Mitä maksaa suunnittelu ja

suuntaa antavaa...

valvonta valmistalolle neliöhintana vähintään?

Pääsuunnittelija: ?
Perustussuunnittelija: ?
LVI suunnittelija: ?
Sähkösuunnittelija: ?
Vastaava mestari: ?
Muita pakollisia maksuja: ?

13

2643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...taida olla ihan oikea tapa suunnitteluita hinnoitella, sillä projektissa on selkeästi kiinteä osuus ja laajuuden mukaan muuttuva osuus. Esimerkiksi perustussuunnittelu voisi olla muotoa 750 € 5 €/km². Myös muut seikat, kuten perustamisolosuhteet, vaikuttattavat hinnoitteluun aika paljon. Laadin tähän veikkaukseen perusrivin 150 neliöiselle (kerrosala) perustalolle:
      * pääsuunnittelija 1000...1500 euroa
      * perustussuunnittelija 1500...2000 euroa (eikös tämä useimmiten sisälly valmistalotoimitukseen?)
      * LVI-suunnittelija 1000...1500 euroa (tämäkin useimmiten sisältyy)
      * Sähkösuunnittelija 800...1200
      * Vastaava mestari 2000....3000
      * muita pakollisia maksuja paljonkin - ja toimitukseen sisältymättömiä töitäkin:
      - rakennuslupamaksu
      - liittymät
      - maatyöt
      - perustuksen ulkopuoliset LVIS-työt
      - täytöt ja tiivistykset
      - tontin pintarakenteet

      • sellaista nykyisin

        Ei talopaketin mukana tule yleensä mitään suunnitelmi, ei perustuksista, ei rakenteista eikä varsinkaan LVI:stä.

        Tulee vain pohjakuvat ja julkisivukuvat, joista muut suunnittelijat saavat muokata mitä tarvitsevat.


      • sellaista nykyisin kirjoitti:

        Ei talopaketin mukana tule yleensä mitään suunnitelmi, ei perustuksista, ei rakenteista eikä varsinkaan LVI:stä.

        Tulee vain pohjakuvat ja julkisivukuvat, joista muut suunnittelijat saavat muokata mitä tarvitsevat.

        ...tuolla VALMISTALO-ilmauksella olisi viitattu nimeomaan näihin "avaimet käteen" -ratkaisuihin.

        Jos olisi kyseessä tavallisempi talopaketti - sellainen "puolivalmis" - niin edelläolevasta luettelosta ainakin vastaavan työnjohtajan liksa pitää tuplata.


      • Nevada-Bill

        Joskus Raunon aikaisempia juttuja luin ja sen mukaan asetin itselleni target-hinnat suunnittelulle. Nyt kun sitten rakensin, tuli lopullisiksi kustannuksiksi seuraavat:

        Kerrosala 213 m2. Kaikki hinnat verollisia, paikkana Uudenmaan lääni.

        Arkkitehtisuunnittelu 0,- (DIY)
        Kuvien puhtaaksipiirto 702,- 3-sarjaa tulosteita 20,-
        Pääsuunnittelu 0,- (nimi paperissa)
        Rakennussuunnittelu 0,- (en ymmärrä tehtävää, myöhemmin lisättiin titteli pääsuunnittelijalle)
        LVI-suunnittelu 650,-
        Sähkösuunnittelu 244,-
        Rakennesuunnittelu 2196,- sisälsi kaikki (perustus, ontelo, kattorakenne, kantavat ym.)

        Vastaava mestari 3000,- sisältää kaiken (myös kilometrit).

        Itse suhteellisen tyytyväinen toteutuneeseen. 6812,- Kiitokset Raunolle rajojen määrittelystä.


      • Muutto 2011
        Nevada-Bill kirjoitti:

        Joskus Raunon aikaisempia juttuja luin ja sen mukaan asetin itselleni target-hinnat suunnittelulle. Nyt kun sitten rakensin, tuli lopullisiksi kustannuksiksi seuraavat:

        Kerrosala 213 m2. Kaikki hinnat verollisia, paikkana Uudenmaan lääni.

        Arkkitehtisuunnittelu 0,- (DIY)
        Kuvien puhtaaksipiirto 702,- 3-sarjaa tulosteita 20,-
        Pääsuunnittelu 0,- (nimi paperissa)
        Rakennussuunnittelu 0,- (en ymmärrä tehtävää, myöhemmin lisättiin titteli pääsuunnittelijalle)
        LVI-suunnittelu 650,-
        Sähkösuunnittelu 244,-
        Rakennesuunnittelu 2196,- sisälsi kaikki (perustus, ontelo, kattorakenne, kantavat ym.)

        Vastaava mestari 3000,- sisältää kaiken (myös kilometrit).

        Itse suhteellisen tyytyväinen toteutuneeseen. 6812,- Kiitokset Raunolle rajojen määrittelystä.

        Ei kannata kokonaan uskoa näitä TI-miehien juttuja halvoista hinnoista. Toki itse tekemällä säästää esim. arkkitehtisuunnittelussa, mútta silloin tuloksena on yleensä sutta ja sekundaa ellei talo ole ihan perusmuotoinen pakettitalo.

        PK-seudulla kivitalon ( 200m2) keskimääräisiä ja realistisia suunnitteluhintoja, joita olen itse saanut/sopinut tai ystäväpiirissä on saatu/sovittu.

        - arkkitehtisuunnittelu: alkaen 8000 EUR (sis. myös pääsuunnittelijan tehtävät)
        - rakennesuunnittelu: 3300 - 4700 EUR
        - LVI: 800 - 2000 EUR
        - sähkö: 700 - 1600 EUR
        - vastaava mestari: 5500 - 8500 EUR (alempi hinta sisältää yleensä vain lakisääteiset tehtävät, projektinjohdosta joutuu maksamaan sitten erikseen)

        Sen olen ainakin itse huomannut, että kunnon suunnittelusta kannattaa maksaa. Arkkitehti suunnittelemaan taloa niin saa juuri sellaisen kuin haluaa, eikä tarvitse tyytyä pakettitalojen kompromisseihin. Arkkitehti kannattaa palkata suunnittelemaan pienempääkin taloa niin silloin saa varmasti neliöt käytettyä paremmin. Toki arkkitehdeissä on eroja, mutta pätevä muistaa myös rakennusbudjetin, eikä toteuta vain omia visioitaan.

        Kunnon rakennesuunnittelu taas maksaa itsensä takaisin halvempina rakennuskustannuksina. Sama koskee LVI- ja sähkösuunnittelua. Ammattilaisilta saa sitä kokemusta esim. sopivista laiteratkaisuista, mitä itseltä yleensä puuttuu.

        Myös pihasuunnittelua kannattaa harkita jos piha on vähänkin hankala. Siinä säästää hermoja eikä piha yleensä jää puolitekoiseksi vuosiksi talon valmistumisen jälkeen.

        Kunnon suunnittelun voisi sanoa olevan jopa puolet koko projektista.


    • sdfadffasdf

      pääsuunnittelija ja vastaava mestari 1220€ (yhteensä)
      perustussuunnitelma 244€
      Rakennesuunnittelija talopaketissa
      LVI 500€
      Sähkö 500€

      Näm siis pohjois-pohjanmaalla. Talo 137/165 autokatostalli

      • Mehuhessu

        Muutto 2011 on ilmiselvästi alan yrittäjä, kun tuollaisia hintoja ehdottelee. Kannattaa pyytää tarjouksia useammalta taholta, ja arkkitehdit kannattaa kiertää kaukaa. Kirjanoppineet kun hassaavat ihmisten rahoja turhuuksiin, eikä heillä ole käytännön työhön mitään kosketuspintaa. Kokenut rakennusmestari tai -insinööri on paras vaihtoehto pääsuunnittelijaksi, jos asiakkaalla on selkeä visio haluamastaan talosta. Kannattaa myös luonnostella paperille itse näkemyksiään, ennenkuin pyytää tarjouksia. Itse yllätyin positiivisesti suunnittelun ja valvonnan hintatasosta, kun viime vuonna pyysin etsin henkilöä omaan rakennusprojektiin. Eivät tuntuneet ollenkaan kohtuuttomilta..


      • Insinöörismies
        Mehuhessu kirjoitti:

        Muutto 2011 on ilmiselvästi alan yrittäjä, kun tuollaisia hintoja ehdottelee. Kannattaa pyytää tarjouksia useammalta taholta, ja arkkitehdit kannattaa kiertää kaukaa. Kirjanoppineet kun hassaavat ihmisten rahoja turhuuksiin, eikä heillä ole käytännön työhön mitään kosketuspintaa. Kokenut rakennusmestari tai -insinööri on paras vaihtoehto pääsuunnittelijaksi, jos asiakkaalla on selkeä visio haluamastaan talosta. Kannattaa myös luonnostella paperille itse näkemyksiään, ennenkuin pyytää tarjouksia. Itse yllätyin positiivisesti suunnittelun ja valvonnan hintatasosta, kun viime vuonna pyysin etsin henkilöä omaan rakennusprojektiin. Eivät tuntuneet ollenkaan kohtuuttomilta..

        300 brm kivitalo: Ark 8500 sis pääsuunnittelijan tehtävät. Uusimaa.
        Ensimmäiset CAD luonnokset valmiita. Itse olen kuluttanut suunnitteluun n., arkkitehti ehkä 20. Bulkkkia vääntävät arkkitehdit eivät oikeasti ehdi paneutua ja keskustella. Selvitystyö jää joka tapauksessa itselle. Ensikertalainen jahkailee joka tapauksessa ja muutoksille ja kypsyttelylle on varattava aikaa. Vuosi on lyhyt aika. USkomatonta, että ihmiset kuluttavat suunnitteluun pahimmillaan alle 3 kk! Neuvo: palkkaa arkkitehti, joka suunnittelee max 15 taloa vuodessa jolloin sinullekin varataan aikaa. Vuosis uunnittelua vähintään.
        Sähkö 0-1600. Tuttu tekee tai ääripäässä KNX taloautomaatiosuunnittelua.
        Rakenne 3800
        LVI 1500
        Vastaava sis kaikki kulut ja viikonlopputuki puhelimitse 5500.
        Valaistus 800

        Projekti vasta piirustuspöydällä siis.


      • Maksukyvyn mukaan
        Insinöörismies kirjoitti:

        300 brm kivitalo: Ark 8500 sis pääsuunnittelijan tehtävät. Uusimaa.
        Ensimmäiset CAD luonnokset valmiita. Itse olen kuluttanut suunnitteluun n., arkkitehti ehkä 20. Bulkkkia vääntävät arkkitehdit eivät oikeasti ehdi paneutua ja keskustella. Selvitystyö jää joka tapauksessa itselle. Ensikertalainen jahkailee joka tapauksessa ja muutoksille ja kypsyttelylle on varattava aikaa. Vuosi on lyhyt aika. USkomatonta, että ihmiset kuluttavat suunnitteluun pahimmillaan alle 3 kk! Neuvo: palkkaa arkkitehti, joka suunnittelee max 15 taloa vuodessa jolloin sinullekin varataan aikaa. Vuosis uunnittelua vähintään.
        Sähkö 0-1600. Tuttu tekee tai ääripäässä KNX taloautomaatiosuunnittelua.
        Rakenne 3800
        LVI 1500
        Vastaava sis kaikki kulut ja viikonlopputuki puhelimitse 5500.
        Valaistus 800

        Projekti vasta piirustuspöydällä siis.

        Ja pientalon suunnittelu on ei toivottua. Nuo euromäärät ovat hölyn pölyä ilman kohteen vaatimuksia ja määriä.


    • Realistiko

      90e/tunti

      • Haudanryöstäjä

        Ja tämän takiako piti kaivaa 7 vuoden takainen ketju?


    • Eipikkuraha

      Yksilollisen pientalon suunnittelu ja hankesuunnittelukustannukset ovat n. 25t€-30t€.. jos siis haluaa hyvät suunnitelmat. Maksavat itsensä takaisin sujuvana rakentamisena, asuessa ja myydessä taloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe