Millaisen kortin tällainen 30-vuotias ihminen tarvitsee, että saa ajaa Vespaa? Esimerkiksi tällaista vanhanmallista? http://ngaiti.com/wp-content/uploads/vespa.jpg
Minulla on BC-kortti. Tarvitseeko vielä suorittaa kokonaan joku moottoripyörä-kortti että saa tuota ajaa? Tarkoitus olisi hankkia Vespa rauhalliseen kaupunkiajoon.
Kuka saa ajaa Vespaa?
9
10190
Vastaukset
- otek
aivan varma ettei kortissa ole sitä A:ta. Vai onko siitä jo niin kauan sitten ku A tuli auton ajokortin kylkiäisenä. No oli miten oli niin en kuvasta saannut selvää oliko kyse moposkootterista 50cc vai suuremmasta 125 cc. Mopoon et tarvi korttia mutta suurempiin A kortti jonka saat autokortin omaavana 600-1100 euroa riippuen autokolun hinnoista. Helsingin kaupunki järjesti ainakin takavuosina parin opettajan avulla MP-kortti koulutuksen kesäisin. Oli ainakin nuorille edullinen tapa hankkia kortti.
- osta moposkootteri
a pitää olla. ei kai se 600e maksa,kannattaa kysellä,mutta tuntus et ei voi olla puolta autokortin hinnasta,kun lisäksi ajetaan.
- otek
osta moposkootteri kirjoitti:
a pitää olla. ei kai se 600e maksa,kannattaa kysellä,mutta tuntus et ei voi olla puolta autokortin hinnasta,kun lisäksi ajetaan.
lisähinnasta jos omaa jo ennestään ajokortin autoon niin kuin aloittajalla on.
jos ikäsi on 30v niin moposkootteriin http://www.vespa.fi/files/vespa/mallit/Fthumb5_s50_5.jpg.jpg vespa 50cc jos sen Vespa pitää olla et tarvitse ajokorttia ollenkaan kun syntynyt ennen vuotta 1985 mutta kuvasi linkkiin Vespa 150cc tarvitset A-kirjaimen lisää
Vanhempiakin 50cc vespoja löytyy joihin et korttia tarvitse ja pääsee ajamaan rauhallista kaupunkiajoa...- iiiiiiiiiioii
Mitkä ovat selkeimmät erot tuollaisen mopo-Vespan ja isomman Vespan välillä? Lähinnä kaupunkiajossa. Entä onko noita mopo-Vespoja kahdenistuttavina?
A:ta ei tosiaan kortista löydy. Ei viittisi parin kuukauden kesäajon takia lähteä autokoulun penkkiä kuluttamaan. Vai miten nopeasti tuollaisen kortin saa ja mikä A-kortti Vespan ajoon tarvitaan? Noita A-kortteja kun tuntuu olevan erilaisia. En siis tarvitse korttia, jolla saa ajaa isoja moottoripyöriä. Suunnitelmissa on ajaa vain tuollaista Vespaa. - Vespisti
iiiiiiiiiioii kirjoitti:
Mitkä ovat selkeimmät erot tuollaisen mopo-Vespan ja isomman Vespan välillä? Lähinnä kaupunkiajossa. Entä onko noita mopo-Vespoja kahdenistuttavina?
A:ta ei tosiaan kortista löydy. Ei viittisi parin kuukauden kesäajon takia lähteä autokoulun penkkiä kuluttamaan. Vai miten nopeasti tuollaisen kortin saa ja mikä A-kortti Vespan ajoon tarvitaan? Noita A-kortteja kun tuntuu olevan erilaisia. En siis tarvitse korttia, jolla saa ajaa isoja moottoripyöriä. Suunnitelmissa on ajaa vain tuollaista Vespaa.Kuvan Vespa on 150 cm3 eli moottoripyörään rinnastettava laite.
Kun olet syntynyt ennen 1985, saat ajaa mopoa, myös mopovespaa, ilman mitään korttia. Mopon suurin koneen koko on 50 cm3 ja suurin rakenteellinen nopeus 45 km/h. Uudet Vespat kulkee kevyesti 60-70 km/h pienin muutoksin, ja kun mopo kulkee alle 65 km/h, on se vielä mopo. Ts ylinopeudesta selviät sakolla ja kilpien viennillä, mutta ei tule kortitta ajoa. Ja harvemmin poliisit vanhenpien ihmisten vehkeitä syynää.
Seuraava luokka on A1, eli piikki (yli 16 vuotiaille). Tässä luokassa kone saa olla 125 cm3 ja teho enintään 11kw, joka ei tuota ongelmia Vespakuskeille.
Koska olet täyttänyt 18v, saat samalla vaivalla A kortin kuin A1 kortin (A1 muuttuu 18 V=> A). Tällä kortilla on ekat 2 vuotta 25 kw tehoraja, mutta Vespojen tehot jää kauas tuosta.
Vanhat peltivespat ovat tehoiltaan uusien mopojen luokkaa tai vähän enemmän, mutta silti niin rakastettavia. Ja koska ne ovat moottoripyöriä, saa niillä ajaa sen minkä kulkee. Vespa on tehnyt myös pieniä 50 cm3 mopovespoja (aitoja peltisiä), mutta niitä ei ole tuotu uutena Suomeen. Jos sellaista halajaa (saat ajaa ilman korttia, koska mopo) kannattaa suunnata katse Ruotsiin. Hinnat liikkuvat ehyellä n. 500-2500 euroa. - Vespisti
iiiiiiiiiioii kirjoitti:
Mitkä ovat selkeimmät erot tuollaisen mopo-Vespan ja isomman Vespan välillä? Lähinnä kaupunkiajossa. Entä onko noita mopo-Vespoja kahdenistuttavina?
A:ta ei tosiaan kortista löydy. Ei viittisi parin kuukauden kesäajon takia lähteä autokoulun penkkiä kuluttamaan. Vai miten nopeasti tuollaisen kortin saa ja mikä A-kortti Vespan ajoon tarvitaan? Noita A-kortteja kun tuntuu olevan erilaisia. En siis tarvitse korttia, jolla saa ajaa isoja moottoripyöriä. Suunnitelmissa on ajaa vain tuollaista Vespaa.Vespat pitää jakaa klassisiin vaihteellisiin ja näihin uusiin varioaattorilla oleviin.
Vanhoissa Vespoissa suorituskyky vaihteelee vähäisestä tyydyttävään, ja ne jaetaan pieni -ja isorunkoisiin.
Pienirunkoisista löytyy koneita kokoluokissa 50 cm3, 90 cm3, 100 cm3 ja 125 cm3. Mallit 50 l, n, s, special ja jne. ovat mopoja ja siis voit ajaa niitä ilman korttia. 50 Specialia ja PK 50 -malleja on ollut ainakin Italiassa kahdelle rekisteröitynä. En tiedä Suomen tilannetta, sillä täällähän mopo ei ole voinut vielä montaa vuotta olla rekisteröitynä kahdelle. Edellä luetellut Vespat valmistettiin vuosien 1960- 1970 ja 1980 -luvuilla. Huippunopeutta mopovespoille luvataan jopa 60 km/h, mutta ylämäessä vauhti hyytyy jo yksi päällä.
Kortin kannalta 90 cm3, 100 cm3 ja 125 cm3 Vespat kuuluvat samaan "kevytmoottoripyöräluokkaan", joten on sama etsiä käsiin Vespa Primavera, kaunein 125 cm3 Vespa. Primavera jaksaa kulkea jo kohtuudella kaksi päälläkin taajamanopeuksissa (60 km/h), mutta suuremmissa nopeuksissa meno alkaa hyytyä yksinkin. 90 cm3 Vespa ei oikein kannata Suomessa, suorityskyky vastaa lähinnä uutta moposkootteria ilman kuristimia, mutta korttivaatimukset ovat kovemmat.
Pienirunkoisten koneissa on tosin virityspotentiaalia todella hurjasti, ja maailmalla on yli 40 hevosvoimaisia Vespa Primaveroja.
Isorunkoisissa koneina on 125 cm3, 150 cm3, 160 cm3, 180 cm3 ja 200 cm3. Tehot ja välitykset vaihtelee vuosimalleittain, mutta esimerkiksi minun Gl:n 150 cm3 kone antaa noin 100 km/h huippunopeuden. Matkavauhtina voi siten pitää noin 80 km/h, kunhan ylämäissä antaa vauhdin tippua hieman. Kaksipäällä tuon koneen voimavarat ovat vähän alakanttiin maantiellä. 160 kone on Gs:n, ja on jo paljon pirteämpi. Matkaillessa kuitenkin Vespa Rally (200 cm3) tai PX 200 on oikea valinta.
Ja näissä kaikissa klassisissa malleissa on käsivaihteet ja kytkin (pari automaattimallia löytyy, mutta Suomessa harvinaisuuksia), joita pitää siis itse vaihdella tarpeen mukaan.
Uusista Vespoista kokemukseni ovat vähäisiä, mutta uudet mopovespat ovat todella pirteitä. Ja näillä saa myös kyytsätä isompien Vespojen tavoin. Vauhtikin nousee yleensä variaattorista prikan poistamalla n. 60 km/h. Ja ajaminen kaupungissa on vaivatonta, käännät vain kaasua ja Vespa liikkuu.
Olen ajanut vain kerran uutta GTS -Vespaa, mutta sama vaivattomuus siihen liittyy kuin pienenpiin mopovespoihin. Suorityskyky oli kuitenkin pettymys, meno tuntui tahmealle, ja vaikka kone oli uusi 250 cm3 ja ruisku, kulkee Primaverani kevyellä virityksellä ja 160 cm3 pytyllä terävämmin ja lujempaa. - Mikä?!
Vespisti kirjoitti:
Kuvan Vespa on 150 cm3 eli moottoripyörään rinnastettava laite.
Kun olet syntynyt ennen 1985, saat ajaa mopoa, myös mopovespaa, ilman mitään korttia. Mopon suurin koneen koko on 50 cm3 ja suurin rakenteellinen nopeus 45 km/h. Uudet Vespat kulkee kevyesti 60-70 km/h pienin muutoksin, ja kun mopo kulkee alle 65 km/h, on se vielä mopo. Ts ylinopeudesta selviät sakolla ja kilpien viennillä, mutta ei tule kortitta ajoa. Ja harvemmin poliisit vanhenpien ihmisten vehkeitä syynää.
Seuraava luokka on A1, eli piikki (yli 16 vuotiaille). Tässä luokassa kone saa olla 125 cm3 ja teho enintään 11kw, joka ei tuota ongelmia Vespakuskeille.
Koska olet täyttänyt 18v, saat samalla vaivalla A kortin kuin A1 kortin (A1 muuttuu 18 V=> A). Tällä kortilla on ekat 2 vuotta 25 kw tehoraja, mutta Vespojen tehot jää kauas tuosta.
Vanhat peltivespat ovat tehoiltaan uusien mopojen luokkaa tai vähän enemmän, mutta silti niin rakastettavia. Ja koska ne ovat moottoripyöriä, saa niillä ajaa sen minkä kulkee. Vespa on tehnyt myös pieniä 50 cm3 mopovespoja (aitoja peltisiä), mutta niitä ei ole tuotu uutena Suomeen. Jos sellaista halajaa (saat ajaa ilman korttia, koska mopo) kannattaa suunnata katse Ruotsiin. Hinnat liikkuvat ehyellä n. 500-2500 euroa.Mikä on tuo viittaamasi 50 cm3 peltinen mopovespa?
- ewfr
Unohdit PK 80 ja LX80 -mallit.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1411161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101146Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791112Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61818
- 59751
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249726