Tämä Puolan ilmavoimien Tu-154 koneen alassyöksy on saanut aikaan varsin mielenkiintoisia keskusteluja kyseisen konetyypin turvallisuudesta. Ikään kuin koneen tuhoutuminen onnettomuudessa tekisi ylättäen yhdestä maailman luotettavimmista konetyypeistä vaarallisen. Nyt täytyy muistaa, että Tu-154 koneita on valmistettu yli tuhat, joista 28 on tuhoutunut onnettomuuksissa, joiden ylivoimaisesti yleisin syy on ollut lentäjän inhimillinen virhe eikä itse lentokoneen tuhoisa vaurio tai tekninen pettäminen. Itse asiassa itse koneesta johtuneita katastrofeja ei ole sattunut kuin aivan muutama kappale ja nekin tuotannon alkupään koneille, joissa oli tyypilliseen tapaan lastentauteja. Ensimmäinen lentoliikenteeseen otettu Airbus a320 rytisi metsään Toulousessa Ranskassa koska lentäjä erehtyi autopilotin asetusten kanssa. Vika oli tavassa jolla koneen logiikka toimi.
Tu-154 teki vielä vuoteen 1991 mennessä 4-6 rotaatiota (nousu) per koneyksilö ja laskua joka päivä, ilman onnettomuuksia. Sen jälkeen TU-154:ää on korvattu uudemmilla konetyypeillä, joskin tu-154M mallia valmistetaan edelleen. Tähänkin päivään mennessä TU-154 on ollut luotettava, sinänsä hyvin turvallinen kone, kunhan se huolletaan oikein ja ajallaan Tupolevin manuaalien mukaisesti.
Hyvin huollettu, vastuullisen lentoyhtiön operoima Tu-154 on jopa turvallisempi kuin vaikkapa Boeing 737 tai Airbus A320, joille kummallekin on tapahtunut runsas määrä tuhoisia onnettomuuksia vuosien varrella, jopa ihan teknisistä syistä johtuvia onnettomuuksia siis. Kone on teknologisesti hyvin simppeli perinteinen suihkukone ja tarkoitettu operoimaan jopa hiekkapäällysteisiltä lentokentiltä ilman teknisiä hienouksia tai ILS:ääkään. Tu-154:ssä on voimakkaat hyvin väljät suihkumoottorit ja suuret toleranssit häiriöille, minkä lisäksi kone on vahvarakenteinen ja sellaisena hyvin turvallinen.
Huonosti hoidettu Tu-154 on vaarallinen pommi, kuten mikä tahansa huonosti huollettu ja hoidettu muukin lentokone. Kyse on yleensä venäläisestä tavasta huolehtia koneista eikä itse Tupolevin vaarallisuudesta. Puolan ilmavoimien koneessa oli jatkuvasti jotakin vikaa, mikä kertoo huoltokulttuurista paljon. Huolletaan jos viitsitään ja jos rahaa sattuu olemaan. Sillä menee epäkuntoon uusikin lentokone.
Puolan ilmavoimien olisi pitänyt huoltaa kone säännöllisesti vaikka nollarahoituksella jos nikseen tulee, mutta silti huoltaa kone ajallaan ja maksella velat myöhemmin pois. Jos ei ole rahaa huoltaa konetta, ei ole rahaa myöskään lentää sillä.
Onneksemme Finnair huoltaa koneensa tunnontarkasti ja ajallaan, joten sen käyttämät koneet ovat maailman turvallisimpia vielä käyttöikänsä loppupäässäkin.
Tupolev Tu-154
5
1213
Vastaukset
- 777Mikey
Näin on. Tu-154:n tapauksessa tulee muistaa, että konetyypin operointialueella toimintakulttuuri on hieman erilainen länsimaalaiseen verrattuna. Pätee niin lennonjohtotoimintaan kuin lentoyhtiöiden sisäiseen turvallisuuskulttuuriin ja kunnossapitoon yms. Itse kone on hyvin rakennettu.
Toinen asia, joka ihmetyttää on se, että lehdet uutisoivat aina lentokoneen iän kun on sattunut lentoliikenteen vaaratilanne. Jos puhutaan näistä "nykyaikaisista" liikennekoneista, eli noin 60-luvun lopulta käytössäolleista koneista, ei koneen iällä oikeasti ole merkitystä. Merkitystä sensijaan on se, miten konetta on huollettu ja missä kunnossa se noin muuten on.
Muissa asioissa, kuten esim. polttoaineenkulutuksessa uudet konetyypit sitten kyllä loistavat.- gkghkj
Lentokoneen ikä ei ole sama, kuin vaikkapa auton. Muistan jostakin lukeneeni, että USAF aikoo lentää vielä pitkään B-52 pommikoneilla ja että sen suunnitelman mukaan viimeisimmät koneyksilöt käytöstä poistuessaan olisivat olleet käytössä 90 vuotta!!! Siis ajatelkaa lähes sata vuotta käytössä.
- matkailija mies 84
Lensin Tupolev Tu 154:llä H:ki - Moskova vuonna 1984 lokakuussa ja palsin marraskuussa samaisella koneella. Kun kone saapui Helsinkiin, alkoi thdä laskeutumista lähemmäksi kenttää, alkoi runko täristä aika lailla, jolloin käytävän kattoosassa ollut lampun kupu irtosi roikkumaan saranoillaan! Huh. tuntui että hajoaako koko masina. Kyseinen konehan on pommikone, johon on laitettu matkustamopenkit, jotka saa nopeasti pois siitä, kun tule sotatilanne!! Joten kova beli!!
- jfkfjdlfnbhb
Tupolevin valmistaja ei nyt ole kovin koolla pilattu mutta valmistaja ei noudata kaikkia määräyksiä kun konetta rakennetaan. Toinen huono asia niissä on kovaääniset moottorit ja suuri polttoaineenkulutus, joka ei kylläkään johdu Tupolevista vaan ranskalaisesta moottorifirmasta joka ne valmistaa. Ja moottorien vieressä haisee kerosiinille.
- hus pois
voisitteko simulentäjät pysyä siellä omalla foorumilla...mitä nämä tänne kuuluu ja ketä kiinnostaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793