Erilainen värinäkö silmissä.

Mies 21v

Olen huomannut muutama vuosi sitten, että minä näen toisella silmällä kaiken hieman eri värisävyillä kuin toisella silmällä. Jos katson vasemmalla silmällä (jossa minulla ehkä hieman parempi näkö) niin näen kaiken kirkkaampana. Jos taas katson oikealla silmällä niin näen kaiken hieman lämpimämmissä väreissä. Voisi verrata, että vasemmalla näen kuin olisin ledin valossa ja oikealla kuin olisin hehkulampun valossa. Ero ei kuitenkaan ole näin selvä, mutta varsinkin kirjaa lukiessa huomattava, koska toisella silmällä sivut näyttävät valkoiselta ja toisella keltaiselta.

Jos katson molemmat silmät auki niin näen näiden kahden välimuotona.

En käytä silmälaseja enkä piilolinssejä, vaikka nykyään niitä varmaan tarvisinkin.

17

11304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nhiin

      Mulla on ihan sama juttu värinäössä ja samoin päinkin! Se on ollu aina eikä sitä huomaa jossei katso eka oikeella sit vasemmalla silmällä ja mieti sitä eroa :)

    • 18-7

      mulla ja. just kysyin eilen poikaystävältä onko hällä samanlaista, sanoi ettei ole. mutta mulla ainakin on. toisella näyttää lämpösemmältä, punertavalta, toisella kylmemmältä, siniseltä tai vihreeltä.

      • Pähkylä

        Tämä ei ole asiantuntijan lausunto, mutta luin joskus jostain, että silmämme linssit voivat olla eri sävyiset, siis toinen kellertävämpi kuin toinen. Myös sanottiin, että kellertävyys lisääntyisi ikää myöten.
        Tästähän tulevat ne kiistat, joissa toinen väittää tietynlaista sinivihreää väriä vihreäksi ja toinen siniseksi.


    • Lumikeksi123

      Mulla on ollut noin aina. Vasen silmä näkee huonommin, mutta lämpimämmät värit, oikea silmä paremmin, mutta "kylmemmissä" väreissä. Vasen silmä näkee keltaiset pohjat myös hieman vihertävästi, toisin kuin oikea silmä.

      • Hezs

        Mulla on just samoin kun lumikeksillä. Oikeassa silmässä tosin paljon enemmän miinusta, mutta näen sillä värit kylmempinä ja kirkkaampina. Vasemman silmän näkö on muutenkin erilainen, sumeampi eikä sitä voi korjata silmälaseilla yhtä hyväksi kuin oikeaa silmää.

        Mitenkähän laserleikkaus vaikuttaisi huonompaan kellertävänä näkevään silmään, onko kellään tästä kokemusta?


    • x+y

      Käykää optikolla tai silmälääkärillä tarkastamassa, onko teillä poikkeava värinäkö jommassakummassa silmässä. Joskus värinäkö voi muuttua tai vaurioitua jonkin patologisen tekijän takia. Myös lääkkeet voivat vaikuttaa värien näkemiseen.
      Jos on perinnöllistä värinäön vikaa, se on molemmissa silmissä.

    • Eugen1

      Mulla lumikeksin kanssa samallatavalla ja luulen, että se johtuu juuri tuosta pähkylän mainitsemasta syystä.

      • mmmmmmmm b

        Kaihi sumentaa värejä, ja kaihi voi olla vain toisessa silmässä. Kaihi voi olla nuorellakin, mikä on kyllä harvinaista.


      • Kukulele
        mmmmmmmm b kirjoitti:

        Kaihi sumentaa värejä, ja kaihi voi olla vain toisessa silmässä. Kaihi voi olla nuorellakin, mikä on kyllä harvinaista.

        Oikea silmä (jossa -1.75) näkee kaiken lämpimämpänä (esim. tuon Lähivakuutuksen Aatteleppa ite-mainoksen punaisen tuolla ylhäällä) ja vasen (-0.25) näkee taas kylmempänä. Outoa on myös se, että mulla oli tuossa vasemmassakin silmässä -1.50, mutta se parantui jotenkin itsestään ja en tarvitse käyttää edes laseja jos jotakin ei tule oikean silmän eteen.


    • ............

      Minäkin näen silmilläni värit vähän erivärisinä. Toisella silmällä esimerkiksi valkoinen on "punertavampi" ja lämpimämpi kun taas toisella kellertävämpi. minulla on silmälasit, mutta kummallakin silmällä näen suurin piirtein yhtä hyvin. Tämän Suomi24:nkin tausta on toisella silmällä lämpimämpi ja toisella kylmempi. Yhdessä se näyttää joltain niiden välimuodolta.

    • Nabz

      Täällä aivan sama juttu kuin aloittajalla!!
      Mitään selitystä ei ole löytynyt ja "oiretta" jatkunut jo kohta 3 vuotta.
      Aivojen magneettikuvauksessa (MRI) käyty, useilla eri silmälääkärillä, neurologilla, ravitsemusterapeutilla, verikokeissa, virtsakokeissa, laser-leikkauksessa....jnejnejne.

      Mitään ei löytynyt vieläkään ja edelleen oikea silmä näkee punertavampana kaiken, ihankuin kevyt seepia-tone tai vanha valokuva.
      Pystyn elämään asian kanssa, mutta olishan se kiva nähdä yhtä kirkkaana "ledivalaistuksessa" molemmilla silmillä.

      Kertokaa jos jollain on korjaantunut värinäkö tähän päivään mennessä ja miten!

    • MaijaMat

      Haa löysinpä vanhan ketjun jossa kuvattiin just mun silmiä

      • MaijaMat

        Johonkin hävis loppu. Eli -4 ja -1 on näkö ja värisävyt just noin. Mrissä ja värinäkötestissä kaikki ok


    • Sanlan

      Äske katoin kirkasta puhelin näyttöäni ja sit yhtäkkii mun oikeanpuoleinen silmä rupes näkemään kaikki asiat punertavina vasen taas näkee oikeita sävyjä. Mitä voin tehä????

      • Anonyymi

        Et varmaa mittää


    • Anonyymi

      Tasan sama kuin aloittajalla eli vasen silmä näkee valkoisen valkoisempana ja oikea vähän kellertävänä. En muista koska ensimmäisen kerran huomasin, mutta on siitä ainakin 10 vuotta. En ole lääkärille puhunut. Silmälaseissa n -3 kummassakin silmässä.

      Mies 41v

    • Anonyymi

      Helpottavaa kuulla, että tämä on ihan normijuttu. Itsellä oikea silmä näkee kirkkaampana, vasen hieman punertavana. Erityisesti kännykän näyttöä katsoessa huomaa, että vain toinen silmä näkee kirkkaan, puhtaan valkoista. Ei tarvinne lähteä tästä lääkärille valittamaan, ilmeisesti 😄

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe