Jos ostaa/myy osingon irtoamispäivän ja täsmäytyspäivän välillä, niin kenelle osingot maksetaan?
Kuka saa osingon
8
1791
Vastaukset
- maksetaan
Myyjä saa ne.
- juhe68
taisi saada. Ei ainakaan minun tilille kilahtaneet. Metson osinko irtosi 31.3., myin 1.4., ja osingon maksupäivä on tänään 13.3.
- Juhe68
juhe68 kirjoitti:
taisi saada. Ei ainakaan minun tilille kilahtaneet. Metson osinko irtosi 31.3., myin 1.4., ja osingon maksupäivä on tänään 13.3.
ne kuitenkin tilille. Kirjaukset myöhässä.
- Snaike
Mitens wärtsilän kanssa on kun irtoamis pv oli 4.3 ja splitti 1:1 ja täsmäytys 8.3 sekä maksu 15,3
Elikkä jos ostan 7.3 niin saanko enää osingon ja mistä tiedän etten osta uusia osakkeita joilla ei ole osinkoa?
Netissä sanotaan :
Osinko maksetaan sille kuka on merkitty osakasrekisteriin täsmäyspäivänä. Osakekaupan teosta kestää kolme päivää osakkeen omistussuhteen muutoksen kirjautumiseen osakasrekisteriin 7pv --> 10pv merkintä?
Tuolla en siis saa enää osinkoa...
Yhtiökokousta seuraava päivä on osingon irtoamispäivä ja sinä päivänä tehdyt kaupat eivät enää sisällä osinkoa
Elikkä tuo vahvistaa edella mainitun ja olisi pitänyt ostaa ennen 3.3 ?? - Snaike
Siis osake pitäisi omistaa yhtiönkokouspv elikkä tässä wärtsilän tapauksessa 3.3... 4.3 ostettuna merkitään omistajaksi 9.3 eli et saa osinkoa.
Seuraava pulma laskettavaksi:
Lasketaanko se että olisin ostanut 3.3 osakkeet ja nehän tulisivat nimiini 3pv (vklp välissä) eli se 8.3 ja saisin osingot....
Vai pitääkö ostaa 3pv ENNEN yhtiönkokouspv jotta minulla on oikeus osinkoihin?
Osinko maksetaan sille kuka on merkitty osakasrekisteriin täsmäyspäivänä. Tarkoittaako siis omistaa / ostaa osakkeen yhtiökokouspäivänä VIIMEISTÄÄN eikä seuraavana pv...- Vakuusvaje
Ostettava yhtiökokouspäivänä
Katsotaan ensin asiaa pelkästään pörssikaupan näkökulmasta ja unohdetaan kirjauspäivät. Se joka omistaa osakkeen yhtiökokousta seuraavana yönä, saa osingon. Jos pörssissä tehdään kaupat yhtiökokouspäivänä, ostaja saa osingon. Seuraavana päivänä tai myöhemmin tehdyssä kaupassa osinko jää peruuttamattomasti myyjälle. Virallisesti nämä kaupat kirjataan rekistereihin vasta kolmen päivän kuluttua, ja siksi virallinen täsmäytyspäivä on tämän ajan kuluttua yhtiökokouksesta.
Tästä pääsäännöstä on ollut vain äärimmäisen harvoja poikkeuksia viime vuosina, kun osinko on esim. jätetty hallituksen päätettäväksi.
Muuten olen sitä mieltä, että tämä kolmen päivän viive kirjauksissa aiheuttaa uskomattoman määrän sekaannuksia ja hämminkiä sijoittajien keskuudessa. Onhan siinä aikaa korjata virheitä, mutta luulisi nykylaitteilla jo homman toimivan niin että päivän kaupat kirjautuisivat lopullisesti seuraavana yönä. Välittäjäthän ovat omien asiakkaidensa osalta pystyneet ajantasaiseen kirjanpitoon jo vuosia sitten.
- Aloittelija myös
Tuotapa samaa pohdin minäkin, kun meinasin ostaa samoja. Vähän ristiriitaista tietoa oli saatavilla. - Itse olen aloittelija ja entiset osakkeeni (Elisan) siirsin pankkini arvo-osuustilille, joka oli jo muusta syystä siellä eikä näin ollen aiheuttanut lisäkustannuksia; Euroclearissahan säilytys oli ilmaista.
Irtoamis- ja täsmäytyspäiviin liittyen askarrutti myös se, kun yhtiön tiedoissa sanotaan, että osingon saa, mikäli osakkeiden omistus on kirjattu yhtiön arvo-osuustilille määrättyyn päivään mennessä. - Eli siis, kun teen kauppaa pankkini, jossa oma arvo-osuustilini on, verkkosivuilla, niin kai tieto siitä menee automaattisesti yhtiön arvo-osuustilille, joka on Euroclearissa, joten ei kai minun itseni tarvitse sitä muuten hoitaa? - Tuntuu varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta aloittelija kun olen... - lepomieli3
Koska TeliaSoneran osingot maksetaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389