Millainen paikka Graz on?

eveliina8

Löytyykö täältä ketään, kuka olisi ollut tai olisi lähdössä Itävallan Graziin? Itse olen lähdössä syksyllä korkeakoulun kautta sinne suuntaan vaihtoon ja olisi kiva kuulla kaupungista/maasta kokemuksia tai tutustua jo ennalta muihin sinne meneviin. Tai muuallakin Itävallassa olleet, kertoiltaa kokemuksia. :)

3

1677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wienin asukki

      Graz on Itävallan toiseksi suurin kaupunki ja Steiermark maakunnan pääkaupunki. Koska kyseessä on yliopistokaupunki niin sieltä löytyy myös paljon opiskelijaelämää. Grazista on muistaakseni Wieniin noin parinsadan kilometrin matka ja kun Itävallan eteläpuolella ollaan niin suosittelisin käymään Italiankin puolella. Myös Arnold Schwarzenegger on kotoisin Steiermarkista ja muistaakseni kaupungista löytyy jopa hänen nimeään kantava areena ja museo. Grazin vanha kaupunki on kaunis ja idyllinen. Nähtävää riittää ja kaupungissa riittää myös yllin kyllin kauppoja ja osteltavaa. Grazin kuuluisin nähtävyys lienee kellotorni joka on kaupungin kukkulan päällä (Schlossberg). Muitakin nähtävyyksiä löytyy mm. Eggenbergin linna jossa suosittelen ehdottomasti käymään. Linnan puistossa kävelee komeita riikinkukkoja, jotka ylväästi esittelevät siipiloistoaan. Linna on myös sisältä käymisen arvoinen. Grazissa on hyvät yhteydet julkisilla ja matkustaa voi ratikalla ja bussilla.

      Toivon sinulle mukavaa vaihtarivuotta ja suosittelen ehdottomasti ottamaan reissusta kaiken irti! Välimatkat ovat täällä lyhyet muihin maihin ja suosittelen matkustamaan Itävallan sisällä sekä rajojen ulkopuolella. Ennen matkaa kannattaa hioa saksan kieltä mikäli mahdollista ja Grazissa sitten vain rohkeasti puhumaan!

    • -----------

      Olen ollut Grazissa kerran työmatkalla muutaman päivän. Tämän vähäisen kokemuksen perusteella se vaikutti todella ihanteelliselta asuinpaikalta. Ei liian iso, kuitenkin vireä kaupunki. Puolin tunnin ajomatka alpeille, kaksi välimerelle. Ei paha tosiaankaan.

    • So_Lovelyyyy

      Olen viettänyt Grazissa vajaan vuoden ja voin todella suositella paikkaa! Graz on siis Itävallan toiseksi suurin kaupunki, mutta mielestäni todella pienen tuntuinen! Keskustassa on todella hyvä TallyWeijl-kauppa! Jakominiplaz, joka on yhden ratikkapysäkin verran keskustasta, on uskomattoman kaunis kesäisin. Siinä on sellainen puisto, joka on täynnä kukkia.. Jakominiplazin läheltä löytyy ainakin Zara ja HM.

      Schlossbergillä käymiseen kannattaa varata aikaa. Sinne menee hissikin, mutta paljon mukavampi mielestäni oli kiivetä portaita (jotka muuten venäläiset sotavangit ovat rakentaneet). Ylhäällä on ihania puutarhoja, joissa voi loikoilla ja katsella maisemia. Paljon on myös erilaisia matkamuistomyymälöitä, tansseja ja kojuja. Kellotorni on toki hieno, mutta mielestäni siitä saa paremman kuvan alhaalta päin.

      Kannattaa seikkailla keskustan ulkopuolella. Löytyy aivan ihania paikkoja. Grazissa viettämästäni vuodesta tulee nyt kohta vuosi, joten eri paikkojen nimiä en saksaa puhumattomana kovin hyvin valitettavasti muista.

      Niin ja täytyy sanoa, että Grazissa on mahtavia baareja, jotka ovat paljon suomalaisia myöhempään auki. Koska vaihtarielämä on railakasta, tulet varmasti tutustumaan niihin.

      Grazista suosittelen matkustamaan myös Sloveniaan, Mariboriin pääsee vajaassa tunnissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe