Husky?

Husky(ko)?

Olen n. 15 vuotias poika, jonka unelma alkaa pikkuhiljaa toteutumaan. Olen aina haaveillut koirasta, koska itselläni ei koskaan ole ollut oikeaa ystävää. Olemme muuttamassa rivitaloon ja isäni suostui hankkimaan minulle koiran. Olen katsellut monia koirakirjoja läpi ja silmääni on pistänyt Siperianhusky tämän hyväluontoisen luonteen ja ulkomuodon takia. Siispä kysyn:
-Kuinka paljon Husky tarvitsee suurinpiirtein liikuntaa. Ymmärtääkseni aika paljon, mutta kuinka paljon :D.
-Onko husky ns. ''ihmisen paras ystävä'' koira?
-Uusi asuntomme ei sijaitse ihan taajamassa, muttei kylläkään taajaman ulkopuolellakaan? Viihtyisikö husky siellä?
-Husky on laumakoira. voinko hankkia huskyn vaikka toista koiraa en saa. Voinko olla koiralleni niin sanottu ''laumatoveri''.
-Mitä muita seurallisia pystykorvia on olemassa?

7

2365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huskyihminen

      Hienoa että olet ottanut selvää rodusta, se on aina kaikkein tärkeintä. Tässä joitakin vastauksia. Kyllähän husky tarvitsee todella paljon liikuntaa. Vetoa voi harrastaa yhdelläkin koiralla, ja se on hyvää liikuntaa molemmille! Talvella suksilla vetohiihtoa ja kesällä jollakin pyörällisella vehkeellä.

      Huskyn kanssa voi harrastaa myös vaikka agilityä mutta aina täytyy huomioida huskyn luonne, se voi kyllästyä hommaan kesken kaiken.

      Husky viihtyy ihan hyvin sekä kaupungissa että maalla, kunhan omistaja järkkää sille tarpeeksi puuhaa.

      Voit itse olla koirasi toveri, mutta ota huomioon että elämäntilanteesi voi muuttua. Kun alat opiskelut ja työelämän, ehditkö vielä olla koirallesi seurana? Husky elää monestikin 15 vuotta. Yksin ollessaan husky on kyllä mielestäni surullinen, sen huomaa viimeistään sitten kun talouteen muuttaa toinen koira, ja huomaa kuinka mukavaa heillä on yhdessä.

      Nuori husky voi muuten tehdä myös tosi paljon tuhoa asunnossa yksin ollessaan, jos sillä vähänkään ehtii olla tylsää. Meillä on mennyt esim. sohvia ja ylipäätään kaikkia mahdollisia huonekaluija on muotoiltu uudelleen vuosien varrella. (Sitä tulee suuripiirteiseksi, eikä enää niin välitä vaikka paikat on rempallaan...)

      Huskyllä on mielestäni aika erilainen luonne moneen muuhun koirarotuun verrattuna. Sillä on mielikuvitusta ja älyä niin hyvässä kuin pahassa. Huskyn omistaja ei ikinä voi tietää mitä seuraavaksi keksitään.

      Husky ei ole ns. yhden omistajan tai perheen koira. Toki rakastaa omistajaansa, mutta voisi rakastaa jotakuta muutakin.

      Voisit käydä huskyseuran sivuilla lukemassa keskusteluja niin saat lisää tietoa. Harkitse vielä tosi tarkkaan, että löytäisit rodun, joka sopii juuri sinulle ja päinvastoin!

      • mikku77

        edellisen kanssa:)
        Mun nuori huskytyttö hyppii pöydälle ja varastaa ja seuraavaksi se taas keksii jotain muuta puolessa sekunnissa eli se voi olla varsinainen tuhotöitten mestari:) Mutta ihana kaveri se on, ihana rotu!


    • Joo o

      Husky on hieno rotu, mutta vaativa. Ekan elinvuotensa aikana se takuuvarmasti tuhoaa huushollia ja vielä jonkin verran kaksi vuotiaanakin. Sen jälkeen alkaa pikkuhiljaa aikuistumaan. Tekemistä ja seuraa se kaipaa, eli ei oikein sovellu yksin kotiin jätettäväksi. Kouluttaminen on vaativaa, sillä vaikka nämä ovatkin viisaita, ovat myös välillä aika jääräpäisiä.
      Muista, että koira saattaa elää 15 vuotta. Sinä aikana sinun elämäsi muuttuu monella tapaa. Lähdet opiskelemaan, työelämään, tyttöystävät tulee kuvioihin ja mahdollisesti muutat jonkun kanssa yhteen, menet naimisiin ja saat lapsia. Tiedän, että nyt sellaiset asiat tuntuvat sinusta kaukaisilta, mutta 15 vuoden päästä olet 30. Pystytkö tosiaan sitoutumaan vaativaan koiraan niin pitkäksi aikaa?

    • fortune89

      Et mainitse mitään vetämisestä. Husky on työkoira ja sellaisena se tulisi säilyttää. Jos aikomuksena ei ole harrastaa siperialaiselle ominaista työtä, miksi pitää hankkia rekikoirarotu?

      • grr bmm

        Koirajuoksu ja valjakkohiihto ovat ainakin minusta mukavia harrastuksia. Käytän koiraani myös taakkojen vetämisessä ja arrastan sen kanssa vesipelastusta. Koirani ei tosin ole siperianhusky, vaan chesapeakelahdennoutaja, mutta jos aloittajalla on intoa harrastaa koiran kanssa paljon myös raskaampia lajeja (kuten minun mainitsemiani), niin siperianhusky voisi olla hyvä valinta :-) Kilttejä siperianhuskyt ovat yleensä ainakin perusluonteeltaan.

        Siperianhuskyn kanssa voi harrastaa oikeastaan melkein mitä vain, mutta vetotehtäviäkin se vaatii tosiaan.


    • heipparallaa

      Voiko huskyllä metsästää Kun isäni on hirvenmetsästäjä ja minä haluaisin huskyn:? Onko husky turvallinen perheen jäsen voiko se esim tappaa toisen koiran:?Meillä on toinenkin koira jospa huskylle olisi siinä hyvä kaveri:)))

      • 15222

        Husky ei ole toimiva metsästyskoira.
        Kannattaa hankkia karhukoira tai laika metsästykseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe