Leikeistä

Kiitän ja kumarran

Hei, osaisiko joku auttaa seuraavien kysymysten kanssa?

1) Tunnetko leikkiä Turkin hihasta tähtiä? Jos tunnet, osaatko kertoa
jotain sen historiasta tai siitä, tunnetaanko leikkiä nykyään?

2) Tiedätkö jotain avaimenpiilotuksen historiasta? Itse arvelisin, että
se on aika vanha leikki.

3) Tunnetko sellaista leikkiä, jossa kaikki panevat kämmenet vastakkain
ja pelin johtaja piilottaa kämmeniensä väliin kiven. Sitten johtaja
vetää omat suljetut kämmenensä muiden pelaajien käsien välistä ja
pudottaa yhdelle kiven. Muiden pitää arvata, kenellä kivi on. En muista
lorusta kuin kaksi kohtaa: "Pistin sen lakkariin" ja "arvaa kellä kullan
kallis kivi on." Jos tunnistat, muistatko lorun kokonaan?

4) Tiedätkö jotain leikistä, jossa kivi tms. piilotetaan nyrkkiin ja
hoetaan: "Kummassa talossa talonpoika assuu, ylhäällä vai alhaalla?"
Tiedätkö, jatkuuko loru jotenkin.

Kiitos!

6

1512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henki-lö

      löydettyä.

      1) "Katsottiin myös tähtiä turkin hihasta . Jostakin ihmeen syystä tätä ei kukaan halunnut leikkiä toista kertaa . - Haettiin isän turkki ja sammutettiin valot , sillä eiväthän tähdet näy muuten kuin pimeässä . Sitten piti olla kontallaan , toiset piteli turkin hihaa suorana , että näkyisi hyvin . Ja oijoi , joku toinen lirautti vettä hihasta tiirailija kasvoille . Yleensä siinä tuli hiukkasen peräkkäin juoksua ja muuta säpinää ja kastuihan se isän turkin hihakin . Ja mukavaa ei ollut ainakaan tiirailijalla , huumorintajua ei useimmiten löytynyt ollenkaan ."

      http://vanhatajat.blogspot.com/2008_09_01_archive.html

      4)"Rami menee istumaan tuolille nappi kädessään. Hän panee molemmat kädet selän taakse, ja piilottaa napin jompaankumpaan käteen. Sen jälkeen hän nostaa kädet nyrkissä eteensä päällekkäin ja lausuu lorun ’missä asuu talonpoika, ylhäällä vai alhaalla’. Samanaikaisesti Rami siirtelee nyrkissä olevia käsiään siten, että vuorotellen toinen käsi on yläpuolella, toinen alapuolella. Lorun jälkeen lapset saavat arvata, kummassa kädessä nappi on. Mikäli arvaaja arvaa oikein, hän saa tulla seuraavaksi arvuuttamaan. (PK 2, 6.)"

      http://herkules.oulu.fi/isbn9514266501/html/x2829.html

      • ei suosittu leikki

        Leikki 'Turkin hihasta josta näkyi tähtiä' oli sellainen että katsoessa turkin hihaan tuli toisesta päästä läjäys naamalle ja 'näin näki tähtiä'.


    • En oo leikkiny

      Semmosesta oon kuullu puhuttavan, että sammutettaan valot ja mennään piiloon eikä kukkaan haje kettään...

      • Raspikurkku

        Sillä nimellä olen kuullut kutsuttavan. Mennään pareittain piiloon eikä kukaan hae :-) .


    • Anonyymi

      4. Arvaa missä talonpoika asuu, ylhäällä vai alhaalla, vai onko se muuttanut pois? (Ylemmässä tai alemmassa nyrkissä tai jos muuttanut pois, eli vaikka taskuun)

    • Anonyymi

      En ole moisista koskaan kuullutkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe