Ei lainkaan juhlia

poikkeus sääntöön

Me päädyimme siihen, ettemme pitäneet lainkaan ristiäisiä/nimiäisiä. En itse (äiti) kuulu kirkkoon, joten ristiäisiä en olisi halunnut muutenkaan. Mietimme hetken aikaa nimiäisten pitämisiä, mutta koska juhlien järjestäminen olisi ollut yksin meidän vastuullamme, emme jaksaneet alkaa järjestämään mitään. Lapselle siis annettiin nimi vain ilmoittamalla maistraattiin (sieltä tuli kirje, kuten kaikille tulee lapsen syntymän jälkeen, ja sen palautimme) ja homma oli sillä selvä. Siinä väsymyksessä en olisi jaksanut puuhata tarjoiluja ja majoittamisia. Itse juhlakalu eli vauvahan ei hommasta kumminkaan mitään ymmärrä - muillehan ne juhlat järjestetään. Vaihtoehto tämäkin.

4

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++++++

      yleensä ristiäiset/nimiäiset, niiden järjestäminen kuuluukin vanhemmille."mutta koska juhlien järjestäminen olisi ollut yksin meidän vastuullamme," ??!!
      Juu, vaihtoehtohan se on tuokin...

    • fsfasf

      oon niin kateellinen. ite jouduin puunaamaan talon vauvan puolisisaruksen sotketessa samaa vauhtia ja koska kyseessä oli mun isän ensimmäinen lapsenlapsi isäni sisarukset tuli kaikki juhlimaan... paappa onneksi kustanti tarjoilun. Seuraavalla kerralla vois hakee siunauksen suoraan seurakuntatalolta ilman mitään hössötyksiä ja vieraita. Tuoreella papallakaan ei ollut pahemmin muuta sanottavaa kuin että ei mennyt niin kuin piti.. nimi sanottiin liian aikaisin. ja kummin ois pitänyt vauvaa pitää.. yms. no ite olin niin unessa että en ees muista mitä kirjoittaa vauvakirjaan..

    • mönni78

      itse kuulun kirkkoon ja minulle lapsen kastaminen on luonnollisen asia, haluan tarjota lapselle kristityn elämäntavan ja uskon, johon uskon,järjestimme kastejuhlan, vaatimattoman sellaisen, koska mieletäni tämä osto-ja kulutushysteria ei sovi kastejuhlaan ollenkaan. Nimiäiset on täysin mitäänsanomaton juhla, ketä siinä juhlitaan, lastako? Minun lapsuuden kodissani ei vanhempien kirkostaeroamisen jälkeen, ole lapsia kastettu, eikä todellakaan olla pidetty nimiäisiä. Lapsen nimi on ilmoitettu maistraattiin ja that's it.
      Ylipäätään nykyään lapsen kastaminen on tapakristillinen juhla kuten joulu jne. jossa juhlitaan lähinnö lapsen nimeä...kuulostaa todella tyhmältä ja suurimmalla osalla jää tämä uskonnollinen sanoma täysin tyhjäksi, veikkaisimpa että suurin osa lapsiaan kastavista, eivät halua elää kristiyn elämää, päinvastoin. Mut ku on tapana...

      • Käy se näinkin :=)

        "Nimiäiset on täysin mitäänsanomaton juhla, ketä siinä juhlitaan, lastako?"

        No mitä kaste-/ristiäisjuhlassa juhlitaan jos ei lasta? Nimiäiset ei ole mielestäni ollenkaan turha juhla. Lastahan siinäkin juhlitaan, ketäs muuta?

        Ei meilläkään kuuluta ev.-lut. kirkkoon eikä mihinkään sellaiseen uskonnolliseen yhteisöön, joka tekee lapsikasteita. Mieheni on helluntailainen. Kastejuhla ei siksi tullut kysymykseen. Uskotaan kuitenkin molemmat Jumalaan ja kristilliset asiat ovat meille tärkeitä. Haluttiin järjestää lapselle siksi yhdistetty nimiäis -ja siunaamistilaisuus kotona. Jos Raamattuun vedotaan (niin kuin kai lapsikasteasiassakin tehdään?), niin Jeesus siunasi lapsia.

        Pyysimme mieheni seurakunnasta pastorin kotona järjestettävään juhlaamme siunaamaan lapsen, ja hän tuli mielellään. Samalla tuli esiteltyä lapsi nimineen niille sukulaisille ja ystäville, jotka eivät olleet häntä vielä tavanneet. Esimerkiksi omat vanhempamme jopa toivoivat jotain tällaista juhlaa, joten ei se turha ole vaikkei olisikaan luterilaisen kirkon jäsen. Juhlasta jäi kauniit muistot. Ensisijaisesti se oli kuitenkin meille siunaamistilaisuus :=)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe