new yorkiin 1. kertaa

jennyyyyp

Päätimme lähteä New Yorkiin omatoimisesti. Matkusteltu ollaan jonkin verran, mutta lähinnä Euroopassa.
Mitä kaikkea meidän nyt pitää tehdä (täyttää, ilmoittaa), että matka onnistuisi?
ESTAsta olen kuullut. Sen voi täyttää netissä? Sekä APIS, täytetäänkö se lentoyhtiöstä riippumatta lentokoneessa ja kenelle se sitten annetaan?
Mitä teille tulee mieleen, että pitäisi tietää matkatessa New Yorkiin, jos ei ole koskaan Yhdysvaltoihin matkustanut?

Lentomme on Helsinki-Pariisi Pariisi-New York. Onko kuinka iso ja sekava tuo Pariisin kenttä?

Kiitos asiallisista vastauksista!

4

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos on lähdössä omatoimimatkalle, olisi hienoa, jos käyttäisit hakutoimintoja eri sivuilla, noihin kysymyksiisi löytyvät vastaukset ihan samalta palstaltakin.

      ESTA täytetään etukäteen netissä

      APIS täytetään etukäteen netissä, yleensä lentoyhtiön sivuilla. Ja sen lentoyhtiön sivuilla, minkä siivin ylitetään Atlantti.

      Secure Flight tehdään netissä kuten APIS tai lähtöselvityksessä, lentoyhtiöstä riippuen.

      Pariisi ei ole suosikkini, mutta se on subjektiivinen asia. Muodosta itse oma mielipiteesi.

    • villeneuve sur

      Tarkoitatko "Pariisin kentällä" Orlya vai Charles de Gaullea?

      • sanna.hänni8

        Mites, pärjääkö New Yorkissa huonolla englannin kielen taidolla? Lapseni lähtevät mukaan, nuorilla on kyllä hyvä kielipää, mutta minä vanhempana en niin kieltä hyvin ymmärrä. Pärjäänkö? Esim. taksit, shoppailu, nähtävyydet, metrolippu (mistä muuten saa tuon viikon voimassa olevan?)...

        Kiitos!


      • postimiess
        sanna.hänni8 kirjoitti:

        Mites, pärjääkö New Yorkissa huonolla englannin kielen taidolla? Lapseni lähtevät mukaan, nuorilla on kyllä hyvä kielipää, mutta minä vanhempana en niin kieltä hyvin ymmärrä. Pärjäänkö? Esim. taksit, shoppailu, nähtävyydet, metrolippu (mistä muuten saa tuon viikon voimassa olevan?)...

        Kiitos!

        Nyki on huonosti englantia puhuvia täynnä. Suurimmaksi ongelmaksi kielen kanssa voi tulla se, että et saa selvää "paikallisten" voimakkaalla ulkomaisella aksentilla puhutusta englannista. Mutta dont worry, nykiläiset ovat kyllä keskimääräistä avoimempia kuuntelemaan vaikka millä murteella väännettyä kieltä.

        taksit, shoppailu, nähtävyydet... eihän niiden kanssa tarvi jutella juuri muusta kuin hinnasta, joten ei pitöisi olla ongelmia.

        Jos menet metrolla Kennedyn kentältä keskustaan, niin voit ostaa sen 7-päivän lipun metroasemalta lähtiessäsi... mutta kannattaa varata käteistä mukaan jos et halua jonottaa. Yleensä luottokortilla toimivissa automaateissa on pitkä jono turisteja miettimässä millaisen lipun ostaisi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe