IDE kovalevy -> SATA liitäntään

"Uudessa" koneessani on "masterina" SATA kovalevy. Haluaisin liittää vanhan IDE-liitäntäisen kovalevyn adapterilla lisätilaksi. Kuinkas tämä toimenpide suoritetaan?
Ainekset:
A) Asus P5GD2-X emolevy, jonka ainoassa IDE liitännässä ovat DVD asemat. Emolla on lisäksi 4kpl SATA liitäntöjä, joista SATA 1 ja 2 on merkitty "mastereiksi sekä 3 ja 4 "slaveiksi". SATA 1 liitännässä on käyttiksen (XP) sisältävä kovalevy.
B) IDE liitäntäinen vanha kovalevy, ollut aiemmin "masterina".
C) SATA ->IDE-> SATA adapteri, jossa siis kaksi liitäntää kaapelille, merkityt SATA-> IDE ja IDE->SATA.

Noista aineksista syntyy lukuinen määrä erilaisia liitäntävariaatioita, mutta valitettavasti sitä oikeaa en ole onnistunut löytämään. Levynhallinnassa eikä muuallakaan näy kuin tuo "masterina" oleva levy.

4

1742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IDE-levyt ovat jo niin iäkkäitä, että niille säilötty data voi hävitä päivänä minä hyvänsä levyn levitessä vanhuuttaan. Niin pieniäkin ne ovat, että isomman SATA-mallisen saa kolmella neljällä kympillä. Adapterikin maksaa jonkun euron. Aina ei ole järkevää yrittää "säästää" hampaat irvessä... osta uusi SATA-levy ja lakkaa tuhlaamasta aikaasi.:)

• Kiitos mielipiteestäsi. Kun olen kuitenkin armoitettu visukinttu, niin enpä ehjää tavaraa poiskaan raaski heittää...;-)
        Itse ongelmakin ratkesi asettamalla kovalevyn jumpperi "cable select" asentoon. Aikaa moiseen ongelmaan tuhlaantui kyllä runsaasti. Mutta säästyipähän ne kolme-neljä kymppiä.

• old_cone kirjoitti:

Kiitos mielipiteestäsi. Kun olen kuitenkin armoitettu visukinttu, niin enpä ehjää tavaraa poiskaan raaski heittää...;-)
        Itse ongelmakin ratkesi asettamalla kovalevyn jumpperi "cable select" asentoon. Aikaa moiseen ongelmaan tuhlaantui kyllä runsaasti. Mutta säästyipähän ne kolme-neljä kymppiä.

jos se levy kestää vielä edes vuoden. Muussa tapauksessa harmi taatusti ylittää säästön ilon.;)

• ..............

tiedät minkä ikäisiä nuo hänen IDE-levynsä ovat? Nehän voi olla vaikka vaan 1-2 vuotta vanhoja.. Sitäpaitsi paljon riippuu siitä että missä käytössä ovat olleet, onko olleet jatkuvassa käytössä ja monta tuntia päivässä jne vai esim. varastolevyinä.

Uusiakin IDE-levyjä sitäpaitsi myydään, niiden hankinta uuteen koneeseen onkin sitten vähän tyhmää, mutta esim. digiboksiin tuollainen uusi IDE-levy on ihan järkevä hankinta, monissa digibokseissa kun on IDE-väylä. Ainakin omissani on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe