AUTO 16V

457

Niinkuin suuressa ja paremmassa USAssa voisi täälläkin saada autokortin 16v:nä!
Mopot jäisivät ostamatta!

Jos toimii USAssa toimii myös suomessa, vai ollaanko me tyhmempiä ku jenkit?

50

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suopu

      Mitä olen liikenteessä seurannut pärinäpoikien mopoilua, niin pysytään ihan sovinnolla siinä 18v iässä.

      • **************

        saisi jopa ajokortin ikä raja mielestäni olla 20 vuotta..... liiaksi pentuja liikenteessä ja mopokortin ikäraja voisi olla se 18....


    • Tiedä...

      En tiedä, ovatko Suomen 16-vuotiaat tyhmempiä kuin vastaavan ikäset U.S.A:ssa, mutta ei missään nimessä korttia tuon ikäisille.

      Kun katsoo ja lukee lehdistä, miten ne juuri kortin saaneet 18-vuotiaatkin koheltaa, ei tietysti kaikki, niin säästä meidät siltä, että liikenteeseen tulisi vielä pari vuotta nuorempia näyttämään, miten kovia ratinvääntäjiä he ovat.

      Jo ajatuskin puistattaa.

      • 48

        Kaikilta alle 48-vuotiailta pitäisi ottaa ajokortti pois, valtiokin tienaisi, kun monet kävisivät autokoulun uudestaan.


    • dssdsdsdsdsd

      Tuo ei toimisi Suomessa, pitäydytään siinä 18-v.... =)

      • 15v vakiomopoilia:(

        miksei toimisi???
        miten sitten usassa toimii!
        ite ainakin ajaisin järkevästi, miksi menisin näyttää miten kova ratinvääntäjä oon ku just alotin??
        En tajuu... miksei


      • 12+3
        15v vakiomopoilia:( kirjoitti:

        miksei toimisi???
        miten sitten usassa toimii!
        ite ainakin ajaisin järkevästi, miksi menisin näyttää miten kova ratinvääntäjä oon ku just alotin??
        En tajuu... miksei

        Jenkeissä katsos kännikuski joka ajaa mettään ja joku kuolee siinä saa elinkautisen eli voipi joutua lusimaan loppuelämän.Jos suomeen samat lait niin sitten voisi laskea vaikka 16 vuoteen ajokortin iän.Eli tuomiot suomessa naurettavat ja jos jenkeissä olisi yhtä lepsut säännöt niin varmaan siellä olisi ikäraja 25v:=)


      • ``´´``
        12+3 kirjoitti:

        Jenkeissä katsos kännikuski joka ajaa mettään ja joku kuolee siinä saa elinkautisen eli voipi joutua lusimaan loppuelämän.Jos suomeen samat lait niin sitten voisi laskea vaikka 16 vuoteen ajokortin iän.Eli tuomiot suomessa naurettavat ja jos jenkeissä olisi yhtä lepsut säännöt niin varmaan siellä olisi ikäraja 25v:=)

        kelpaa mulle noi lait.
        en aja kännissä.
        en aja kenenkään päälle.
        en tee tyhmää.
        ylinopeutta saatan ajaa;)
        muutenkin hidasteet kaupungissa!
        16v ajokortti ei ketään vahingoittaisi
        ja mopoja ei tarttis kenenkään viritellä


      • hfhfhfhfhf
        ``´´`` kirjoitti:

        kelpaa mulle noi lait.
        en aja kännissä.
        en aja kenenkään päälle.
        en tee tyhmää.
        ylinopeutta saatan ajaa;)
        muutenkin hidasteet kaupungissa!
        16v ajokortti ei ketään vahingoittaisi
        ja mopoja ei tarttis kenenkään viritellä

        jossain oli että jenkkilässä 16 vuotias on kehittyneempi kuin suomiteini


      • fjrjnnf
        hfhfhfhfhf kirjoitti:

        jossain oli että jenkkilässä 16 vuotias on kehittyneempi kuin suomiteini

        ajokortti 20v ikään nii säästys paljolta.


      • Hekottajaaa!
        15v vakiomopoilia:( kirjoitti:

        miksei toimisi???
        miten sitten usassa toimii!
        ite ainakin ajaisin järkevästi, miksi menisin näyttää miten kova ratinvääntäjä oon ku just alotin??
        En tajuu... miksei

        Kysyisin vaan että kuka kehtaa väittää että jenkeissä toimii? Käytössä on moinen onnettomuusaltis pykälä, mutta siihen se jää.


      • AnnaMunKaikkiKestää!
        ``´´`` kirjoitti:

        kelpaa mulle noi lait.
        en aja kännissä.
        en aja kenenkään päälle.
        en tee tyhmää.
        ylinopeutta saatan ajaa;)
        muutenkin hidasteet kaupungissa!
        16v ajokortti ei ketään vahingoittaisi
        ja mopoja ei tarttis kenenkään viritellä

        "ja mopoja ei tarttis kenenkään viritellä", siinä tuli jo miksei toimi! Asenne on nuorilla aina moinen ja sitten siihen lisää peltiä ympärille niin hyvä tulee...


      • asdfasdfghfd
        15v vakiomopoilia:( kirjoitti:

        miksei toimisi???
        miten sitten usassa toimii!
        ite ainakin ajaisin järkevästi, miksi menisin näyttää miten kova ratinvääntäjä oon ku just alotin??
        En tajuu... miksei

        kun kasvat 10 vuotta, niin tajuat miksi. Pidät itseäsi aikuisena, mutta kun kasvat 10-vuotta, niin katsot 18-vuotiaita ja pidät heitä lapsellisina.


      • ajokortin takia
        hfhfhfhfhf kirjoitti:

        jossain oli että jenkkilässä 16 vuotias on kehittyneempi kuin suomiteini

        Ajokortti ainakin nostaa vastuuta ja sitä kautta kehittää vastuuntuntoa. En kyllä muuten väittämää allekirjoittaisi.


    • töihinensten...

      Mopo tulee 16 vuotiaalle halvemmaksi, kuin autoilu. Monikaan vanhempi ei olisi moista korttia valmis lapselleen ostamaan. Ja vielä auto päälle. Niitä kortin hakijoita löytyisi suomesta vuosittain viisi kappaletta. Jenkeissähän on monenlaisia lakeja. Otetaakon suomeen myös lait naurettavimmasta päästä, esimerkiksi se ettei autossa saa olla yhtään avattua alkoholipulloa, ei edes matkustajalta. Ja vaikka siellä on kovemmat tuomiot, on siellä väkilukuun suhteutettuna maailman eniten vankeja, eli eipä ne sanktiotkaan tyhmiä jenkkejä pelota.

      • ghjklöä

        Suosittelen 24 vuoden ikää suomipojulle kun ajokortista puhutaan.
        Ajakoon siihen asti mopolla.


      • ´´````´´
        ghjklöä kirjoitti:

        Suosittelen 24 vuoden ikää suomipojulle kun ajokortista puhutaan.
        Ajakoon siihen asti mopolla.

        hei lopettakaaaa!
        en haluu saada ajokorttia 24 vuotiaana ku oon nyt 15vuotiianakin ihan tarpeeks kypsä, kypsempi kun moni aikuinen täällä, uskokaa tai älä..


      • :-))))
        ´´````´´ kirjoitti:

        hei lopettakaaaa!
        en haluu saada ajokorttia 24 vuotiaana ku oon nyt 15vuotiianakin ihan tarpeeks kypsä, kypsempi kun moni aikuinen täällä, uskokaa tai älä..

        En usko, toi asenne on yleinen ikäisilläsi. Kyllä B -kortin ikärajan voisi surutta nostaa 20 vuoteen, säästyisi monta henkeä. Samalla voisi nostaa kevytmoottoripyöräkortin 18 vuoteen. Et ehkä sitä ymmärrä vielä, mutta ikäisesi sukupolvi on "kaikki mulle heti nyt" tyyppiä, kuten oma käytöksesi kertoo.

        Hauskoja opiskeluvuosia sinulle! :-)


      • iuliugigu
        :-)))) kirjoitti:

        En usko, toi asenne on yleinen ikäisilläsi. Kyllä B -kortin ikärajan voisi surutta nostaa 20 vuoteen, säästyisi monta henkeä. Samalla voisi nostaa kevytmoottoripyöräkortin 18 vuoteen. Et ehkä sitä ymmärrä vielä, mutta ikäisesi sukupolvi on "kaikki mulle heti nyt" tyyppiä, kuten oma käytöksesi kertoo.

        Hauskoja opiskeluvuosia sinulle! :-)

        samaa mieltä.


      • 16v!
        :-)))) kirjoitti:

        En usko, toi asenne on yleinen ikäisilläsi. Kyllä B -kortin ikärajan voisi surutta nostaa 20 vuoteen, säästyisi monta henkeä. Samalla voisi nostaa kevytmoottoripyöräkortin 18 vuoteen. Et ehkä sitä ymmärrä vielä, mutta ikäisesi sukupolvi on "kaikki mulle heti nyt" tyyppiä, kuten oma käytöksesi kertoo.

        Hauskoja opiskeluvuosia sinulle! :-)

        turhaa vaa tommonen ku muut luulee että ne on viisaampia vaan siks koska ovat vanhempia.
        miten usassa tämä on niin vaikka siellä on huumeita ja ghettoja ja ganstareita kaikki


      • eikortta kakaroille
        ´´````´´ kirjoitti:

        hei lopettakaaaa!
        en haluu saada ajokorttia 24 vuotiaana ku oon nyt 15vuotiianakin ihan tarpeeks kypsä, kypsempi kun moni aikuinen täällä, uskokaa tai älä..

        Käytkö töissä??? Vanhempasi siis haluaisivat kustantaa ajelusi. Ei ole kyse pelkästä kortista, ajaminen mopolla on huomattavasti halvempaa, kuin autoilu.
        Jos opiskeluaikana et saa ajaa vanhempiesi kotterolla jatkuvasti olet yhtä epävarma liikenteessä, kuin perheenäiti jonka mies päästää rouvan rattiin kaksi kertaa vuodessa. Noita epävarmoja näkee liikenteessä ja ajotaito on asia jota pitää harjoittaa. Jos ajat viisi vuotta ja et saakkaan yth äkkiä ajaa 3 vuoteen on ensimmäiset matkat pelkää muistelua ja takeltelua liikenteessä.
        Ja jos opiskeluaikana meinaat pitää ajotaitoa yllä, etkä asu kotonasi tarkoittaa se oman auton ostoa. Liikennevakuutus on 300, vero yli satasen ja katsastus 40-120 välillä. Joudut ostamaan rengas satsin silloin tällöin ja tankkaamaankin, korjauskuluista tai huoltokustannuksista puhumattakaan. Vaikka olisit kuinka kypsä korttiin autoilu maksaa enempi, kuin 16 vuotiaalla on tuloja. Vai onko vanhempasi valmiita maksaman moisen???


      • 890
        eikortta kakaroille kirjoitti:

        Käytkö töissä??? Vanhempasi siis haluaisivat kustantaa ajelusi. Ei ole kyse pelkästä kortista, ajaminen mopolla on huomattavasti halvempaa, kuin autoilu.
        Jos opiskeluaikana et saa ajaa vanhempiesi kotterolla jatkuvasti olet yhtä epävarma liikenteessä, kuin perheenäiti jonka mies päästää rouvan rattiin kaksi kertaa vuodessa. Noita epävarmoja näkee liikenteessä ja ajotaito on asia jota pitää harjoittaa. Jos ajat viisi vuotta ja et saakkaan yth äkkiä ajaa 3 vuoteen on ensimmäiset matkat pelkää muistelua ja takeltelua liikenteessä.
        Ja jos opiskeluaikana meinaat pitää ajotaitoa yllä, etkä asu kotonasi tarkoittaa se oman auton ostoa. Liikennevakuutus on 300, vero yli satasen ja katsastus 40-120 välillä. Joudut ostamaan rengas satsin silloin tällöin ja tankkaamaankin, korjauskuluista tai huoltokustannuksista puhumattakaan. Vaikka olisit kuinka kypsä korttiin autoilu maksaa enempi, kuin 16 vuotiaalla on tuloja. Vai onko vanhempasi valmiita maksaman moisen???

        no saisin jonkun halvan käytetyn ja silleen mutta en nyt sanonut että autolla osaan ajaa, oon vaan ajanut jotain 20 metriä autolla koko elmässäni ja sekin vaan 2 vaihteella :)


      • öljkasdföjkl
        16v! kirjoitti:

        turhaa vaa tommonen ku muut luulee että ne on viisaampia vaan siks koska ovat vanhempia.
        miten usassa tämä on niin vaikka siellä on huumeita ja ghettoja ja ganstareita kaikki

        Johtuu siitä että ikäisesi ei ole aikuinen, vaan nuori. Lapsellinen, impulsiivinen ja siksi riskitekijä. Lisäksi nuoren kyky käsitellä kokonaisuuksia ei ole samanlainen kuin vanhemman. Nuori esimerkiksi tajuaa varmasti oikein hyvin, että jos pistetään pöpelikköön reippaasti, niin henki voi lähteä. Hän ei välttämättä tajua ajatella, että siinä sivussa voi mennä muita siinä matkalla törmäillessä, tai että osoitteena onkin sairaalan kautta pyörätuoli. Tai että läheinen joutuisi hoitamaan halvaantunutta, tai tai tai... Nyt sanot, että ei pidä paikkaansa. Sopivaa ajokortinmyöntämisikää ei kuitenkaan voi harkita jokaiselle erikseen, ja ettet tajua tätä osoittaa jo pointtini oikeaksi.


      • :)
        890 kirjoitti:

        no saisin jonkun halvan käytetyn ja silleen mutta en nyt sanonut että autolla osaan ajaa, oon vaan ajanut jotain 20 metriä autolla koko elmässäni ja sekin vaan 2 vaihteella :)

        joo auto sopis mullekin oon jo 15 kohta 16.
        voisin vaikka viedä mutsin autolla broidin harkkoihin ku sillä ei oo aikaa ja muutenki ajaa mihin tahansa suomessa, ihana fiilis kun mikään "etäisyys" ei enää ole este!


      • gjhtht
        :) kirjoitti:

        joo auto sopis mullekin oon jo 15 kohta 16.
        voisin vaikka viedä mutsin autolla broidin harkkoihin ku sillä ei oo aikaa ja muutenki ajaa mihin tahansa suomessa, ihana fiilis kun mikään "etäisyys" ei enää ole este!

        vaikka ostaa halvan käytetyn nii yhtäpaljon sitä rahaa menee silti ja jopa enempi koska se on halpa ja käytetty eli osia pitää uusia että pystyt ajaan sillä autolla.


      • myöskin
        gjhtht kirjoitti:

        vaikka ostaa halvan käytetyn nii yhtäpaljon sitä rahaa menee silti ja jopa enempi koska se on halpa ja käytetty eli osia pitää uusia että pystyt ajaan sillä autolla.

        Täällä on otettu esille se että mitenkä 16 vuotias suomalainen voisi muka huolehtia itse autonsa maksuista...

        No miten sitten 16 vuotias jenkki voi sitten huolehtia oman autonsa maksuista?

        Helposti, sillä jenkkilässä suhtaudutaan autoiluun terveesti eikä yritetä verottaa autoilijaa kuoliaaksi kuteen täällä autoilun kehitysmaassa nimeltä suomi...

        Esim jenkkilässä bensa maksaa vain murto-osan siitä mitä Suomessa, lisäksi autot ovat siellä päin naurettavan halpoja, eikä autoilijoita monissa osavaltiossa turhaan kiusata edes katsastuksella.

        Joten otetaan tuollainen terve suhtautuminen autoiluun ensin Suomessakin käyttöön, ja aletaan vasta sitten pohtimaan sitä että voisiko ajokortin saada jo 16 vuotiaana.


      • fgfgfdg
        ´´````´´ kirjoitti:

        hei lopettakaaaa!
        en haluu saada ajokorttia 24 vuotiaana ku oon nyt 15vuotiianakin ihan tarpeeks kypsä, kypsempi kun moni aikuinen täällä, uskokaa tai älä..

        15-16 uotiaat ei osaa kaikistellen ajaa edes polkupyörällä, saati mopolla tai autolla. Onneksi lainsäädäntö kiristyy koko ajan- ostakaa vanhemmat mopon sijaan hyvät kävely kengät ja kävely sauvat mutta katsokaa ettei ole teräviä piikkejä niissä etteivät tohelot nuoret satuta niillä itseään...


      • yleistämistä
        öljkasdföjkl kirjoitti:

        Johtuu siitä että ikäisesi ei ole aikuinen, vaan nuori. Lapsellinen, impulsiivinen ja siksi riskitekijä. Lisäksi nuoren kyky käsitellä kokonaisuuksia ei ole samanlainen kuin vanhemman. Nuori esimerkiksi tajuaa varmasti oikein hyvin, että jos pistetään pöpelikköön reippaasti, niin henki voi lähteä. Hän ei välttämättä tajua ajatella, että siinä sivussa voi mennä muita siinä matkalla törmäillessä, tai että osoitteena onkin sairaalan kautta pyörätuoli. Tai että läheinen joutuisi hoitamaan halvaantunutta, tai tai tai... Nyt sanot, että ei pidä paikkaansa. Sopivaa ajokortinmyöntämisikää ei kuitenkaan voi harkita jokaiselle erikseen, ja ettet tajua tätä osoittaa jo pointtini oikeaksi.

        ja aliarvioimista.........


      • 48
        :-)))) kirjoitti:

        En usko, toi asenne on yleinen ikäisilläsi. Kyllä B -kortin ikärajan voisi surutta nostaa 20 vuoteen, säästyisi monta henkeä. Samalla voisi nostaa kevytmoottoripyöräkortin 18 vuoteen. Et ehkä sitä ymmärrä vielä, mutta ikäisesi sukupolvi on "kaikki mulle heti nyt" tyyppiä, kuten oma käytöksesi kertoo.

        Hauskoja opiskeluvuosia sinulle! :-)

        :-)))), olet guru.


    • Garfield7

      Alle 18v saa hakijan alkosta parilla eurolla. Haluaako ihmiset oikeasti, että 16v vetää mielummin alle 10e viina kännit ja on lähes tiputukseen valmis, kuin tankkaa keskivertoperheen avensikseen sen 20e bensoihin jotka illan aikana ajaa pois? Jenkeissä alkoholin ostoraja on 21v ja siksi heillä on paisunut huumeongelma ,koska nuoret haluavat jollain päänsä sekoittaa ja jos se nostetaan noin korkealle niin miksi odottaa että sen saa tehtyä alkoholilla. Naurettavaa. Jos suomessa 16v:t saisi kortin, niin hekin luultavasti ajaisi porukoidensa autoilla vain rinkiä ja jäisi tuo "hae mulle" kulttuuri vähemmälle ja kaikki saisi ajella tarpeeksi niin jäisi juoppojen määrä vähemmälle. Kaikilla ei ole kuitenkaan vara ostaa teinilleen mopoautoa.

      • ei autoja lapsille-

        viestisi on oikeasti aikas idioottimainen!
        miten muka auton omaava teini ei ostaisi viinaa?kyllä niitä sellaisiakin löytyy jotka juo oluen tai pari ja menee silti autolla ajamaan, koska eihän heille nyt voi mitään sattua..

        nuorilla kun on se näyttämisentarve niin suuri, että itsekin kannattaisin jopa autoilun ikärajan nostoa.
        olisi ihan hyvä, jos ikäraja ajokortin hankkimiselle olisi edes 20v. jaa että miksi?
        muistan omalata amisluokaltani pari likkaa jotka kävivät autokoulua vähän niinkuin amiksen ohessa, välillä piti päästä aiemmin lähtemään kun autokoulussa on teoriatunnit, ajotunnit jne.
        olisi hyvä jos autokoulun ja amiksen voisi molemmat käydä erikseen, ihan rauhassa, sen sijaan että kaikki pitäisi yrittää suorittaa samaan aikaan.
        ja 20-vuotiaalla on varmaan jo sen verta järkeä päässä että tajuaa liikennesääntöjä noudattaa, sillä ne ovat tehty ihan jokaisen autoilijan turvallisuutta ajatellen.

        itse olen todella usein ollut lähellä jäädä NUOREN autoilijan auton alle, kun risteykseen tullaan tuhatta ja sataa ja ajetaan siihen suojatien päälle. sitten huudellaan autosta ties mitä idioottimaisuuksia, kun joudutaan väistämään jalankulkijaa joka on suojatiellä.
        hyvin harvoin näkee fiksuja nuoria kuskeja.

        eli nuoret ajelkoon skoottereilla sun muilla pikkumopoilla, opetellen samalla liikennesääntöjä, kun AIKUISET ajavat autoilla.

        tästä keskustelusta jo huomaa sen, miten paljon nykyajan lapsia lellitään, ja miten lapsellinen kuva maailmasta nuorilla on. uskotaan että kaikki mitä jenkkilässä tapahtuu, on niin hienoa ja sama pitää itsellekin saada.kuulkaas kun se koko totuus ei löydy telkkarin "tositv"-ohjelmista, vaan se totuus on ihan "out there".


    • mulle pemali!!!!

      LAPSI EI KUULU RATIN TAAKSE!!!!
      16-vuotias ei todellakaan ole edes henkisesti kypsä auton rattiin. 16-vuotiaalle tekee ihan hyvää ajaa peltoautoa pellolla ja opetella auton ominaisuuksia, mutta lapset pysykööt poissa liikenteestä, sinne ei henkisesti kypsymättömiä kaivata enää yhtään lisää, se kiintiö on täynnä.. tarvitsee vain seurata mopoautoilijoita...huh h#lvetti minkälaisia vaaratilanteita ne aiheuttaa!!!!

      ELI MENE KOTIISI KASVAMAAN ;)

    • NuoretEiNäeTotuutta

      Koomista lueskella tuota USA hehkutusta. Kyseisessä maassa on paljon hienoa, mutta vielä enemmän huonoja puolia.

      Kaikki videot eivät ole USA:sta, mutta kertovat paljon liian nuorista kuljettajista. Tietenkin myös aikuiset kolaroivat, kuitenkin heihin varrattuna liian nuoria kuljettajia on niin vähän että liian nuorien tekemät töppäykset huolestuttavat (etenki jos saisivat täälläkin 16 vuotiaana kortin).
      http://www.youtube.com/watch?v=GqGWP1J71pg - Olisi pysynyt videopelien äärellä, ei moinen henkilö teini-iässä ehdi viisastua.
      http://www.youtube.com/watch?v=o9ZaoOFxaxg - Esittämisen halu on varmasti korkeamalla kuin teini-iästä päässeillä, ei tämäkään tapaus viisastu teininä.
      http://www.youtube.com/watch?v=cocLxitM-YQ - Hienoa USA:n pellet, hienoa...
      http://www.youtube.com/watch?v=HXhuwyyNxSI - Turhia henkiä...
      http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0 - Haluammeko tosiaan maahamme moista toimintaa?
      Esimerkkejä löytyisi vaikka kuinka paljon, linkkejä moniin artikkeleihin ja ihan USA:laisten mielenilmaisuihin asti.

      Yksi syy miksi USA:ssa kortin saa niin nuorena on maan mätä terveydenhuoltojärjestelmä vakuutusyhtiöitä myöden, USA, sairaalat ja vakuutusyhtiöthän siellä vaan tienaa oli kyse ihan minkälaisesta tapaturmasta tai sairaudesta, harvalla ei ole varaa hoitoon vaikka olisikin kuinka kuolemaisillaan.

      • abcd1234asdjkhgfdghj

        Pitäisi varmaan olla harvalla on varaa? Niin se touhu taitaa mennä pienestä asiavirheestä huolimatta...


      • ..
        abcd1234asdjkhgfdghj kirjoitti:

        Pitäisi varmaan olla harvalla on varaa? Niin se touhu taitaa mennä pienestä asiavirheestä huolimatta...

        Oikeastaan tämä toimisi varmasti myös suomessa. Kyllähän ne nuoret tuolla koheltaa mutta miksi ne koheltaa?? koska he haluavat mennä menopelillä kovempaa kuin 45km/h ja jos heillä olisi auto niin sillähän sitten pääsisi niin kovaa kuin vain liikenne sallii. Ja autot ovat niin kalliitakin että tuskin kovin moni edes saisi omaa autoa ja jos saa niin ei mitään himo kallista ainakaan. Siitä tulisi vähän vastuuntuntoa että jos sen auton ajaa johki tolppaan sentakia ku halus vähä prassailla kavereille niin siinäs sitte on ilman autoa tai tekee työtä sen uuden auton eteen. Lisäksi tietenkin voitaisiin säätä laki että 16v ajokortin saaneet ovat 18 ikävuoteen asti ns. koeajalla jos heille tulee yksikin vähän vakavampi liikenne rike ( siis en nyt tarkoita sitä että ajovalot unohtunu laittaa päälle tai taka valot rikki yms.) niin kortti heti pois ja sitä saa sitten kun on vaikka 20 niin uudestaan käydä kaikki koulut ja testit läpi uutta korttia varten se varmasti opettaisi jotakin jos pitäisikin olla max 4vuotta ilman autoa kun ehkä kaikilla muilla kavereilla on


      • ..
        .. kirjoitti:

        Oikeastaan tämä toimisi varmasti myös suomessa. Kyllähän ne nuoret tuolla koheltaa mutta miksi ne koheltaa?? koska he haluavat mennä menopelillä kovempaa kuin 45km/h ja jos heillä olisi auto niin sillähän sitten pääsisi niin kovaa kuin vain liikenne sallii. Ja autot ovat niin kalliitakin että tuskin kovin moni edes saisi omaa autoa ja jos saa niin ei mitään himo kallista ainakaan. Siitä tulisi vähän vastuuntuntoa että jos sen auton ajaa johki tolppaan sentakia ku halus vähä prassailla kavereille niin siinäs sitte on ilman autoa tai tekee työtä sen uuden auton eteen. Lisäksi tietenkin voitaisiin säätä laki että 16v ajokortin saaneet ovat 18 ikävuoteen asti ns. koeajalla jos heille tulee yksikin vähän vakavampi liikenne rike ( siis en nyt tarkoita sitä että ajovalot unohtunu laittaa päälle tai taka valot rikki yms.) niin kortti heti pois ja sitä saa sitten kun on vaikka 20 niin uudestaan käydä kaikki koulut ja testit läpi uutta korttia varten se varmasti opettaisi jotakin jos pitäisikin olla max 4vuotta ilman autoa kun ehkä kaikilla muilla kavereilla on

        katselin noita videoita tuossa mitä joku oli laittanut tänne niin tässä pätee sama asia kuin siinä että moni ei uskoisi amerikkaa yhdeksi maailman turvallisimmaksi maaksi se oli muistaakseni jopa suomea turvallisempi tilastollisesti....... ja syy on yksinkertaisesti siinä että isompaan porukaan mahtuu enemmän idiootteja. Tietenkin amerikassa tapahtuu enemmän tuollaisia kuin esim suomessa koska amerikassa asuu niin julmetun paljon ihmisiä. Ei kaikkea tarvitse aina verrata amerikkaan


    • julkinenliikenne

      USAssa ajokortti aikaisin, koska monet asuvat kaukana kouluista/kaupoista/töistä, eikä julkinen liikenne ole paras mahdollinen, siksi mahdollisimman nuorelle annetaan ajokortti etteivät vanhemmat joutuisi aina viemään heitä mihin he tahtovatkin. Suomessa julkinenliikenne on paras mahdollinen, siksi suomalaisnuoret eivät tarvitse niin aikaisin ajokorttia.

    • Dushead

      Pidetään ihan siinä 18w, ei nuo 16w osaa edes mopoilla ajaa... saani sitten autolla!

      • näin on!

        taksikuskit on ihan perseestä! ne luulee varmaan että niillä on samat oikeudet ku poliiseilla... saa ajaa ylinopeutta, saa pysähtyä ja vaikka pysäköidä suojatielle ja kirsikka kakun päälle on se että polliisit on aina taksikuskien puolella! itse olen virittänyt moponi ihan vaan autoilijoiden kiusaksi! autoilijat ohitteli vaikka ajoin nopeusrajoituksien mukaan ja siinä vaiheessa kun bussit vetää 15 sentin päästä ohi niin pitää miettiä jo ihan oman turvallisuuden kannalta että virittääkö mopon!


    • prum..

      muuta usaan kakaroines mut tiällä että aja 16 kesäsenä ja rekkakortti 17 vuotiallekkö..

      • einhäin~

        pitääkö tälläistäkin miettiä. ei se toimi siellä jenkeissäkään. kyllä ne 16v kuskit törttöilee liikenteessä ja voitte vaan kuvitella miten lisääntyis kolarien määrä ja kuolleiden ikähaarukka olisi entistä nuorempaa.


    • huoh453345

      Kuka ihme antaa jollekkin 16- kundille auton..!
      Kun etenkin katsoo tota touhua miten ne noilla prkl mopoillaankin ajelee..
      Tämänkin kylän vaarallisin paikka on jalkakäytävä, missä on tänäkin vuonna meinannut jäädä muutama lapsi mopoilian alle. Opettelisivat ensi liikennesäännöt ja mopokorttiin inssit yms.

      • 22v

        Kyllä olen sitä mieltä että mopokorttiin käytännön koe! Eikä todellakaan B-korttia 16vuotiaalle. Omalla kohdallani olen aloittanut moottoriajoneuvoilla ajamisen 7vuotiaana(pellolla yms.), enkä silti väitä että olen huippukuski mutta harjoitus toi kokemusta liikenteessä ajamiseen. Aina on jotain opittavaa. Radalle kokeilemaan rajojansa? Itsekkin kokeillut.


      • präde
        22v kirjoitti:

        Kyllä olen sitä mieltä että mopokorttiin käytännön koe! Eikä todellakaan B-korttia 16vuotiaalle. Omalla kohdallani olen aloittanut moottoriajoneuvoilla ajamisen 7vuotiaana(pellolla yms.), enkä silti väitä että olen huippukuski mutta harjoitus toi kokemusta liikenteessä ajamiseen. Aina on jotain opittavaa. Radalle kokeilemaan rajojansa? Itsekkin kokeillut.

        Tuohan se ennemmin harjoittelu teknistä osaamista ajoon. Tosin voi luoda harhakuvia omasta erinomaisuudesta. Loppuhan on sitten luonteesta kiinni, jos vituttaa ajaa 90 satasen alueella jonkun perässä. Tässä on se suomalaisten asennevamma: 100km/h tms. rajoitus ajatellaan vähimmäisnopeudeksi; jos ajat alle, kaikki pyyhkii ohi kännykkä korvilla. Jenkeissä on ehkä kuitenkin jonkilainen liikennekulttuuri, suomessa sitä ei ole.


    • 13

      Nykyiset 18 vuotiaatkaan eivät meinaa osata ajaa autoja niin että 16v...

      • 25v

        Ajokorttia pitäisi siirtää vähintään 20vuoden ikään. Alkaa sitä järkeä vasta siinä vaiheessa vähän päähän tulemaan.


      • Wittuilija

        "Nykyiset 18 vuotiaatkaan eivät meinaa osata ajaa autoja niin että 16v... ", tästä näkee että ajokortin kirjallinen osa ei voi olla kovin vaativa.


    • kortti ollut jo 10w

      ei ehkä tyhmiä mutta jos 16w mänee auton rattii niin sit se pelti vasta rytiseeki ja onnettumuus riski kasvaa...
      meinaa täällä suomessa kun ei sitä lakia noudateta siitä huolimatta sai ajokortin 16w tai 18w... sitä ajetaa niin tohkeissa ettei seurata liikennettä ja ohitellaa muita vaikka rekka tulee vastaa ....
      ei todellakaa 16w oo vielä valmis auton rattii kun ei siihen ole viel 20 w.....
      Ajokorttia ei kannata ees havitella jos ei myös pysty noudattaa lakipykäliä oikeen....
      Miun mielestä sitä ajokorttin saannin ikää vois nostaa 21w suosiolla....
      En mie usko että se auttaa yhtää liikenne turvallisuutta että sinne päästetää " lapsia" autolla sekoilee...

    • ehkäpäs näin...

      ehkäpäs se johtuu siitä,että esim.alkoholikulttuuri ja muutenkin nuorison kiinnostus koulutukseen ja ylipäänsä kasvuympäristöt poikkeavat suomesta jollain tavalla,en usko että amerikassa alkoholinkäyttö on yhtä humalahjakuista kuin suomessa, ja kasvatuskin on erilaista.ehkä amerikassa nuorilta vaaditaan enemmän,sillä onhan se maa jossa mitään ei saa ilmaiseksi,eikä sosiaalihuoltokaan ole suomen tasoa,nuorille siis opetetaan vastuuta ja ahkeruutta jo nuoresta lähtien.siinä luultavasti se suurin syy..

    • kevarilla

      Autokortti ilmanmuuta 16 veehen tai voisi toki olla esim 17 V (olen itse 17:D)
      Pääperusteluna se että autolla on sata kertaa turvallisempaa ajaa kuin kevarilla. Turvallisempaa mihin tahansa kaksipyöräiseen verrattuna, tämä suojaavan korin ansiosta.
      Kevarilla ajaminen on huomattavasti haasteellisempaa ja vaarallisempaa kuin autolla, joten tuntuu nämä ikärajat aika nurinkurisilta.

      Jossain vaiheessa autoilu on pakko aloittaa, ja 16 vuotias on jo kypsä siihen. 16 vuotias ei myöskään ole mikään lapsi vaan nuori aikuinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1692
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1322
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1206
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1094
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      893
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      837
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      776
    Aihe