"Uudessa" koneessani on "masterina" SATA kovalevy. Haluaisin liittää vanhan IDE-liitäntäisen kovalevyn adapterilla lisätilaksi. Kuinkas tämä toimenpide suoritetaan?
Ainekset:
A) Asus P5GD2-X emolevy, jonka ainoassa IDE liitännässä ovat DVD asemat. Emolla on lisäksi 4kpl SATA liitäntöjä, joista SATA 1 ja 2 on merkitty "mastereiksi sekä 3 ja 4 "slaveiksi". SATA 1 liitännässä on käyttiksen (XP) sisältävä kovalevy.
B) IDE liitäntäinen vanha kovalevy, ollut aiemmin "masterina".
C) SATA ->IDE-> SATA adapteri, jossa siis kaksi liitäntää kaapelille, merkityt SATA-> IDE ja IDE->SATA.
Noista aineksista syntyy lukuinen määrä erilaisia liitäntävariaatioita, mutta valitettavasti sitä oikeaa en ole onnistunut löytämään. Levynhallinnassa eikä muuallakaan näy kuin tuo "masterina" oleva levy.
IDE kovalevy -> SATA liitäntään
4
1733
Vastaukset
IDE-levyt ovat jo niin iäkkäitä, että niille säilötty data voi hävitä päivänä minä hyvänsä levyn levitessä vanhuuttaan. Niin pieniäkin ne ovat, että isomman SATA-mallisen saa kolmella neljällä kympillä. Adapterikin maksaa jonkun euron. Aina ei ole järkevää yrittää "säästää" hampaat irvessä... osta uusi SATA-levy ja lakkaa tuhlaamasta aikaasi.:)
Kiitos mielipiteestäsi. Kun olen kuitenkin armoitettu visukinttu, niin enpä ehjää tavaraa poiskaan raaski heittää...;-)
Itse ongelmakin ratkesi asettamalla kovalevyn jumpperi "cable select" asentoon. Aikaa moiseen ongelmaan tuhlaantui kyllä runsaasti. Mutta säästyipähän ne kolme-neljä kymppiä.old_cone kirjoitti:
Kiitos mielipiteestäsi. Kun olen kuitenkin armoitettu visukinttu, niin enpä ehjää tavaraa poiskaan raaski heittää...;-)
Itse ongelmakin ratkesi asettamalla kovalevyn jumpperi "cable select" asentoon. Aikaa moiseen ongelmaan tuhlaantui kyllä runsaasti. Mutta säästyipähän ne kolme-neljä kymppiä.jos se levy kestää vielä edes vuoden. Muussa tapauksessa harmi taatusti ylittää säästön ilon.;)
- ..............
tiedät minkä ikäisiä nuo hänen IDE-levynsä ovat? Nehän voi olla vaikka vaan 1-2 vuotta vanhoja.. Sitäpaitsi paljon riippuu siitä että missä käytössä ovat olleet, onko olleet jatkuvassa käytössä ja monta tuntia päivässä jne vai esim. varastolevyinä.
Uusiakin IDE-levyjä sitäpaitsi myydään, niiden hankinta uuteen koneeseen onkin sitten vähän tyhmää, mutta esim. digiboksiin tuollainen uusi IDE-levy on ihan järkevä hankinta, monissa digibokseissa kun on IDE-väylä. Ainakin omissani on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191682
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991498Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37953Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29889Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38831Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56748Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37740Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720