Astra nykii

g-opel

Elikkä minulla 1,6-16V -98 astra g-koppanen. Kun ajelet hissukseen niin siinä 2300 kiekan kohalla, tuntuu että veto häviää ja tekee pientä nykimistä. Voi myös tehdä muilla kierroksilla mutta näillä pahin. Ei syty moottorin vikavalo. Tyhjäkäynnillä joskus "paukkuu" pakoputkesta mutta ei milläänlailla säännollisesti. Yritin etsiä imuilmavuotoa en löytänyt ja tulpat vaihdoin ei muutosta.

40

24350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opel fan

      ne ooppelit aina nykine,ajat vaan,normaalia

    • IR

      Minulla oli vastaavan kuuloinen vika 1,6 16v vm97 vectrassa. Tosin nyki enemmän kiihdyttäessä kuin tasakierroksilla. Ei myöskään syttynyt moottorin vikavalo. Vika löytyi yhdestä tulpanjohdosta.

      • Anonyymi

        Vaihtaa bensapumppu sit se on korjattu!
        Terveisin


    • Astma

      Ettei olisi se sytytystulppien päällä oleva ohjausboksi tullut tiensä päähän...

      • g-opel

        Sain vinkin että vois olla egr-venttiili, koska ei pitäis olla sytytysvika kun ei nyi kiihdyttäessä. Tulppien päällähän on puolat joka tulpalle omat?


      • golffer
        g-opel kirjoitti:

        Sain vinkin että vois olla egr-venttiili, koska ei pitäis olla sytytysvika kun ei nyi kiihdyttäessä. Tulppien päällähän on puolat joka tulpalle omat?

        Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.


      • OpelMESTARI
        golffer kirjoitti:

        Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.

        että EGR toimii maailman tappiin asti jos vaan ns. "karstat" poltat pari kertaa vuodessa. Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa. Toistaiseksi nykimiset pysynny pois, vaikka muuten ollukkin vikaa jos jonkinlaista. Näin on


      • KaasukoteloEgr
        golffer kirjoitti:

        Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.

        Missä tuo EGR sijaitsee astra G 2000vm ?
        Mulla syttyy välillä moottorin vikavalo ajossa mutta jonkin ajan kuluttua taas sammuu,motti kuitenkin kiertää tappiin asti vaikka moottorivalo palaa joten ilmeisesti vika tuossa egr:ssä vai voisiko karstanen kaasuläppä kotelo tehdä vikavalon syttymistä ?
        Tyhjäkäynti hakee myös välillä 500-800 välil.
        Niin ja missä se kaasuläppäkotelo sijaitsee :) ?


      • kotelon
        KaasukoteloEgr kirjoitti:

        Missä tuo EGR sijaitsee astra G 2000vm ?
        Mulla syttyy välillä moottorin vikavalo ajossa mutta jonkin ajan kuluttua taas sammuu,motti kuitenkin kiertää tappiin asti vaikka moottorivalo palaa joten ilmeisesti vika tuossa egr:ssä vai voisiko karstanen kaasuläppä kotelo tehdä vikavalon syttymistä ?
        Tyhjäkäynti hakee myös välillä 500-800 välil.
        Niin ja missä se kaasuläppäkotelo sijaitsee :) ?

        löydät ku seuraat ilmanputsarista lähtevää "norsinkärsää" se päättyy siihen, putsaa se kotelo, mutta varo ettei paskat putoo imusarjaan, esim. WD-40:stä (tai CRC tai muu ruosteenirroittajakin käy) rättiin ja sillä lähtee, itse putsaan 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä n. 1/2 vuoden välein.


      • vuotooooooooo
        kotelon kirjoitti:

        löydät ku seuraat ilmanputsarista lähtevää "norsinkärsää" se päättyy siihen, putsaa se kotelo, mutta varo ettei paskat putoo imusarjaan, esim. WD-40:stä (tai CRC tai muu ruosteenirroittajakin käy) rättiin ja sillä lähtee, itse putsaan 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä n. 1/2 vuoden välein.

        Joo,tarkastelin tänään vähän miltä näyttää,
        Aika reippaan puoleista vuotoa siellä kyllä ainakin näkyy,veikkaisin että ainakin tiiviste on mennyt.
        Onko tuo tiiviste ihan yksinkertainen neliön muotonen että sen pystyy itsekkin tekemään tiivistepaperi arkista ?
        Itellä on tuo auto ollut jo 4vuotta joten ehkä olikin jo aika oireilla :)


      • maailman tappiin
        OpelMESTARI kirjoitti:

        että EGR toimii maailman tappiin asti jos vaan ns. "karstat" poltat pari kertaa vuodessa. Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa. Toistaiseksi nykimiset pysynny pois, vaikka muuten ollukkin vikaa jos jonkinlaista. Näin on

        Ei se nyt ihan ikuinenkaan ole. Omassa astrassa EGR simahti n. 300 tkm:n kohdalla kun ventiilin asentoa haisteleva potentiometri oli jo niin kulunut että antoi vääriä arvoja.


      • paperiklipsi
        KaasukoteloEgr kirjoitti:

        Missä tuo EGR sijaitsee astra G 2000vm ?
        Mulla syttyy välillä moottorin vikavalo ajossa mutta jonkin ajan kuluttua taas sammuu,motti kuitenkin kiertää tappiin asti vaikka moottorivalo palaa joten ilmeisesti vika tuossa egr:ssä vai voisiko karstanen kaasuläppä kotelo tehdä vikavalon syttymistä ?
        Tyhjäkäynti hakee myös välillä 500-800 välil.
        Niin ja missä se kaasuläppäkotelo sijaitsee :) ?

        Lueppas vikakoodit - voisi helpottaa arvailua. Ohjeita lukuun löytyy netistä...


      • eri kysyjä
        golffer kirjoitti:

        Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.

        Opel Astra 1.6 16v vm-01 mikä helv.tti on, kun nykii vieläkin, vaikka on vaihdettu uusi EGR-venttiili. Otin EGR venttiilistä johdon irti ja nykiminen loppui. Onko vaarallista ajaa johto irti?


      • jooopatijoooo
        eri kysyjä kirjoitti:

        Opel Astra 1.6 16v vm-01 mikä helv.tti on, kun nykii vieläkin, vaikka on vaihdettu uusi EGR-venttiili. Otin EGR venttiilistä johdon irti ja nykiminen loppui. Onko vaarallista ajaa johto irti?

        ei ole vaarallista.
        Mutta moottorin vikavalo varmaan alkaa palamaan ja sitä ei katsastusmies siedä.
        Pist takasin ku meet katsastamaan.
        Voi nykiminen johtua tosiaan myös siitä kaasuläppäkotelon likaisuudesta.
        -01vm vika koodeja ei pysty lukemaan ilman kapulaa mutta -00vm pystyy jos oikein ymmärsin.


      • astraali2000
        jooopatijoooo kirjoitti:

        ei ole vaarallista.
        Mutta moottorin vikavalo varmaan alkaa palamaan ja sitä ei katsastusmies siedä.
        Pist takasin ku meet katsastamaan.
        Voi nykiminen johtua tosiaan myös siitä kaasuläppäkotelon likaisuudesta.
        -01vm vika koodeja ei pysty lukemaan ilman kapulaa mutta -00vm pystyy jos oikein ymmärsin.

        Tuntuu muuten olevan yleinen vika juuri nyt,luulempa että ankara talvi on osittain syynä vikoihin koska 4vuoden aikana ei ole oma pirssi kiukutellut kertaakaan.
        Kannattaa siis tutkia kaikki mahdolliset vuodot ja hapettuneet liitännät.


      • Uusi astroittaja
        eri kysyjä kirjoitti:

        Opel Astra 1.6 16v vm-01 mikä helv.tti on, kun nykii vieläkin, vaikka on vaihdettu uusi EGR-venttiili. Otin EGR venttiilistä johdon irti ja nykiminen loppui. Onko vaarallista ajaa johto irti?

        Auton hommasin viime tiistaina, havaittavissa aivan pientä nykimistä hiljaisissa nopeuksissa. Onko iso homma iroittaa toi EGR ja kuinka se tehdään? Autossa on vielä 6kk jonkin näköistä takuuta jäljellä

        Alkaakko itse ronkkimaan vai liikkeeseen soittelemaan?


      • myös astrailija
        Uusi astroittaja kirjoitti:

        Auton hommasin viime tiistaina, havaittavissa aivan pientä nykimistä hiljaisissa nopeuksissa. Onko iso homma iroittaa toi EGR ja kuinka se tehdään? Autossa on vielä 6kk jonkin näköistä takuuta jäljellä

        Alkaakko itse ronkkimaan vai liikkeeseen soittelemaan?

        Soittele liikkeeseen vaan, kun takuuta kerta on jäljellä.


      • YLämäkeen
        OpelMESTARI kirjoitti:

        että EGR toimii maailman tappiin asti jos vaan ns. "karstat" poltat pari kertaa vuodessa. Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa. Toistaiseksi nykimiset pysynny pois, vaikka muuten ollukkin vikaa jos jonkinlaista. Näin on

        Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa
        -----------------------------
        tehokkaammin poltat jos on moottorilla raskasta ja ajat vaikka nelosella, ylämäkeen kaasu pohjasa 80 km/h alkaen,

        minulla aina kun keväällä laitan vaunun tulee mustaa sauhua mutta loppuu enne kuin on 10 km ajettu ja autosta tulee kuin uusi


      • akldjhgf
        jooopatijoooo kirjoitti:

        ei ole vaarallista.
        Mutta moottorin vikavalo varmaan alkaa palamaan ja sitä ei katsastusmies siedä.
        Pist takasin ku meet katsastamaan.
        Voi nykiminen johtua tosiaan myös siitä kaasuläppäkotelon likaisuudesta.
        -01vm vika koodeja ei pysty lukemaan ilman kapulaa mutta -00vm pystyy jos oikein ymmärsin.

        Vm -01 vikakoodit on tosi helppo lukea: Jarru ja kaasu pohjaan, virrat päälle, laske vikavalon vilkunnat. Koodilistoja löytyy vaikkapa www.ocf.fi (foorumit - vinkit ja vihjeet). Omassa edellisessä vm -98 astrassa EGR-vaiva alkoi näkyä 300 tkm:n kohdilla maantienopeuksissa pintakaasulla ajoittaisina yksittäisinä nykimisinä. Jossain vaiheessa nykiminen yhtäkkiä paheni. Talvella aivan kylmänä toimi hyvin, mutta osittain lämpimänä nyki pahasti pintakaasulla - lämpimänä toimi taas melko hyvin. Myös tyhjäkäynnillä, kiihdytettäessä ja isoilla kierroksilla toimi aina hyvin. Vikakoodivalo syttyi ajoittain kun nyki oikein pahasti. Luin vikakoodin paperiklipsin avulla, koodi P0403 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Solenoid Control Circuit. Tuli joku muukin koodi, muistaakseni seokseen liittyvä. EGR:n kaapelin kun otti irti, ei enää nykinyt. EGR oli puhdas, ei juurikaan karstaa, johtunee "reippaasta" ajotavasta. EGR:n vaihdon jälkeen ongelmat hävisivät.

        Jos EGR-piuhaa pitää irti, tulee vikakoodi. Vaikka piuhan pistää kiinni ja vikavalo sammuu, jää koodi joksikin aikaa muistiin (20-30 starttia?). Tuon muistin pitää käsittääkseni olla tyhjä katsastettaessa vm -01 ja uudempia autoja.


      • astraman
        myös astrailija kirjoitti:

        Soittele liikkeeseen vaan, kun takuuta kerta on jäljellä.

        Vika on varmaan moottorin lämpötunnistimessa,oma astra vm.2000 nyki myös pienillä kierroksilla
        ja vika oli túossa tunnistimessa.Löytyy jakohihnan puolelta kannesta.


      • Anonyymi
        Uusi astroittaja kirjoitti:

        Auton hommasin viime tiistaina, havaittavissa aivan pientä nykimistä hiljaisissa nopeuksissa. Onko iso homma iroittaa toi EGR ja kuinka se tehdään? Autossa on vielä 6kk jonkin näköistä takuuta jäljellä

        Alkaakko itse ronkkimaan vai liikkeeseen soittelemaan?

        Muovikansi pois,ja näet EGR-venttiilin oikeallapuolen.Ota sähköpiuha irti.Ei iso juttu


    • Melkein varma olen

      Ongelmasi ei liene enää ajankohtainen, vastailen kuitenkin kokemuksistani ongelman parissa.
      Astra 1,6-16v nyki etenkin taajamanopeudella. Kokeilin käyttää autoa paikallaan (2000-2500 rpm) "nykimis" kierroksilla. Huomasin että moottori kävi ryntäillen tuolla kierrosalueella. Sammutin moottorin ja irrotin EGR-venttiilin johtoliittimen ja käynnistin uudelleen. Moottorihäiriö valo syttyi (vikakoodi 47), mutta kierrosten epätasaisuus ja ryntäily loppui. Ajoin pienen lenkin ja auto toimi kuin uutena. Vaihdoin EGR-venttiilin uuteen ja auto alkoi toimia normaalisti. Ilman nykimistä ja nyökkimistä.
      Mainitsen vielä että kaikki muut toimet oli tehty tätä ennen, niiden vaikuttamatta asiaan mitään. Polttoainesuodatin, tulpat, puolasydeemi, kampiakselin asentotunnistin (vikakoodi 19) imusarjan ilmavuodot, kaasuläppäkotelo jne.

      • kysynvaan

        Mitä sillä EGR venttiilillä sitte tekee jos toimii ilman sitä ja vielä paremmin?


      • Exhaust Gas Recircul
        kysynvaan kirjoitti:

        Mitä sillä EGR venttiilillä sitte tekee jos toimii ilman sitä ja vielä paremmin?

        EGR-venttiili pienentää päästöjä (verot) ja vähentää polttoaineen kulutusta.
        Venttiilin kautta kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylinteriin. Palokaasujen epäpuhdas palaminen voi aiheuttaa karstaa ja vaikeuttaa ko venttiilin toimintaa - paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja on myrkkyä EGR-venttiilille.

        Sama kapistus löytyy muodossa tai toisessa hyvin monesta automerkistä...ja aiheuttaa ongelmia kaikille.


      • Anonyymi
        Exhaust Gas Recircul kirjoitti:

        EGR-venttiili pienentää päästöjä (verot) ja vähentää polttoaineen kulutusta.
        Venttiilin kautta kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylinteriin. Palokaasujen epäpuhdas palaminen voi aiheuttaa karstaa ja vaikeuttaa ko venttiilin toimintaa - paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja on myrkkyä EGR-venttiilille.

        Sama kapistus löytyy muodossa tai toisessa hyvin monesta automerkistä...ja aiheuttaa ongelmia kaikille.

        Egr tulppaus/irti kytkentä/poistaminen laskee kulutusta, auto lämpeää hitaammin ja kylmä kone vie enemmän ainetta ennen kuin lämpeää, mutta kokonaiskulutus laskee. Egr ei laske tai nosta ajoneuvon veroja, meillä kun vaikuttaa vaan co2 eikä noxit verotukseen.

        Egr poistaminen käytöstä tekee moottorille vain ja ainoastaan hyvää, jokaisen oma valinta pelastaa maailma uusimalla useiden satojen eurojen egr tai poistaa se ilmaiseksi - parilla satasella pois käytöstä.

        Esim 280ktm ajettu mazda 6 2.3 oli aivan täynnä karstaa imu ja pakopuolella, nyki ja vatkas osakaasulla. egr:n tulppaus ja kone rupes pelittämään kuin uutena, ja pikku hiljaa koneen karstatkin lentävät putkesta ulos.


      • Anonyymi
        Exhaust Gas Recircul kirjoitti:

        EGR-venttiili pienentää päästöjä (verot) ja vähentää polttoaineen kulutusta.
        Venttiilin kautta kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylinteriin. Palokaasujen epäpuhdas palaminen voi aiheuttaa karstaa ja vaikeuttaa ko venttiilin toimintaa - paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja on myrkkyä EGR-venttiilille.

        Sama kapistus löytyy muodossa tai toisessa hyvin monesta automerkistä...ja aiheuttaa ongelmia kaikille.

        Noin se on, kokemeksesta puhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin se on, kokemeksesta puhun.

        Hiton egr vähennä yhtään kulutusta, vaikka kuinka kaasuttaa häkäpönttöä?


    • minun ooppelissa on vika jota olen yrittänyt poistaa.Moottorin merkkivalo palaaa ja 2000 -3000 kierroksen välissä sen moottori alkaa ryntäilemään ja päästömittauksissa oli kovasti heittoa sallituihin arvoihin .Voisko joku tietäjä kertoa mistä löydän vian

      • --------------------

        Osta joku vikakoodilukija. Sillä se helpoiten selviää. Esim huuto.netissä, torissa, motonetissä ym.. niitä on myynnissä. Maksaa 15-5000e


    • Gastra98

      Ei varmaan enää aloittajalle ajankohtainen mutta kerron oman kokemuksen asiasta. Minulla oli astra g 1.6 16v joka alkoi nykiä aluksi taajamanopeuksissa ja lopulta myös maantiellä. Otin egr:n liittimen irti, jolloin moottorin vikavalo syttyi aina joksikin aikaa ja hävisi aikanaan jos hävisi. Tämän jälkeen ajoin autolla liitin irti ilman ongelmia n. 20 000 km, kunnes möin pois. Katsastuksessa päästöt olivat normaalit eikä vikavalostakaan tullut huomautuksia.

    • Jusa65

      G Astra tukkii tulppia , eli kyseessä 1,6 8v vm 1999 , mistä voi johtua , että joutuu tulppia putsaileen noin 1000 km välein , jos haluaa , ettei auto nyvi?

      • jusa65

        Tulpat siis tukkeutuu sillain , kuin siihen olisi palanut öljyä kiinni tukkien kärkivälit.


    • Anonyymi

      Osta Toyota tai kameli!🐯😺🐹😿

    • Anonyymi

      Vaihtaa bensapumppu sit se on korjattu!

    • Anonyymi

      Yleensä kertoo siitä et egr ventiili karstainen, itellä vaihdettu pari kertaa ja loppu nykiminen heti. Kierokset välistä sinne 3000 ja kolmekytä kilsaa niin ei vaivaa egr kun pysyy puhtaana.

    • Anonyymi

      Kaikkia sakemanneja vaivaa sama ongelma, egr venttiili on sit mersu, audi, bemari volkkari tai opel. Kaupunki ajo likaannuttaa venttiilin, välillä vetää kunnolla et puhdistuu.

    • Anonyymi

      EGR-venttiililtä kuulostaa.Otappa EGR:ään menevä sähköpiuha irti,Ja jo pelittää.Mulla tuossa autossa sama vika.Ostin kylläkin uuden EGR-venttiilin,mutta sanoi sopimuksen irti. 10 000 kilometrin jälkeen.Mietinkin pitääkö ostaa alkuperäinen osa kun nuo halppikset ei ainakaan tunnu kestävän.

    • Anonyymi

      Minun 2001 1.6 16V Astrassa myös samantapainen vika.

      Nykii matalilla kierroksilla kaupunkiajossa ja kiihdytettäessä, joskus on sammuillut valoristeyksissä jos ei paina kaasua hieman että pysyy käynnissä.

      Kun otti EGR-piuhan irti auto toimi lähestulkoon moitteettomasti, jotain ihan pienenpientä nyintää saattoi joskus huomata hitaissa nopeuksissa mutta menee ns. marginaaliin.

      Hiljattain ostin uuden EGR-venttiilin ja laitoin paikalleen, vika ei kuitenkaan poistunutkaan EGR:n vaihdolla.

      Tämän jälkeen olen vaihtanut myös kampiakselin ja nokka-akselin anturit.

      Nykimininen ei kumminkaan ole vieläkään poistunut, VAIKKA tuntuu siltä että jotain parannusta auton toimintaan on kyllä tullut.

      Tuossa eräänä päivänä katsoin kaasuläppäkoteloon, LIKAINENHAN se on kuin mikä.

      Nyt siis epäilyttää että vika voisi tosiaan olla siinä, mutta mistäs senkin tietää ennenkuin putsaa kunnolla.

      Yhtä olen miettinyt ja yrittänyt selvittää että missä on se kaasuläpän tunnistin X16XEL moottorin kaasuläppäkotelossa, jotta sen voisi vaihtaa jos tarve on?

      Vai onko se siinä mihin menee piuha kiinni mutta onko siinä jokin kotelointi joka pitää poistaa jotta tunnistimen saisi irti? Hämmentävää.

    • Anonyymi

      kaatopaikalle moiset romut kuuluu.aina uusi mersu ja ei ongelmia

      • Anonyymi

        Aina uusi mersu. Vai niin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      221
      17122
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      169
      12184
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5970
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4852
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      13
      4756
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      19
      3947
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3575
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      133
      2997
    9. 256
      1400
    10. Mitä toivot joululahjaksi ja

      mitä antaisit kaivatullesi? 😃
      Ikävä
      85
      1011
    Aihe