Hiiohoi!
Olisin kiinnostunut maalaamaan autostani jarrusatulat tyylikkään kirkkaan oransseiksi tai punaisiksi. Mitenkäs moinen operaatio suoritetaan? Pitääkö satulat irroittaa ja millä ne putsataan? Onko iso homma? Mistä noita satulamaaleja saa hankittua ja kuinka hyvin ne kestävät?
Vastauksista kiitollinen olen minä! =)
Jarrusatuloiden maalaus
17
23892
Vastaukset
- Insinöörin veli
Älä hyvä mies tee noin. Voipi tehdä vain hallaa jarruille ja sitäpaitsi jarrupöly peittää maalauksesi viikon sisällä.
- Anti-tuunaaja
on maalatut satulat, saahan ne jarrupölyt pestyä siitä pinnalta pois. Miten tuon ulkopinnan maalaus vaikuttaa jarrujen toimivuuteen?
- sasu
Anti-tuunaaja kirjoitti:
on maalatut satulat, saahan ne jarrupölyt pestyä siitä pinnalta pois. Miten tuon ulkopinnan maalaus vaikuttaa jarrujen toimivuuteen?
Miten vaikuttaa jarrujen toimivuuteen?? Mitä se tarkoittaa? Punainen maali, jarrutusmatka lyhenee 10m. Kultaisilla 15m vai. Ota vanne irti pese paikat ja spraymaalia pintaan, suojaa maalarinteipillä. Ei sen mikään Insinöörityö ole!
- Tosi Asiantuntija
Ei todellakaan pölyty viikossa, tai, ehkä jos käytät jotain biltema paloja tms paskaa.
Maalaaminen kannattaa. Ulkonäön lisäksi suojaa hyvin ruostumiselta. - BIltema
Tosi Asiantuntija kirjoitti:
Ei todellakaan pölyty viikossa, tai, ehkä jos käytät jotain biltema paloja tms paskaa.
Maalaaminen kannattaa. Ulkonäön lisäksi suojaa hyvin ruostumiselta.Kyllä nykyään bilteman tuotteet on yhtä laadukkaita ku merkkivaraosat....tosin eipä enää ole suuri hintaerokaan
- Anonyymi
Insinööriltä perus tietämystä🤣
- anti-tuunari
Suojaa kaikki mitä et halua maalata ja sprayllä uusi väri vain päälle.
No ei vaisinkaan. Tuo satulan maalaus on isompi juttu jos haluat että maali todella pysyy siinä kiinni eikä ropise 1½ viikon päästä pois tehden satulan nätisti riemun kirjavaksi.
Ensinnäkin jarrusatula pitää ottaa irti ja putsata kunnolla kaikesta liasta ja paskasta sekä ruosteesta. Todennäköisesti joudut purkamaan myös sylinterin pois jolloin tiivarit menee uusiksi samalla.
Satula kannattaa varovasti hiekkapuhaltaa, tämä kannattaa antaa ammatilaisen hommaksi ettei tule vahinkoja, sillä tiivaripinnat on herkkiä menemään pilalle. Puhallettuun pintaan sitten vedetään ruosteenesto pohjamaali(lyijymönjäferrex tms.) Ruosteenestokäsiteltyyn pintaan sitten kova 2-komponenttimaali ja lakat päälle että tulee kiiltävä ja liukas pinta johon ei lika kovin helpolla tartu. Kyllä kait muistat sitten suojata teipillä kaikki reiät ja ne tiivaripinnat, maali on ihme aine löytämään tiensä sinne minne se ei kuulu.
Omaan matukkaan aikoineen vedin alumiinimaalilla jarrusatulat alumiinin värisiksi, väri sen vuoksi kun autokin oli hopean värinen ja vanteet myös, oli yhtenäisen ja siistin näköinen, siis sen 1½ viikoa minkä maali pysyi ennenkuin tein sitten työt kunnolla :).
Irrallaan oleva jarrusatula kannattaa putsata aluksi ihan vaan löpöllä ja vanhalla tiskiharjalla, teräsharja on EI EI EI koska se raapii koneistettuja pintoja. Sitten vain puhallus ja tosiaan meinas unohtua, puhallettu satula putsataan ensin ilmalla ja sitten tärpätillä tms. rasvaa liuottavalla aineella ja sen jälkeen maalaus ja lakkaus.
Eiköhän nuo satula maalit kestä kun ne sinne on tarkoitettukin, tosin pirun kalliita maaleja ne ovat, tosin lämpökestoa vaaditaan jonkin verran kuin myös iskunkestoa. - poyt
itse irrotin jarrusatulat ihan palasiksi ja sen jälkeen suojasin jarrusylinterin pesän jesarilla hyvin ja hiekkapuhalsin kaikki osat ruosteesta puhtaaksi (ilmausruuvinkin puhdistin samalla) sen jälkeen puhalsin paine ilmalla hiekan jämät pois ja maalasin valkoisella ruosteen esto pohjamaalilla kaikki osat noin 3 kerrosta kyseessä oli pensseli maali jotta suojauksesta tulisi suht paksu sit oli tota motonetistä ostettua sinistä jarrusatula spry maalia ja sen kanssa oliki sitte ongelmia koska maali on alkyymli pohjaista ja tahmaa hyvin helposti suuttimen painike napin pohjaan ja jämähtää niin että maali ei tule ulos pullosta vaan tyhjentää nätisti putelon paineen ulos jotenka jos on mahdollista ostaa esim pensselillä tai ruiskulle sopivaa maalia ni suosittelen lämpimästi joska puteloissa oleva painike nappi tuntuu jämähtävän aika hyvin kaikissa purkeissa pohjaan eikä sitä saa oikeen napin alta vedettyä millään ylös :/ välttäkää siis motip tuning line merkkistä spry maalia tai maalamisesta tulee tuskallista muuten kyllä rarruista tuli hyvän näköset :)
- Konaxxxxxx
Ei tarvitse irrottaa satulaa. Pysyy hyvin.
1. putsaa satulat liasta sekä rasvasta ja hinkkaa karheaksi esim teräsharjalla/hiomapaperilla.
2. suojaa muut osat
3. maalaa jarrusatulamaalilla (anna kuivua kunnolla, jarrusatulamaali kestää kuivua useemman tuunnin pölykuivaksi ja n. 1 vrk kokonaan kuivaksi
Helppoa, mutta aikaa vierähti nelisen tuntia. Pari vuotta on vierähtänyt ja näyttää edelleen hyvältä. - eihyvääpäivää2
Wau, koko teksti ilman pisteitä tai pilkkuja!
- amisonmamis
ei tarttekkaa irrottaa. Ite maalasin nussanin satulat. Rengas pois, teräsharja verkkovirralla toimivaan porakoneeseen ja hankaat satulat joka kohasta mihi tulee maalia. Sitten suojaus paperilla tepillä, rasvanpoisto jollain aineella ja maalia pintaan ( kunnon maali) pysynyt jo monta vuotta..
- -..--
Samaa mieltä. Ei tarvitse ottaa irti. tietysti jos aivan viimeisenpäälle jälkeä haluat niin silloin. kyllä niin aina paras jälki tulee, mutta itse tein niin että otin vaan renkaan irti ja teippasin suojattavat kohdat ja putsasin erittäin huolellisesti. Isommat pinnat teräsharjalla ja jarrukliinerillä. Ei tarvitse pohjustaa ruosteenestomaalilla jos on alumiinisatulat.
2-komponentti maalia pintaan, eli pensselillä joudut sutimaan ,mutta pinta tasoittuu kyllä sileäksi ja kiiltäväksi.
Älä yritä oikotietä onneen jollain spray maalilla, ei pysy etkä pysty kovin tarkkaa jälkeä sillä tekemään.
Motonetistä ostin oman setin missä oli kaikki tarvikkeet mukana maksoiko jotain 30€ eli ei paha, sillä maalaa kaikki satulat ja vähän jäi vielä ylikin. - Kilotavara82
Näitä kun lukee... Nii ei voi sanoaku että vaikiaksipa teette niin yksinkertaisen asian kun maalaaminen 😂. Menkää jo oikiasti töihin.
- vanhuuseläkkeellä
Eiköhän tuo ensimmäinen kyselijä ole jo eläkkeellä, 14v. vanhaan viestiin taas vastailit. Viimeinenkin viesti on 5v. takaa.
- Anonyymi
Onko Helsingissä maalaus paikkoja satula maalaus?
- Anonyymi
Abs jarruja ei saa maalata keltasella , ei toimi enää sen jälkeen .
- Anonyymi
Mikä väri olisi abs jarruille se sopiva että ne toimis parhaite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242