Miksi ilmainen palvelu ei kelpaa?

Annamari Jukko

Haluaisin kuulla mielipiteenne, miksi yritykseni omaishoitajille tarjoama mahdollisuus saada apua ilmaiseksi ei houkuttele. Tarjoan pääkaupunkiseudulla vanhuksille ja omaishoitajajille mahdollisuutta vuokrata huoneen fiksulle, sympaattiselle korkeakouluopiskelijalle. Opiskelija saa ilmaisen asunnon ja omaishoitaja hoito-, siivous- tai kaupankäyntiapua samoin ilmaiseksi. Pääkaupunkiseudulla on varmasti satoja omaishoitajia, joiden kodissa on lasten poismuuton jälkeen ylimääräinen huone. Omaishoitaja saa opiskelijan sijaistuksen kautta 5t viikossa omaa aikaa: mahdollisuuden jatkaa harrastustaan, tavata ystäviään tai käydä vaikka vain kaupassa ihan yksin. Sama tuttu opiskelija voi sitten myös toimia nk. sijaisomaishoitajana, jolloin omaishoitaja pääsee vaikka parin päivän lomalle. Ovatko omaishoitajien kaupungilta saamat ilmaiset sijaispalvelut niin toimivia, ettei tällaiselle palvelulle siksi ole kysyntää? Onko suomalaisen kynnys ottaa vieras ihminen kotiinsa vain niin korkea? Pelkäävätkö omaishoitajat saavansa kotiinsa epäystävällisiä, epäkohtelijaita, epämiellyttäviä, epäluotettavia nuoria? Minä asuin opiskeluaikanani ulkomailla kahdesti ikäihmisen luona. Toisen kanssa söin päivittäin aamiaisen, toisen kanssa päivällisen yhdessä. Muuten emme yleensä päivän mittaan tavanneet. Minusta oli avartavaa tutustua uuteen ihmiseen ja uskon, että myös nuo vanhat rouvat, jotka vuokrasivat vuosittain huoneen jollekin opiskelijalle, saivat opiskelijoiden läsnäolosta virkistystä elämäänsä.

11

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auli-auli-

      En asu pääkaupunkiseudulla.
      Ainakin itselleni tollainen mahdollisuus tuntuisi houkuttelevalta. Olen miettinyt pääni puhki kuinka saisin jonkun edes uimahallilla käynnin ajaksi.
      Saan pitää vapaani, mutta myös muulloin tarvitsisin apua.
      Panin kerran lähihoitajia valmistavan koulun ilmoitustaululle kyselyn olisiko joku valmis tulemaan kotiimme auttamaan. En saanut yhtään vastausta.
      Onkohan siellä ruuhkasuomessa ihmiset epälluloisia siksi kun kaikenlaisia yrittäjiä liikkuu.

    • kiitos ei

      ok, mutten halua kotiimme asumaan ketään vierasta ihmistä. Ei ole kyse siitä että pelkäisi saavansa epäyst. tms. asukin, emme vain halua että kotonamme asuu kukaan muu kuin me, puolisoni ja minä.
      Kotimme on linnamme:))))
      Meillä on lasten kotoa muuton jälkeen kaksikin vapaata huonetta mutten voisi kuvitella että ottaisimme alivuokralaista, emme tässä tilanteessa, emmekä vaikka olisimme terveitäkin, kumpikin.
      Ei ole varmastikaan kyse ennakkoluuloista, ihmiset nyt eivät vain yleensä halua ottaa alivuokralaisia omaan kotiinsa.

      • Annamari Jukko

        Näin olen ajatellutkin, että osa ihmisistä ei missään tapauksessa halua ketään kotiinsa. Niinkin kuitenkin ajattelin, että joku olisi valmis "tinkimään omasta mukavuudestaan" eli ottamaan kotiinsa häiriötä tuottamattoman opiskelijan, jos sitä kautta pääsisi eroon 24 t/vrk 365 pv/vuodessa -sitovuudesta. Minä en ole ollut omaishoitaja, mutta 3 pienen lapsen kotiäiti, joten sitä kautta tiedän, mikä merkitsee, kun oma aika on tuntematon käsite. Tuon 5t/vk hoitopalvelujen ostaminen yksityissektorilta (30€/t), maksaa yli 7 000 euroa vuodessa. Käsittääkseni kaikilla Suomessa ei ole siihen varaa?! Kuitenkin tiedän suomalaisia, joiden eläke on hyvin pieni, mutta joiden asunnossa on ylimääräinen huone. He haluavat asua tutussa, turvallisessa kodissa, vaikka voisi olla taloudellisesti kannattavampaa muuttaa pienempään. Toisaalta esim. Alzheimeria sairastavalle on hyväksi, jos todella voi pysyä tutussa kodissa eikä elämään tule liikaa muutoksia.


      • ed.v.
        Annamari Jukko kirjoitti:

        Näin olen ajatellutkin, että osa ihmisistä ei missään tapauksessa halua ketään kotiinsa. Niinkin kuitenkin ajattelin, että joku olisi valmis "tinkimään omasta mukavuudestaan" eli ottamaan kotiinsa häiriötä tuottamattoman opiskelijan, jos sitä kautta pääsisi eroon 24 t/vrk 365 pv/vuodessa -sitovuudesta. Minä en ole ollut omaishoitaja, mutta 3 pienen lapsen kotiäiti, joten sitä kautta tiedän, mikä merkitsee, kun oma aika on tuntematon käsite. Tuon 5t/vk hoitopalvelujen ostaminen yksityissektorilta (30€/t), maksaa yli 7 000 euroa vuodessa. Käsittääkseni kaikilla Suomessa ei ole siihen varaa?! Kuitenkin tiedän suomalaisia, joiden eläke on hyvin pieni, mutta joiden asunnossa on ylimääräinen huone. He haluavat asua tutussa, turvallisessa kodissa, vaikka voisi olla taloudellisesti kannattavampaa muuttaa pienempään. Toisaalta esim. Alzheimeria sairastavalle on hyväksi, jos todella voi pysyä tutussa kodissa eikä elämään tule liikaa muutoksia.

        halua ottaa alivuokralaista, ei missään elämäntilateessa, se ei suinkaan ole sama kuin se että ei olisi valmis tinkimään omasta mukavuudenhalustaan.
        En ymmärrä miten se on niin vaikeata tajuta että ei halua vierasta ihmistä kotiinsa?!


      • Päivä kerrallaan....
        ed.v. kirjoitti:

        halua ottaa alivuokralaista, ei missään elämäntilateessa, se ei suinkaan ole sama kuin se että ei olisi valmis tinkimään omasta mukavuudenhalustaan.
        En ymmärrä miten se on niin vaikeata tajuta että ei halua vierasta ihmistä kotiinsa?!

        Minä tajuan sen oikein hyvin, vaikka ennen vanhaan alivuokralaisten pito oli hyvin yleistä.
        Meillä on niin hyvin että olisin voinut tarjota yksiön samasta talosta asuttavksi.
        En vain ole löytänyt henkilöä joka pystyisi olemaan hoidettavani kanssa koska hänen hoitamisensa ei ole mitään yksinkertaista.
        Opiskelijat eivät halua useinkaan menettää harrastuksiaan ja vapaa-aikaansa vaikka en paljon vaatisikaan.
        Minusta se alkuun oli ihme, he kuitenkin valittavat ainaista rahapulaa.
        Ei ole pelkästään mukavuudenhalua että ei halua ulkopuolisia kotiinsa.
        Koti on jokaiselle yksityisaluetta ja suurin osa ihmisistä varjelee reviiriään ja yksityisyyttään tarkasti.
        Olen saanut hoitoasian kuntoon, ainakin toistaiseksi. Se on suuri helpotus.


    • LaitosValtio

      Omahoitaja voi olla kuka hyvänsä keskiverto ihminen.Ei siitä asiasta kannata tärkeillä.Sinulla voi olla paljon enemmän opetettavaa vapaa-ehtois avustajien kursseilla,kuin mitä sieltä itse saat olla jonkinlainen vastuunkantavien laitoshoitoloiden hoitajien juoksutyttö heidän toiminta määräyksin? Kai omaishoitajien ja ystäväpalvelujen pitäisi keskittää juuri sitä tarvitseville eikä pyrograateillemme?

    • en suostuisi

      minun perheeni on aina etu sijalla .en ottaisi ketään tuntematonta talon sisällä

    • Ihana ihan yksin

      Enpä ottaisi minäkään. Asun yksin isossa talossa ja minulla on kaksikin ylimääräistä huonetta, joilla ei juurikaan ole käyttöä. Tonttikin on iso ja teoriassa kaipaisi terveen, tekevän ihmisen käden kosketusta.

      Yksityisyys, rauha ja ihana oma vapaus ovat kuitenkin niin tärkeitä asioita, etten missään tapauksessa voi edes harkita ylimääräisten huoneitten vuokraamista tai antamista jollekin opiskelijalle työtä vastaan. Oma koti kullan kallis ja vieras on aina vieras.

      Me suurten ikäluokkien ihmiset kasvoimme ahtaissa kodeissa. Meillä ei ollut lapsena omia huoneita eikä lainkaan omaa tilaa, hyvä jos oli edes oma laatikko jossain keittiön kaapissa.

      Nyt oma rauha ja yksityisyys ovat kullan arvoisia.

    • omaishoitaja.

      Apu on useinkin tarpeen. Silti vieraan ottaminen asuntoon tuntuu vaikealta.

    • jkhhh

      enn tiedä

    • iiiiibrahoimlfuf

      Koska tuet monikulttuurisuutta, ja suomen mamutusta, ja vahingoitat suomea typerällä utopiantavoittelullasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe