Hiiohoi!
Olisin kiinnostunut maalaamaan autostani jarrusatulat tyylikkään kirkkaan oransseiksi tai punaisiksi. Mitenkäs moinen operaatio suoritetaan? Pitääkö satulat irroittaa ja millä ne putsataan? Onko iso homma? Mistä noita satulamaaleja saa hankittua ja kuinka hyvin ne kestävät?
Vastauksista kiitollinen olen minä! =)
Jarrusatuloiden maalaus
17
23263
Vastaukset
- Insinöörin veli
Älä hyvä mies tee noin. Voipi tehdä vain hallaa jarruille ja sitäpaitsi jarrupöly peittää maalauksesi viikon sisällä.
- Anti-tuunaaja
on maalatut satulat, saahan ne jarrupölyt pestyä siitä pinnalta pois. Miten tuon ulkopinnan maalaus vaikuttaa jarrujen toimivuuteen?
- sasu
Anti-tuunaaja kirjoitti:
on maalatut satulat, saahan ne jarrupölyt pestyä siitä pinnalta pois. Miten tuon ulkopinnan maalaus vaikuttaa jarrujen toimivuuteen?
Miten vaikuttaa jarrujen toimivuuteen?? Mitä se tarkoittaa? Punainen maali, jarrutusmatka lyhenee 10m. Kultaisilla 15m vai. Ota vanne irti pese paikat ja spraymaalia pintaan, suojaa maalarinteipillä. Ei sen mikään Insinöörityö ole!
- Tosi Asiantuntija
Ei todellakaan pölyty viikossa, tai, ehkä jos käytät jotain biltema paloja tms paskaa.
Maalaaminen kannattaa. Ulkonäön lisäksi suojaa hyvin ruostumiselta. - BIltema
Tosi Asiantuntija kirjoitti:
Ei todellakaan pölyty viikossa, tai, ehkä jos käytät jotain biltema paloja tms paskaa.
Maalaaminen kannattaa. Ulkonäön lisäksi suojaa hyvin ruostumiselta.Kyllä nykyään bilteman tuotteet on yhtä laadukkaita ku merkkivaraosat....tosin eipä enää ole suuri hintaerokaan
- Anonyymi
Insinööriltä perus tietämystä🤣
- anti-tuunari
Suojaa kaikki mitä et halua maalata ja sprayllä uusi väri vain päälle.
No ei vaisinkaan. Tuo satulan maalaus on isompi juttu jos haluat että maali todella pysyy siinä kiinni eikä ropise 1½ viikon päästä pois tehden satulan nätisti riemun kirjavaksi.
Ensinnäkin jarrusatula pitää ottaa irti ja putsata kunnolla kaikesta liasta ja paskasta sekä ruosteesta. Todennäköisesti joudut purkamaan myös sylinterin pois jolloin tiivarit menee uusiksi samalla.
Satula kannattaa varovasti hiekkapuhaltaa, tämä kannattaa antaa ammatilaisen hommaksi ettei tule vahinkoja, sillä tiivaripinnat on herkkiä menemään pilalle. Puhallettuun pintaan sitten vedetään ruosteenesto pohjamaali(lyijymönjäferrex tms.) Ruosteenestokäsiteltyyn pintaan sitten kova 2-komponenttimaali ja lakat päälle että tulee kiiltävä ja liukas pinta johon ei lika kovin helpolla tartu. Kyllä kait muistat sitten suojata teipillä kaikki reiät ja ne tiivaripinnat, maali on ihme aine löytämään tiensä sinne minne se ei kuulu.
Omaan matukkaan aikoineen vedin alumiinimaalilla jarrusatulat alumiinin värisiksi, väri sen vuoksi kun autokin oli hopean värinen ja vanteet myös, oli yhtenäisen ja siistin näköinen, siis sen 1½ viikoa minkä maali pysyi ennenkuin tein sitten työt kunnolla :).
Irrallaan oleva jarrusatula kannattaa putsata aluksi ihan vaan löpöllä ja vanhalla tiskiharjalla, teräsharja on EI EI EI koska se raapii koneistettuja pintoja. Sitten vain puhallus ja tosiaan meinas unohtua, puhallettu satula putsataan ensin ilmalla ja sitten tärpätillä tms. rasvaa liuottavalla aineella ja sen jälkeen maalaus ja lakkaus.
Eiköhän nuo satula maalit kestä kun ne sinne on tarkoitettukin, tosin pirun kalliita maaleja ne ovat, tosin lämpökestoa vaaditaan jonkin verran kuin myös iskunkestoa. - poyt
itse irrotin jarrusatulat ihan palasiksi ja sen jälkeen suojasin jarrusylinterin pesän jesarilla hyvin ja hiekkapuhalsin kaikki osat ruosteesta puhtaaksi (ilmausruuvinkin puhdistin samalla) sen jälkeen puhalsin paine ilmalla hiekan jämät pois ja maalasin valkoisella ruosteen esto pohjamaalilla kaikki osat noin 3 kerrosta kyseessä oli pensseli maali jotta suojauksesta tulisi suht paksu sit oli tota motonetistä ostettua sinistä jarrusatula spry maalia ja sen kanssa oliki sitte ongelmia koska maali on alkyymli pohjaista ja tahmaa hyvin helposti suuttimen painike napin pohjaan ja jämähtää niin että maali ei tule ulos pullosta vaan tyhjentää nätisti putelon paineen ulos jotenka jos on mahdollista ostaa esim pensselillä tai ruiskulle sopivaa maalia ni suosittelen lämpimästi joska puteloissa oleva painike nappi tuntuu jämähtävän aika hyvin kaikissa purkeissa pohjaan eikä sitä saa oikeen napin alta vedettyä millään ylös :/ välttäkää siis motip tuning line merkkistä spry maalia tai maalamisesta tulee tuskallista muuten kyllä rarruista tuli hyvän näköset :)
- Konaxxxxxx
Ei tarvitse irrottaa satulaa. Pysyy hyvin.
1. putsaa satulat liasta sekä rasvasta ja hinkkaa karheaksi esim teräsharjalla/hiomapaperilla.
2. suojaa muut osat
3. maalaa jarrusatulamaalilla (anna kuivua kunnolla, jarrusatulamaali kestää kuivua useemman tuunnin pölykuivaksi ja n. 1 vrk kokonaan kuivaksi
Helppoa, mutta aikaa vierähti nelisen tuntia. Pari vuotta on vierähtänyt ja näyttää edelleen hyvältä. - eihyvääpäivää2
Wau, koko teksti ilman pisteitä tai pilkkuja!
- amisonmamis
ei tarttekkaa irrottaa. Ite maalasin nussanin satulat. Rengas pois, teräsharja verkkovirralla toimivaan porakoneeseen ja hankaat satulat joka kohasta mihi tulee maalia. Sitten suojaus paperilla tepillä, rasvanpoisto jollain aineella ja maalia pintaan ( kunnon maali) pysynyt jo monta vuotta..
- -..--
Samaa mieltä. Ei tarvitse ottaa irti. tietysti jos aivan viimeisenpäälle jälkeä haluat niin silloin. kyllä niin aina paras jälki tulee, mutta itse tein niin että otin vaan renkaan irti ja teippasin suojattavat kohdat ja putsasin erittäin huolellisesti. Isommat pinnat teräsharjalla ja jarrukliinerillä. Ei tarvitse pohjustaa ruosteenestomaalilla jos on alumiinisatulat.
2-komponentti maalia pintaan, eli pensselillä joudut sutimaan ,mutta pinta tasoittuu kyllä sileäksi ja kiiltäväksi.
Älä yritä oikotietä onneen jollain spray maalilla, ei pysy etkä pysty kovin tarkkaa jälkeä sillä tekemään.
Motonetistä ostin oman setin missä oli kaikki tarvikkeet mukana maksoiko jotain 30€ eli ei paha, sillä maalaa kaikki satulat ja vähän jäi vielä ylikin. - Kilotavara82
Näitä kun lukee... Nii ei voi sanoaku että vaikiaksipa teette niin yksinkertaisen asian kun maalaaminen 😂. Menkää jo oikiasti töihin.
- vanhuuseläkkeellä
Eiköhän tuo ensimmäinen kyselijä ole jo eläkkeellä, 14v. vanhaan viestiin taas vastailit. Viimeinenkin viesti on 5v. takaa.
- Anonyymi
Onko Helsingissä maalaus paikkoja satula maalaus?
- Anonyymi
Abs jarruja ei saa maalata keltasella , ei toimi enää sen jälkeen .
- Anonyymi
Mikä väri olisi abs jarruille se sopiva että ne toimis parhaite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232538- 1351945
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631276Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151271En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771131Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351122HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio271113Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451079Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉831029Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse60992