Saako yksinasuva adoptoida?

Joskus adoptoiva?

Otsikossa kysymys selkesikin, haluaisin kovasti lasta, mutta näillä näkymin en tule koskaan sellaista saamaan koska en ole elämäni aikana onnistunut löytämään sitä oikeaa ja ikä alkaa jo lähentyä 35:ttä. Sen lisäksi mielestäni on väärin synnyttää tähän maailmaan yhtään lisää koska kuitenkin niin moni lapsi tarvitsee kipeästi uutta kotia. Saako yksinasuvat adoptoida? Vai katsotaanko pitkin nokkaa?

14

1476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adoptio

      Hei!

      Kyllä yksinhakijat saavat adoptoida. Pitkä tie edessä, ja kontaktimaiden tiukkenevat kriteerit entisestään tekee kylläkin adoptiosta hankalamman. Mutta yhteyttä vaan rohkeasti kunnan sosiaalitoimeen, sieltä selviää järjestääkö kunta, vai Pelastakaa lapset neuvonnan.
      Ja asiat muuttuvat matkan varrella moneen eri otteeseen. Käy kurkistamassa Interpedian, Pelastakaa Lapset ry:n ja Helsingin kaupungin sosiaalitoimen sivuilla, niistä löytyy lisää tietoa!

      • Ihan joutavaa

        "Sen lisäksi mielestäni on väärin synnyttää tähän maailmaan yhtään lisää koska kuitenkin niin moni lapsi tarvitsee kipeästi uutta kotia."

        Epäkypsää ajattelua, mikä ei ole eduksi adoptioprosessissa. Ei vanhemmuus ole hyväntekeväisyysprojekti eikä sen kuulukaan olla.

        Elätkö muissakin asioissa elämäsi sen mukaan, kuka jossain jotain kipeästi tarvitsee? Ehtisitkö kasvattaa lasta jos teet kaiket vapaa-aikasi vapaaehtoistyötä vaikkapa eläinsuojelun ja yksinäisten vanhusten parissa, ne kun kipeästi apua tarvitsevat?


      • 19 + 14
        Ihan joutavaa kirjoitti:

        "Sen lisäksi mielestäni on väärin synnyttää tähän maailmaan yhtään lisää koska kuitenkin niin moni lapsi tarvitsee kipeästi uutta kotia."

        Epäkypsää ajattelua, mikä ei ole eduksi adoptioprosessissa. Ei vanhemmuus ole hyväntekeväisyysprojekti eikä sen kuulukaan olla.

        Elätkö muissakin asioissa elämäsi sen mukaan, kuka jossain jotain kipeästi tarvitsee? Ehtisitkö kasvattaa lasta jos teet kaiket vapaa-aikasi vapaaehtoistyötä vaikkapa eläinsuojelun ja yksinäisten vanhusten parissa, ne kun kipeästi apua tarvitsevat?

        Eipä ollut fiksusti tehty tuo vastauksesi. Kyllä adoptioneuvonnassa tämäkin asia käsitellään.


    • ironiako kypsyyttä?

      "Sen lisäksi mielestäni on väärin synnyttää tähän maailmaan yhtään lisää koska kuitenkin niin moni lapsi tarvitsee kipeästi uutta kotia."

      Epäkypsää ajattelua, mikä ei ole eduksi adoptioprosessissa. Ei vanhemmuus ole hyväntekeväisyysprojekti eikä sen kuulukaan olla.

      Aika törkeä vastaus noin yleisestikin ottaen. Itse olen tismalleen samaa mieltä. Lapsi adoptoidaan siksi, että hän tarvitsee kotia ja hoivaa. Mitäs jos itse olisit lapsi, jota kukaan ei adoptoisi? Niin monet muut saavat syntymässään oikeuden olla mukana yhteiskunnassa, sinä et. Mitäs siitä tuumisit?
      Itse olen täysin samaa mieltä keskustelun aloittajan kanssa. Ja toinen juttu on se, että esim. nämä vanhuksetkin, jotka luultavasti syntyivät tavalliseen perheeseen ja saivat automaattisesti vanhemmat, ovat saaneet enemmän kuin nämä lapset. Pieni lapsi on maailman viattomin ja avuttomin olento, vanhempia vaille jäänyt lapsi vielä viattomampi ja avuttomampi kuin parempiosainen lapsi. Kaikkein heikoimpia tulee auttaa. Mummoa ei voi adoptoida. Ja eihän aloittaja tässä puhunutkaan kaikkien maailman lasten adoptoimisesta, vaan yhden lapsen auttamisesta sen sijaan, että alkaisi tehtailla omia lapsia. Kysymys on yhdestä hyvästä teosta. Eikö biologisen lapsen auttaminen sitten ole hyväntekemistä? On kuule paljon sellaisia biologisia lapsia, joista ei huolehdita lainkaan. Ei aloittaja sanonut aikovansa miksikään yleiseksi auttajaksi. Hän vain haluaa tarjota mahdollisuuden edes yhdelle apua ja rakkautta tarvitsevalle. Ei rakkaus ole mitään "sääliä". Adoptio on sitä paitsi vain yksi lapsenhankintakeino muiden joukossa. Itse jaan saman filosofian kuin aloittaja.

      • kirjoitusvirhe!

        Siis anteeksi, olen samaa mieltä ALOITTAJAN KANSSA ^


      • adoptioäiti

        "Lapsi adoptoidaan siksi, että hän tarvitsee kotia ja hoivaa"
        Nimenomaan tällaisia motiiveja omaavia henkilöitä pyritään adoptioneuvonnan aikana karsimaan. Adoptoitavan lapsen ei tule kokea olevansa kiitollisuudenvelassa adoptiovanhemmilleen, sellainen olisi liian raskas taakka kannettavaksi kaiken muun, jo aiemmin kertyneen, painolastin lisäksi.
        Onneksi on adoptiopneuvonta, jonka aikana asioita on pakko pohtia monelta kannalta!


    • maries10

      Lapsella, myös adoptiolapsella, täytyy olla oikeus molempaan vanhempaa. Vanhempiin jotka ovat hänet rakkaudesta hankkinneet. Adoption harkitseliminen yksin on itsekästä touhua, koska silloin päällimmäisenä on tarve tyydyttää omaa hoivaviettiään, ei niinkään auttaa ja huolehtia apua tarvitsevasta lapsesta.

    • 1+1=2

      Toki saa, onneksi saa, yksinasuja-ja eläjä adoptoida.


      nim. pienen tytön ad.äiti, kaksin asustelemme..

    • onnellinen yh-äiti

      Maries10: kyllä yksinhakijakin hankkii lapsensa rakkaudesta, ei pelkästään pariskunnat tee niin! Ja monesti yksinhakijat saavat erityitarpeisia lapsia, joille ei välttämättä pariskunnista vanhempia ole löytynyt!!!

    • -Neitonen-

      ihan joutavaa, sanon tämän sinulle!
      on törkeää sanoa noin, sitä paitsi synnyttäminen tuskin on helppoa
      olen monet tarinat kuullut.
      sitä paitsi lasta ei voi tehdä yksin ja aiheen aloittaja
      on yksin!

      itsekkin haluaisin adobtio lapsen,
      mutta sitä miestä ei vain löydä mistään!
      yksin huoltaja voi toki adobtoida myös ;)

      • Überniuho

        Neitokainen voisi ehkä hieman perehtyä suomen kielioppiin. Tosi rasittavaa lukea tekstiä, kun alkeellisetkaan alakoulun kirjoitussäännöt eivät ole hanskassa (mm. yhdyssanat, lause- ja virkerakenteet ja sanojen oikeinkirjoitus....). Adoptiosta ei tee hienompaa, jos sen kirjoittaa adobtio ;)


    • CAEK. (:

      Kyllä saa. Oma äiti adoptoi mut 9-vuotta sitten yksineläjänä ja sinkkuna siis.

      • Haluatko vauvan?

        Olisin kiinnostunut löytämään pariskunnan tai sinkun, joka haluaisi lapsen, joka syntyy 2012 keväällä. Toivon avointa keskustelua ja yhteydenottoa tälle palstalle aluksi. Vastaan vain asiallisiin yhteydenottoihin. Olen kunnollinen ja hyvässä ammatissa toimiva mies. Olemme puolisoni kanssa suunnitelleet tällaista ratkaisua tässä elämäntilanteessa. Aborttia, emme ole edes harkinneet. Viestiänne odotellen.


    • JK

      KYLÄ SAA

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe