"Uudessa" koneessani on "masterina" SATA kovalevy. Haluaisin liittää vanhan IDE-liitäntäisen kovalevyn adapterilla lisätilaksi. Kuinkas tämä toimenpide suoritetaan?
Ainekset:
A) Asus P5GD2-X emolevy, jonka ainoassa IDE liitännässä ovat DVD asemat. Emolla on lisäksi 4kpl SATA liitäntöjä, joista SATA 1 ja 2 on merkitty "mastereiksi sekä 3 ja 4 "slaveiksi". SATA 1 liitännässä on käyttiksen (XP) sisältävä kovalevy.
B) IDE liitäntäinen vanha kovalevy, ollut aiemmin "masterina".
C) SATA ->IDE-> SATA adapteri, jossa siis kaksi liitäntää kaapelille, merkityt SATA-> IDE ja IDE->SATA.
Noista aineksista syntyy lukuinen määrä erilaisia liitäntävariaatioita, mutta valitettavasti sitä oikeaa en ole onnistunut löytämään. Levynhallinnassa eikä muuallakaan näy kuin tuo "masterina" oleva levy.
IDE kovalevy -> SATA liitäntään
4
1756
Vastaukset
IDE-levyt ovat jo niin iäkkäitä, että niille säilötty data voi hävitä päivänä minä hyvänsä levyn levitessä vanhuuttaan. Niin pieniäkin ne ovat, että isomman SATA-mallisen saa kolmella neljällä kympillä. Adapterikin maksaa jonkun euron. Aina ei ole järkevää yrittää "säästää" hampaat irvessä... osta uusi SATA-levy ja lakkaa tuhlaamasta aikaasi.:)
Kiitos mielipiteestäsi. Kun olen kuitenkin armoitettu visukinttu, niin enpä ehjää tavaraa poiskaan raaski heittää...;-)
Itse ongelmakin ratkesi asettamalla kovalevyn jumpperi "cable select" asentoon. Aikaa moiseen ongelmaan tuhlaantui kyllä runsaasti. Mutta säästyipähän ne kolme-neljä kymppiä.old_cone kirjoitti:
Kiitos mielipiteestäsi. Kun olen kuitenkin armoitettu visukinttu, niin enpä ehjää tavaraa poiskaan raaski heittää...;-)
Itse ongelmakin ratkesi asettamalla kovalevyn jumpperi "cable select" asentoon. Aikaa moiseen ongelmaan tuhlaantui kyllä runsaasti. Mutta säästyipähän ne kolme-neljä kymppiä.jos se levy kestää vielä edes vuoden. Muussa tapauksessa harmi taatusti ylittää säästön ilon.;)
- ..............
tiedät minkä ikäisiä nuo hänen IDE-levynsä ovat? Nehän voi olla vaikka vaan 1-2 vuotta vanhoja.. Sitäpaitsi paljon riippuu siitä että missä käytössä ovat olleet, onko olleet jatkuvassa käytössä ja monta tuntia päivässä jne vai esim. varastolevyinä.
Uusiakin IDE-levyjä sitäpaitsi myydään, niiden hankinta uuteen koneeseen onkin sitten vähän tyhmää, mutta esim. digiboksiin tuollainen uusi IDE-levy on ihan järkevä hankinta, monissa digibokseissa kun on IDE-väylä. Ainakin omissani on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 544726
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1724286- 673892
- 1273872
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans493681Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793508- 983041
- 542895
- 252716
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152450