Sairasteleeko berninpaimenkoira

Hankitaan(kai)koira

Olen kuullut, että berninpaimenkoira olisi altis sairauksille. Onko huhun alullepanija ollut ihan piip, vai pitääkö berninpaimenkoiraa olla rokottelemassa yhtä mittaa?

8

1547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiran omistaja

      En omista berniä, mutta ei sitä tarvitse rokotella sen useemmin kuin muitakaan. Mutta kyllähän niille tulee (kuten kaikille muillekkin roduille mm. noutajat,spanielit)kaiken näköisiä rasvapatteja ja ihosairauksia. Joista viimeksi mainittu yleensä johtuu koiran ruuast(esim.vehnäallergia).

      Internetistä löytyy paljon berni aiheisia sivuja, joten googleen vaan hakusanaksi ja tutkimaan.

    • omistaja

      ikävä kyllä berni on erittäin sairas rotu.varsinkin syöpä on yleinen.berni elää yleensä noin 7 vuotta.joitakin yksilöitä kyllä löytyy,jotka aattavat elää noin 10 vuotiaiksi.

      • mallu

        En tiedä olemmeko onnistuneet saamaan hyviä yksilöitä vai olemmeko vaan olleet onnekkaita, sillä meillä on kotona 9-vuotias berni vaari, joka ei ikinä ole sairastellut. Kerran viitisen vuotta sitten muistan yhden korvatulehduksen ja ihotuuman. Nämäkin menivät ohi kun vaihdoimme ruokaa.
        En usko, että berni on sen "sairaampi" rotu kuin muutkaan pitkälle jalostetut rodut. Syöpä on kyllä valitettavan yleistä, mutta niin se on monilla muillakin roduilla esim kultainennoutaja.
        Lonkka viat ovat myös todella yleisiä, onhan berni suuri ja nopeasti kasvava koira. Oikealla liikunnalla ja ruokinnalla näitä voidaan tehokkaasti ehkäistä, mutta aina sekään ei riitä

        Itse en miettisi odun valinnassa sitä onko rotu "sairas" vaiko ei. Kun koiria jalostetaan pitkälle ei ongelmiltakaan voi välttyä. Ja jokaisella rodulla on omat perinnölliset vikansa ne on vain hyväksyttävä ja koiraa rakastettava vaikka sillä jotain "vikaa" olisikin.
        Alkukantaisia ja vähän jalostettuja rotuja on enää vähän ja ne ovat yleensa ne "suuret valkoiset koirat" Niistä minulla ei kokemusta ole, mutta voisin kuvitella, että ne eivät ihan jokaiselle sovi.


      • *Maikku*
        mallu kirjoitti:

        En tiedä olemmeko onnistuneet saamaan hyviä yksilöitä vai olemmeko vaan olleet onnekkaita, sillä meillä on kotona 9-vuotias berni vaari, joka ei ikinä ole sairastellut. Kerran viitisen vuotta sitten muistan yhden korvatulehduksen ja ihotuuman. Nämäkin menivät ohi kun vaihdoimme ruokaa.
        En usko, että berni on sen "sairaampi" rotu kuin muutkaan pitkälle jalostetut rodut. Syöpä on kyllä valitettavan yleistä, mutta niin se on monilla muillakin roduilla esim kultainennoutaja.
        Lonkka viat ovat myös todella yleisiä, onhan berni suuri ja nopeasti kasvava koira. Oikealla liikunnalla ja ruokinnalla näitä voidaan tehokkaasti ehkäistä, mutta aina sekään ei riitä

        Itse en miettisi odun valinnassa sitä onko rotu "sairas" vaiko ei. Kun koiria jalostetaan pitkälle ei ongelmiltakaan voi välttyä. Ja jokaisella rodulla on omat perinnölliset vikansa ne on vain hyväksyttävä ja koiraa rakastettava vaikka sillä jotain "vikaa" olisikin.
        Alkukantaisia ja vähän jalostettuja rotuja on enää vähän ja ne ovat yleensa ne "suuret valkoiset koirat" Niistä minulla ei kokemusta ole, mutta voisin kuvitella, että ne eivät ihan jokaiselle sovi.

        Berninpaimenkoirat ovat alttiita sairauksille, mutta kyllä sairaampiakin rotuja löytyy.... Omistan itse berni nartun;Ellan. Onko kellään kennel plauditen kennelistä hankittua koiraa.Ella nimittäin on sieltä hankittu.(Plaudite great Quinzina)Muistakaa,että berni VOI elää jopa 14-vuotiaaksi


      • plaudite
        *Maikku* kirjoitti:

        Berninpaimenkoirat ovat alttiita sairauksille, mutta kyllä sairaampiakin rotuja löytyy.... Omistan itse berni nartun;Ellan. Onko kellään kennel plauditen kennelistä hankittua koiraa.Ella nimittäin on sieltä hankittu.(Plaudite great Quinzina)Muistakaa,että berni VOI elää jopa 14-vuotiaaksi

        Kyllä löytyy sisaruksia Ellalle, tsekkaapa www.byketech.com/tino


    • fipa

      mulla on nyt vajaa 6kk berni ja sellane räyhääjä onki että kaikki sairaudet vetää puoleensa jostain syystä. ei mitään vakavampaa mutta bernihän tosiaan on iso rotu eli tulee lonkkavikaa sun muuta joka on ongelmana kaikille koirille. sitten on ne bernien megasuloset lurppasilmät jotka tulehtuu todella helposti ensimmäisen kahden vuoden aikana. mutta silmien rakkulat voi tosin rauhotuksessa kaapia pois jolloin ongelma lähtee. nyt ollaan taas huomenna menossa lekurille kun neiti nappasi jostain virtsataudin... en yhtään ihmettelis vaikka hauveli tunkis ensi viikolla herneen nenäänsä

    • Anonyymi

      Mun kaverin berni oli erittäin terve ja eli 15 ja puoli vuotta,ja sen toinen berni eli melkein 18 vuotiaaksi asti(ja on edelleen elossa ja erittäin terve).Ei rotu terve ole,mutta terveitä yksilöitä on useita;)

    • Anonyymi

      Terve!
      Minulla on berninpaimenkoira,joka täyttää pian jo 19.En olisi ikinä voinut uskoa sen elävän niin pitkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe