Kyseessä on Belarus 525 progress vm 87 jossa D60 etukammiodieselmoottori. Ongelmana on kylmäkäynnistys. Hehkutuksen jälkeen moottori käynnistyy ensin kahden etupään sylinterin voimin. Pakoputkesta tulee sinistä savua ja käynti on epätasaista. Muutaman minuutin kuluttua lähtevät takimmaiset sylinterit mukaan ja savutus häviää. Lämmettyään moottori käy tasaisesti myös pienillä kierroksilla ja kaikki pytyt on mukana. Kun lämpimän moottorin sammuttaa ja käynnistää vaikka tunnin kuluttua käynnistyy moottori hyvin heti kaikilla sylintereillä ja käy tasaisesti.
Kone on rengastettu 200 h sitten ja voimaa on koneessa, Polttoainepuoli on kunnossa, syötöt on samansuuruiset, suuttimet on tarkastettu, ilmavuotoja ei ole. Jäähdyttimeen ei tule ylipainetta startissa joten kannentiiviste ei vuoda.
Kylmäkäynnistyksessä takapään sylinterit saavat polttoainetta koska savua tulee paljon pakoputkesta ja kirkasta polttoainetta tulee suihkuputkesta kun kiristysmutteria löysää.
Missä mahtaa olla vika ? Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ?
Kun kansi käytettiin auki viime remontissa oli takapään jommassakummassa etukammiossa pieni halkeama johon ei kuitenkaan puututtu. Voiko vialliset etukammiot aiheuttaa em. oireet ?
Belarus 525 Starttiongelma
7
3984
Vastaukset
- Db 880
Aiheuttaa etukammio ongemia jos vuotaa halkeamasta ? Belkkusi on kyllä aikalailla muuten jo säädetty mitä muita vaihtoehtoja enää jää ? syöttöpumpun ajoitus sekin on tarkistettu ilmeisesti.Paras vaihtoehto olisi tietenkin luopua Belkusta, karkeatekoisia koneita ettei välttämättä säätämälläkään saa siististi käymään.
Täsmennän vielä että pieni halkeama etukammiossa on palotilaan päin, ei siis ulospäin vuotoa. Puristustahdin aikanahan on sama paine etukammiossa ja mannän päällä olevassa tilassa. Polttoaine suihkutetaan etukammioon jossa se syttyy. Kysymys kuuluu estääkö pieni etukammion halkeama polttoaineen syttymisen kylmässä moottorissa ko. sylinterissä ?
Muuten Belarus 525 hyvä traktori ryskähommiin, etenkin kaksitoiminen nostolaite ylivetokeksintö !- wertyuiåpo
Vaikuttaa tosiaan siltä ettei kahdessa sylinterissä hehku lämpiä. Samaa mieltä, että belkku on paras ryskähommiin, traktorissa on paljon hyviä sovellutuksia ja ominaisuuksia.
Ryskähommissa olisi moni muu kone nöyrtynyt ja hajonnut lopullisesti. Pelkällä takakuormaajalla on tullut rinteestä otettua useampi kymmenen kuormaa moreenia täytemaaksi, yli kuutiometrin kivet puskettu sivuun eturenkaat ilmassa, kiven paino osin takapyörillä pitoa lisäämässä. Metsässä hyvä kulkemaan maavaransa ansiosta.
- Ryskärattori
Vaikka hehkutulpat ovat kytkettykin sarjaan, kannattaa ne silti tarkistaa. Eli irti koneesta ja hehkutus. Kaikkien pitäsi lämmetä samalla tavalla ja yhtä nopeasti.
Vuosimallia -84 on ittellä. Kylmäkäynnistys on mullakin onkelmana, olen huomannut että parhaiten käynnistyy kun vetää käsikaasun puoliväliin, hehkuttaa ja startatessa pumppaa kaasua niin maan perusteellisesti. Kun käynnistyy niin vähäksi aikaa kaasu pohjaan, täytyy myös jälkihehkuttaa sen aikaa että käynti tasaantuu. On motorisesti ihan haasteellinen homma. En tiedä mihin tuo kaasun pumppaaminen muka vaikuttaa kun ei ole kyseessä välikoppa-eskortti, mutta ainakin tuntuis auttavan. Saattaa kyllä olla että sinun mtzissä on pari hehkua pimeänä.Itelläkin on varmaan yksi hehku pimeenä, koskapa pänkättää kylmänä jonkin aikaa.
- www.belkku.fi
Oma 5-kymppinen vaatii pitkän startin, mutta lähtee siitä huolimatta käyntiin kelillä kuin kelillä. Naapurin kanssa oli joskus puhetta Belaruksen kylmäkäynnistyksestä, sillä oli joskus muinoin 501 ja sanoi sen vaatineen lohkolämmittimen käyttämistä jos oli alle -5`C! Oma "paukahti" talvella käyntiin n.-25`C lämpötilasta, ilman Pilot:ia apuvirtalaturia yms ja oli seissyt taivasalla melkein kuukautta...
- Juxu
Kaikki etukammiodieselit röpöttelee hetken ennen lämpenemistä, turhaan takerrut pikkuseikkoihin. Pitkä hehkutus tai kaksi hehkutusta nopeuttaa hieman käynnin tasoittumista. Näin itse operoin vanhan pikkunatikan kanssa, jossa on aivan sama ilmiö käynnistettäessä kylmästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760