Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Marsu-kysymyksiä!

Olen 14-vuotias tyttö ja saan n. vuoden päästä 2 marsua! :D

Mutta minulla on pari kysymystä ensin:

1. Ajattelin ostaa rex-marsun ja sileäkarvaisen-marsun. Sopivatko ne aloittelijalle? (marsut ovat ensimmäiset minulle ja äidilleni)

2. Voinko laittaa marsujen häkin oman huoneeni ikkunan alle? Olen mennyt kokeilemaan ikkunan viereen vetääkö siitä, mutta en ole tuntenut minkäänlaista viimaa.

3. Sopiiko aloittelijalle paremmin urokset vai naaraat?

4. Onko totta, että uroksen kakkakanjoni pitää puhdistaa? Jos, niin kuinka usein ja millälailla se tehdään?

11

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -veine

      1. Sopivat ihan hyvin, luonteissa ei ole isoja eroja rotujen välillö. Kaikki marsut ovat toki yksilöitä, jotkut arempia, jotkut tempperamenttisempia. Lyhytkarvaisina sileäkarvaiset ja rexit ovat myös helppohoitoisia, ei tarvitse harjausta ja leikkuuta kuten pitkäkarvaiset marsut. Rexin turkkia voi toki olla hyvä karstalla sukia silloin tällöin.

      2. Ikkunan alle ei häkkiä kannata sijoittaa, marsu kun pienenä ja herkkänä eläimenä on hyvin arka vedolle (jokaisesta ikkunasta vetää aina jonkin verran [asunnon ilmanvaihdon takia, ilman pitää vaihtua talossa vaikka ikkunaluukut olisikin kiinni] vaikka sitä ei helposti itse tuntisikaan).
      Jos ikkunan alle kuitenkin joutuu laittamaan, niin kannattaa häkin päälle ja ikkunan puoleiselle seinälle laittaa jokin peitto talvisin, häkki myös kannattaa nostaa irti lattiasta. Kesällä lämpimillä ilmoilla voi kyllä pitää ikkunan alla häkkiä, talvet eri asia.

      3. Ei ole väliä sukupuolella. Uroksia löytyy usein enemmän ja helpommalla, kasvattajat/pentutehtaat kun pitävät naaraat itsellään jotta syntyisi lisää marsuja. Urokset voivat olla hieman sosiaalisempia ja tuttavallisempia, naaraat ehkä hieman varovaisempia tapauksia. Uroksien kanssa pitää varautua pieniin tai isompiinkin tappeluihin ja lauman arvojärjestyksen selvittelyihin, naarailla nuo asiat tuntuvat sujuvan paljon helpommin.

      4. Urosten kakkakanjoniin saattaa kertyä likaa ja töhnää, jolloin se on hyvä putsata tulehdusten ym. ehkäisemiseksi. Sitä ei saa sorkkia liian syvältä (aiheuttaa kipua ja on muutenkin epämukava toimenpide), eikä liian usein. Sen voi parin viikon välein ohimennen sylitellessä katsoa, ja putsaa sitten jos siellä näyttää olevan likaa. Topsi (pumpulipuikko) on ihan hyvä siihen hommaan, pinseteillä ei kannata mennä sinne sorkkimaan ettei aiheuta haavoja.

      • Kiitoksia asiallisista vastauksista -veine! :) nyt olen ehkä enemmän urosten puolella.... mutta mietin vielä ottaisinko uroksia vai naaraita.


    • Jenn@

      Moikka!
      Oon 11 vuotias tyttö ja mulla on kaksi marsua.kumpikin on uroksia.hoidan marsujani päivittäin ja annan ruoat ja heinät ja silloin tällöin herkkuja.. marsuni ovat todella säikkyjä,mitä teen?
      toinen marsuistani alkaa olla jo 4 vuotta vanha ja hieman kärttyisä. ja se puree häkin kaltereita,mitä minä sille teen?

    • Sunnikka + Fio&Biffy

      1. Ajattelin ostaa rex-marsun ja sileäkarvaisen-marsun. Sopivatko ne aloittelijalle? (marsut ovat ensimmäiset minulle ja äidilleni)

      - Yleensäkin lyhytkarvaiset marsut ovat aloittelijoille sopivimpia, koskapa pitkäkarvaisissa marsuissa on luonnollisesti enemmän turkinhoitohommaa. Lyhytkarvaisia marsuja kun ei tarvitse harjata eikä pestä, ellei marsu selvästi ole likainen.

      2. Voinko laittaa marsujen häkin oman huoneeni ikkunan alle? Olen mennyt kokeilemaan ikkunan viereen vetääkö siitä, mutta en ole tuntenut minkäänlaista viimaa.

      - Meillä on myös marsunhäkki melko likellä olohuoneen ikkunaa, mutta koska se on hyvin tiivistetty, siitä ei vedä. Ennemmin kannattaa tarkastella häkin sijoitusta asunnossa yleensä, mutta jos kyseessä on huone eikä esim. eteiskäytävä jne, niin siellä tuskin vetää. Digitaalinen, langaton lämpömittari on myös ihan sijoituksen arvoinen hankinta, koska lattiarajassa lämpötila voi kuitenkin olla joskus paljonkin vilpoisempi.

      3. Sopiiko aloittelijalle paremmin urokset vai naaraat?

      - Mieluummin tietysti jompi kumpi, eli kaksi urosta tai kaksi naarasta ;) Monet sanovat, että urospari tappelee herkemmin kuin naaraspari, mutta tämän olen muiden kertomuksista päätellyt olevan melko perätön huhu. Riippuu paljon marsujen yhteisestä kemiasta ja marsusta itsestään viihtyvätkö ne yksin vai yhdessä. Yhtälailla marsunaarailla voi olla arvovaltataistoja, mutta ne ovat melko tavallisia. En siis usko, että sukupuolella on varsinaisesti mitään väliä -urokset tietenkin haisevat voimakkaammin kuin naaraat ja urosten hygienaan yleensä tarvitsee kiinnittää enemmän huomiota.

      4. Onko totta, että uroksen kakkakanjoni pitää puhdistaa? Jos, niin kuinka usein ja millälailla se tehdään?

      - Tähän en varmaa vastausta osaa antaa, koska meillä on ollut pelkästään naaraita. Mutta näin olen kuullut tehtävän, sillä urosten kakka tuppaa välillä kerääntymään kivespussien muodostamaan "kanjoniin".

      Suosittelen muuten liittymään marsut.netin keskustelufoorumille, siellä on sekä aloittelijoita että kokeneempia marsuilijoita :)

    • j.h.r

      moi niin saan marsuja niin en osaa päättää otanko rusetti marsuja vai lyhyt karvasia marsuja kun mä haluisin rusetti marsun ku se on niin söpö ja vielä mä en oo alottelia vaan mul oli ennen kaks marsua moikka

    • Nice ihminen

      Minäkin olen mahdollisesti ottamassa marsuja...
      En osaa minäkään päättää ottaisinko lyhyt- vai pitkäkarvaisen marsun.
      Marsut ovat ihania eläimiä. Huonopuoli: Marsut eivät opi sisäsiisteiksi siispä pissaavat ja kakkaavat häkin ulkopuolella ollessaan.

    • Marsu ystävä ♥

      Heips olen 12 vuotias tyttö joka saa luultavasti 2 marsua, ja pari kysymystä:
      1. Voiko marsulle antaa jotain muuta sialle kuin heinää, allergikko?
      2. Onko marsu hyvä viedä ulos kesällä

      • Muutama vinkki

        1. Marsun perusruoka on hyvänlaatuinen kuiva heinä, jota tulee olla jatkuvasti tarjolla. Eli ei voi antaa muuta sen sijaan.
        2.Marsun voi viedä pihalle (ja siitä ne yleensä tykkääkin) jos
        a) on riittävän lämmin sää
        b) aitaus on turvallinen

        Ja tässä muutama hyvä linkki:
        http://marsut.net/ kannattaa myös käväistä foorumin puolella
        http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/


      • Marsu ystävä ♥
        Muutama vinkki kirjoitti:

        1. Marsun perusruoka on hyvänlaatuinen kuiva heinä, jota tulee olla jatkuvasti tarjolla. Eli ei voi antaa muuta sen sijaan.
        2.Marsun voi viedä pihalle (ja siitä ne yleensä tykkääkin) jos
        a) on riittävän lämmin sää
        b) aitaus on turvallinen

        Ja tässä muutama hyvä linkki:
        http://marsut.net/ kannattaa myös käväistä foorumin puolella
        http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/

        Kiitti :D


    • marssu1

      Hei 14-vuotias tyttö!
      Minulla on kaksi marsua ja olen vasta 11 v ja sitä ennen minulla oli 2 rottaa
      joten minun mielestä marsut ovat hyvä valinta vaikka oletkin ekaa kertaa äitisi kanssa ottamassa marsuja;) et ehkä sinä tunne viima mutta marsu voi tuntea joten itse en ole laittanut sitä ikkunan alle. Mutta sinun kannattaa lukea kiorjoja (marsuista) ennenkun ostat sillä ne vaativat kuitenkin hyvää käsittelyä.
      ja ei ole väliä onko uros vai naaras kummatkin ovat ihan hyviä.
      itselläni on poikia.

    • MARSU_XD

      Moikka! Vastaan todella myöhään olet jo 20v! :D Mutta päädyin tänne vain..
      Oon 12v ja meillä on 2 marsua. Kannattaa olla samasta pentueesta!!! Toinen risteytys mutta enemmänkin rusettimarsun piirteitä ja toinen sileäkarvainen! Naaraita. Ihan kun olisin myymäs jtn :DD Juuhh... muistakaa C-vitamiini! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe