Maksavatko nykyvanhemmat todellakin mopon bensat?

Pöyristynyt..

Eilen näin kuinka mopopojan äiti kävi höyläämässä korttiaan bensa-automaatilla ja tämän jälkeen poika tankkasi moponsa! Onko nykyään todellakin niin, että vanhemmat maksavat murrosikäisen lasten moponbensat? Entä mopo, eikö sitäkään murkun ole tarvinnut itse maksaa?

Mitenkäs noin pilallehemmoteltu murkku saadaan kesätöihin, jos vanhemmat maksavat hänen menojaan? Kyllä ainakin 15 vuotta sitten sain itse repiä rahat pellolta yms. kesätöistä, jos aioin mopolla ajaa ja opiskella. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat vielä maksaneet.

En kyllä voi mitenkään hyväksyä tuollaista, että aikuistuvaa lasta vaalitaan kuin pikkuvauvaa. Kyllä tuossa iässä se pitää olla ihan itsestä kiinni kulkeeko mopolla vai jalan.

Nimim. "10-vuotiaana kesätöihin mennyt lestadiolaisyhteisön kasvatti"

13

1395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiden äiti

      Jos olet nähnyt yhden äidin höyläävän korttiaan pojan tankatessa mopoa, niin tarkoittaako se,
      että KAIKKI nykyvanhemmat maksavat lastensa bensat??

      Miten vboit olla noin sokea, että niputat kaikki samaan kastiin, vaikka et todellakaan tiedä yhtään, miten asian laita on. Uskovaisena ihmisenä sinun luulisi olevan suvaitsevaisempi!

      Voin vastata vain omasta puolestani, ja ihan rehellisesti kerron, että meidän pojat ovat saaneet mopot rippilahjaksi, ja koska he eivät ole koskaan saaneet viikkorahaa, niin ostamme heille esim. bensaa mopoon, kun on tarvis. He kulkevat koulumatkansa mopoilla - muuten joutuisivat käyttämään linja-autoa.

      Poikamme osallistuvat kotitöihin ()lumenluontiin, imurointiin, ruoan laittoonkin), ja ikään kuin tiemnaavat siten bensarahojaan, kuten myös esim. elokuvissakäynteihin. Mistäs tuonikäiset muuten arhaa saisivat, kun ei kesätyöitäkään ole saaneet... no, ehkä tänä vuonna jo tärppää.

      • äiti murkuille

        Kyllä me maksamme mopoilun ja olemme ostaneet moponkin. Nykyään ei alle 18-vuotias kesätöitä löydä, saatikka muitakaan töitä saa. Kyllä minäkin olen töitä tehnyt 14-vuotiaasta, mutta nyt on nyt.
        Meillä lapset osallistuvat kotitöihin ja saavat kuukausirahaa. Tosin ei siihen mopoiluun määräämättömästi rahaa anneta. Riippuu miksi ja mihin sillä mennään. Maksamme vanhemman lapsen autoilunkin. Me asumme maalla ja matkat kavereille on pitkiä ja eivät kaverit asu nurkan takana, joten kun pääsevät itse helpottaa meidän vanhempien kuljetusrumbaa.
        Perheissä perheiden tavalla.


    • äiti+4

      asiasi jos et hyväksy. Ihmettelen vain mitä sinulle kuuluu muiden raha-asiat.
      Kyllä, meillä maksetaan bensat ja vakuutus. Mansikanpoimintatuloillaan lahjarahoilla tyttö osti mopon kaksi vuotta sitten.
      Mitä tekemistä bensan ostolla näin keväällä on mahd.kesätyöpaikan kanssa?! Meillä ainakin on murkuille kesätyöt tiedossa.
      Olisiko nimimerkiksesi sopinut paremmin "kateellinen" tms. kuin pöyristynyt?

      • ........

        Nykyään saa mistään kesätöitä, niin milläs sitä kustantaa elämäänsä? Ja aika moni tekee sitten kotona tosiaan kotitöitä, niin on rahansa sieltä ansainnut.. Varmasti jää MONI ilman kesätöitä taas tänä kesänä vaikka olisi kuinka hakenut.


      • mielellämme
        ........ kirjoitti:

        Nykyään saa mistään kesätöitä, niin milläs sitä kustantaa elämäänsä? Ja aika moni tekee sitten kotona tosiaan kotitöitä, niin on rahansa sieltä ansainnut.. Varmasti jää MONI ilman kesätöitä taas tänä kesänä vaikka olisi kuinka hakenut.

        kaiken, niin mopot kuin niiden kulutkin. Samoin autokoulut ja opiskelevat teinit ovat saaneet kunnon autotkin ettei tarvitse vaarallisilla rämillä ajella. Miksi emme maksaisi? Olemme nämä kakrut tehneetkin, ihan tietentahtoen joten meillä on velvollisuuskin huolehtia kaikista tarpeista. Jo aikuistuneet lapsemme asuivat ilmaiseksi kotona valmistuttuaan ammattiin, töitä tehden ja omaa asuntoa säästäen jotta alku aikuisuuteen olisi helpompaa.
        Ja toivottavasti siirrämme heille myös saman periaatteen, sen minkä hommaat niin hoidat.
        Ihan tarpeeksi löytyy niitä valittajia joiden mielestä kaupunki/kunta on velvollinen järjestämään verovaroin tuettuja vuokra-asuntojan taikka lapsilleen kunnan hoitopaikkoja maksaen niistä murto-osan todellisista kustannuksista. Ne ovat yksinhuoltajia tms varten jotta heidänkin perheillään on jonkinlainen mahdollisuus.
        Ihan kuin ketjun aloittaja olisi kateellinen/katkera niille nuorille joista huolehditaan.


      • Poimuri...
        ........ kirjoitti:

        Nykyään saa mistään kesätöitä, niin milläs sitä kustantaa elämäänsä? Ja aika moni tekee sitten kotona tosiaan kotitöitä, niin on rahansa sieltä ansainnut.. Varmasti jää MONI ilman kesätöitä taas tänä kesänä vaikka olisi kuinka hakenut.

        Sienet ja marjat kypsyvät kesäisin metsissä. Näitä voi poimia ja myydä verovapaasti. Kyllä metsässä on tilaa.


      • pihiäiti
        Poimuri... kirjoitti:

        Sienet ja marjat kypsyvät kesäisin metsissä. Näitä voi poimia ja myydä verovapaasti. Kyllä metsässä on tilaa.

        no ehkä naapurin mummolle , tms.
        eipä voi meidänkään neiti mennä kesätöihin.
        kukaan ei nykyään anna jälkikasvuaan enää alaikäisen hoitoon(niinkuin itse rahaa sain).
        eikä ota enää mansikkamaallekkaan. 15 kesäisiä, kysytty on.
        kunnan töihin vaaditaan 16v. ikä. meijänkin typy täyttää 16v. syyskuussa joten ei pääse kesätöihin tänä kesänä.
        enpä kyllä osta hälle mopoa enkä bensaa, pyörälläkin pääsee.


      • :))
        pihiäiti kirjoitti:

        no ehkä naapurin mummolle , tms.
        eipä voi meidänkään neiti mennä kesätöihin.
        kukaan ei nykyään anna jälkikasvuaan enää alaikäisen hoitoon(niinkuin itse rahaa sain).
        eikä ota enää mansikkamaallekkaan. 15 kesäisiä, kysytty on.
        kunnan töihin vaaditaan 16v. ikä. meijänkin typy täyttää 16v. syyskuussa joten ei pääse kesätöihin tänä kesänä.
        enpä kyllä osta hälle mopoa enkä bensaa, pyörälläkin pääsee.

        Mistä luulet että 10-vuotias saa nykymaailmassa töitä? Se on 16-vuotiaallekin aika epätodennäköistä, 18 v voi jopa johonkin jo päästä, ainakin jos on alan opiskelija... Olen pian 16 v, ja sain mopon viime syksynä rippilahjaksi. Se tosin on serkun vanha, eli siitä ei mitään maksettu. Maksan itse bensan, tosin vanhemmilta saaduilla kuukausirahoilla. vakuutuksista maksan osan itse ja osan vanhemmat.

        Kesätöitäkin sain. Sukuyritykseltä. Mistään muualta ei onnistunut.


    • VehjeOtsa

      Elikkäs,olemme uusioperhe.Perheeseemme kuuluu muunmuassa pian 15 v. täyttävä jannu,mieheni lapsi,joka eräänä päivänä ilmoitti sopineensa mopokaupat.."Sä(eli isä)annat 400,äiti antaa 400 ja soitat(isä)mammalle niin se antaa 400.Vuokraat pakettiauton,ja siellä pitää olla lauantaina 13ja14:sta välillä"Olin pöyristynyt,kun teini saneli ja oli sopinut noin ison rahan käytöstä!
      Että näin meillä.Minä en tiedä noista vempaimista mitään,mutta luulen isällä,joka ei edes auton renkaita itse vaihda,heilahtavan sormen suuhun,kun mopoon tulee se eka sähkövika..

    • blondeistablondein72hki

      meillä tytöt aina käyneet töissä ja tehneet kaikessa oman osansa ja saavat rahaa myös vanhemmiltaan mutta eivät ole lusmuja vaan pärjäävät koulussa,vanhin tyttö opiskelee toisella paikkakunnalla,15v tyttö ollut jo useamman vuoden töissä kesäisin aina sen verran mitä on ikänsä mukaisesti saanut tehdä.

      ethän voi tietää jos vaikka äiti oli velkaa lapselle tai teini oli tehnyt jonkin sovitun homman kotona ja äiti luvannut maksaa bensan ym ym ja esim kun 15v likka tankkaa skootterinsa niin jo 5e saa tankin täyteen joten ei siihen suuria summia eikä uhrauksia tartteta ja tyttö esim jos saa tai löytää jostain tyhjiä pulloja,vie ne kauppaan ja tankkaa eli ei yleensä koskaan yydä minulta rahaa.

      typerää pikkumaisuutta asenteesi.

      jokainen tyylillään.

      ei saa eikä pidä eikä voi yleistää.

    • mopokkityttö

      ainakin minulla porukat maksaa mopon,bensat ja kulut.... koko homman! Se on vaan niin, että olen yrittänyt inhimillisiä töitä etsiä ja ainut työ joka on mahdollista saada tämän ikäisenä (16v) on ilmaisjakelulehtien jako, joka on kuin orjatyötä. Palkka on aivan minimi verrattun siihen että töitä tehdään 5 päivää viikossa(40-60 e normi kk palkka ja jokainen viikko töitä on n.vähintään 6-7 tuntia eli tuntipalkka on huimat n. 2.5 euroa!). Ja itse siis tätä työtä teen... Lisäksi saan 50 e kuukausrahaa... vaatteita yms. eivät vanhempani usein minulle ostele, joten ne omilla rahoilla. Samoin koiran kaikki menot, harrastukset yms. maksan itse. Kyllä ne bensat tulee joskus itsekkin maksettua, mutta monesti on kanisteri bensaa täynnä autotallissa niin ei tarvitse lähteä niitä vähäisiä rahoja tililtä vinguttamaan... :D

      nykymaailma on niiiiiin kallis ja kaikesta veloitetaan niin miten nuoret pärjäisivät jos kaikki pitäisi maksaa omasta pussista? kun siis töitä ei saa kuin ne harvat ja valitut suhteiden kautta. Onko se joka vanhemman onni jos nuori vain mököttää kotona. Tästä syntyy niitä vandalisoivia nuoria, jotka ryöstelevät ja näpistelevät jne...

      Ja kumpi parempi(näin yleisesti). Se että vanhemmat laittavat tilille rahaa nuorelle, että tämä saa bensat vai se että ne suoraan maksetaan hänelle(varmuus että rahat menee sentilleen siihen bensaan ja kaiken lisäksi oman tenavan tankkiin). Kun mistä nämä minun ikäiset töitä ja sitä rahaa saa. Yrittäkään itse maksaa autonne bensakulut pullorahoilla ;) onnea menestykseen...! Nykyään kun ei oikeasti ennen 18 v ikää ja koulutusta saa mistään minkäänlaisia töitä. Viime vuonna en saanut kesätöitäkään vaikka helmikuusta asti kyselin kaikkia paikat läpi...

    • 15v mopokuski

      Siis.. Itse olen 15 vuotias mopoilija. En koskaan ole saanut viikkorahaa tai mitään muuta kuukausirahaa.. Olen itse maksanut mopon/bensat. Töitä teen vain nurmikon leikkaamisella, autojen pesemisellä ja naapurille sama homma. Raha ei oikeen tunnu riittävän bensaan välillä ja siksi joudunkin pyöräilemään.. Vanhempien pitäisi keksia lapsillensa kotitöitä esim. Imurointi jne. Ja saavat siitä sitten omat bensarahansa eikä vaan opi elämään toisen rahoilla..

    • Anonyymi

      Isältäs olisi pitänyt katkaista siemenjohtimet kun pojasta tuli tommonen MULKKU !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe