on hankala, mut yleensä sekin ihan niksis juttu. Mulle se on aika hankala, kun miun kohtu on taakse päin kallellaan ni näkyvyys on huono.
Meikäläistä on koeteltu tässä vuosien varrella ihan oikeesti. Ei riittäny endo ja monet lapsettomuushoidot, vaan yllättäen todettiin puoltoista vuotta sitten kohdunkaulan syövän vaikea esiaste. Onneks saatiin hoidettua loop-hoidolla. Seurannassa oon viis vuotta. Ihme ku ei oo estettä hoidolle, hyvä vaan ku ei oo. Tämä esiaste tuli selville papakokeessa, kiitos joukkotarkastusten. Pari vuotta siis aikaa siitä, kun viimeksi hoidoissa oltiin. Sillon päätettiin, että ei enää. Mut mikä lie tullu vuodenvaihteessa, kun yks kaks tuli mieleen, että entäpä jos vielä kerran. Ihmismieli on ihmeellinen :) - Guiro
endotar kirjoitti:
Eipä kestä :) Hyvä jos selvensi asiaa. Jos olet joskus käyttänyt emätinpuikkoja esim. hiivatulehdukseen, niin Luget on pienempiä, mut sama systeemi eli laitat ne emättimeen. Mulla annostus on ollut 3kpl kerralla. Ei niiden laitto siis satu. Eihän ne kauaa siel pysy, inhottavinta onkin kun pitää koko ajan pitää pikkuhousunsuojaa, kun valuu. Mut kyl se on sen väärti, jos onnistaa.
Kai niissä pistämisissä on mahollista käyttää emlaa, mut et sie sitä tarttee. Hyvä että pistosta huomaa, kun se neula on oikeesti niin ohut :) Sitä ei kannata pelätä. Kivulian vaihehan näissä hoidoissa on se punktio ja toiset tulee aika kipeeks jo munasolujen kasvatteluvaiheessa, jos muniksia tulee tosi paljon. Joillekin siirto on hankala, mut yleensä sekin ihan niksis juttu. Mulle se on aika hankala, kun miun kohtu on taakse päin kallellaan ni näkyvyys on huono.
Meikäläistä on koeteltu tässä vuosien varrella ihan oikeesti. Ei riittäny endo ja monet lapsettomuushoidot, vaan yllättäen todettiin puoltoista vuotta sitten kohdunkaulan syövän vaikea esiaste. Onneks saatiin hoidettua loop-hoidolla. Seurannassa oon viis vuotta. Ihme ku ei oo estettä hoidolle, hyvä vaan ku ei oo. Tämä esiaste tuli selville papakokeessa, kiitos joukkotarkastusten. Pari vuotta siis aikaa siitä, kun viimeksi hoidoissa oltiin. Sillon päätettiin, että ei enää. Mut mikä lie tullu vuodenvaihteessa, kun yks kaks tuli mieleen, että entäpä jos vielä kerran. Ihmismieli on ihmeellinen :)Kiitos endotar taas kerran :)
Kyllä sua on koeteltu ihan hirveesti.
Toivotaan parasta, että teillä nyt onnais! Teillä taitaa olla nyt pistämiset menossa? - endotar
Guiro kirjoitti:
Kiitos endotar taas kerran :)
Kyllä sua on koeteltu ihan hirveesti.
Toivotaan parasta, että teillä nyt onnais! Teillä taitaa olla nyt pistämiset menossa?Kiitos, tsempitys näis tosiaan tulee tarpeeseen :) Ei oo viel pistokset menossa. Huomenna ois ollu nolla ultra, mut hokasinpa tuossa eilen illalla et mullahan on Synarela (nenäsumute) annokset tullu lauantaina täyteen. Täältä käpykylästä ei näitä viikonloppuna saa ja kaikenkukkuraks jätin reseptit paikalliseen apteekkiin. Niinpä soitin tänä aamuna klinkalle ja pyysivät tänään käymään, koska pakko saada lisää sumuja. No, onneks säikäytti vain. Kaikki ok, jotan munasarja lepotilassa. Öisestä hikoilustakin päätellen mummotauti on valloillaan. Pistokset aloitan keskiviikkona. Olipa lääkkeitten hinta noussu kahteen vuoteen...huoh. Kyl ne on sairaan kalliita... Se kun oiskin pelkät lääkkeet, siihen kaikki muu päälle. Tänään taas ajellessa mietin, että on kumma kun toiset tulee raskaaks "sormia napsauttamalla" ja toiset joutuu tekemään sen eteen ihan oikeesti "töitä" eikä silti välttämättä onnista. Kaikkee ei voi saada...helpolla...
- Guiro
endotar kirjoitti:
Kiitos, tsempitys näis tosiaan tulee tarpeeseen :) Ei oo viel pistokset menossa. Huomenna ois ollu nolla ultra, mut hokasinpa tuossa eilen illalla et mullahan on Synarela (nenäsumute) annokset tullu lauantaina täyteen. Täältä käpykylästä ei näitä viikonloppuna saa ja kaikenkukkuraks jätin reseptit paikalliseen apteekkiin. Niinpä soitin tänä aamuna klinkalle ja pyysivät tänään käymään, koska pakko saada lisää sumuja. No, onneks säikäytti vain. Kaikki ok, jotan munasarja lepotilassa. Öisestä hikoilustakin päätellen mummotauti on valloillaan. Pistokset aloitan keskiviikkona. Olipa lääkkeitten hinta noussu kahteen vuoteen...huoh. Kyl ne on sairaan kalliita... Se kun oiskin pelkät lääkkeet, siihen kaikki muu päälle. Tänään taas ajellessa mietin, että on kumma kun toiset tulee raskaaks "sormia napsauttamalla" ja toiset joutuu tekemään sen eteen ihan oikeesti "töitä" eikä silti välttämättä onnista. Kaikkee ei voi saada...helpolla...
Niinpä.. Tuota olen itsekin usein miettinyt, toiset tulee "sormia napsauttamalla" ja toiset saa todella tehdä töitä sen eteen. Hmm... Mikäköhän senkin tarkoitus on... Sitä tuskin kukaan tietää.. Mitä kaikkea oireita tuon hormoonitoiminnan pysäyttämisestä saattaa tulla? Ainakin yöllisiä hikoilua..? Kuinka kalliita nuo lääkkeet ovat? Huomennahan sulla alkaa pistämiset..
- endotar
Guiro kirjoitti:
Niinpä.. Tuota olen itsekin usein miettinyt, toiset tulee "sormia napsauttamalla" ja toiset saa todella tehdä töitä sen eteen. Hmm... Mikäköhän senkin tarkoitus on... Sitä tuskin kukaan tietää.. Mitä kaikkea oireita tuon hormoonitoiminnan pysäyttämisestä saattaa tulla? Ainakin yöllisiä hikoilua..? Kuinka kalliita nuo lääkkeet ovat? Huomennahan sulla alkaa pistämiset..
Vaihdevuosien kaltaisia oireita sumut aiheuttaa, itellä en oo huomannu muuta kun yöllisen hikoilun. Ei oo tullu ees luettuu mahdollisia sivuvaikutuksia. Mie oon yleensä aina hyvin sietäny näitä lääkkeitä, ilman kummempia sivuvaikutuksia. Eilen meni apteekkiin toista tonnia, ku otin kaikki tarvittavat lääkkeet kerralla. Lääkekatto on jotain päälle 600€:n, joten osan saan kelalta takasin. Mut esim. Lugesteronit ei oo kelakorvattavia, ni ne joutuu maksaa kokonaan ite. Lääkkeiden osuus on n. 800€/hoito. Kallista on, mutta ei sitä voi rahassa mitata, jos onnistaa.
Millonkas teillä on se terkkariin meno? Kyllä sie oot sitkee sissi, kun et oo labraan siemennesteanalyysin tuloksista soitellu :) Sitkeyttä, pitkää pinnaa ja positiivista mieltähän tällä polulla tarvitaan. - .
endotar kirjoitti:
Vaihdevuosien kaltaisia oireita sumut aiheuttaa, itellä en oo huomannu muuta kun yöllisen hikoilun. Ei oo tullu ees luettuu mahdollisia sivuvaikutuksia. Mie oon yleensä aina hyvin sietäny näitä lääkkeitä, ilman kummempia sivuvaikutuksia. Eilen meni apteekkiin toista tonnia, ku otin kaikki tarvittavat lääkkeet kerralla. Lääkekatto on jotain päälle 600€:n, joten osan saan kelalta takasin. Mut esim. Lugesteronit ei oo kelakorvattavia, ni ne joutuu maksaa kokonaan ite. Lääkkeiden osuus on n. 800€/hoito. Kallista on, mutta ei sitä voi rahassa mitata, jos onnistaa.
Millonkas teillä on se terkkariin meno? Kyllä sie oot sitkee sissi, kun et oo labraan siemennesteanalyysin tuloksista soitellu :) Sitkeyttä, pitkää pinnaa ja positiivista mieltähän tällä polulla tarvitaan.hei, saavuin paikalle sattumalta ja luin viestiketjunne läpi. toivotan tosi paljon onnen kantamoista teille molemmille!
itse en ole vielä vauvajuttuja kokeillutkaan, clomilääkitys kyllä menossa epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi. kyllä sitä "vauvailua" tässä kans mietitään koko ajan, hoidetaan tämä orastava pco nyt parhaan mukaan pois...
tsemiä teille!! - Guiro
endotar kirjoitti:
Millonkas teillä on se terkkariin meno? Kyllä sie oot sitkee sissi, kun et oo labraan siemennesteanalyysin tuloksista soitellu :) Sitkeyttä, pitkää pinnaa ja positiivista mieltähän tällä polulla tarvitaan.Moikka endotar!
Joo, sitkee oon, en oo soittanut :)
Terkkariin meno on ens viikon ti:na. Mua vähän tai oikeestaan aika paljonkin alko mietityttää noi lääkkeiden hinnat. Ei me tulla moneen vuoteen saamaan lasta. Mä masennuin ihan kokonaan. Mies on opiskelija, ei meillä ole varaa laittaa 800€/hoitoihin. Jotenkin meni fiilis ees mennä sinne terkkariin. - endotar
Guiro kirjoitti:
Moikka endotar!
Joo, sitkee oon, en oo soittanut :)
Terkkariin meno on ens viikon ti:na. Mua vähän tai oikeestaan aika paljonkin alko mietityttää noi lääkkeiden hinnat. Ei me tulla moneen vuoteen saamaan lasta. Mä masennuin ihan kokonaan. Mies on opiskelija, ei meillä ole varaa laittaa 800€/hoitoihin. Jotenkin meni fiilis ees mennä sinne terkkariin.Moi!
Voi harmi :( Mut kyllähän teidän kannattaa sielltä terkkarissa ehdottomasti käydä. Voihan se olla, että koeputkihedelmöitystä ette tartteiskaan. Ja mistä sitä tietää, että minkä aikaa joudutte jonottamaan lapsettomuustutkimuksiin klinikalle. Onpahan kaikki tutkimukset ja suunnitelmat sitten valmiina, kun miehesi valmistuu. Kyllähän noi lääkkeiden hinnat törkeitä on.
Voimia sinne! - Guiro
endotar kirjoitti:
Moi!
Voi harmi :( Mut kyllähän teidän kannattaa sielltä terkkarissa ehdottomasti käydä. Voihan se olla, että koeputkihedelmöitystä ette tartteiskaan. Ja mistä sitä tietää, että minkä aikaa joudutte jonottamaan lapsettomuustutkimuksiin klinikalle. Onpahan kaikki tutkimukset ja suunnitelmat sitten valmiina, kun miehesi valmistuu. Kyllähän noi lääkkeiden hinnat törkeitä on.
Voimia sinne!Nii... Oikeessa taidat olla.
Kiitos... :)
Voimia sinnekin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793