Kuka saa osingon

Juhe68

Jos ostaa/myy osingon irtoamispäivän ja täsmäytyspäivän välillä, niin kenelle osingot maksetaan?

8

1762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksetaan

      Myyjä saa ne.

      • juhe68

        taisi saada. Ei ainakaan minun tilille kilahtaneet. Metson osinko irtosi 31.3., myin 1.4., ja osingon maksupäivä on tänään 13.3.


      • Juhe68
        juhe68 kirjoitti:

        taisi saada. Ei ainakaan minun tilille kilahtaneet. Metson osinko irtosi 31.3., myin 1.4., ja osingon maksupäivä on tänään 13.3.

        ne kuitenkin tilille. Kirjaukset myöhässä.


    • Snaike

      Mitens wärtsilän kanssa on kun irtoamis pv oli 4.3 ja splitti 1:1 ja täsmäytys 8.3 sekä maksu 15,3

      Elikkä jos ostan 7.3 niin saanko enää osingon ja mistä tiedän etten osta uusia osakkeita joilla ei ole osinkoa?



      Netissä sanotaan :
      Osinko maksetaan sille kuka on merkitty osakasrekisteriin täsmäyspäivänä. Osakekaupan teosta kestää kolme päivää osakkeen omistussuhteen muutoksen kirjautumiseen osakasrekisteriin 7pv --> 10pv merkintä?

      Tuolla en siis saa enää osinkoa...


      Yhtiökokousta seuraava päivä on osingon irtoamispäivä ja sinä päivänä tehdyt kaupat eivät enää sisällä osinkoa

      Elikkä tuo vahvistaa edella mainitun ja olisi pitänyt ostaa ennen 3.3 ??

    • Snaike

      Siis osake pitäisi omistaa yhtiönkokouspv elikkä tässä wärtsilän tapauksessa 3.3... 4.3 ostettuna merkitään omistajaksi 9.3 eli et saa osinkoa.

      Seuraava pulma laskettavaksi:

      Lasketaanko se että olisin ostanut 3.3 osakkeet ja nehän tulisivat nimiini 3pv (vklp välissä) eli se 8.3 ja saisin osingot....

      Vai pitääkö ostaa 3pv ENNEN yhtiönkokouspv jotta minulla on oikeus osinkoihin?

      Osinko maksetaan sille kuka on merkitty osakasrekisteriin täsmäyspäivänä. Tarkoittaako siis omistaa / ostaa osakkeen yhtiökokouspäivänä VIIMEISTÄÄN eikä seuraavana pv...

      • Vakuusvaje

        Ostettava yhtiökokouspäivänä

        Katsotaan ensin asiaa pelkästään pörssikaupan näkökulmasta ja unohdetaan kirjauspäivät. Se joka omistaa osakkeen yhtiökokousta seuraavana yönä, saa osingon. Jos pörssissä tehdään kaupat yhtiökokouspäivänä, ostaja saa osingon. Seuraavana päivänä tai myöhemmin tehdyssä kaupassa osinko jää peruuttamattomasti myyjälle. Virallisesti nämä kaupat kirjataan rekistereihin vasta kolmen päivän kuluttua, ja siksi virallinen täsmäytyspäivä on tämän ajan kuluttua yhtiökokouksesta.

        Tästä pääsäännöstä on ollut vain äärimmäisen harvoja poikkeuksia viime vuosina, kun osinko on esim. jätetty hallituksen päätettäväksi.

        Muuten olen sitä mieltä, että tämä kolmen päivän viive kirjauksissa aiheuttaa uskomattoman määrän sekaannuksia ja hämminkiä sijoittajien keskuudessa. Onhan siinä aikaa korjata virheitä, mutta luulisi nykylaitteilla jo homman toimivan niin että päivän kaupat kirjautuisivat lopullisesti seuraavana yönä. Välittäjäthän ovat omien asiakkaidensa osalta pystyneet ajantasaiseen kirjanpitoon jo vuosia sitten.


    • Aloittelija myös

      Tuotapa samaa pohdin minäkin, kun meinasin ostaa samoja. Vähän ristiriitaista tietoa oli saatavilla. - Itse olen aloittelija ja entiset osakkeeni (Elisan) siirsin pankkini arvo-osuustilille, joka oli jo muusta syystä siellä eikä näin ollen aiheuttanut lisäkustannuksia; Euroclearissahan säilytys oli ilmaista.
      Irtoamis- ja täsmäytyspäiviin liittyen askarrutti myös se, kun yhtiön tiedoissa sanotaan, että osingon saa, mikäli osakkeiden omistus on kirjattu yhtiön arvo-osuustilille määrättyyn päivään mennessä. - Eli siis, kun teen kauppaa pankkini, jossa oma arvo-osuustilini on, verkkosivuilla, niin kai tieto siitä menee automaattisesti yhtiön arvo-osuustilille, joka on Euroclearissa, joten ei kai minun itseni tarvitse sitä muuten hoitaa? - Tuntuu varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta aloittelija kun olen...

    • lepomieli3

      Koska TeliaSoneran osingot maksetaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2594
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1942
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1413
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1285
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 17
      1025
    Aihe