Kiikaria vailla?

TikkaM55

Tere, Millainen olis perus hyvä kiikari hirvihommiin. Aseena Tikan M55 308. Onko kokemuksia ulkomailta tilauksesta. Budjetti noin 300€. Keväällä merkki ammuttu avolla ja kiikaria tekis mieli laittaa syksyksi.

9

3490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienen kannattaja

      Aika hyvä ampuja olet jos ammut hirvikokeen avotähtäimin. Tosin paikallaan pysyvä tauluhan se nykyisin on ja liikkuvan hirven ampuminen on ihan oma lukunsa.

      Minä olisin sillä linjalla että jos kiikari tulee nimenomaan hirven metsästykseen niin pienikin suurennus riittää mainiosti. Hirvi on iso eläin jota ammutaan tyypillisesti melko lyhyeltä matkalta. En ole zoom-okulaarien ystävä joten ehdotan kiinteää esim. 3 -kertaista suurennusta.

      Kun hirvenmetsästys yleensä tapahtuu päivänvalossa (tai ei ainakaan peuraväijynpimeässä) niin esim. 3*21 mm kiikaritähtäin on mielestäni vallan riittävä. Miksi hirvikiväärin päälle pitäisi pistää tätä isompi halko? Mitä lisäarvoa joku iso-objektiivinen zoom-okulaarinen halko hirvimetsällä tuottaa? Suurta suurennusta ei voi käyttää liikkuvaan maaliin. Ilman suurta suurennusta suurin osa isosta objektiivista on ihan turhaa. Turhaa kokoa, turhaa massaa, turhaan hankaloitettua käsiteltävyyttä. Iso halko kiväärin päällä voi rajoittaa ampujan näköalaa. Putkinäkö ei ole hyvästä nopeassa metsästystilanteessa.

    • zooom

      Burris Fullfield II 2-7x35, optilokin jalat ja renkaat.

    • John Wayne

      Tuolla budjetilla kannattaa ostaa Leupold tai Burris jos uuden ostat, tuolta löytyy luultavasti Suomen halvimmat:
      http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/optiikka

      Käytettynä voi löytyä parempiakin merkkejä. Esim Meoptaa.
      Lisäksi kunnolliset teräsjalat maksaa satasen luokkaa.
      Älä missään nimessä sorru kiinalaisiin kiikareihin, kuten halvat Tascot, Bushnellit ja Perätukun putket. Saat niistä pelkkää harmia.

      Ulkomailta tilaamisesta en tiedä mitään.

      • 20

      • Junantuoma.
        20 kirjoitti:

        Leopold on yliarvostettu ja nimi maksaa.
        Burris on samaa sarjaa Busnellin kanssa.
        Busnellilla on Elite sarjat ihan käyttökelpoisia.
        http://www.bushnelloutdoorproducts.eu/www_bushnell/eu/produits/all/riflescopes/elite-3200/321546m/

        Opticsplanet toimii hyvin ja olen itse ostanut sieltä. Ei halvin paikka.
        Ulkomailta tilaukset maksetaan luottokortin numerolla, postit tullit ym ja suomessa eurohinta noin 1,5 x jenkkihinta. Tähän sisältyy kaikki kulut.

        Osta Leupold Vx-II 1-4x20 Taatusti hyvä ja luotettava hirvikiikari, itse olen tilannut www.opticswarehouse.com Hinta kohdallaan ja nopea toimitus.
        Tietysti Suomestakin voi saada kohtuuhintaan, itse en ole enää kotimaasta juurikaan optiikkaa ostanut.


      • metsämies2010
        Junantuoma. kirjoitti:

        Osta Leupold Vx-II 1-4x20 Taatusti hyvä ja luotettava hirvikiikari, itse olen tilannut www.opticswarehouse.com Hinta kohdallaan ja nopea toimitus.
        Tietysti Suomestakin voi saada kohtuuhintaan, itse en ole enää kotimaasta juurikaan optiikkaa ostanut.

        paljonko tuli kiikarille hintaa? itsekkin samaa 1-4x20 leupoldia tässä suunittelen


    • Hihnavaara

      Itse tilasin just Suomalaisesta verkkokaupasta Bushnell Elite 3200 2-7x32 posteineen 250 euron kantturoilla, nimenomaan hirviaseeseen. Elite sarja on oman käsitykseni mukaan japaniassa tehtyjä, toisin kuin Bushnellin halvemmat sarjat. Väittäisin menevän samaan laatuluokkaan Burris Fullfield ja Leupold VX sarjojen kanssa.

      • Hillbergmounting.

        Leupold otti ohjelmaansa Redfied-tähtäinkiikarit. Laatuvehkeitä "ystävälliseen" hintaan. Hjortilta selviää kauppiaat


    • Hirvesteri

      Koska pystyt ampumaan kokeen avotähtäimillä, niin älä laita kiikaria ollenkaan vaan käytä avotähtäimiä edelleen. Hirvimetällä avotähtäimet ovat parhaat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      195
      7687
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4412
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1726
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1659
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe