Pitääkö anopin tietää kaikki?

Anoppiin pettynyt

Olen tuntenut avopuolisoni 2 vuotta ja pian asuneet vuoden yhdessä. Anoppila sijaitsee viereisellä tontilla, josta meille kiva osittainen näköyhteys etenkin talviaikaan, kun puissa ei ole lehtiä. Anoppi kommentoi verhojemme ylhäällä tai alhaalla oloa tai valojen näkymisiä tms. joista voi päätellä meidän huushollin liikkeitä.

Miehelläni on kaksi lasta edel. avioliitosta. Tulen lasten (10v. ja 4v. tytöt) kanssa hyvin toimeen. Mummo kuitenkin yrittää puuttua asioihin toisinaan liikaa. Väittää huolestumiseksi(en tiedä asioita, joista hänen pitäisi olla huolissaan), mutta minä ja mieheni koemme hänen käytöksensä lähinnä asioihin puuttumisena ja liikana uteliaisuutena meidän perheen asioihin. Mummo haluaa vanhemman tytön lukujärjestyksen aina syksyllä heti, jotta tietää tytön päivän aikataulun. Mummo soittelee meidän selän takana tytölle ja pyytää meidän tietämättä häntä yökylään sopimatta asiasta ensin meidän kanssa.(Mieheni ex-vaimon kanssa anopilla/apella ei ole välejä enää). Minusta tuntuu siltä kuin mummo yrittäisi olla lapsen lapsileen enemmän äiti eikä mummo. Koskaan emme lähde minnekkään esim. viikonloppumatkalle tai kylään, etteikö mummo jo olisi udellut pojaltaan, minne menemme tai mitä teemme. Joskus nauttisin siitä, että meillä uusperheenä olisi omat menot, joista ei mummolan tarvi aina olla tietoinen. Nyt lapsetkin tosin ovat niin isoja, että mummo osaa kaivaa haluamansa tiedon lasten suun kautta - valitettavasti.

Joku saattaa ajatella, että minulla on kieroutunut mielikuvitus ja mummo haluaa vain hyvää, mutta näin ei ole. Silmäni ovat avautuneet tässä 2 vuoden aikana. Enää en halua kertoa anopille niin avoimesti ihan tavallisiakaan asioita, koska hän on heti järjestämässä asioita haluamallaan tavalla eli puuttumassa asioihin, mitkä ei hänelle kuulu.

Miten anoppi saadaan ymmärtämään, ettei hän elä tosiaankaan samassa taloudessa eikä näin ollen saa puuttua perheemme asioihin?

Itseäni ärsyttää myös se, että anoppi olettaa meidän käyvän siellä joka viikko ja useamman kerran ja tietty lasten kanssa. Voi ihme, jos hän ei ole nähnyt lapsen lapsiaan viikkoon... on niin kova ikävä! Onhan monia mummoja ja vaareja, jotka näkevät jälkikasvuaan ehkä vain kerran pari vuodessa.

Joskus tuntuu, etten pysty elämään rauhassa niin etten tuntisi anopin uteliaitten katseiden suuntautumista kotimme pihamaalle, ikkunoihin, pihalla oleviin autoihin ja ihmisiin jne. Onko muilla vastaavia kokemuksia/tuntemuksia?

10

2549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiiih!

muuttaa kauemmas. Kuulostaa kovalta, mutta minkäs teet?

Mieheni äitipuoli osoitti hetipaikalla (ennen kuin oli ollut mitään mahdollisuutta edes tutustua!) että hän ei sitten minua hyväksy, koska en ole tarpeeksi hyvä puoliso miehelleni (eli anopin miehen pojalle).

Oli kyllä suuri pettymys minulle, sillä omassa suvussani on tapahtunut samanlaista, äitiäni ei hyväksytty isäni puolisoksi lainkaan ja me lapset olimme sitten jotain pirunpenikoita. Olisin niin toivonut, että voisin itse rakentaa hyvän suhteen omaan anoppiini. Mutta kun ei! Kerran kun olin oikein mielipahoillani jostain hänen sanomisestaan (ja sitä riitti, voitte uskoa!) ja menin pois niin hän tuli perässä minua haukkumaan ja väitti että kyllä hän saa sanoa mitä tahtoo ja muut saavat sitten niellä. Kun sanoin että en suostu niin hän suuttui ihan hirveästi ja sanoi että no hyvä, emme sitten enää tapaa!

Olipa siinäkin sitten ratkaisu. Tavallisesti aina haukutaan nuorempia että kyllä täytyy sietää vanhempia ja niiden kummallisuuksia, ja enhän minä välejä olisi pistänyt poikki, mutta mitä tuommoiselle hirviölle voi? Hänhän ei antanut minulle edes mahdollisuutta vaan lyttäsi lättänäksi jo kättelyssä.

Onni tässä onnettomuudessa on se, että asumme niin kaukana! Vaikka olisi hyvätkin välit, niin emme tapaisi usein siltikään. Kauhistuttaa vain ajatuskin, että mitä jos anoppi asuisi naapurissa!!! Ei hyvää päivää, sellainen tilanne on ihan kestämätön.

Ainoa neuvoni on siis, että muutatte vähän kauemmas, jotta pääsette rauhaan!

• Anoppiin pettynyt

Ei aivan paikkakunnan muuttoa olla mietitty, mutta asunnon vaihtoa kylläkin. Mieheni tytöt asuvat täällä. Viime keväänä etsittiin uutta kotia toden teolla, sillä appiukko pisti välit poikki minuun totaalisesti ja anoppi peesasi. Tilanne oli sietämätön. Minulla oli porttikielto anoppilaan ja mieheni lapset halusivat käydä siellä - toki heillä oli oikeus siihen, mutta kurjalta se tuntui. Eiväthän lapset ymmärrä isovanhempiensa sairasta toimintaa, jolla he luulevat voivansa hallita meitä kaikkia. Mieheni ei myöskään käynyt vanhempiensa luona, jos kerran minulle appiukko suuruudessaan oli antanut porttikiellon. Tytöt kävivät mummolassa silloin tällöin keskenään. Ärsyttävää oli myös se, että lupaa kysymättä mummo vei lapsia mökille päiväreissulle.(Mummon ajotaito on jo kyseenalaista.)

Hankalaksi asian teki se, että miehelläni on isänsä kanssa firma puoliksi! Tosin appiukko kuvittelee omistavansa kaiken ja hallitsevansa kaikkea. Hänen ajatukset ja teot ovat vain ja ainoastaan niitä oikeita; omaa poikaa hän ei osaa arvostaa lainkaan, vaikka hän tekee yhtälailla töitä firman eteen. Firman tilille tuleet rahat katosivat appiukon yksityistilille ja firman tili näytti 0 euroa!!! Sairasta. Kaikki sai alkunsa appiukosta johtumattomasta syystä eli anopista. Anoppi arvosteli mieheni koulua käyvän tytön luokkatoveria siten, ettei tämä ko. tyttö ollut lapsen lapselle hyvää, sopivaa seuraa. Tytön perhe on kuulemma kummallinen...(varma tieto oli, että kylällä puhutaan.. mutta mitä, sitä emme saaneet tietää.) Tosiasiassa tytön perhe on ok; työssäkäyviä ihmisiä, joiden kanssa ollaan muutama sana vaihdettu mm. pulkkamäessä ja muutenkin ohimennen. Sitäpaitsi mieheni tyttö kyllä kertoisi, jos hänen kaverin kotioloissa olisi jotain kummallista tai outoa. Kyllä 10-vuotias jo oivaltaa aika paljon. Ei tyttö menisi sellaisen kaverin luo, jossa olisi jotain epäillyttävää, kuten mummo arveli ja oli tätä mieltä. Koska mieheni ärähti äidilleen ja kehoitti äitiään miettimään, miten arvostelee ihmisiä (tässä tapauksessa tytön kaveria ja kaverin perhettä), joita ei edes tunne. Aikaisemmin mummo oli todennut 9-vuotiaan lapsen lapsensa aikana toisesta kaverista: "Eikös tuo olekkin jotenkin jälkeenjäännyt tai muuten vajavainen?" Voi hitto, että tuommoinen käytös mummon osalta saa sapen kiehumaan.

Niinpä edellä mainitun johdosta, appiukko pisti poikansa ja minut "ruotuun" ja tyhjensi oman ja poikansa omistaman firman tilin omiin liiveihinsä.. onneksi tilanne oli väliaikainen, mutta todella loukkaava toimenpide.

Asiaa yritettiin setviä ulkopuolisen henkilön avulla, mutta pieleen meni. En ollut anoppilaan väleissä yli puoleen vuoteen. Nyt ovat kummatkin pyytäneet minulta anteeksi ja porttikielto on poistunut, mutta silti en mielelläni mene anoppilaan. Jotenkin tuntuu pahalle ja vastenmieliselle kaiken tapahtuneen jälkeen.

Lisäksi kuulin muilta sukulaisilta, että anoppi oli haukkunut minua "varsinaiseksi Niskavuoren emännäksi", joten anoppi ei saa minulta minkäänlaista arvostusta.. selän takana toisesta pahaa puhuminen kertoo jo paljon anopin ajatusmaailmasta. Kuitenkin hän on minun edessäni mielin kielin.

Pitääkö tätä kurjaa oloa vain sietää ja toivoa, että loppuu se joskus..? Vanhuus tulee anoppilaankin, joten kai he ymmärtävät joskus lopettaa tuon kiusaamisen. Miksi aikuiset ihmiset eivät osaa arvostaa aikuisia lapsiaan ja anna heidän elää omaa elämäänsä tunkeutumatta lastensa reviirille? Vai onko vain niitä ihmisiä, jotka ajattevat kuolemaansa asti, että he omistavat myös sen mikä onkin heidän lastensa omaa eikä heidän?

Joskus olen ajatellut jättäväni tämän kaiken; mieheni ja hänen ihanat lapset. Olisiko anoppi sitten riemuissaan? Kyllä varmaan. Pari vuotta sitten olin tosi onnellinen, kun tapasin ihanan miehen. Muutto vieraalle paikkakunnalle ei kauhistuttanut, mutta joskus katumus on iskenyt päälle.. johtuu vain anoppilan toimista. Siitä, että he epäsuorasti jatkuvasti ohjailevat tekemisiämme tai ainakin utelevat kaikki tekemisemme. Ei kai heidän tarvi tietää, kenen synttäreillä me käymme ja ketä vieraita siellä oli yms., jos he eivät oikeasti edes tunne ja ole tekemisissä näiden meidän ystävien kanssa.

Onko muille sattunut vastaavaa? Miten kestää kertomaani elämää. Kuitenkin minulla on ihana mies, jota rakastan ja jonka kanssa haluan jakaa tulevaisuuden.

• päivi
        Anoppiin pettynyt kirjoitti:

Ei aivan paikkakunnan muuttoa olla mietitty, mutta asunnon vaihtoa kylläkin. Mieheni tytöt asuvat täällä. Viime keväänä etsittiin uutta kotia toden teolla, sillä appiukko pisti välit poikki minuun totaalisesti ja anoppi peesasi. Tilanne oli sietämätön. Minulla oli porttikielto anoppilaan ja mieheni lapset halusivat käydä siellä - toki heillä oli oikeus siihen, mutta kurjalta se tuntui. Eiväthän lapset ymmärrä isovanhempiensa sairasta toimintaa, jolla he luulevat voivansa hallita meitä kaikkia. Mieheni ei myöskään käynyt vanhempiensa luona, jos kerran minulle appiukko suuruudessaan oli antanut porttikiellon. Tytöt kävivät mummolassa silloin tällöin keskenään. Ärsyttävää oli myös se, että lupaa kysymättä mummo vei lapsia mökille päiväreissulle.(Mummon ajotaito on jo kyseenalaista.)

Hankalaksi asian teki se, että miehelläni on isänsä kanssa firma puoliksi! Tosin appiukko kuvittelee omistavansa kaiken ja hallitsevansa kaikkea. Hänen ajatukset ja teot ovat vain ja ainoastaan niitä oikeita; omaa poikaa hän ei osaa arvostaa lainkaan, vaikka hän tekee yhtälailla töitä firman eteen. Firman tilille tuleet rahat katosivat appiukon yksityistilille ja firman tili näytti 0 euroa!!! Sairasta. Kaikki sai alkunsa appiukosta johtumattomasta syystä eli anopista. Anoppi arvosteli mieheni koulua käyvän tytön luokkatoveria siten, ettei tämä ko. tyttö ollut lapsen lapselle hyvää, sopivaa seuraa. Tytön perhe on kuulemma kummallinen...(varma tieto oli, että kylällä puhutaan.. mutta mitä, sitä emme saaneet tietää.) Tosiasiassa tytön perhe on ok; työssäkäyviä ihmisiä, joiden kanssa ollaan muutama sana vaihdettu mm. pulkkamäessä ja muutenkin ohimennen. Sitäpaitsi mieheni tyttö kyllä kertoisi, jos hänen kaverin kotioloissa olisi jotain kummallista tai outoa. Kyllä 10-vuotias jo oivaltaa aika paljon. Ei tyttö menisi sellaisen kaverin luo, jossa olisi jotain epäillyttävää, kuten mummo arveli ja oli tätä mieltä. Koska mieheni ärähti äidilleen ja kehoitti äitiään miettimään, miten arvostelee ihmisiä (tässä tapauksessa tytön kaveria ja kaverin perhettä), joita ei edes tunne. Aikaisemmin mummo oli todennut 9-vuotiaan lapsen lapsensa aikana toisesta kaverista: "Eikös tuo olekkin jotenkin jälkeenjäännyt tai muuten vajavainen?" Voi hitto, että tuommoinen käytös mummon osalta saa sapen kiehumaan.

Niinpä edellä mainitun johdosta, appiukko pisti poikansa ja minut "ruotuun" ja tyhjensi oman ja poikansa omistaman firman tilin omiin liiveihinsä.. onneksi tilanne oli väliaikainen, mutta todella loukkaava toimenpide.

Asiaa yritettiin setviä ulkopuolisen henkilön avulla, mutta pieleen meni. En ollut anoppilaan väleissä yli puoleen vuoteen. Nyt ovat kummatkin pyytäneet minulta anteeksi ja porttikielto on poistunut, mutta silti en mielelläni mene anoppilaan. Jotenkin tuntuu pahalle ja vastenmieliselle kaiken tapahtuneen jälkeen.

Lisäksi kuulin muilta sukulaisilta, että anoppi oli haukkunut minua "varsinaiseksi Niskavuoren emännäksi", joten anoppi ei saa minulta minkäänlaista arvostusta.. selän takana toisesta pahaa puhuminen kertoo jo paljon anopin ajatusmaailmasta. Kuitenkin hän on minun edessäni mielin kielin.

Pitääkö tätä kurjaa oloa vain sietää ja toivoa, että loppuu se joskus..? Vanhuus tulee anoppilaankin, joten kai he ymmärtävät joskus lopettaa tuon kiusaamisen. Miksi aikuiset ihmiset eivät osaa arvostaa aikuisia lapsiaan ja anna heidän elää omaa elämäänsä tunkeutumatta lastensa reviirille? Vai onko vain niitä ihmisiä, jotka ajattevat kuolemaansa asti, että he omistavat myös sen mikä onkin heidän lastensa omaa eikä heidän?

Joskus olen ajatellut jättäväni tämän kaiken; mieheni ja hänen ihanat lapset. Olisiko anoppi sitten riemuissaan? Kyllä varmaan. Pari vuotta sitten olin tosi onnellinen, kun tapasin ihanan miehen. Muutto vieraalle paikkakunnalle ei kauhistuttanut, mutta joskus katumus on iskenyt päälle.. johtuu vain anoppilan toimista. Siitä, että he epäsuorasti jatkuvasti ohjailevat tekemisiämme tai ainakin utelevat kaikki tekemisemme. Ei kai heidän tarvi tietää, kenen synttäreillä me käymme ja ketä vieraita siellä oli yms., jos he eivät oikeasti edes tunne ja ole tekemisissä näiden meidän ystävien kanssa.

Onko muille sattunut vastaavaa? Miten kestää kertomaani elämää. Kuitenkin minulla on ihana mies, jota rakastan ja jonka kanssa haluan jakaa tulevaisuuden.

heippa
        pankaa firman asiat kuntoon firmantileltä ei nosto oikeutta yksin appiukolla vaan molempien eli miehesi ja appiukon allekirjoitus. Lakimiehen puheille vaan ja asit kuntoon . kyllä se siittä menee. eikö miehesi voisi saada töitä muualta vaan täytyy olla isänsä "alaisena".
        Se mitä anoppisi puhuu sukulaiselleen, sorry siihen et voi vaikuttaa. miehesi ja ja hänen ex-vaimon tulisi keskustella lasten tilanteesta. salailu ei auta tässä tilanteessa vaan avoimmuus.kehoita miestäsi keskustelemaan ex kanssa lasten tilanteesta. sieltä tulee jokin ratkaisu tilanteeseen.
        voimia tulevaisuuteen

• tietäjä anoppixc

Pitää tietää ja tietääkin..

• kekustelija

hei
      et kertonut minkä ikäinen ihminen anopisi on. anoppisi mielestä asiat on kait hyvin ja hänelle kuuluu teidän asiat, koska hänen poijasta kyse.
      tilanne on hankala mutta oletteko te avomiehesi kanssa tilanteesta samaa mieltä?? Miten lapset suhtautuu mummuunsa ja hänen kyselyihin??
      keskustele tilanteesta avomiehesi kanssa ja miettikää ratkaisua asiaan. olisko hyvä muuttaa poissa kyseisestä talosta. saada etäisyyttä anoppiin ja mummolaan.

• Anoppiin pettynyt

Anoppini on 56-vuotias. Oleilee kotona ja toivoo saavansa eläkepaperit. Kaikkea mahdollista hänellä fibromyalgiasta verenpainetautiin jne. Anoppi itse laittoi viime syksynä avioeropaperit, mutta tuli kai katumapäälle, kun huomasi, että omakotitalon laskut juoksevat ja rahaa ei tule mistään! (Ukko asui hetken muualla omasta aloitteestaan, kun sai erokirjeen.) Nyt he ovat taas saman katon alla, mutta heidän onnellisuudestaan en tiedä. Onpa mummolla taas mies kotona, joka maksaa laskut ja mummolla katto pään päällä ja mikä tärkeintä; ulkoiset kulissit kunnossa!

Lasten lasten suhteen mummo osaa vetää oikeasta narusta ja hän tekee itsensä suosituksi lasten silmissä.(Tehdään pieniä kivoja juttuja ja ostellaan kivoja asioita, mikä ei vaikuta siltä, mitä mummot yleensäkkin tekevät.. joskus menee yli hilseen. Vanhempi tytöistä kertoi, että he menevät kesällä mummon kanssa Tanskaan.. ei mummo meille ole kertonut asiasta, eikä tyttöä sinne mummon kanssa päästetä! Saa vielä sydänkohtauksen matkalla; kohtauksia ollut ½ vuoden aikana jo.)

Koska toinen lapsi on 10v. ja toinen 4v. vastailevat he mummon kyselyihin avoimesti, eivätkä vielä ymmärrä, että taustalla on silkka mummon tiedonjano eli uteliaisuus, jotta mummo pysyy selvillä oman poikansa perheen asioista ja pikkusen vielä poikansa ex-vaimonkin hoitotädin loma-ajoista jne.(Harmillista, että mieheni ex-vaimolle on annettu porttikielto eli hänellä ei ole asiaa postilaatikolta pidemmälle eli pihaan asti. Naurettavaa. Näin ollen hän ei voi viedä tyttöjä suoraan mummolaan, jos he haluaisivat tai käydä hakemassa heitä sieltä pois.)

Mistä väitteeni, että mummo utelee asioita? No, silloin kun olen yksin tai vain tyttöjen kanssa mummolassa ja pappa on poissa, mummo pitää "harmittoman kyselytuntinsa". Ja silloin kun mieheni on matkassa, ei hän utele asioita samalla tavoin. Olenkin kertonut miehelleni, miten mummo on mustamaalannut mieheni ex:ää heti alusta alkaen, eikä pidä ex:ää "kunnollisena" äitinä vaan rakennekynsiään ja naamatauluaan maalaavana hienohelmana. Oli miten oli, äitejäkin on erilaisia, mutta kaikesta huolimatta tytöt tykkäävät omasta äidistään(kuten myös minusta) ja tyttöjen asioiden hoitaminen mieheni ja hänen ex:nsä välillä sujuu suht mukavasti. Luulenkin, että osasyy mieheni eroon taitaa olla anoppila.. vähitellen olen löynyt asioita yks yhteen, sillä minuakin rasittaa anoppila melkolailla.

Varmasti sanoisimmekin mieheni kanssa asiat mummolle ja papalle suoraan, mutta mieheni tietää, että silloin firman asioiden hoito mutkistuisi, eikä sukupolvenvaihdoksesta tulisi ikinä mitään. Pappa täyttää tänä vuonna 60v. Pappa kun haluaa olla firmassa se pääjehu, eikä selvästikkään luota oman poikansa kykyihin ns. konttorihommissa. Normaaleissa työasioissa/varsinaisen työn tekemisessä sentään jotenkin.(Mieheni tehnyt tätä hommaa 15 vuotta isänsä kanssa!) Se vain on tanssittava mieheni isän pillin mukaan työasioissa, jos haluaa, että työt jatkuu... tosin mieheni voisi vetäytyä pois hommasta ja firma menisi nurin, sillä mieheni isä ei kysenisi lunastamaan mieheni osuutta... toisaalta mieheni isällä ei ole tiettyjä oikeuksia, joita miehelläni taas on hänen koulutusensa myötä, ja isä-ukko ei sen puutteessa voisi jatkaa firmaa... Mutta onko pakko riitauttaa asia? Ei jaksaisi, mutta rasittavaa se on jatkuvasti myötäillä ja elää vanhusten tahdon mukaan joka suhteessa; työ ja lapset ja oma perhe-elämä. KÄÄK!

Eli työn puolesta ja tyttöjen asumisen takia emme voi muuttaa paikkakuntaa. Sen varmaan mieheni vanhemmat myös tajuavat ja käyttävät tilannetta tarpeen tullen hyväkseen.

• myös

Tilanne on varmasti vaikea. Kuitenkin hieman muita mielipiteitä, jos ne auttaisivat sinua ymmärtämään tai helpottaisi tilannetta.
      Miksi on niin paha asia, jos anoppila tietää mihin olette menossa, ette kai kuitenkaan mitään rikollista tekemään vaan ihan laillisesti viettämään perhe-elämää, miksi siitä ei voi kertoa ja sillä siisti.
      Moni olisi tosi iloinen, jos olisi sellaiset mummut ja vaarit, jotka ilmoittaisivat, että on ollut ikävä, kun ei ole viikkoon nähty, se on lapselle rikkaus, vaikka isovanhemmat eivät täytäkään kaikkia kriteereitä. Siitä muodostuu lapselle elämän monimuotoisuus. Lapselle voi myös kertoa, että hänen mielipiteensä äidistä ovat sellaiset ja sinun mielipiteesi toisenlainen.
      Jos asuisit kerrostalossa, tietäisit , että kyttääjiä riittää, ei edes sukulaisia. Jos se antaa jollekin elämän sisältöä, niin mitä siitä, ethän ole tehnyt mitään väärää.
      Firman asioista sen verran, että jos ei ole OY, niin yleensä kaikilla osakkailla on nimenkirjoitusoikeus ja silloin kuka tahansa voi tyhjentää tilin, myös miehesi. Ehdottaisin, että menisitte vaikka pankkinne lakimiehen puheille ja ottaisitte selvää, miten siirtyminen miehesi johtamaan firmaan on kaikkein edullisinta.
      Tiedän, että olet pinteessä, mutta älä luovuta aivan helpolla ja yritä ymmärtää myös vanhuksia, se helpottaa omaa elämääsi. Jopa se, että miehesi lapset ovat hyväksyneet sinut, on saavutus, tiettyä köyden antamista myös vaikeille ihmisille saattaa muuttaa tilannetta. Onnellista loppua!

• Anoppiin pettynyt

Olen/olemme suhteen alussa kertoneet tosi avoimesti tekemisistämme, siis normaaleita asioita. Välillä olemme jostain asioista sanoneet/toivoneet, että ne pysyisi meidän ja anoppilan välisenä asioina. Mm. kerran olimme suunnitelleet lasten syyslomaksi kylpylämatkaa, josta kertoisimme lähempänä ajankohtaa itse lapsille, mutta ajattelimme ensin kertoa asiasta mummolassa. Mummo lupasi olla tietysti kertomatta asiasta lapsille. Ja sitten päivän päästä tyttö tulee juosten mummolasta ja sanoo mummon kertoneen, että me mennään Ikaalisten kylpylään, miksi ette ole meille kertoneet..???

No, joskus asia paljastuisi kuitenkin lapsille, mutta se periaate ja luottamus, mitä on sovittu kerrottavaksi ja kenelle.

Itse kerroin anopille omaa työpaikaa koskevan arkaluontoisen asian; olin suunnitellut irtisanoutumista ja kerroin siitä mieheni kanssa anopille ja pyysimme, että hän olisi asiasta vaiti, kunnes asia on toteutunut. Kuinkas kävikään, kuulin asiasta samaisella viikolla anopin "hyvältä" ystävältä suoraan, joka oli jo levittänyt asiaa todistettavasti eteenpäin.

Edellä mainituista ja monista muista yhteensattumista johtuen luottamus on alkanut horjua melkoisesti anoppilan suuntaan. Yritimme olla rehellisiä ja osoitimme luottamusta heitä kohtaan kertomalla heille meille tärkeistä asioista, mutta he eivät oleetkaan sen arvoisia tai miten sen nyt sanoisi.. Tähän kun ottaa huomioon aiemmin kertomani asiat, mitkä näemmä luit, voit ehkä paremmin ymmärtää minua.

Sinulla oli asiallinen näkökanta tuohon uteliaisuuteen, mutta uteliaisuutta on hieman eritasoista. On hyväntahtoista tiedonhalua; asioista avointa keskustelua, mikä pysyy perhepiirissä ja sitten sitä, mikä aiheuttaa pahaa mieltä eli juoruaminen, tarkoituksenmukainen asioiden levittely kielloista huolimatta.

Olen itsekkin sitä mieltä, että on hieno asia, että lapsilla on mummola, jonne he ainakin vielä haluavat mennä. Pahimpinakin kriisi-aikoinakin annoimme tyttöjen käydä mummolassa, vaikka meidän aikuisten välit oli, mitä oli. Emme halunneet sotkea lapsia siihen soppaan. Luulenpa, että moni epäkypsempi vanhempi ei olisi päästänyt lapsiaan mummolaan, jos väli ovat lähes totaalisesti poikki.

Olisikin ihanaa, jos anoppiin voisi luottaa ja välit olisivat avoimet. Tätä yritin, mutta anteeksi vain, anoppi ja appi pilasivat ne itse.

Mieheni ex-vaimo sanoikin, että kyllä helpotti päästä pois anoppilan vierestä - ainaista kyttäämistä ja utelua. Ymmärrän häntä hyvin ja myös mieheni on sitä mieltä, että iso syy heidän eroon lopulta oli hänen vanhempiensa suhtautuminen ex:ään. Teit niin tai näin, silti asiat oli väärinpäin. Kamalaa sanoa, että anoppila on niin isossa osassa syynä eroon. Aikaisemmin en olisi voinut uskoakkaan, mutta nyt kyllä.

• Anonyymi

Ei todellakaan tarvitse ! Eikä ole pakko edes olla tekemisissä!

• Anonyymi

Isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia,jos et halua heidän olevan tekemisissä lastesi kanssa niin sitten he eivät ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      55
      3670
    2. 41
      3080
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      151
      2914
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      72
      2373
    5. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      15
      2303
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      58
      1869
    7. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      114
      1701
    8. Mitä tarkalleen tunnet

Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      68
      1150
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      82
      1111
    10. Nainen, koska nähtiin viimeksi

Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51