paljonko tuli maksamaan kiviset portaat esim?lammin taloihin? Mitä meni aikaa?
Itse tein portaat siporexsin porraspaloista ja aikaa neni noin vuorokausi ja toinen meni portaiden laatotuksessa.
Tarkkaa hintaa en tiedä mutta uskoisin että hinta oli alle 1000e.(sisälsi tukiteräksen ja palat)
alla siporexsin detaljitietoa.
Porraselementit
Porrasaskelmat tehdään pääosin vakioporraselementeistä
PT 175 x 400 x L, ylimpänä askelmana käytetään
kavennettua elementtiä PT 175 x 290 x L. Pituuden L
vakiomitat ovat 930, 980, 1080, 1130 ja 1180 mm.
Elementeistä voidaan rakentaa sekä suoria että välitasollisia
portaikkoja, samoin porraspalojen PP 175 x
400 x 600 avulla voidaan välitasolle latoa kiilamaisista
porrasaskelmista kaarimuoto.
Porraselementit kannatetaan päistään 100 x 100 x
600 väliseinälaatoista tehtyyn seinään tai esim. teräsprofiiliin.
Elementtien sallittu kantavuus käyttötilassa on 4 kN/
m2, ne on myös mitoitettu 2 kN:n pistekuomalle, jonka
sijainti on vapaa.
Porraselementeistä ja porrasjärjestelmästä saat lisätietoja
“Siporex-portaiden suunnittelu- ja asennusohjeesta”.
http://www.siporex.fi/proj/uudet/SIPOREX4.pdf
kiviportaat Hintakeskustelu.
16
19578
Vastaukset
- Lammiman
Jos kiviportaat haluat ja vielä halvalla niin tee seuraavasti: Osta II-laadun vaneria josta teet muotit, vähän harkaterästä ja valat ne betonista. Rakennesuunnittelijasi varmasti tekasee kuvatkin.
Makuasia: mielestäni puuportaat on paljon kotoisammat.- sopuli
Olen aivan samaa mieltä että "puuportaat" on kivan näköiset ja sopii suomalaiseen makuun mutta entä ääni.... Kun niitä tulee vähän reipaammin alas varsinki esim lapset niin voi sitä jytinää...
Täytyy sanoa että en halua edes kuulla tarinaa portaiden muottien teosta jos meinaa saada niistä hyvän näköiset.... --> menee aikaa älyttömästi.... - Lammiman
sopuli kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä että "puuportaat" on kivan näköiset ja sopii suomalaiseen makuun mutta entä ääni.... Kun niitä tulee vähän reipaammin alas varsinki esim lapset niin voi sitä jytinää...
Täytyy sanoa että en halua edes kuulla tarinaa portaiden muottien teosta jos meinaa saada niistä hyvän näköiset.... --> menee aikaa älyttömästi....joo kyllähän ne puuportaat ääntä pitää ehkä eritavalla kuin kiviset, mutta jos talossa muksuja on niin eiköhän sinne mahdu vielä yhdet portaitten kulkemisäänet sekaan.
Aikaa menee muottien tekoon ja katsoin ton sipon pdf ja vaikutti kätevältä. Olisin voinut tollaset laittaa omaan lammitaloon kun olis tajunnut! Kai ne mulle olis sipolta noi myynyt vaikka on vihollisen harkoista talo ;-). - sopuli
Lammiman kirjoitti:
joo kyllähän ne puuportaat ääntä pitää ehkä eritavalla kuin kiviset, mutta jos talossa muksuja on niin eiköhän sinne mahdu vielä yhdet portaitten kulkemisäänet sekaan.
Aikaa menee muottien tekoon ja katsoin ton sipon pdf ja vaikutti kätevältä. Olisin voinut tollaset laittaa omaan lammitaloon kun olis tajunnut! Kai ne mulle olis sipolta noi myynyt vaikka on vihollisen harkoista talo ;-).Itse käytin lammin harkkoja samalla lailla kuin siporexsin tuoteita...Kummalla kätevämpi sillä tehdään...
Maakellari lammi 350 EMH /200 MH / 150 kaariharkko
Kuisti lammi 150 kaariharkko 200 MH. - Piruz
Mistäs tuollaista 2-luokan vaneria sais??? Ei ole löytynyt Mikkelin läheltä, enköä viitsis ostaa mitään koivuvaneria...
- Kimble71
Itse olen pikkuhiljaa kääntymässä kevyemmän porrasrakenteen suuntaan...
Mutta voisihan nuita myös leccaharjoista sahailla ja tehdä. Jos ei Siporex myyjät "vihollisleiriin" suostu myymään...- sopuli
Kuvat ja mitat niin taatusti tulee tarjous.
Mitoissa kannattaa käyttää ns: vakioleveyksiä.
Hinoittelu jos ei vakio 30%
Vaadittavat mitat: leveys/kokonaiskorkeus/kokonaisetenemä/alapään malli teräksessä
Ja jos upottaa lammin seinäharkoihin poraspalat niin silloin homma on aika helppo kun ei tarvi kuin poraspaloja x kpl...rälläkkä ja muurauslaasti vatupassi... 1,5 litraa kokista... - Lammiman
sopuli kirjoitti:
Kuvat ja mitat niin taatusti tulee tarjous.
Mitoissa kannattaa käyttää ns: vakioleveyksiä.
Hinoittelu jos ei vakio 30%
Vaadittavat mitat: leveys/kokonaiskorkeus/kokonaisetenemä/alapään malli teräksessä
Ja jos upottaa lammin seinäharkoihin poraspalat niin silloin homma on aika helppo kun ei tarvi kuin poraspaloja x kpl...rälläkkä ja muurauslaasti vatupassi... 1,5 litraa kokista...heh, ei 1,5 litraa kokista riitä. Tulee ihan jumalaton betoni pöly kun lammiharkkoja leikkaa timanttilaikalla. En suosittele "sisätiloissa" tehtäväksi. Helpommalla pääsee jos proppaa ton "reisilankkuprofiilin" seinään.
Mistä teet kaiteet portaisiisi? - sopuli
Lammiman kirjoitti:
heh, ei 1,5 litraa kokista riitä. Tulee ihan jumalaton betoni pöly kun lammiharkkoja leikkaa timanttilaikalla. En suosittele "sisätiloissa" tehtäväksi. Helpommalla pääsee jos proppaa ton "reisilankkuprofiilin" seinään.
Mistä teet kaiteet portaisiisi?Tein 88 sipolaatasta n.90cm korkeaa "kaidetta/seinää" ei muuta...
Meillä on portaat mallia välitasanne.
välitasanteelta ylöspäin...
Alaosilla ei ole kuin seinää.
Ei aivan täytä "direktiivejä" mutta puhumalla loput.
voi olla että josku joku virkaintoilija vaatii eriliskaidetta alaosille. - M_K
sopuli kirjoitti:
Tein 88 sipolaatasta n.90cm korkeaa "kaidetta/seinää" ei muuta...
Meillä on portaat mallia välitasanne.
välitasanteelta ylöspäin...
Alaosilla ei ole kuin seinää.
Ei aivan täytä "direktiivejä" mutta puhumalla loput.
voi olla että josku joku virkaintoilija vaatii eriliskaidetta alaosille.eli kaide välitasanteeltä ylös ja alakohdas ei kaidetta ollenkaan..
Ajattelin lisätä siihen puu"putket" jos vaativat mutta muuten jätän pois.
- Kimble71
Siitäpä sai hyviä ideoita tekipä kiviportaat sitten mistä matskusta tahansa.
- Kimble71
Onko kukaan kysynyt hintoja?
http://www.insinoori.net/frame.asp?cat=6&l=0&Section=134
Vois arvata että kalliita ovvat.
(päteeköhän kartelli sinnekin)
Voisivathan nuo muutkin betonipuljut tehdä porraselementtejä...
Ongelmaksi tulle toki sekin että millä niitä vajaan 1000kg mönttejä asettelee paikalleen. :(- Lammiman
Joo mä kyselin joskus valmisportaita betonista. Oli tosin jo myöhäistä kun oli katto jo päällä eli nosturilla olisivat nostaneet suoraan paikalle. Olisi muutenkin ollut liian kallista. Varmaan jossain kerrostaloissa toimiva konsepti.
- Emily
Pari viikkoa sitten valettiin Lammi-taloon betoniportaat. Rakennesuunnittelija piirsi raudoituskuvat. Työ ja betoni ( raudat ja vanerit ym) maksoivat jonkun verran alle 1500e. Portaat päällystetään parketilla ja varustetaan metallikaiteilla (itse tehden), joten hintaa tulee vielä vähän.
Meillä portaiden alla on kaksi pientä varastoa ja emmekä halunneet kevyitä puuportaita muuten niin 'kiviseen' taloon. Koko työ vei n. 5 pv, yksi mies apuri.- Betoniportaat
eikös tuo 1500,- mene jo palkkoihin?
- Anonyymi
EMpT Kärsämäki huolehdi paremmin sisätila portaiden Puhdistus ettei asukkaan ole rätti jaloissa kotona.
Kaatumiset ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565220Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202315- 1041508
- 931457
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2081431En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231396Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681145Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly81100Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2671035- 721027