http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=484&OpenGroups=484
Usein törmätään ehdotukseen; osta käytetty. Oman huomioni mukaan käytetyt rungot ja lasit ovat meillä aika kovissa hinnoissa. Jotkut objektiivit ovat kalliimpia käytettynä mitä ne maksavat nyt uutena.
Tuossa vertailuhintoja Suomesta ja Hollannista. Aktiiviharrastajat ostavan aika moni Hollannista, koska olemme samassa veneessä ja tuontikulut ovat noin 20 EUR/partti, ALV on jo hinnassa mukana. Kamerat ja lasit tulevat yleensä Jaappanista ja niillä pelaa EU:n sisällä takuu varsin hyvin....jenkki jutut ovat erikseen.
Jos kohdalle sattuu sopivasti vanha tötterö siitä voi saada ihan hyvä kaupan, eniten riskiä on siinä että tuote on lähes uudenhintainen vailla takuita.
http://www.verkkokauppa.com/?page=http://www.verkkokauppa.com/main.php?path=kamerakauppa
http://www.cameranu.nl/
Rahala ja vaihtolaitteet
22
1923
Vastaukset
- Simo10
"Artikel niet op voorraad. (Levertijd: Onbekend)"
Noin lukee Olympus E-3 12-60 -paketin kohdalla. Hinta 1789 eur. Esimerkiksi TopShotissa on heti saatavana, ja hinta on 1697 eur.
"Artikel niet op voorraad. (Levertijd: 5-10 werkdagen)"
Noin lukee Pentax K-7 18-55 WR -paketin kohdalla. Hinta on 1028 eur. Suomessa tyypillisesti alle 950 eur, verkkokauppa.comissa alle 900eur, tosin pitkällä odotusajalla.
Myynnistä poistuneita vanhoja malleja (esim Canon 5D), ei saa uutena yleensä ollenkaan. Silloin vaihtoehtona voi olla käytetty laite. Silloin on hyvä, että ostopaikkavaihtoehtoja on muitakin kuin Rajala. Jos ei tunne ketään tuttua kuvaajaa, joka vaihtaisi laitteitaan, niin sellaiseen kannattaa yrittää tutustua vaikka Huutonetissä huutamalla jotain tarpeellista luotettavaksi todetulta myyjältä.
Rajalan tapauksessa kannattaa myös huomioida, että monia laitteita voi olla useampia, vaikkei jokaista yksilöä olekaan eritelty nettisivuilla. Paikan päällä lopullisen kaupanteon hetkellä voi siten valita sen parhaimman ja vielä neuvotella hinnastakin ja muusta. Näin tosin vain niiden kohdalla, jotka oleilevat riittävän lähellä noita kauppoja.
Mutta jos haluaa/tarvitsee ostaa edullisesti uutta Canonia tai Nikonia, niin silloin Hollanninkauppa on käypä vaihtoehto. Esimerkiksi Canon 7D -runko on hinnaltaan 1269 eur, kun Suomessa harva kauppa taitaa myydä alle 1400 euron.- YrjöJurri
Hinnat vaihtelevat tuotteittain, joku on kotomaassa jopa halvempi kun ulkomailla. Noin yleisesti paremmat lasit ja rungot on halvempia esim. Hollannissa, ohessa muutama esimerkki:
http://www.cameranu.nl/artikel/34/Canon_EF_70-200_4.0_L_USM.html
http://www.cameranu.nl/artikel/11835/Canon_EOS_50D_Body.html
http://www.cameranu.nl/artikel/11715/Nikon_D90_Body.html
http://www.cameranu.nl/artikel/9112/Nikkor_AF-S_DX_16-85_3.5-5.6_G_ED_VR.html
Esimerkiksi Canonin 50D on samoissa hinnoissa kun 550D ja kyse on eri luokan kameroista. Sama juttu on Nikonilla D90 perustekniikka on lähes samaa kun D 300s mallissa, D5000 hinnan ero D 90 ei ole suuri, mutta D90 on eri luokan kamera. - canonEOS
YrjöJurri kirjoitti:
Hinnat vaihtelevat tuotteittain, joku on kotomaassa jopa halvempi kun ulkomailla. Noin yleisesti paremmat lasit ja rungot on halvempia esim. Hollannissa, ohessa muutama esimerkki:
Esimerkiksi Canonin 50D on samoissa hinnoissa kun 550D ja kyse on eri luokan kameroista. Sama juttu on Nikonilla D90 perustekniikka on lähes samaa kun D 300s mallissa, D5000 hinnan ero D 90 ei ole suuri, mutta D90 on eri luokan kamera.Nuo hinnat kyllä vaihtelee tuotteittain aikamoisella amplitudilla. Joku tuote jossain halpa joku toinen taas muualla.
Tuo Cameranu.nl on yksi , josta voi saada hyvällä hinnalla jonkun tuotteen. Toinen on Simply Electronics, tosin niiden takuu on "seller warranty" laatua. Ja kyllä "rahalassakin" välillä on hyviä tarjouksia. Usein jopa edullisempia kun maailmalla. Ja eBaystäkin voi saada hyvät diilit joskus.
Kotimaiset listahinnat on kyllä selvästi kovempia kautta linjan.
Tuskinpa mitään yksittäistä "halpaa" kauppaa on missään vaan kannattaa vertailla varsinkin jos jotain kalliimpaa on hankkimassa. Sehän on helppoa kun mikä: Googleen tuotteen tarkka nimi/ hinta/price.Enter... - Salainen_Agentti
Lisäksi Rajalasta tai muusta vastaavasta kivijalkakaupasta ostaessa saa tuon käpistelyn lisäksi vielä ostokselleen kuluttajansuojan takaaman turvan mahdolliset liikkeen takuut päälle.
- alskdjhffgru
Salainen_Agentti kirjoitti:
Lisäksi Rajalasta tai muusta vastaavasta kivijalkakaupasta ostaessa saa tuon käpistelyn lisäksi vielä ostokselleen kuluttajansuojan takaaman turvan mahdolliset liikkeen takuut päälle.
Liike ei takaa mitään vaan valmistaja
- bööh
alskdjhffgru kirjoitti:
varma tietohan tuo
- Rahalasta saa
töykeän palvelun kaupan päälle.
- Salainen_Agentti
alskdjhffgru kirjoitti:
Eipä taida valmistaja kauheasti takuita myöntää käytettynä ostetulle, vaikkapa 15 vuotta vanhalle objektiiville. Rajala sen sijaan ainakin myöntää noille 4-6 kuukauden takuun, ostoturvan tai miksikä sitä arvon viisastelija sitten haluaakaan kutsua.
- Salainen_Agentti
Rahalasta saa kirjoitti:
töykeän palvelun kaupan päälle.
Koita seuraavaksi Rajalaa sen sijaan, sieltä oon aina saanut hyvää palvelua.
- Yhteismarkkina
YrjöJurri kirjoitti:
Esimerkiksi Canonin 50D on samoissa hinnoissa kun 550D ja kyse on eri luokan kameroista. Sama juttu on Nikonilla D90 perustekniikka on lähes samaa kun D 300s mallissa, D5000 hinnan ero D 90 ei ole suuri, mutta D90 on eri luokan kamera."...Hinnat vaihtelevat tuotteittain, joku on kotomaassa jopa halvempi kun ulkomailla..."
Kun kyse on EU:n sisäisestä kaupasta, niin tuo "ulkomailla" on vähän liioittelua. Ihan sama, hankitko tavaran Tampereelta vai Amsterdamista. Ulkomaillta ostettaessa termiä pitää käyttää, kun ostaa EU:n ulkopuolelta.
Sehän juuri on EU:n yksi idea, että saadaan kauppa käymään. Joitakin laittomia kaupanesteitä vielä on olemassa (esim. autot Suomessa), mutta aika hyvin ne on saatu karsittua. Kun pankitkin saadaan toimimaan kunnolla yhteen, niin EU alkaa olla yksi, toimiva markkina-alue. - Mullukkumeininki
Koita seuraavaksi Rajalaa sen sijaan, sieltä oon aina saanut hyvää palvelua.
on omien lukuisten kokemusten perusteella se, että rajalasta ei hyvää ja asiallista palvelua saa, jos ei ole ostamassa jotain todella kallista, esim pro-runkoa. Käytettyjen alle 400€ runkojen kyselijä ja katselija taitaa olla kaikkein alhaisin olento myyjien silmissä.
- Simo10
Yhteismarkkina kirjoitti:
"...Hinnat vaihtelevat tuotteittain, joku on kotomaassa jopa halvempi kun ulkomailla..."
Kun kyse on EU:n sisäisestä kaupasta, niin tuo "ulkomailla" on vähän liioittelua. Ihan sama, hankitko tavaran Tampereelta vai Amsterdamista. Ulkomaillta ostettaessa termiä pitää käyttää, kun ostaa EU:n ulkopuolelta.
Sehän juuri on EU:n yksi idea, että saadaan kauppa käymään. Joitakin laittomia kaupanesteitä vielä on olemassa (esim. autot Suomessa), mutta aika hyvin ne on saatu karsittua. Kun pankitkin saadaan toimimaan kunnolla yhteen, niin EU alkaa olla yksi, toimiva markkina-alue.Mitenkäs mielestäsi on näiden romanialaiskerjäläisten kanssa, joita on monissa kaupungeissa kerjäämässä rahaa? Eivätkö he mielestäsi ole ulkomaalaisia? Onko ihan sama, kerjäävätkö he Tampereella vai Bukarestissa?
- Näreet
Mullukkumeininki kirjoitti:
on omien lukuisten kokemusten perusteella se, että rajalasta ei hyvää ja asiallista palvelua saa, jos ei ole ostamassa jotain todella kallista, esim pro-runkoa. Käytettyjen alle 400€ runkojen kyselijä ja katselija taitaa olla kaikkein alhaisin olento myyjien silmissä.
Jos vielä kyselee jotain vanhaa Canon roinaa, niin myyjät ajattelevat heti, että tuollaista hörhöä ei
kannata palvella, vaikka kuitenkin olisi hyvä päästä eroon jonninjoutavasta roinasta.
- Kimmo Koo
Olen huomannut saman asian. Ongelma on yleinen käytettyjen tavaroiden kaupassa (ainakin kirjoissa, jotka tunnen paremmin). Kirjojen kohdalla liike maksaa noin puolet myyntihinnasta. Luulen, että kameroiden kohdalla kyse on pikemminkin vaihdossa tulleiden laitteiden myymisestä.
Asun kilometrin päässä Rajalasta, josta ostan pääosan laitteistani. Hintataso on selvästi korkeampi kuin esimerkiksi netissä, mutta samalla saan asiantuntevia vinkkejä ja palvelua. Minulle Rajala on paras vaihtoehto.- rahaurpo
asiantuntemus on "merkonomitasoa". Tehoaa rahakkaisiin tyhjäpäihin tai muihin amatööreihin.
- ja asiantuntemus
eivät Rahalassa ole kohdallaan hintatasoon verrattuna.
- Kimmo Koo
rahaurpo kirjoitti:
asiantuntemus on "merkonomitasoa". Tehoaa rahakkaisiin tyhjäpäihin tai muihin amatööreihin.
että kateudesta se suu puhuu.
Opiskeluaikana opetin yhtenä keväänä tuleville merkonomeille tietotekniikkaa enkä pidä merkonomitasoa mitenkään matalana. Myöhemmin olen töissäni törmännyt merkonomeihin monissa yllättävissä tilanteissa. Tiedätkö, että esimerkiksi entinen Tampereen kaupunginjohtaja Jarmo Rantanen oli merkonomi http://fi.wikipedia.org/wiki/Jarmo_Rantanen
Olen ollut Rajalan vakioasiakas kymmenen vuotta. Äkkiä laskien olen ostanut sieltä kaksi jalustaa (muualta samaan yhden), 4 runkoa (muualta 2), ainakin 6 objektiivia (muualta suunnilleen yhtä monta), 5 salamaa (muualta yhden), mutta ostan sieltä lähes kaiken erikoisemman tavaran kuten tähyslasit tai Kaiserin makrokuvauskiskot. Erityisen hyvä liike on silloin, kun olen löytänyt kirjasta jonkun mielenkiintoisen hilavitkuttimen, jota käytettiin 50-luvulla ja sille pitäisi keksiä nykyaikainen vastine. Juuri tämä on sitä palvelua, joka on liikkeelle kallista järjestää, mutta minusta siitä kannattaa maksaa. Virikkeitä etsin toki myös Huuto.netistä, Digicamera.netistä ja Warthog.fi -sivuilta. Oma tekemä hilavitkutin on aina kivempi kuin ostettu!
Henkilökohtaisesti olen valmis maksamaa noin 10 % enemmän Rajalalle kuin nettifirmalle. Tavaroiden ostaminen riippuu kovasti työtilanteesta. Edellisellä kerralla, kun minulla oli aikaa kuvata, tilasin netistä Zuikon kalansilmän, mutta ei sitä ole ikinä tullut. Rajalassa se maksaa 969 euroa ja kun samaa myy Verkkokauppa 698 euroa, joka sisältää postituksen, valinta ei ollut vaikea.
Minulle se, että tuote on Rajalassa myytävänä, kertoo myös sen, että voin luottaa tuotteen laatuun. Vaihdoin kameran jalustat Benroiksi ja olen ollut tyytyväinen kiinalaisiin, joita en olisi ikinä ostanut e-baysta. Osaksi tämä luottamus perustuu siihen, että näen paikallisessa Rajalassa niitä ammattivalokuvaajia, joiden kanssa olen töissäni tekemisissä. Jos pienellä budjetilla sinnittelevä yksityisyrittäjä tai paikallinen varakas lehti ostaa Rajalasta, se kertoo sen, että liike on luotettava.
Yrjö Jurrin aloituksessa kiinnittämä huomio käytettyjen korkeaan hintaan on asia, jonka olen huomannut. Kävelen pari kertaa viikossa Rajalan ikkunan ohi ja aina katson käytettyjen linssien hintoja. Koskaan en ole ostanut yhtään, sillä käsittääkseni vakioasiakas saa niin suuren alennuksen, että uuden ja käytetyn uuden veroisen hintaero on vain kymmenisen prosenttia, joka kannattaa maksaa paremmasta takuusta ja mielenrauhasta.
Valokuvaaminen, sitä käsittelevän kirjallisuuden lukeminen ja valokuvaamiseen liittyvien teknisten ongelmien ratkaiseminen, on harrastukseni. Netin halvimpien hintojen etsiminen tai liikkeiden, joiden asiakas en ole, arvosteleminen ei kuulu harrastuksiini. - Kimmo Koo
ja asiantuntemus kirjoitti:
eivät Rahalassa ole kohdallaan hintatasoon verrattuna.
Onko sinulla jokin tutkimus, johon väitteesi perustuu? Oletko ollut monta vuotta Rajalan asiakas ja käynyt liikkeessä päivittäin? Miten muuten mitataan palvelutaso?
Pahansuopa loanheittäminen on helppoa, mutta se kertoo ainakin sen, että Rajala ei ole sinulle yhdentekevä liike. Perustelujesi taso kertoo asiantuntemuksesi :-)
Olen ollut Rajalan asiakkaana pitkään ja sinä aikana toki sattuu paljon. Kerran studiovalosta puuttui valopää, mutta asia oli korjattu kymmenessä minuutissa. Kerran liikkeestä ei soitettu tilatun linssin tulemisesta ja siksi kuitti siirtyi seuraavan vuoden verotukseen (käytän omia laitteita työpaikalla kuvaamiseen. Työnantaja maksoi siitä eräänä vuonna ja sen jälkeen verottaja on hyväksynyt ne verovähennyksiksi :-). Välillä tämä parjattu liike on ollut niin täynnä asiakkaita, että en ole ehtinyt odottaa oma vuoroani. Yksittäisistä tapahtumista on turha vetää johtopäätöksiä palvelutasosta tai asiantuntemuksesta. - YrjöJurri
Kimmo Koo kirjoitti:
että kateudesta se suu puhuu.
Opiskeluaikana opetin yhtenä keväänä tuleville merkonomeille tietotekniikkaa enkä pidä merkonomitasoa mitenkään matalana. Myöhemmin olen töissäni törmännyt merkonomeihin monissa yllättävissä tilanteissa. Tiedätkö, että esimerkiksi entinen Tampereen kaupunginjohtaja Jarmo Rantanen oli merkonomi http://fi.wikipedia.org/wiki/Jarmo_Rantanen
Olen ollut Rajalan vakioasiakas kymmenen vuotta. Äkkiä laskien olen ostanut sieltä kaksi jalustaa (muualta samaan yhden), 4 runkoa (muualta 2), ainakin 6 objektiivia (muualta suunnilleen yhtä monta), 5 salamaa (muualta yhden), mutta ostan sieltä lähes kaiken erikoisemman tavaran kuten tähyslasit tai Kaiserin makrokuvauskiskot. Erityisen hyvä liike on silloin, kun olen löytänyt kirjasta jonkun mielenkiintoisen hilavitkuttimen, jota käytettiin 50-luvulla ja sille pitäisi keksiä nykyaikainen vastine. Juuri tämä on sitä palvelua, joka on liikkeelle kallista järjestää, mutta minusta siitä kannattaa maksaa. Virikkeitä etsin toki myös Huuto.netistä, Digicamera.netistä ja Warthog.fi -sivuilta. Oma tekemä hilavitkutin on aina kivempi kuin ostettu!
Henkilökohtaisesti olen valmis maksamaa noin 10 % enemmän Rajalalle kuin nettifirmalle. Tavaroiden ostaminen riippuu kovasti työtilanteesta. Edellisellä kerralla, kun minulla oli aikaa kuvata, tilasin netistä Zuikon kalansilmän, mutta ei sitä ole ikinä tullut. Rajalassa se maksaa 969 euroa ja kun samaa myy Verkkokauppa 698 euroa, joka sisältää postituksen, valinta ei ollut vaikea.
Minulle se, että tuote on Rajalassa myytävänä, kertoo myös sen, että voin luottaa tuotteen laatuun. Vaihdoin kameran jalustat Benroiksi ja olen ollut tyytyväinen kiinalaisiin, joita en olisi ikinä ostanut e-baysta. Osaksi tämä luottamus perustuu siihen, että näen paikallisessa Rajalassa niitä ammattivalokuvaajia, joiden kanssa olen töissäni tekemisissä. Jos pienellä budjetilla sinnittelevä yksityisyrittäjä tai paikallinen varakas lehti ostaa Rajalasta, se kertoo sen, että liike on luotettava.
Yrjö Jurrin aloituksessa kiinnittämä huomio käytettyjen korkeaan hintaan on asia, jonka olen huomannut. Kävelen pari kertaa viikossa Rajalan ikkunan ohi ja aina katson käytettyjen linssien hintoja. Koskaan en ole ostanut yhtään, sillä käsittääkseni vakioasiakas saa niin suuren alennuksen, että uuden ja käytetyn uuden veroisen hintaero on vain kymmenisen prosenttia, joka kannattaa maksaa paremmasta takuusta ja mielenrauhasta.
Valokuvaaminen, sitä käsittelevän kirjallisuuden lukeminen ja valokuvaamiseen liittyvien teknisten ongelmien ratkaiseminen, on harrastukseni. Netin halvimpien hintojen etsiminen tai liikkeiden, joiden asiakas en ole, arvosteleminen ei kuulu harrastuksiini.Rajalassa on silloin tällöin tiukkoja tarjouksia jotka pesevät Euroopan nettikaupat. Olen ihmisille selittänyt sitä, että jos hinnan ero Suomi/Eurooppa on satanen tuskin kannatta ulkomailta ostaa. Varsinkin nuoriso ostelee e-baysta, mutta näin vanhempana jääränä en oikein innostu asiaan. Joku friikki voi tehdä e-baysta löydön ja se palvelee siinä hyvin.
Palaan vielä tuohon Suomi - muu maailman osteluun. Rungon ostajalle takuiden ohella on myös tärkeää suomenkielinen käsikirja ja monissa merkeissä se on jo melkoinen opus. Rajala ja monet muut toimittavat tämä alkuperäisen suomi-käsikirjan. Mikäli käytäntö ei ole muuttunut verkkokauppa.comissa tulee laitteen mukana heidän oma suomennoksensa. Toki maahantuojat esim. Canon toimittaa rahaa vastaan alkuperäisen käsikirjan. - kahdenlaisia
Kimmo Koo kirjoitti:
Onko sinulla jokin tutkimus, johon väitteesi perustuu? Oletko ollut monta vuotta Rajalan asiakas ja käynyt liikkeessä päivittäin? Miten muuten mitataan palvelutaso?
Pahansuopa loanheittäminen on helppoa, mutta se kertoo ainakin sen, että Rajala ei ole sinulle yhdentekevä liike. Perustelujesi taso kertoo asiantuntemuksesi :-)
Olen ollut Rajalan asiakkaana pitkään ja sinä aikana toki sattuu paljon. Kerran studiovalosta puuttui valopää, mutta asia oli korjattu kymmenessä minuutissa. Kerran liikkeestä ei soitettu tilatun linssin tulemisesta ja siksi kuitti siirtyi seuraavan vuoden verotukseen (käytän omia laitteita työpaikalla kuvaamiseen. Työnantaja maksoi siitä eräänä vuonna ja sen jälkeen verottaja on hyväksynyt ne verovähennyksiksi :-). Välillä tämä parjattu liike on ollut niin täynnä asiakkaita, että en ole ehtinyt odottaa oma vuoroani. Yksittäisistä tapahtumista on turha vetää johtopäätöksiä palvelutasosta tai asiantuntemuksesta.ainakin.
Turun myymälässä erinomainen asiakaspalvelu sisältyy hintaan.
Porin myymäläsä lähinnä kiusataan asiakkaita.
Kokemusta on monesti kummastakin. - Salainen_Agentti
kahdenlaisia kirjoitti:
ainakin.
Turun myymälässä erinomainen asiakaspalvelu sisältyy hintaan.
Porin myymäläsä lähinnä kiusataan asiakkaita.
Kokemusta on monesti kummastakin.Tuo selittää paljon, itse olen asioinut oikeastaan ainoastaan Turun alueen liikkeissä.
- Canonisti minäkin
Itse ostan sieltä, mistä saan kokonaisedullisimmin. Yllättävän usein se on ollut Rajala! Heillä on volyymit sen verran suuria, että varsinkin digiviikkojen tarjoukset ovat klpailukykyisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864