Kuka saa ajaa Vespaa?

iiiiiiiiiioii

Millaisen kortin tällainen 30-vuotias ihminen tarvitsee, että saa ajaa Vespaa? Esimerkiksi tällaista vanhanmallista? http://ngaiti.com/wp-content/uploads/vespa.jpg

Minulla on BC-kortti. Tarvitseeko vielä suorittaa kokonaan joku moottoripyörä-kortti että saa tuota ajaa? Tarkoitus olisi hankkia Vespa rauhalliseen kaupunkiajoon.

9

10946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otek

      aivan varma ettei kortissa ole sitä A:ta. Vai onko siitä jo niin kauan sitten ku A tuli auton ajokortin kylkiäisenä. No oli miten oli niin en kuvasta saannut selvää oliko kyse moposkootterista 50cc vai suuremmasta 125 cc. Mopoon et tarvi korttia mutta suurempiin A kortti jonka saat autokortin omaavana 600-1100 euroa riippuen autokolun hinnoista. Helsingin kaupunki järjesti ainakin takavuosina parin opettajan avulla MP-kortti koulutuksen kesäisin. Oli ainakin nuorille edullinen tapa hankkia kortti.

      • osta moposkootteri

        a pitää olla. ei kai se 600e maksa,kannattaa kysellä,mutta tuntus et ei voi olla puolta autokortin hinnasta,kun lisäksi ajetaan.


      • otek
        osta moposkootteri kirjoitti:

        a pitää olla. ei kai se 600e maksa,kannattaa kysellä,mutta tuntus et ei voi olla puolta autokortin hinnasta,kun lisäksi ajetaan.

        lisähinnasta jos omaa jo ennestään ajokortin autoon niin kuin aloittajalla on.


    • jos ikäsi on 30v niin moposkootteriin http://www.vespa.fi/files/vespa/mallit/Fthumb5_s50_5.jpg.jpg vespa 50cc jos sen Vespa pitää olla et tarvitse ajokorttia ollenkaan kun syntynyt ennen vuotta 1985 mutta kuvasi linkkiin Vespa 150cc tarvitset A-kirjaimen lisää
      Vanhempiakin 50cc vespoja löytyy joihin et korttia tarvitse ja pääsee ajamaan rauhallista kaupunkiajoa...

      • iiiiiiiiiioii

        Mitkä ovat selkeimmät erot tuollaisen mopo-Vespan ja isomman Vespan välillä? Lähinnä kaupunkiajossa. Entä onko noita mopo-Vespoja kahdenistuttavina?

        A:ta ei tosiaan kortista löydy. Ei viittisi parin kuukauden kesäajon takia lähteä autokoulun penkkiä kuluttamaan. Vai miten nopeasti tuollaisen kortin saa ja mikä A-kortti Vespan ajoon tarvitaan? Noita A-kortteja kun tuntuu olevan erilaisia. En siis tarvitse korttia, jolla saa ajaa isoja moottoripyöriä. Suunnitelmissa on ajaa vain tuollaista Vespaa.


      • Vespisti
        iiiiiiiiiioii kirjoitti:

        Mitkä ovat selkeimmät erot tuollaisen mopo-Vespan ja isomman Vespan välillä? Lähinnä kaupunkiajossa. Entä onko noita mopo-Vespoja kahdenistuttavina?

        A:ta ei tosiaan kortista löydy. Ei viittisi parin kuukauden kesäajon takia lähteä autokoulun penkkiä kuluttamaan. Vai miten nopeasti tuollaisen kortin saa ja mikä A-kortti Vespan ajoon tarvitaan? Noita A-kortteja kun tuntuu olevan erilaisia. En siis tarvitse korttia, jolla saa ajaa isoja moottoripyöriä. Suunnitelmissa on ajaa vain tuollaista Vespaa.

        Kuvan Vespa on 150 cm3 eli moottoripyörään rinnastettava laite.

        Kun olet syntynyt ennen 1985, saat ajaa mopoa, myös mopovespaa, ilman mitään korttia. Mopon suurin koneen koko on 50 cm3 ja suurin rakenteellinen nopeus 45 km/h. Uudet Vespat kulkee kevyesti 60-70 km/h pienin muutoksin, ja kun mopo kulkee alle 65 km/h, on se vielä mopo. Ts ylinopeudesta selviät sakolla ja kilpien viennillä, mutta ei tule kortitta ajoa. Ja harvemmin poliisit vanhenpien ihmisten vehkeitä syynää.

        Seuraava luokka on A1, eli piikki (yli 16 vuotiaille). Tässä luokassa kone saa olla 125 cm3 ja teho enintään 11kw, joka ei tuota ongelmia Vespakuskeille.

        Koska olet täyttänyt 18v, saat samalla vaivalla A kortin kuin A1 kortin (A1 muuttuu 18 V=> A). Tällä kortilla on ekat 2 vuotta 25 kw tehoraja, mutta Vespojen tehot jää kauas tuosta.

        Vanhat peltivespat ovat tehoiltaan uusien mopojen luokkaa tai vähän enemmän, mutta silti niin rakastettavia. Ja koska ne ovat moottoripyöriä, saa niillä ajaa sen minkä kulkee. Vespa on tehnyt myös pieniä 50 cm3 mopovespoja (aitoja peltisiä), mutta niitä ei ole tuotu uutena Suomeen. Jos sellaista halajaa (saat ajaa ilman korttia, koska mopo) kannattaa suunnata katse Ruotsiin. Hinnat liikkuvat ehyellä n. 500-2500 euroa.


      • Vespisti
        iiiiiiiiiioii kirjoitti:

        Mitkä ovat selkeimmät erot tuollaisen mopo-Vespan ja isomman Vespan välillä? Lähinnä kaupunkiajossa. Entä onko noita mopo-Vespoja kahdenistuttavina?

        A:ta ei tosiaan kortista löydy. Ei viittisi parin kuukauden kesäajon takia lähteä autokoulun penkkiä kuluttamaan. Vai miten nopeasti tuollaisen kortin saa ja mikä A-kortti Vespan ajoon tarvitaan? Noita A-kortteja kun tuntuu olevan erilaisia. En siis tarvitse korttia, jolla saa ajaa isoja moottoripyöriä. Suunnitelmissa on ajaa vain tuollaista Vespaa.

        Vespat pitää jakaa klassisiin vaihteellisiin ja näihin uusiin varioaattorilla oleviin.

        Vanhoissa Vespoissa suorituskyky vaihteelee vähäisestä tyydyttävään, ja ne jaetaan pieni -ja isorunkoisiin.

        Pienirunkoisista löytyy koneita kokoluokissa 50 cm3, 90 cm3, 100 cm3 ja 125 cm3. Mallit 50 l, n, s, special ja jne. ovat mopoja ja siis voit ajaa niitä ilman korttia. 50 Specialia ja PK 50 -malleja on ollut ainakin Italiassa kahdelle rekisteröitynä. En tiedä Suomen tilannetta, sillä täällähän mopo ei ole voinut vielä montaa vuotta olla rekisteröitynä kahdelle. Edellä luetellut Vespat valmistettiin vuosien 1960- 1970 ja 1980 -luvuilla. Huippunopeutta mopovespoille luvataan jopa 60 km/h, mutta ylämäessä vauhti hyytyy jo yksi päällä.

        Kortin kannalta 90 cm3, 100 cm3 ja 125 cm3 Vespat kuuluvat samaan "kevytmoottoripyöräluokkaan", joten on sama etsiä käsiin Vespa Primavera, kaunein 125 cm3 Vespa. Primavera jaksaa kulkea jo kohtuudella kaksi päälläkin taajamanopeuksissa (60 km/h), mutta suuremmissa nopeuksissa meno alkaa hyytyä yksinkin. 90 cm3 Vespa ei oikein kannata Suomessa, suorityskyky vastaa lähinnä uutta moposkootteria ilman kuristimia, mutta korttivaatimukset ovat kovemmat.
        Pienirunkoisten koneissa on tosin virityspotentiaalia todella hurjasti, ja maailmalla on yli 40 hevosvoimaisia Vespa Primaveroja.

        Isorunkoisissa koneina on 125 cm3, 150 cm3, 160 cm3, 180 cm3 ja 200 cm3. Tehot ja välitykset vaihtelee vuosimalleittain, mutta esimerkiksi minun Gl:n 150 cm3 kone antaa noin 100 km/h huippunopeuden. Matkavauhtina voi siten pitää noin 80 km/h, kunhan ylämäissä antaa vauhdin tippua hieman. Kaksipäällä tuon koneen voimavarat ovat vähän alakanttiin maantiellä. 160 kone on Gs:n, ja on jo paljon pirteämpi. Matkaillessa kuitenkin Vespa Rally (200 cm3) tai PX 200 on oikea valinta.
        Ja näissä kaikissa klassisissa malleissa on käsivaihteet ja kytkin (pari automaattimallia löytyy, mutta Suomessa harvinaisuuksia), joita pitää siis itse vaihdella tarpeen mukaan.

        Uusista Vespoista kokemukseni ovat vähäisiä, mutta uudet mopovespat ovat todella pirteitä. Ja näillä saa myös kyytsätä isompien Vespojen tavoin. Vauhtikin nousee yleensä variaattorista prikan poistamalla n. 60 km/h. Ja ajaminen kaupungissa on vaivatonta, käännät vain kaasua ja Vespa liikkuu.

        Olen ajanut vain kerran uutta GTS -Vespaa, mutta sama vaivattomuus siihen liittyy kuin pienenpiin mopovespoihin. Suorityskyky oli kuitenkin pettymys, meno tuntui tahmealle, ja vaikka kone oli uusi 250 cm3 ja ruisku, kulkee Primaverani kevyellä virityksellä ja 160 cm3 pytyllä terävämmin ja lujempaa.


      • Mikä?!
        Vespisti kirjoitti:

        Kuvan Vespa on 150 cm3 eli moottoripyörään rinnastettava laite.

        Kun olet syntynyt ennen 1985, saat ajaa mopoa, myös mopovespaa, ilman mitään korttia. Mopon suurin koneen koko on 50 cm3 ja suurin rakenteellinen nopeus 45 km/h. Uudet Vespat kulkee kevyesti 60-70 km/h pienin muutoksin, ja kun mopo kulkee alle 65 km/h, on se vielä mopo. Ts ylinopeudesta selviät sakolla ja kilpien viennillä, mutta ei tule kortitta ajoa. Ja harvemmin poliisit vanhenpien ihmisten vehkeitä syynää.

        Seuraava luokka on A1, eli piikki (yli 16 vuotiaille). Tässä luokassa kone saa olla 125 cm3 ja teho enintään 11kw, joka ei tuota ongelmia Vespakuskeille.

        Koska olet täyttänyt 18v, saat samalla vaivalla A kortin kuin A1 kortin (A1 muuttuu 18 V=> A). Tällä kortilla on ekat 2 vuotta 25 kw tehoraja, mutta Vespojen tehot jää kauas tuosta.

        Vanhat peltivespat ovat tehoiltaan uusien mopojen luokkaa tai vähän enemmän, mutta silti niin rakastettavia. Ja koska ne ovat moottoripyöriä, saa niillä ajaa sen minkä kulkee. Vespa on tehnyt myös pieniä 50 cm3 mopovespoja (aitoja peltisiä), mutta niitä ei ole tuotu uutena Suomeen. Jos sellaista halajaa (saat ajaa ilman korttia, koska mopo) kannattaa suunnata katse Ruotsiin. Hinnat liikkuvat ehyellä n. 500-2500 euroa.

        Mikä on tuo viittaamasi 50 cm3 peltinen mopovespa?


    • ewfr

      Unohdit PK 80 ja LX80 -mallit.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2975
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe