Kiikaria vailla?

TikkaM55

Tere, Millainen olis perus hyvä kiikari hirvihommiin. Aseena Tikan M55 308. Onko kokemuksia ulkomailta tilauksesta. Budjetti noin 300€. Keväällä merkki ammuttu avolla ja kiikaria tekis mieli laittaa syksyksi.

9

3607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienen kannattaja

Aika hyvä ampuja olet jos ammut hirvikokeen avotähtäimin. Tosin paikallaan pysyvä tauluhan se nykyisin on ja liikkuvan hirven ampuminen on ihan oma lukunsa.

Minä olisin sillä linjalla että jos kiikari tulee nimenomaan hirven metsästykseen niin pienikin suurennus riittää mainiosti. Hirvi on iso eläin jota ammutaan tyypillisesti melko lyhyeltä matkalta. En ole zoom-okulaarien ystävä joten ehdotan kiinteää esim. 3 -kertaista suurennusta.

Kun hirvenmetsästys yleensä tapahtuu päivänvalossa (tai ei ainakaan peuraväijynpimeässä) niin esim. 3*21 mm kiikaritähtäin on mielestäni vallan riittävä. Miksi hirvikiväärin päälle pitäisi pistää tätä isompi halko? Mitä lisäarvoa joku iso-objektiivinen zoom-okulaarinen halko hirvimetsällä tuottaa? Suurta suurennusta ei voi käyttää liikkuvaan maaliin. Ilman suurta suurennusta suurin osa isosta objektiivista on ihan turhaa. Turhaa kokoa, turhaa massaa, turhaan hankaloitettua käsiteltävyyttä. Iso halko kiväärin päällä voi rajoittaa ampujan näköalaa. Putkinäkö ei ole hyvästä nopeassa metsästystilanteessa.

• zooom

Burris Fullfield II 2-7x35, optilokin jalat ja renkaat.

• John Wayne

Tuolla budjetilla kannattaa ostaa Leupold tai Burris jos uuden ostat, tuolta löytyy luultavasti Suomen halvimmat:
      http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/optiikka

Käytettynä voi löytyä parempiakin merkkejä. Esim Meoptaa.
      Lisäksi kunnolliset teräsjalat maksaa satasen luokkaa.
      Älä missään nimessä sorru kiinalaisiin kiikareihin, kuten halvat Tascot, Bushnellit ja Perätukun putket. Saat niistä pelkkää harmia.

Ulkomailta tilaamisesta en tiedä mitään.

• 20

• Junantuoma.
        20 kirjoitti:

Leopold on yliarvostettu ja nimi maksaa.
        Burris on samaa sarjaa Busnellin kanssa.
        Busnellilla on Elite sarjat ihan käyttökelpoisia.
        http://www.bushnelloutdoorproducts.eu/www_bushnell/eu/produits/all/riflescopes/elite-3200/321546m/

Opticsplanet toimii hyvin ja olen itse ostanut sieltä. Ei halvin paikka.
        Ulkomailta tilaukset maksetaan luottokortin numerolla, postit tullit ym ja suomessa eurohinta noin 1,5 x jenkkihinta. Tähän sisältyy kaikki kulut.

Osta Leupold Vx-II 1-4x20 Taatusti hyvä ja luotettava hirvikiikari, itse olen tilannut www.opticswarehouse.com Hinta kohdallaan ja nopea toimitus.
        Tietysti Suomestakin voi saada kohtuuhintaan, itse en ole enää kotimaasta juurikaan optiikkaa ostanut.

• metsämies2010
        Junantuoma. kirjoitti:

Osta Leupold Vx-II 1-4x20 Taatusti hyvä ja luotettava hirvikiikari, itse olen tilannut www.opticswarehouse.com Hinta kohdallaan ja nopea toimitus.
        Tietysti Suomestakin voi saada kohtuuhintaan, itse en ole enää kotimaasta juurikaan optiikkaa ostanut.

paljonko tuli kiikarille hintaa? itsekkin samaa 1-4x20 leupoldia tässä suunittelen

• Hihnavaara

Itse tilasin just Suomalaisesta verkkokaupasta Bushnell Elite 3200 2-7x32 posteineen 250 euron kantturoilla, nimenomaan hirviaseeseen. Elite sarja on oman käsitykseni mukaan japaniassa tehtyjä, toisin kuin Bushnellin halvemmat sarjat. Väittäisin menevän samaan laatuluokkaan Burris Fullfield ja Leupold VX sarjojen kanssa.

• Hillbergmounting.

Leupold otti ohjelmaansa Redfied-tähtäinkiikarit. Laatuvehkeitä "ystävälliseen" hintaan. Hjortilta selviää kauppiaat

• Hirvesteri

Koska pystyt ampumaan kokeen avotähtäimillä, niin älä laita kiikaria ollenkaan vaan käytä avotähtäimiä edelleen. Hirvimetällä avotähtäimet ovat parhaat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2857
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      43
      2824
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2608
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      328
      1667
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1041
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      192
      902
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      762
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      750
    10. Kuinka pitkiä olette?

Ap aloittaa, 177cm
      Sinkut
      99
      691
    Aihe