Piilolinssit saunassa

sokea124

Minulla on kertakäyttöpiilolinssit. Olen testannut niitä vasta muutaman päivän. Voiko piilolinssit päällä mennä saunaan ja uimaan. Uidessa tietty pitää pitää uimalaseja, mutta entä hydrobic ?

7

4634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmäsairas

      Tiimarin lasit saunaan.

    • piilarimies

      Sauna ei ole mikään ongelma. Uinnin osalta veden joutumista suoraan silmään on hyvä välttää, mutta roiskeet eivät ole vaarallisia. Näin etenkin kertakäyttöisten osalta - kun ne heitetään roskiin muutaman tunnin kuluttua saunomisesta/ uimisesta, eivät veden tuomat mahdolliset epäpuhtaudet ehdi mitenkään "pesiytyä" linssiin.

    • linsssi

      itsellänikin on kertakäyttöiset piilolinssit ja optikko sano ettei kannata mennä saunaan linssit päässä, mutta muutaman kerran kokeiltuani en kyllä huomannu mitään muuta erikoista linsseissä kun että ne oli vaikemmat saada pois silmistä (liekkö vähän kuivuivat tms). itse en ainakaan rupeis ottamaan linssejä pois saunan ajaksi ja laittamaan uusia silmiin, kalliiksihan se kävisi jos joutuu kahdet linssit päivän aikana pitämään. ja itsellä kun on vielä tooriset linssit niin vielä kalliimpaa.. kannattaa kokeilla linssejä uidessa, itse kokeilin uimalasien kanssa uimahallissa niin ei kovin hyvä tunne silti ollut silmissä sen jälkeen kun sitä vettä aina jostakin pääsee sinne silmiin ja kun kyseessä on kloorivesi niin se varmaan aiheuttaa sen. mutta järvivedessä uidessa ei mitään ongelmaa minulla :)

    • kokeile ja arvioi

      Kokeile, miten toimii sinulla.
      Luota omaan kokemukseesi.
      Kun ui oikealla tekniikalla, piilolinssit ovat vähän hankalat. Itse en ainakaan ole löytänyt niin hyviä uimalaseja, että vettä ei menisi lainkaan niiden sisään. Pari kertaa tekniikkakursseilla olen yhdistelmää kokeillut, mutta normaalisti en piilolaseja oikealla tekniikalla uidessa käytä. Joskus linssit meinaavat mennä omia teitään. Sitten pitää hullun lailla pyöritellä silmiään, että ne linssit asettuvat uudelleen oikealle kohdalle jne.

      Jos ui pää pinnalla, niin piilolinssejä voi hyvin käyttää uidessa.

      Saunassa olen pitänyt piilolinssejä. Ongelmana on kuivuminen. Piilolinssejä ei voi pitää pitkään saunan jälkeen. Kuivuminen väsyttää silmiä ja kuivahtaneita linssejä on vaikeampi saada pois silmistä. Jos saunan jälkeen voi mennä kotiin tutumaan, kuten jonkun uimahallikeikan jälkeen, niin käytän linssejä. Jos saunan jälkeen alkaa illanvietto vaikka ravintolassa, niin olen saunassa mieluiten ilman piilolinssejä.

      Jos uit paljon, suosittelen uimalasien hankkimista vahvuuksilla.

    • Anonyymi

      Piilolinssi on niin silmän pinnassa, että jotta piilolinssi vaurioituisi lämmön seurauksena, olisi silmä saanut palovamman jo paljon aikaisemmin.

      Piilolinssin lämpötila on käytännössä sama kuin silmän pinnan lämpötila. Ei se saunassa sula terveen ihmisen päässä.

      Mutta mahdollinen hiki voi haitata, kun se imeytyy kapillaarisesti piilolinssin ja silmän väliin.

      • Anonyymi

        Piilolinssejä ei tulisi käyttää saunassa, sillä saunan lämpö kuivattaa vesipitoisesta hydrogel-muovista valmistettuja linssejä. Kuivahtaneet piilolinssit saattavat pahimmassa tapauksessa tarttua silmiin kiinni.


    • Anonyymi

      Miksi saunassa ylipäätänsä pitäisi käyttää piilolaseja tai tavallisia silmälaseja? Itse olen sokeutunut synnynnäisen näkövamman seurauksena, en siis ole aina ollut sokea, mutta käyn silti saunassa. Käyn jopa yleisessä saunaravintolassa itseksenikin. Jos sulla on näköä jäljellä niin etköhän sinä siis pärjää siellä saunassa ilman piilolasejakin jne sen aikaa kun oot siellä. Turha ottaa riskiä siitä, että silmät tai piilolasit ei tykkää saunasta.

      T. miksuh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe