Me päädyimme siihen, ettemme pitäneet lainkaan ristiäisiä/nimiäisiä. En itse (äiti) kuulu kirkkoon, joten ristiäisiä en olisi halunnut muutenkaan. Mietimme hetken aikaa nimiäisten pitämisiä, mutta koska juhlien järjestäminen olisi ollut yksin meidän vastuullamme, emme jaksaneet alkaa järjestämään mitään. Lapselle siis annettiin nimi vain ilmoittamalla maistraattiin (sieltä tuli kirje, kuten kaikille tulee lapsen syntymän jälkeen, ja sen palautimme) ja homma oli sillä selvä. Siinä väsymyksessä en olisi jaksanut puuhata tarjoiluja ja majoittamisia. Itse juhlakalu eli vauvahan ei hommasta kumminkaan mitään ymmärrä - muillehan ne juhlat järjestetään. Vaihtoehto tämäkin.
Ei lainkaan juhlia
4
1294
Vastaukset
- +++++++++
yleensä ristiäiset/nimiäiset, niiden järjestäminen kuuluukin vanhemmille."mutta koska juhlien järjestäminen olisi ollut yksin meidän vastuullamme," ??!!
Juu, vaihtoehtohan se on tuokin... - fsfasf
oon niin kateellinen. ite jouduin puunaamaan talon vauvan puolisisaruksen sotketessa samaa vauhtia ja koska kyseessä oli mun isän ensimmäinen lapsenlapsi isäni sisarukset tuli kaikki juhlimaan... paappa onneksi kustanti tarjoilun. Seuraavalla kerralla vois hakee siunauksen suoraan seurakuntatalolta ilman mitään hössötyksiä ja vieraita. Tuoreella papallakaan ei ollut pahemmin muuta sanottavaa kuin että ei mennyt niin kuin piti.. nimi sanottiin liian aikaisin. ja kummin ois pitänyt vauvaa pitää.. yms. no ite olin niin unessa että en ees muista mitä kirjoittaa vauvakirjaan..
- mönni78
itse kuulun kirkkoon ja minulle lapsen kastaminen on luonnollisen asia, haluan tarjota lapselle kristityn elämäntavan ja uskon, johon uskon,järjestimme kastejuhlan, vaatimattoman sellaisen, koska mieletäni tämä osto-ja kulutushysteria ei sovi kastejuhlaan ollenkaan. Nimiäiset on täysin mitäänsanomaton juhla, ketä siinä juhlitaan, lastako? Minun lapsuuden kodissani ei vanhempien kirkostaeroamisen jälkeen, ole lapsia kastettu, eikä todellakaan olla pidetty nimiäisiä. Lapsen nimi on ilmoitettu maistraattiin ja that's it.
Ylipäätään nykyään lapsen kastaminen on tapakristillinen juhla kuten joulu jne. jossa juhlitaan lähinnö lapsen nimeä...kuulostaa todella tyhmältä ja suurimmalla osalla jää tämä uskonnollinen sanoma täysin tyhjäksi, veikkaisimpa että suurin osa lapsiaan kastavista, eivät halua elää kristiyn elämää, päinvastoin. Mut ku on tapana...- Käy se näinkin :=)
"Nimiäiset on täysin mitäänsanomaton juhla, ketä siinä juhlitaan, lastako?"
No mitä kaste-/ristiäisjuhlassa juhlitaan jos ei lasta? Nimiäiset ei ole mielestäni ollenkaan turha juhla. Lastahan siinäkin juhlitaan, ketäs muuta?
Ei meilläkään kuuluta ev.-lut. kirkkoon eikä mihinkään sellaiseen uskonnolliseen yhteisöön, joka tekee lapsikasteita. Mieheni on helluntailainen. Kastejuhla ei siksi tullut kysymykseen. Uskotaan kuitenkin molemmat Jumalaan ja kristilliset asiat ovat meille tärkeitä. Haluttiin järjestää lapselle siksi yhdistetty nimiäis -ja siunaamistilaisuus kotona. Jos Raamattuun vedotaan (niin kuin kai lapsikasteasiassakin tehdään?), niin Jeesus siunasi lapsia.
Pyysimme mieheni seurakunnasta pastorin kotona järjestettävään juhlaamme siunaamaan lapsen, ja hän tuli mielellään. Samalla tuli esiteltyä lapsi nimineen niille sukulaisille ja ystäville, jotka eivät olleet häntä vielä tavanneet. Esimerkiksi omat vanhempamme jopa toivoivat jotain tällaista juhlaa, joten ei se turha ole vaikkei olisikaan luterilaisen kirkon jäsen. Juhlasta jäi kauniit muistot. Ensisijaisesti se oli kuitenkin meille siunaamistilaisuus :=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812