Diakista kokemusta??

Kysymyksiä diakista

Pistin yhdeksi vaihtoehdoksi helsingin diakin ja sieltä diakonisen hoitotyön vaihtoehdon. Onko kenelläkään käytännön kokemusta, millaista on opiskelu diakissa hoitsuksi? Ja mielellään tuolta hesan suunnalta, tosin muutkin vaihtoehdot käyt. Itse olen ollut jonkun aikaa aiemmin diakissa, mutta eri linjalla. Silloin tympäännyin todella paljon siihen, että lähes jokainen mahdollinen työ piti suorittaa ryhmässä. Mitään valinnanvapautta ei ollut sen suhteen, miten haluaa tehtävät suorittaa ja kenen kanssa. Seminaareja oli keskimäärin kerran kuukaudessa. Eroaako hoitsuksi opiskeleminen ko tavasta? Katoin että hesaan aika vähän hakijoita ja vähän otettiin myös sisälle. Opiskeleeko nämä diakonia-hoitsut omana ryhmänään vai onko heillä yhteisiä opintoja muiden kanssa?

16

4720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diakonaattia

      Hei ! Opiskelen Diakissa, mutta en hoitsuksi. En osaa verrata sitä muihin oppilaitoksiin, koska ei ole niistä kokemusta. Diakissa on paljon hyvää, mutta kaikki eivät ole tyytyväisiä aina. Itse olen ollut ihan tyytyväinen, kun olen rohkea kysymään neuvoja. Kysyvä ei tieltä eksy pitää Diakissa kyllä paikkansa ihan prikulleen. Ja opiskelun eteen kyllä saa töitä tehdä, mutta missäpä ei !

      Onnea sinulle !

      • ap

        Kysyn vielä sen verran, että minkälaisia opiskelutapoja teillä suositaan? Ja mitä alaa opiskelet?
        Samaan ryhmätyö-rumbaan en tosiaan haluu enää mennä. Opettajat saneli, kenen kanssa ja minkälaisessa kokoonpanossa pitää millon mikäki työ suorittaa. Lähestulkoon mitään ei saanu tehdä yksin tai parityönä.
        Seminaareja oli n. kerran kuussa, mikä on mielestäni aika paljon. Sillon oli opettajia paikalla arvioimassa esityksiä.

        Yksi haitta oli myös se, että tunteja välillä siirreltiin tai peruttiin ja tiedon sai vasta kun oli päässyt koululle. Joskus tehtiin myös niin, että päivän lopussa ilmotettiin, että tämän päiväisistä tehtävistä saitte nyt yhden opintopisteen (vai viikon) ja harmi niille, ketkä eivät ole olleet paikalla.

        Plussaa oli että monet opettajat oli jotenkin aika sympaattisia ja kiinnostuneita opiskelijoistaan. Ryhmämme taas oli jotenkin kahtia jakautunut.


      • aloitin_2010
        ap kirjoitti:

        Kysyn vielä sen verran, että minkälaisia opiskelutapoja teillä suositaan? Ja mitä alaa opiskelet?
        Samaan ryhmätyö-rumbaan en tosiaan haluu enää mennä. Opettajat saneli, kenen kanssa ja minkälaisessa kokoonpanossa pitää millon mikäki työ suorittaa. Lähestulkoon mitään ei saanu tehdä yksin tai parityönä.
        Seminaareja oli n. kerran kuussa, mikä on mielestäni aika paljon. Sillon oli opettajia paikalla arvioimassa esityksiä.

        Yksi haitta oli myös se, että tunteja välillä siirreltiin tai peruttiin ja tiedon sai vasta kun oli päässyt koululle. Joskus tehtiin myös niin, että päivän lopussa ilmotettiin, että tämän päiväisistä tehtävistä saitte nyt yhden opintopisteen (vai viikon) ja harmi niille, ketkä eivät ole olleet paikalla.

        Plussaa oli että monet opettajat oli jotenkin aika sympaattisia ja kiinnostuneita opiskelijoistaan. Ryhmämme taas oli jotenkin kahtia jakautunut.

        Opiskelen sairaanhoitajaksi Helsingin Diakissa, teillä olisi ainakin alussa lähes samat opinnot kuin meillä. Jo on pienestä kiinni jos lopetit ryhmätöiden takia :D niitä on, ja tulee olemaan, koska sekä hoitotyössä sairaanhoitajana ja diakonissana, ei työsi ole yksin puurtamista tai itsenäistä. Joudut aina neuvottelemaan ja jakamaan tehtäviä muiden hoitajien sekä lääkärien kanssa. Sosiaalinen kanssakäyminen on pakollista ja jos siitä ei nauti, ei sovellu alalle.

        Diak on kiva koulu. Opetus on hyvin järjestäytynyttä ja totta kai on seminaareja.


      • ....
        aloitin_2010 kirjoitti:

        Opiskelen sairaanhoitajaksi Helsingin Diakissa, teillä olisi ainakin alussa lähes samat opinnot kuin meillä. Jo on pienestä kiinni jos lopetit ryhmätöiden takia :D niitä on, ja tulee olemaan, koska sekä hoitotyössä sairaanhoitajana ja diakonissana, ei työsi ole yksin puurtamista tai itsenäistä. Joudut aina neuvottelemaan ja jakamaan tehtäviä muiden hoitajien sekä lääkärien kanssa. Sosiaalinen kanssakäyminen on pakollista ja jos siitä ei nauti, ei sovellu alalle.

        Diak on kiva koulu. Opetus on hyvin järjestäytynyttä ja totta kai on seminaareja.

        Jatkaisin vielä, että kai ymmärrät että jos et kestä kahtia jakautunutta tai tiedon muutoksia niin et sovellu alalle. Työssä tieto on alati muuttuvaa, jopa tunnettain, määräykset muuttuvat, tiedonjako takkuaa, silti selvittävä. Työyhteisöt ovat jakautuneita usein. Se on elämää.


      • Ap
        aloitin_2010 kirjoitti:

        Opiskelen sairaanhoitajaksi Helsingin Diakissa, teillä olisi ainakin alussa lähes samat opinnot kuin meillä. Jo on pienestä kiinni jos lopetit ryhmätöiden takia :D niitä on, ja tulee olemaan, koska sekä hoitotyössä sairaanhoitajana ja diakonissana, ei työsi ole yksin puurtamista tai itsenäistä. Joudut aina neuvottelemaan ja jakamaan tehtäviä muiden hoitajien sekä lääkärien kanssa. Sosiaalinen kanssakäyminen on pakollista ja jos siitä ei nauti, ei sovellu alalle.

        Diak on kiva koulu. Opetus on hyvin järjestäytynyttä ja totta kai on seminaareja.

        Oli mulla pari muutakin syytä lopettaa koulu. Mutta se nyt vaan on aika hemmetin vaikeaa yrittää löytää yhteistä aikataulua, jos päällekkäin on menossa useampia eri ryhmätöitä. Ja auta armias jos olis päivänkin vääränä ajankohtana pois. Ja mun mielestä se työssä tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen on kuitenkin luonteeltaan erilaista, kuin pakon sanelemat ryhmätyöt. Mutta tämä hoitsu tosiaan on mulla vasta kolmas vaihtoehto ja olen itsekin aika epäileväinen että onko se ala mun juttu vai ei. Meillä ainakin opiskelijoita ajoi toisesta kaupungista joka aamu paikalle ja on se nyt aika ikävää, jos tunteja on peruttu ja turhaan ovat paikanpäälle tulleet. Ja eikös vähän joka paikassa tule muutoksia määräyksiin ja ohjeisiin ja laitkin muuttuu. Ei se oo pelkästään tuo sairaanhoito-ala.


      • nii_
        Ap kirjoitti:

        Oli mulla pari muutakin syytä lopettaa koulu. Mutta se nyt vaan on aika hemmetin vaikeaa yrittää löytää yhteistä aikataulua, jos päällekkäin on menossa useampia eri ryhmätöitä. Ja auta armias jos olis päivänkin vääränä ajankohtana pois. Ja mun mielestä se työssä tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen on kuitenkin luonteeltaan erilaista, kuin pakon sanelemat ryhmätyöt. Mutta tämä hoitsu tosiaan on mulla vasta kolmas vaihtoehto ja olen itsekin aika epäileväinen että onko se ala mun juttu vai ei. Meillä ainakin opiskelijoita ajoi toisesta kaupungista joka aamu paikalle ja on se nyt aika ikävää, jos tunteja on peruttu ja turhaan ovat paikanpäälle tulleet. Ja eikös vähän joka paikassa tule muutoksia määräyksiin ja ohjeisiin ja laitkin muuttuu. Ei se oo pelkästään tuo sairaanhoito-ala.

        Niin. No ei ehkä kannata sitten hakea, jos et ole varma. Etkä varmaan sitten pääsekään, koska meillä on psykologiset ja oppimismotivaatiota sekä valmiuksia mittaavat pääsykokeet, joissa karsiutuu pois alalle sopimattomat. Enkä tarkoittanut näin jyrkästi, mutta ihan oikeasti monet lopettaa tän koulutuksen juuri siksi, että ei haluakaan. Tähän tarvii ihan tietynlaisen luonteen, tai oikeastaan asenteen.


      • ap
        nii_ kirjoitti:

        Niin. No ei ehkä kannata sitten hakea, jos et ole varma. Etkä varmaan sitten pääsekään, koska meillä on psykologiset ja oppimismotivaatiota sekä valmiuksia mittaavat pääsykokeet, joissa karsiutuu pois alalle sopimattomat. Enkä tarkoittanut näin jyrkästi, mutta ihan oikeasti monet lopettaa tän koulutuksen juuri siksi, että ei haluakaan. Tähän tarvii ihan tietynlaisen luonteen, tai oikeastaan asenteen.

        Tiedän kyllä nuo testit ja mitä ne pitää sisällään. Oon niissä ollut aiemminkin. Ja kokemusta löytyy kyllä jonkun verran sosiaali- ja terveysalalta, joten jonkunlainen käsitys on työn haasteellisuudesta ja siitä miten vaativia asiakkaat/potilaat voivat olla. Vaikka tietystikin sairaanhoitajana se vaativuus ja osaamisen monipuolisuus on jotain toista luokkaa, mitä meikä on tehnyt. Ja noita lopettajia on joka alalla. Joka vuos alottaa monia, monia, monia opiskelijoita alalla, minkä jättää jo ekana vuonna kesken.
        Mulla on useita sairaanhoitajaksi valmistuneita kavereita. Suurin osa ihan tykkää hommastaan. Mutta oot oikeessa, etten todellakaan tiedä olisiko ala mulle liian vaativa. Vierestä oon seuraillut, kun sh-opiskelijat ei tee muuta ku lukevat ja lukevat.


      • vastaaja_
        ap kirjoitti:

        Tiedän kyllä nuo testit ja mitä ne pitää sisällään. Oon niissä ollut aiemminkin. Ja kokemusta löytyy kyllä jonkun verran sosiaali- ja terveysalalta, joten jonkunlainen käsitys on työn haasteellisuudesta ja siitä miten vaativia asiakkaat/potilaat voivat olla. Vaikka tietystikin sairaanhoitajana se vaativuus ja osaamisen monipuolisuus on jotain toista luokkaa, mitä meikä on tehnyt. Ja noita lopettajia on joka alalla. Joka vuos alottaa monia, monia, monia opiskelijoita alalla, minkä jättää jo ekana vuonna kesken.
        Mulla on useita sairaanhoitajaksi valmistuneita kavereita. Suurin osa ihan tykkää hommastaan. Mutta oot oikeessa, etten todellakaan tiedä olisiko ala mulle liian vaativa. Vierestä oon seuraillut, kun sh-opiskelijat ei tee muuta ku lukevat ja lukevat.

        Joo, mutta voithan hakea esim. terveydenhoitajaksi. Se työ on paljon siistimpää. Mutta vaatii kanssa lukemista, mutta jos pääset opiskeluajan yli niin voit hakeutua esim. kouluterveydenhuoltoon, missä työ on aika itsenäistä ellei jotain lääkärin kanssa suoriteta yhdessä tms. jatkolähetteitä, mutta kuitenkin.


      • Ap
        vastaaja_ kirjoitti:

        Joo, mutta voithan hakea esim. terveydenhoitajaksi. Se työ on paljon siistimpää. Mutta vaatii kanssa lukemista, mutta jos pääset opiskeluajan yli niin voit hakeutua esim. kouluterveydenhuoltoon, missä työ on aika itsenäistä ellei jotain lääkärin kanssa suoriteta yhdessä tms. jatkolähetteitä, mutta kuitenkin.

        Tuo on joskus ollutkin mun semmoinen haave-vaihtoehto. Yleensäkin sh-opinnoissa kiinnostaa se, miten monipuolisissa paikoissa he voivat toimia. Että se sairaala ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto. Toinen plussa on hyvä työllisyystilanne. Jo opiskelijoita otetaan oman alan hommaan, mikä ei ole itsestäänselvyys jokaisella alalla. Mutta tuo hakuhan meni jo. Joten saas nähdä, pääseekö meikä edes pääsykokeisiin.


      • Minä vaan
        aloitin_2010 kirjoitti:

        Opiskelen sairaanhoitajaksi Helsingin Diakissa, teillä olisi ainakin alussa lähes samat opinnot kuin meillä. Jo on pienestä kiinni jos lopetit ryhmätöiden takia :D niitä on, ja tulee olemaan, koska sekä hoitotyössä sairaanhoitajana ja diakonissana, ei työsi ole yksin puurtamista tai itsenäistä. Joudut aina neuvottelemaan ja jakamaan tehtäviä muiden hoitajien sekä lääkärien kanssa. Sosiaalinen kanssakäyminen on pakollista ja jos siitä ei nauti, ei sovellu alalle.

        Diak on kiva koulu. Opetus on hyvin järjestäytynyttä ja totta kai on seminaareja.

        Hain hesan diakkiin opiskeleen sairaanhoitajaks, en siis siihen diakonisen hoitotyön vauhtoehtoon vaan ihan perus sairaanhoitajakoulutukseen. Mietin vaan, että onko opiskelu diakissa jotenki kauheen uskontopainotteista tai uskontopainotteisempaa kuin muissa amk:issa, koska itteeni ei oikeestaan mikään uskonnollinen puoli kiinnosta kauheesti?


      • hoitsu_89
        Minä vaan kirjoitti:

        Hain hesan diakkiin opiskeleen sairaanhoitajaks, en siis siihen diakonisen hoitotyön vauhtoehtoon vaan ihan perus sairaanhoitajakoulutukseen. Mietin vaan, että onko opiskelu diakissa jotenki kauheen uskontopainotteista tai uskontopainotteisempaa kuin muissa amk:issa, koska itteeni ei oikeestaan mikään uskonnollinen puoli kiinnosta kauheesti?

        No opiskelen siellä sairaanhoitajaksi just. Ja mitäs luulet? Koulussa en ole kuullut kertaakaan uskonto- sanaa. Kaikkia koulutuksia määräävät EU-direktiivit, kurssin on sisällettävä kaikkialla pilkulleen samat asiat, ei koulu voisi alkaa opettaa jeesusteoriaa terveydenhoidon tunnilla. Diakonia-ammattikorkeakoulu ei ole kristillinen koulu, se on 85 % yksityisessä omistuksessa, sillä on kristilliset pohja-arvot, jotka löytyvät kaikki hoitotyöstä; lähimmäisen kunnioitus, jne.


      • ei nyt ihan niinkään
        hoitsu_89 kirjoitti:

        No opiskelen siellä sairaanhoitajaksi just. Ja mitäs luulet? Koulussa en ole kuullut kertaakaan uskonto- sanaa. Kaikkia koulutuksia määräävät EU-direktiivit, kurssin on sisällettävä kaikkialla pilkulleen samat asiat, ei koulu voisi alkaa opettaa jeesusteoriaa terveydenhoidon tunnilla. Diakonia-ammattikorkeakoulu ei ole kristillinen koulu, se on 85 % yksityisessä omistuksessa, sillä on kristilliset pohja-arvot, jotka löytyvät kaikki hoitotyöstä; lähimmäisen kunnioitus, jne.

        Höpöhöpö, kyllähän sitä uskontoa on esillä, vaikka kuinka pelkästään sh-puolella olisi. Jokaiseen kokeeseen on ensimmäisenä vuotena työnnetty jokin opus, mikä käsittelee hengellisyyttä.

        Tämä on mielestäni väärin, koska koulutuksen pitäisi tosiaan olla valtakunnallinen, mutta kappas, toisen oppilaitoksen opiskelijat pänttäävätkin mikrobiologiaa kun me opetellaan kirkon organisaatiota ja hengellisiä tukimuotoja ;)


    • Anonyymi

      Siltä varalta, että tänne joku tulee etsimään samaa tietoa vielä näin 10v. myöhemminkin. Aloitin itse sh opinnot Diakissa pari vuotta sitten ja voin kertoa olleeni aivan älyttömän tyytymätön! Koulu on niin vanhanaikainen opetukseltaan. Missään ei jousteta pätkääkään, opiskelijaa ei millään tavalla kohdella yksilönä. Opetuksen sisältö ei ole mitenkään valmistanut minua sh tehtäviin ja todella tärkeää tietoa ei tule koulun puolesta, vaan kaikki tosiaan jää itsensä selvitettäväksi, kuitenkin kaikenlaisia höpö höpö viestinnän ym. kursseja löytyy ja samaan aikaan infektioita käsittelevä kurssi oli ennen koronaa itsenäisesti tehtävä verkkokurssi. Luulin pitäväni vaihtoehdot auki kun otin paikan Diakista, mutta kävi ilmi, että 60 op jälkeen sieltä ei voikaan vaihtaa Laureaan tai Metropoliaan, sillä vaikka he vaihtavat päittäin, on Diakilla niin erikoinen sisältö, etteivät he kelpuuta sitä. Olen törmännyt jatkuvasti harjotteluissani opiskelijoihin muista kouluista ja he ovat selvästi valmistautuneimpia ja tyytyväisempiä. Itselläni tuntuu, että koulu on pelkkää hengissäpysymisen yrittämistä ja odotan niitä onnen kyyneliä kun se on ohi. Tiedän monia, jotka ovat aloittaneet Diakissa vuosia sitten, mutta uupuneet sh-ohjelman myötä niin pahasti, että ovat sairaslomalla valmistuttuaan, jos sinne asti ovat päässeet.

      • Anonyymi

        Ja tässä haluan itse nostaa esille sen, että Diakissa EI OLE MAHDOLLISUUTTA korottaa arvosanoja. Ottakaa tämä ihmiset huomioon kun mietitte korkeakouluja. Itse olisin valinnut toisin, jos olisin tämän tiennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tässä haluan itse nostaa esille sen, että Diakissa EI OLE MAHDOLLISUUTTA korottaa arvosanoja. Ottakaa tämä ihmiset huomioon kun mietitte korkeakouluja. Itse olisin valinnut toisin, jos olisin tämän tiennyt.

        Miksi niitä arvosanoja pitäisi korottaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niitä arvosanoja pitäisi korottaa?

        Diak mainostaa itseään yhdenvertaiseksi korkeakouluksi, eikä suosi syrjimistä yms. Miksi sitten heillä ei saa korottaa arvosanoja, mutta samalla toisessa korkeakoulussa siihen on mahdollisuus. Jos saat kurssista arvosanan 1, ja olet tavoitellu kolmosta tai nelosta, niin miksi siinä kohtaa haluaisi kenties korottaa. Nämä arvosanat ovat myös sellaisia, jotka näkyvät lopputodistuksessa. On ihan ymmärrettävää, että välillä haluaisi korottaa arvosanoja :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe