Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikäs tämän palstan on kuihduttanut?

Joukahainen

Onko tietoa?

11

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rödfinne

      Viime aikoina jeesustelevat saarnaajat.

      Kuka vaan jaksais heittää aihetta kehiin? Näyttää siltä että aktiivit on Magia-palstalla. Luonto kutsuu uskovia, netti ei enää kiinnosta. Terve ilmiö.

    • terhen täysikuu

      monta syytä. ensinnäkin se, ettei jaksa virtuaalimaailma enää niin paljoa kiinnostaa. pitäis saada jotain aikaan "oikeassakin" elämässä=)

      toisekseen, että kun alkoi käydä vähemmän, niin huomas ihmisten toimivan samoin.

      kolmannekseen tuo Rödfinnen kommentti jossain aiemmassa keskustelussa Polgaralle, että kannattaa tulle magia-palstalle, vähenti mun keskusteluja melko hyvin. älä ota henkkoht=)

      niin ja tosiaan, kun mua itseä ei kiinnosta hypätä magia-palstalle. hyväksyn magian olemassaolon ja sen ilemntymisen eri muodoissa. mutta minä en ole maagikko. on ihmisiä, joilla on voimia ja taitoja jo syntymästä alkaen tällaiseen. toisilla on vain halua, ja heistä voi tulla yhtä hyviä.
      mutta minä näen magian polun kutsumuksena, joka ie ole minulle langennut. minun on toinen tie. senkin kun vielä joskus saisi kunnolla selville.

      mutta sitten on kuitenki sellainen pointti, että täällä on helppo puhua ja ihmetellä kaikkea anonyymina. ja voi ainakin kuvitella että jossain on ihmisiä, jotka ajattelee samalla tavalla. kun nämä livetapaamisetkaan ei mitenkään yleisiä ole.

      tulipas selitettyä...

      • Rödfinne

        >>kolmannekseen tuo Rödfinnen kommentti jossain aiemmassa keskustelussa Polgaralle, että kannattaa tulle magia-palstalle, vähenti mun keskusteluja melko hyvin.>>

        No voihan paska. Minä taas juuri hätyyttelin Polgaraa toiselle palstalle kun vaikutti ettei tätä kukaan lue.

        En tiedä minne varsinaiset luontouskoiset ovat kadonneet. Aikaisemmin tämä oli pakanoitten oma palsta.

        Itselleni rajanveto Magia -palstan ja tämän välillä on hieman keinotekoisen oloinen. En ole okkultisti vaan suomalainen perinnenoita, jos mikä. Tähän ei kuitenkaan kuulu minkäänsortin uskonnollisuutta, jos uskonnollisuutena pidetään jumaluuksien palvomista tai persoonallisia henkiolentoja. Uskonto ja uskomukset ja toisaalta elämänkatsomus ja maailmannäkemys kun ovat kaksi eri asiaa.


      • terhen täysikuu
        Rödfinne kirjoitti:

        >>kolmannekseen tuo Rödfinnen kommentti jossain aiemmassa keskustelussa Polgaralle, että kannattaa tulle magia-palstalle, vähenti mun keskusteluja melko hyvin.>>

        No voihan paska. Minä taas juuri hätyyttelin Polgaraa toiselle palstalle kun vaikutti ettei tätä kukaan lue.

        En tiedä minne varsinaiset luontouskoiset ovat kadonneet. Aikaisemmin tämä oli pakanoitten oma palsta.

        Itselleni rajanveto Magia -palstan ja tämän välillä on hieman keinotekoisen oloinen. En ole okkultisti vaan suomalainen perinnenoita, jos mikä. Tähän ei kuitenkaan kuulu minkäänsortin uskonnollisuutta, jos uskonnollisuutena pidetään jumaluuksien palvomista tai persoonallisia henkiolentoja. Uskonto ja uskomukset ja toisaalta elämänkatsomus ja maailmannäkemys kun ovat kaksi eri asiaa.


      • Rödfinne
        terhen täysikuu kirjoitti:

        >>käytätkö kalevalamittaa missään? en ole koskaan suomalaiseen noituuteen tutustunut lähemmin...>>

        Pitempiaikaiset tutut hypätkööt tämän yli, koska olen selittänyt tämän niin monesti:

        Ollessani ihan pieni, mummo puhui noituuksista tämän tästä ja puolileikillään heitti että olen "noidan poika" suoraan alenevassa polvessa, kuuluisasta suvusta. Pidin tätä lähinnä vitsinä, kunnes pyysin häntä kertomaan lisää.

        Mummo alkoi kertoa juttuja isästään, isoisästään ja tämän isästä. Hän kertoi millaisia taikoja olivat tehneet ja miten, ja miten nämä olivat periytyneet suvussa opittuina ja perittyinä taitoina.

        Myöhemmällä iällä muutamien sangen outojen tapausten jälkeen aloin tehdä sukututkimusta nimenomaan tämän noituuden suhteen. Kaivoin kansatieteilijöiden arkistoja, Yliopiston Kirjaston vanhoja sanomalehtiä, vanhoja talokirjoja, perheraamattuja, kirjeitä... Haastattelin elossa olevia vanhoja tätejä, ja sain kokoon aikamoisen kasan materiaalia.

        Kuuluisin sukumme noidista vaikutti 1800-luvun alkupuolella. Hänen tekemisistään löytyi runsaasti materiaalia kansatieteilijöiden kirjoitelmista, mutta varsinaisesti jäljet johtivat vielä kauemmaksi eli 1600-luvun alkupuolella teloitettuun mieshenkilöön.

        Aloin tämän jälkeen tutkia näitä sukumme periytyviä "lahjoja" mm. enneunia ja taipumusta transsiin vajoamiseen. Nyt olen vaiheessa, jossa vaikuttaa siltä että olen jäljittämässä jonkinsorttista periytyvää herkkyyttä tietyntyyppisiin neurologisiin häiriöihin. Nämä kun tuntuvat kulkevan suvussamme samoja latuja kuin taipumus transsiin.

        Yllättävintä on ollut se, että sukumme noituus on todella voimissaan enkä minä olen todellakaan ainoa joka sitä harjoittaa...

        Mutta kysymykseesi. Monet manauksista todellakin ovat "kalevalanmitassa". Varsin hurjia näistä manauksista tekee se, että suvussamme ne periytyvät ajalta kauan ennen Kalevalan kokoamista! Toisinsanoen: niissä ei yhtään sanaa "kiännetä ja viännetä" itäsuomalaisittain niinkuin Kalevalassa, vaan ne ovat raakaa ja raskasta pohjanmaan murretta.

        Itse en suuremmin manaile. Eniten itseäni kiinnostaa tämä transsi ja "näkeminen".


      • Fanaatikko
        Rödfinne kirjoitti:

        >>kolmannekseen tuo Rödfinnen kommentti jossain aiemmassa keskustelussa Polgaralle, että kannattaa tulle magia-palstalle, vähenti mun keskusteluja melko hyvin.>>

        No voihan paska. Minä taas juuri hätyyttelin Polgaraa toiselle palstalle kun vaikutti ettei tätä kukaan lue.

        En tiedä minne varsinaiset luontouskoiset ovat kadonneet. Aikaisemmin tämä oli pakanoitten oma palsta.

        Itselleni rajanveto Magia -palstan ja tämän välillä on hieman keinotekoisen oloinen. En ole okkultisti vaan suomalainen perinnenoita, jos mikä. Tähän ei kuitenkaan kuulu minkäänsortin uskonnollisuutta, jos uskonnollisuutena pidetään jumaluuksien palvomista tai persoonallisia henkiolentoja. Uskonto ja uskomukset ja toisaalta elämänkatsomus ja maailmannäkemys kun ovat kaksi eri asiaa.

        Aivan. Magia ei ole yhtään sen enemmän okkultistien omaisuutta kuin pakanoiden, kristittyjen, poliitikkojen tai kenen tahansa muunkaan. Kuitenkin magia-alueella on jonkinlainen yleisesti hyväksytty ajaus, että magia on jotakin, joka välttämättä liittyy itsekehityksellisiin pyrkimyksiin, vaikkei näin suinkaan aina ole. Magiaa voi toki siihenkin käyttää.

        Magia-palsta kerää magneetin lailla ihmisiä muilta palstoilta, koska siellä keskustelu (myös uskonnosta ja itsensä kehittämisestä) on keskivertoa tasokkaampaa, mutta siinä samassa magiasta ollaan tekemässä aivan kuin jotakin uutta uskontoa.

        Magia on aktiivista tekemistä niillä tavoilla, jotka yleisesti katsotaan kuuluvan maagisten menetelmien joukkoon, muttei siihen kuulu mitään yhtä ainoaa arvomaailmaa tai tavoitetta.

        Mielestäni ei tulisi ajatella, että magia on okkultistien keksimä sana, koska eihän se ole, vaan sitä käyttävät humanististen alojen tiedemiehetkin tutkielmissaan. Tämä satanismin aikaansaama Crowley-henkinen New Age virtaus vain jotenkin tuntuu tänä aikana olevan se yleisin käsitys magiasta länsimaissa. On mustaa magiaa ja vaikka mitä, täysin omaan aikaansa ja muutamiin yksittäisiin maagikkoihin sidottuja käsitteitä, joita pyöritellään aivan kuten ne olisivat globaalisti merkittäviä.


    • Daisy

      ...tai sitten on kevättä rinnassa niin ettei malta istahtaa tietokoneen ääreen. Kyllä syksyn pimeillä taas.

    • Niu Niu

      Talvi unilta heräilemme!

    • ogelilainen

      Nyt olisi hyvä tilaisuus kehitellä yhteisiä rientoja kesäksi. Silloin tunnetusti tulee liikuttua enemmän ympäri maata. Jossain vaiheessa täällä oli puhetta kasteenpesutempauksesta Katumajärvellä. Onko vielä kiinnostusta ?

      Entä tietääkö joku muinaislehtoja tai muita pakanoita kiinnostavia luontokohteita pääkaupunkiseudulla ?

      • Daisy

        Katumajärvellä? Sehän on Hämeenlinnassa. Mä olen kybällä mukana!!!


      • ogelilainen
        Daisy kirjoitti:

        Katumajärvellä? Sehän on Hämeenlinnassa. Mä olen kybällä mukana!!!

        ... kun kesä lähestyy, niin että tarkenee kahlata rantaveteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe