Nyppyjen neulominen

nyppyilijä

Hei! Minulla on tuollaisen pienen tytön pampulajakun ohje, johon tulee paljon neulottavia nyppyjä. Olen tässä yrittänyt noiden nyppyjen kanssa tapella kerran jos toisenkin, mutta joku nyt mättää... Nypystä sinänsä tulee kyllä ihan nätti, mutta se ei vaan tahdo pysyä neuleessa oikealla puolella. Eli nyppy jää jotenkin irralleen muusta neuleesta ja helposti hupsahtaa nurjalle puolelle. Nypyn teko-ohje on seuraava: neulo 1 s viisi kertaa (o, n, o, n, o). Käänny ja neulo 5 n. Käänny ja nosta 2., 3., 4. ja 5. s. 1. silmukan yli, neulo 1 o jäljelle jääneen s:n takareunaan. Jos joku osaisi tämän perusteella antaa neuvoa, että missä menee pieleen tai mitä kannattaisi tehdä, niin olisin todella kiitollinen!!!

8

5208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teit
    • Ominkäsin

Tällainen ohje on Ullaneuleen sivustolla.

Neulo nyppy seuraavasti: Neulo samaan silmukkaan 5 s eli neulo silmukka etureunasta oikein, takareunasta oikein, etureunasta oikein, takareunasta oikein ja vielä etureunasta oikein. Käännä työ ja neulo silmukat oikein. Käännä työ ja neulo silmukat nurin. Käännä työ ja neulo silmukat oikein. Vedä 2., 3. , 4. ja 5. s ensimmäisen silmukan yli. Käännä työ; nyppy on valmis

• sjdhasjkdasjkh
      • nyppyilijä

Olen kokeillut nyppyjä erilaisilla tavoilla; langankierroilla, neulomalla silmukan etu- sekä takalaitaan, vetämällä silmukat ensimmäisen yli ja neulomalla kaikki viisi yhteen. Nypyistä sinänsä tulee ihan kelvollisia, mutta ongelmana on se, että ne jää jotenkin irralleen muusta neuloksesta. Ja sitten kun neulos esim. käytössä joutuu "liikkeeseen" on vaarana, että ne pampulat muljahtaa nurjalle puolelle, koska eivät ole tarpeeksi tiukasti neuleessa. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan... Olen yrittänyt selvitellä sekä kirjoista että netistä etsimällä, että millä tuo "irrallisuus" korjaantuisi, mutta vielä ei ainakaan ole asia selvinnyt. Ehkä en jossain vaiheessa ymmärrä jotain lankaa kiristää riittävästi tms... Kiitos kaikille neuvoista! Jos jollain on vielä antaa lisävinkkejä, niin kiitollisena otan ne vastaan ;)

• Huijausta
        nyppyilijä kirjoitti:

Olen kokeillut nyppyjä erilaisilla tavoilla; langankierroilla, neulomalla silmukan etu- sekä takalaitaan, vetämällä silmukat ensimmäisen yli ja neulomalla kaikki viisi yhteen. Nypyistä sinänsä tulee ihan kelvollisia, mutta ongelmana on se, että ne jää jotenkin irralleen muusta neuloksesta. Ja sitten kun neulos esim. käytössä joutuu "liikkeeseen" on vaarana, että ne pampulat muljahtaa nurjalle puolelle, koska eivät ole tarpeeksi tiukasti neuleessa. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan... Olen yrittänyt selvitellä sekä kirjoista että netistä etsimällä, että millä tuo "irrallisuus" korjaantuisi, mutta vielä ei ainakaan ole asia selvinnyt. Ehkä en jossain vaiheessa ymmärrä jotain lankaa kiristää riittävästi tms... Kiitos kaikille neuvoista! Jos jollain on vielä antaa lisävinkkejä, niin kiitollisena otan ne vastaan ;)

Jos haluaa "huijata" niin voi yrittää ommella neulan avulla valmiiksi tehdyn tiplan tai nypyn jäykemmäksi.

• kokkosoko
        Huijausta kirjoitti:

Jos haluaa "huijata" niin voi yrittää ommella neulan avulla valmiiksi tehdyn tiplan tai nypyn jäykemmäksi.

Ihan vammasia ohjeita! Ei sit yhtää selvempiä voi antaa, tääl menee hermot ku ei ketää viittii neuvoo pikkase helpommin! tahtoisin nyppyjä tehä mut ei!!!

• Nyppyjen
        kokkosoko kirjoitti:

Ihan vammasia ohjeita! Ei sit yhtää selvempiä voi antaa, tääl menee hermot ku ei ketää viittii neuvoo pikkase helpommin! tahtoisin nyppyjä tehä mut ei!!!

neulomisen sijaan, ota nappisi ja rauhoitu ) Neulomisen takia ei kannata hermojaan menettää. Jos sulta ei nypyt luonnistu, niin neulot sitten jotain muuta, simple as that!

• Vähän vaikea

selittää näin kirjallisesti, mutta kun itse törmäsin vastaavaan ongelmaan, niin tein näin: Itse nypyn neuloin 5 s:lla vuorotellen etu- ja takareunan kautta oikein, 1 krs nurin, sitten nuo ylivetämiset. Tuota 'neulo 1 o jäljelle jääneen s:n takareunaan' en neulonut. Sen sijaan np:n krs:lla neuloin s:t nyppyyn asti (siis ei vielä nypyn s:aa), nostin s:oiden välisen langan puikolle, ja neuloin kiertäen nurin yhteen nypyn s:n kanssa yhteen. Tämä konsti sitoo nypyt paremmin paikoilleen.

Ja tietysti nypyt voi aina neuloa erikseen, sekä ommella ne neuleeseen jälkikäteen. Tällaiseen ratkaisuun voi päätyä esim. silloin jos nypyt ovat esim. kovin isoja tai erivärisiä. Tai silloin jos epäilee, että kenties joskus saattaisi poistaa nypyt kokonaan.

Toivottavasti sait kiinni ajatuksesta! Minun nyppyni ovat ainakin pysyneet kiltisti paikoillaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17023
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4764
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2696
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      141
      1979
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1589
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1522
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1459
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      20
      1234
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1119
    Aihe