Elikkä minulla 1,6-16V -98 astra g-koppanen. Kun ajelet hissukseen niin siinä 2300 kiekan kohalla, tuntuu että veto häviää ja tekee pientä nykimistä. Voi myös tehdä muilla kierroksilla mutta näillä pahin. Ei syty moottorin vikavalo. Tyhjäkäynnillä joskus "paukkuu" pakoputkesta mutta ei milläänlailla säännollisesti. Yritin etsiä imuilmavuotoa en löytänyt ja tulpat vaihdoin ei muutosta.
Astra nykii
37
22468
Vastaukset
- opel fan
ne ooppelit aina nykine,ajat vaan,normaalia
- IR
Minulla oli vastaavan kuuloinen vika 1,6 16v vm97 vectrassa. Tosin nyki enemmän kiihdyttäessä kuin tasakierroksilla. Ei myöskään syttynyt moottorin vikavalo. Vika löytyi yhdestä tulpanjohdosta.
- Anonyymi
Vaihtaa bensapumppu sit se on korjattu!
Terveisin
- Astma
Ettei olisi se sytytystulppien päällä oleva ohjausboksi tullut tiensä päähän...
- g-opel
Sain vinkin että vois olla egr-venttiili, koska ei pitäis olla sytytysvika kun ei nyi kiihdyttäessä. Tulppien päällähän on puolat joka tulpalle omat?
- golffer
g-opel kirjoitti:
Sain vinkin että vois olla egr-venttiili, koska ei pitäis olla sytytysvika kun ei nyi kiihdyttäessä. Tulppien päällähän on puolat joka tulpalle omat?
Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.
- OpelMESTARI
golffer kirjoitti:
Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.
että EGR toimii maailman tappiin asti jos vaan ns. "karstat" poltat pari kertaa vuodessa. Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa. Toistaiseksi nykimiset pysynny pois, vaikka muuten ollukkin vikaa jos jonkinlaista. Näin on
- KaasukoteloEgr
golffer kirjoitti:
Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.
Missä tuo EGR sijaitsee astra G 2000vm ?
Mulla syttyy välillä moottorin vikavalo ajossa mutta jonkin ajan kuluttua taas sammuu,motti kuitenkin kiertää tappiin asti vaikka moottorivalo palaa joten ilmeisesti vika tuossa egr:ssä vai voisiko karstanen kaasuläppä kotelo tehdä vikavalon syttymistä ?
Tyhjäkäynti hakee myös välillä 500-800 välil.
Niin ja missä se kaasuläppäkotelo sijaitsee :) ? - kotelon
KaasukoteloEgr kirjoitti:
Missä tuo EGR sijaitsee astra G 2000vm ?
Mulla syttyy välillä moottorin vikavalo ajossa mutta jonkin ajan kuluttua taas sammuu,motti kuitenkin kiertää tappiin asti vaikka moottorivalo palaa joten ilmeisesti vika tuossa egr:ssä vai voisiko karstanen kaasuläppä kotelo tehdä vikavalon syttymistä ?
Tyhjäkäynti hakee myös välillä 500-800 välil.
Niin ja missä se kaasuläppäkotelo sijaitsee :) ?löydät ku seuraat ilmanputsarista lähtevää "norsinkärsää" se päättyy siihen, putsaa se kotelo, mutta varo ettei paskat putoo imusarjaan, esim. WD-40:stä (tai CRC tai muu ruosteenirroittajakin käy) rättiin ja sillä lähtee, itse putsaan 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä n. 1/2 vuoden välein.
- vuotooooooooo
kotelon kirjoitti:
löydät ku seuraat ilmanputsarista lähtevää "norsinkärsää" se päättyy siihen, putsaa se kotelo, mutta varo ettei paskat putoo imusarjaan, esim. WD-40:stä (tai CRC tai muu ruosteenirroittajakin käy) rättiin ja sillä lähtee, itse putsaan 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä n. 1/2 vuoden välein.
Joo,tarkastelin tänään vähän miltä näyttää,
Aika reippaan puoleista vuotoa siellä kyllä ainakin näkyy,veikkaisin että ainakin tiiviste on mennyt.
Onko tuo tiiviste ihan yksinkertainen neliön muotonen että sen pystyy itsekkin tekemään tiivistepaperi arkista ?
Itellä on tuo auto ollut jo 4vuotta joten ehkä olikin jo aika oireilla :) - maailman tappiin
OpelMESTARI kirjoitti:
että EGR toimii maailman tappiin asti jos vaan ns. "karstat" poltat pari kertaa vuodessa. Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa. Toistaiseksi nykimiset pysynny pois, vaikka muuten ollukkin vikaa jos jonkinlaista. Näin on
Ei se nyt ihan ikuinenkaan ole. Omassa astrassa EGR simahti n. 300 tkm:n kohdalla kun ventiilin asentoa haisteleva potentiometri oli jo niin kulunut että antoi vääriä arvoja.
- paperiklipsi
KaasukoteloEgr kirjoitti:
Missä tuo EGR sijaitsee astra G 2000vm ?
Mulla syttyy välillä moottorin vikavalo ajossa mutta jonkin ajan kuluttua taas sammuu,motti kuitenkin kiertää tappiin asti vaikka moottorivalo palaa joten ilmeisesti vika tuossa egr:ssä vai voisiko karstanen kaasuläppä kotelo tehdä vikavalon syttymistä ?
Tyhjäkäynti hakee myös välillä 500-800 välil.
Niin ja missä se kaasuläppäkotelo sijaitsee :) ?Lueppas vikakoodit - voisi helpottaa arvailua. Ohjeita lukuun löytyy netistä...
- eri kysyjä
golffer kirjoitti:
Ota EGR:n piuha irti. Vikavalo syttyy - mutta jos nykiminen loppuu, vika on juuri siinä EGR:ssä. Tulppien päällä on ns. puolakansi, jossa on omat puolat jokaiselle tulpalle. Puolaongelmat ovat olleet yleisiä lähinnä volkkareissa.
Opel Astra 1.6 16v vm-01 mikä helv.tti on, kun nykii vieläkin, vaikka on vaihdettu uusi EGR-venttiili. Otin EGR venttiilistä johdon irti ja nykiminen loppui. Onko vaarallista ajaa johto irti?
- jooopatijoooo
eri kysyjä kirjoitti:
Opel Astra 1.6 16v vm-01 mikä helv.tti on, kun nykii vieläkin, vaikka on vaihdettu uusi EGR-venttiili. Otin EGR venttiilistä johdon irti ja nykiminen loppui. Onko vaarallista ajaa johto irti?
ei ole vaarallista.
Mutta moottorin vikavalo varmaan alkaa palamaan ja sitä ei katsastusmies siedä.
Pist takasin ku meet katsastamaan.
Voi nykiminen johtua tosiaan myös siitä kaasuläppäkotelon likaisuudesta.
-01vm vika koodeja ei pysty lukemaan ilman kapulaa mutta -00vm pystyy jos oikein ymmärsin. - astraali2000
jooopatijoooo kirjoitti:
ei ole vaarallista.
Mutta moottorin vikavalo varmaan alkaa palamaan ja sitä ei katsastusmies siedä.
Pist takasin ku meet katsastamaan.
Voi nykiminen johtua tosiaan myös siitä kaasuläppäkotelon likaisuudesta.
-01vm vika koodeja ei pysty lukemaan ilman kapulaa mutta -00vm pystyy jos oikein ymmärsin.Tuntuu muuten olevan yleinen vika juuri nyt,luulempa että ankara talvi on osittain syynä vikoihin koska 4vuoden aikana ei ole oma pirssi kiukutellut kertaakaan.
Kannattaa siis tutkia kaikki mahdolliset vuodot ja hapettuneet liitännät. - Uusi astroittaja
eri kysyjä kirjoitti:
Opel Astra 1.6 16v vm-01 mikä helv.tti on, kun nykii vieläkin, vaikka on vaihdettu uusi EGR-venttiili. Otin EGR venttiilistä johdon irti ja nykiminen loppui. Onko vaarallista ajaa johto irti?
Auton hommasin viime tiistaina, havaittavissa aivan pientä nykimistä hiljaisissa nopeuksissa. Onko iso homma iroittaa toi EGR ja kuinka se tehdään? Autossa on vielä 6kk jonkin näköistä takuuta jäljellä
Alkaakko itse ronkkimaan vai liikkeeseen soittelemaan? - myös astrailija
Uusi astroittaja kirjoitti:
Auton hommasin viime tiistaina, havaittavissa aivan pientä nykimistä hiljaisissa nopeuksissa. Onko iso homma iroittaa toi EGR ja kuinka se tehdään? Autossa on vielä 6kk jonkin näköistä takuuta jäljellä
Alkaakko itse ronkkimaan vai liikkeeseen soittelemaan?Soittele liikkeeseen vaan, kun takuuta kerta on jäljellä.
- YLämäkeen
OpelMESTARI kirjoitti:
että EGR toimii maailman tappiin asti jos vaan ns. "karstat" poltat pari kertaa vuodessa. Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa. Toistaiseksi nykimiset pysynny pois, vaikka muuten ollukkin vikaa jos jonkinlaista. Näin on
Itse ajellu n.10min kolmosella 110-120 moottoritiellä pari kertaa vuodessa
-----------------------------
tehokkaammin poltat jos on moottorilla raskasta ja ajat vaikka nelosella, ylämäkeen kaasu pohjasa 80 km/h alkaen,
minulla aina kun keväällä laitan vaunun tulee mustaa sauhua mutta loppuu enne kuin on 10 km ajettu ja autosta tulee kuin uusi - akldjhgf
jooopatijoooo kirjoitti:
ei ole vaarallista.
Mutta moottorin vikavalo varmaan alkaa palamaan ja sitä ei katsastusmies siedä.
Pist takasin ku meet katsastamaan.
Voi nykiminen johtua tosiaan myös siitä kaasuläppäkotelon likaisuudesta.
-01vm vika koodeja ei pysty lukemaan ilman kapulaa mutta -00vm pystyy jos oikein ymmärsin.Vm -01 vikakoodit on tosi helppo lukea: Jarru ja kaasu pohjaan, virrat päälle, laske vikavalon vilkunnat. Koodilistoja löytyy vaikkapa www.ocf.fi (foorumit - vinkit ja vihjeet). Omassa edellisessä vm -98 astrassa EGR-vaiva alkoi näkyä 300 tkm:n kohdilla maantienopeuksissa pintakaasulla ajoittaisina yksittäisinä nykimisinä. Jossain vaiheessa nykiminen yhtäkkiä paheni. Talvella aivan kylmänä toimi hyvin, mutta osittain lämpimänä nyki pahasti pintakaasulla - lämpimänä toimi taas melko hyvin. Myös tyhjäkäynnillä, kiihdytettäessä ja isoilla kierroksilla toimi aina hyvin. Vikakoodivalo syttyi ajoittain kun nyki oikein pahasti. Luin vikakoodin paperiklipsin avulla, koodi P0403 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Solenoid Control Circuit. Tuli joku muukin koodi, muistaakseni seokseen liittyvä. EGR:n kaapelin kun otti irti, ei enää nykinyt. EGR oli puhdas, ei juurikaan karstaa, johtunee "reippaasta" ajotavasta. EGR:n vaihdon jälkeen ongelmat hävisivät.
Jos EGR-piuhaa pitää irti, tulee vikakoodi. Vaikka piuhan pistää kiinni ja vikavalo sammuu, jää koodi joksikin aikaa muistiin (20-30 starttia?). Tuon muistin pitää käsittääkseni olla tyhjä katsastettaessa vm -01 ja uudempia autoja. - astraman
myös astrailija kirjoitti:
Soittele liikkeeseen vaan, kun takuuta kerta on jäljellä.
Vika on varmaan moottorin lämpötunnistimessa,oma astra vm.2000 nyki myös pienillä kierroksilla
ja vika oli túossa tunnistimessa.Löytyy jakohihnan puolelta kannesta. - Anonyymi
Uusi astroittaja kirjoitti:
Auton hommasin viime tiistaina, havaittavissa aivan pientä nykimistä hiljaisissa nopeuksissa. Onko iso homma iroittaa toi EGR ja kuinka se tehdään? Autossa on vielä 6kk jonkin näköistä takuuta jäljellä
Alkaakko itse ronkkimaan vai liikkeeseen soittelemaan?Muovikansi pois,ja näet EGR-venttiilin oikeallapuolen.Ota sähköpiuha irti.Ei iso juttu
- Melkein varma olen
Ongelmasi ei liene enää ajankohtainen, vastailen kuitenkin kokemuksistani ongelman parissa.
Astra 1,6-16v nyki etenkin taajamanopeudella. Kokeilin käyttää autoa paikallaan (2000-2500 rpm) "nykimis" kierroksilla. Huomasin että moottori kävi ryntäillen tuolla kierrosalueella. Sammutin moottorin ja irrotin EGR-venttiilin johtoliittimen ja käynnistin uudelleen. Moottorihäiriö valo syttyi (vikakoodi 47), mutta kierrosten epätasaisuus ja ryntäily loppui. Ajoin pienen lenkin ja auto toimi kuin uutena. Vaihdoin EGR-venttiilin uuteen ja auto alkoi toimia normaalisti. Ilman nykimistä ja nyökkimistä.
Mainitsen vielä että kaikki muut toimet oli tehty tätä ennen, niiden vaikuttamatta asiaan mitään. Polttoainesuodatin, tulpat, puolasydeemi, kampiakselin asentotunnistin (vikakoodi 19) imusarjan ilmavuodot, kaasuläppäkotelo jne.- kysynvaan
Mitä sillä EGR venttiilillä sitte tekee jos toimii ilman sitä ja vielä paremmin?
- Exhaust Gas Recircul
kysynvaan kirjoitti:
Mitä sillä EGR venttiilillä sitte tekee jos toimii ilman sitä ja vielä paremmin?
EGR-venttiili pienentää päästöjä (verot) ja vähentää polttoaineen kulutusta.
Venttiilin kautta kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylinteriin. Palokaasujen epäpuhdas palaminen voi aiheuttaa karstaa ja vaikeuttaa ko venttiilin toimintaa - paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja on myrkkyä EGR-venttiilille.
Sama kapistus löytyy muodossa tai toisessa hyvin monesta automerkistä...ja aiheuttaa ongelmia kaikille. - Anonyymi
Exhaust Gas Recircul kirjoitti:
EGR-venttiili pienentää päästöjä (verot) ja vähentää polttoaineen kulutusta.
Venttiilin kautta kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylinteriin. Palokaasujen epäpuhdas palaminen voi aiheuttaa karstaa ja vaikeuttaa ko venttiilin toimintaa - paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja on myrkkyä EGR-venttiilille.
Sama kapistus löytyy muodossa tai toisessa hyvin monesta automerkistä...ja aiheuttaa ongelmia kaikille.Egr tulppaus/irti kytkentä/poistaminen laskee kulutusta, auto lämpeää hitaammin ja kylmä kone vie enemmän ainetta ennen kuin lämpeää, mutta kokonaiskulutus laskee. Egr ei laske tai nosta ajoneuvon veroja, meillä kun vaikuttaa vaan co2 eikä noxit verotukseen.
Egr poistaminen käytöstä tekee moottorille vain ja ainoastaan hyvää, jokaisen oma valinta pelastaa maailma uusimalla useiden satojen eurojen egr tai poistaa se ilmaiseksi - parilla satasella pois käytöstä.
Esim 280ktm ajettu mazda 6 2.3 oli aivan täynnä karstaa imu ja pakopuolella, nyki ja vatkas osakaasulla. egr:n tulppaus ja kone rupes pelittämään kuin uutena, ja pikku hiljaa koneen karstatkin lentävät putkesta ulos. - Anonyymi
Exhaust Gas Recircul kirjoitti:
EGR-venttiili pienentää päästöjä (verot) ja vähentää polttoaineen kulutusta.
Venttiilin kautta kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylinteriin. Palokaasujen epäpuhdas palaminen voi aiheuttaa karstaa ja vaikeuttaa ko venttiilin toimintaa - paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja on myrkkyä EGR-venttiilille.
Sama kapistus löytyy muodossa tai toisessa hyvin monesta automerkistä...ja aiheuttaa ongelmia kaikille.Noin se on, kokemeksesta puhun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin se on, kokemeksesta puhun.
Hiton egr vähennä yhtään kulutusta, vaikka kuinka kaasuttaa häkäpönttöä?
minun ooppelissa on vika jota olen yrittänyt poistaa.Moottorin merkkivalo palaaa ja 2000 -3000 kierroksen välissä sen moottori alkaa ryntäilemään ja päästömittauksissa oli kovasti heittoa sallituihin arvoihin .Voisko joku tietäjä kertoa mistä löydän vian
- --------------------
Osta joku vikakoodilukija. Sillä se helpoiten selviää. Esim huuto.netissä, torissa, motonetissä ym.. niitä on myynnissä. Maksaa 15-5000e
- Gastra98
Ei varmaan enää aloittajalle ajankohtainen mutta kerron oman kokemuksen asiasta. Minulla oli astra g 1.6 16v joka alkoi nykiä aluksi taajamanopeuksissa ja lopulta myös maantiellä. Otin egr:n liittimen irti, jolloin moottorin vikavalo syttyi aina joksikin aikaa ja hävisi aikanaan jos hävisi. Tämän jälkeen ajoin autolla liitin irti ilman ongelmia n. 20 000 km, kunnes möin pois. Katsastuksessa päästöt olivat normaalit eikä vikavalostakaan tullut huomautuksia.
- Jusa65
G Astra tukkii tulppia , eli kyseessä 1,6 8v vm 1999 , mistä voi johtua , että joutuu tulppia putsaileen noin 1000 km välein , jos haluaa , ettei auto nyvi?
- jusa65
Tulpat siis tukkeutuu sillain , kuin siihen olisi palanut öljyä kiinni tukkien kärkivälit.
- Anonyymi
Osta Toyota tai kameli!🐯😺🐹😿
- Anonyymi
Vaihtaa bensapumppu sit se on korjattu!
- Anonyymi
Yleensä kertoo siitä et egr ventiili karstainen, itellä vaihdettu pari kertaa ja loppu nykiminen heti. Kierokset välistä sinne 3000 ja kolmekytä kilsaa niin ei vaivaa egr kun pysyy puhtaana.
- Anonyymi
Kaikkia sakemanneja vaivaa sama ongelma, egr venttiili on sit mersu, audi, bemari volkkari tai opel. Kaupunki ajo likaannuttaa venttiilin, välillä vetää kunnolla et puhdistuu.
- Anonyymi
EGR-venttiililtä kuulostaa.Otappa EGR:ään menevä sähköpiuha irti,Ja jo pelittää.Mulla tuossa autossa sama vika.Ostin kylläkin uuden EGR-venttiilin,mutta sanoi sopimuksen irti. 10 000 kilometrin jälkeen.Mietinkin pitääkö ostaa alkuperäinen osa kun nuo halppikset ei ainakaan tunnu kestävän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812