Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pelkoaggressiivisuus

Kokemuksia?

Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksianne pelkoaggressiivisuuteen taipuvaisen aikuisen koiran kanssa.
Millaisin keinoin olette kasvattaneet koiran itsetuntoa ja luottamusta, miten saaneet sen sietämään paremmen stressaavia ja jännittäviä tilanteita.

Ja nyt en halua mitään kolinapurkki/suihkepullo -osastoa, en usko tapaan, joissa koiraa ragaistaan siitä, että se ilmentää pelkoaan. Oirehan saattaa toki noilla keinoin peittyä ja muuttaa muotoaan, mutta lisää pelkäämällä koira ei todellakaan muutu tasapainoisemmaksi tai luottavaisemmaksi.

Kiitos jo etukäteen kirjoituksistanne!

9

6940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmisiä

      kohtaanko koirasi on aggressiivinen? Molempiin lienee erilaisia tapoja toimia. Kerro myös esimerkkitilanne johon haluaisit ratkaisuehdotuksia...

    • sfgadfhfjrj

      aiempi sanoi hyvin että eri metodeja eri tilanteeseen mutta perusasiana on johtajuus selkeäksi ja rähinöintiä ei sallita vaikka oli pelosta johtuvaakin. Eli raaasti ei sääliä vaan rohkeaa asennetta myös omistajalta joka tarttuu koiraankin johtuen laumasielusta..koira seuraa omistajan reagoimisia eri tilanteisiin jos omistaja epävarma niin koira vaistoo sen.

      Eli jos vaikka pelkää vieraita kotona voi sanoa tutuille ettei reagoi koiraan ei kumarru uhkaavana sen ylle ei kosketa eikä katso silmiin..vaan antaa koiran tutustua jos haluaa. eli sen ehdoilla pakottamatta. Jos taas remmissä alkaa rähisemään niin käännetään koira pois kohteesta heti kun rähinöi ja kun menee hyvin saa nähdä kohteen..samalla vahvistuu sinun asemasi ja koira mieltää että sinulla ohjat eikä kohtaamiset ole sen vastuulla eikä tuuliajolla vaan sinun hallinnassa.jne.

      • Siedättäminen

        Ihanteellista, jos asuinympäristö on sellainen, että toisia koiria voi ohitella väljemmin. Keskustat eivät ole hyviä paikkoja eläimille (autot, bussit, kiire, humalaiset ihmiset, kapeat kadut)


    • ghrgr

      Tietänet miten saavuttaa koiran luottamus eli kohtelet sitä hyvin. Johdonmukaisesti, varmasti, rakkaudella, kun se luottaa sinuun sata-varmasti alkaa muukin sujua. Älä siis hermoile, stressaa, ole epäjohdonmukainen, rankaise koiraa väärin jne.

      Koiran ikä? Osaatko sanoa mistä pelko saanut alkunsa vai onko ollut pennusta asti? Tuo pelon syy olisi hyvin oleellista tietää.

    • Rehabilita
      • haernhj

        Meidän toinen koira on ollut todella arka,pelokas ja toisten koirien lähellä räksötti, eli yritti pitää koirat kaukana itsestään. Kovin rajusti ei voi tätä meidän tapausta torua kun sitten pelkää omistajaansa ja kävelee kyyryssä seinustoja pitkin. Eli me ollaan nyt jo vuoden verran tehneet niin että en ole huomaavinani räyhäämistä ja aina kun tulee itsevarmoja rauhallisia koiria vastaan, pyrin omistajan kanssa juttusille ja en päästä omaani kauas karkuun, ja ennemmin tai myöhemmin pelko laimenee sen verran että huomaa että omistajakin on aivan rauhassa,ei kai tässä tarvi pelätä, ja odotan sitä hetkeä kun räyhäys hetkeksi loppuu ja sit kehun hiljaa ja rauhallisesti, siitä pikkuhiljaa on tajunnut mikä on homman nimi, räyhääminen ei auta, mutta oma rauhottuminen auttaa! Ja siitä pikkuhiljaa on varovasti lähtenyt kaukaa haistelemaan toista koiraa, ja jos vastaantulijalle käy niin olen jatkanut matkaa jonkinaikaa heidän seurassaan, useimmiten takana, niin oma koirani on saanut takaa haistella toista koiraa. Nykyään räyhää harvoin, monia koiria uskaltaa heti mennä haistelemaan, joitakin säikkyy, mutta sekin auttaa kun omistaja rapsuttaa vierasta koiraa niin näkee että laumanjohtaja uskaltaa, eikai tässä tarvi pelätä. Nykyään jos meinaa rähjätä niin voin jo jämäkästi kieltää ennen ku ehtii aloittaa räyhäämisen. Vähän samoin olen toiminut jos ollaan tavattu koirani mielestä pelottavia ihmisiä, en lähde pois niistä tilanteista ennen kuin arka koirani on uskaltautunut haistelemaan, ja silloin kehun. Vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta! Ja esim. ulkona pimeässä joku kivi tms kun pelottaa menen itse kiven luo ja juttelen rauhassa kivelle ja saataan jopa taputella kiveä tyyliin "kiltti kivi". Pyrin kyllä näissä kivijutuissa katsomaan ympärilleni ettei kukaan ole näkemässä, yritän välttää hullun mainetta =)


    • Ratican

      Itse opetin koiralleni ns. turvasanoja. Toimii samalla tavalla kuin aikasemman viestissä "kiva kivi".

      Eli pointti on siinä kun nähään pelottava kohde, koiralle sanotaan "turvasana" ja sen jälkeen jos ei osoita pelkoa niin saa namia. On siinä ihmiset katsellu pitkään kun kaikki toiset koirat on "nättejä tyttöjä" ja kovat metelit ja paukahdukset "lapset leikkii" :D Omalle koiralle tämä toimi (on siis 5vuotias rescue koira) juuri siten ettei ehdi lietsoa itseänsä pelkotilaan turvasanan avulla.

      Itsetuntoa koiralleni kasvatin leikkimisen avulla, opetin ETSI käskyn ja eri lelujen nimet mitä sitten saa etsiä ja olla niiiiiin ylpeä kun löytää sen. Ja tottakai ihan ärsykkeiden kohtaamisella, kulkemalla paljon ulkona ja hälinässä yms että koiran mieli turtuu ja siten luottamus kasvaa. Jos naapurustossa on paljon koiria niin aluksi keskittyy yhden koiran kanssa, että siitä saisi "kaverin" ja pikku hiljaa laajentaa "koirakaveri" piiriä.

      Itse en menisi miettimään johtajuuden kasvattamista yms löpinää vaan kasvattamalla luottamusta koiraan jokapäiväisellä koulutuksella, eli opettaa KATSO käskyn ja SIVULLE ym. "helppoja temppuja" siten koira oppii luottamaan/keskittymään omistajaansa jopa pelottavissa tilanteissa (:

      Oman koirani kanssa tosiaan nämä toimivat, mutta pelkoaggressiivisen koiran koulutuksessa on muistettava se että riippuen pelon määrästä niin koulutus saattaa kestää monta vuotta, ennen kuin koira oppii olemaan täysin 100% rento.

    • koiruliiiini

      Meillä toimii se, että ihmiset eivät saa ottaa koiraan kontaktia (katse, puhe, kosketus), vaan koira saa itse haistella ja sen jälkeen näyttää hännällä, että voiko toinen koskea vai ei. Sitten pelkää ihmisiä joissa on outo haju. Joitakin hajuja (esim desinfioimisaine) olen ihan naksuttimella opettanut myönteiseksi ja se on toiminut tosi nopeasti. Joissakin tilanteissa riittää, että otan tilanteen haltuun, eli kun tulee oudolta haiseva ihminen (näen jo heti että koira arastelee) joten menen reippaasti eteen ja tervehdin vieraan ja käsken koiran vaikka toiseen huoneeseen tai omalle paikalleen tai jotain. Koira on tyytyväinen kun ei joudu ottamaan vastaan pelottavaa ihmistä vaan luottaa siihen että pystyn itse hoitamaan tilanteen. Yleensä silloin koira tulee nuuskasemaan myöhemmin ihmisen (siinä vaiheessa olen jo saanut vieraalle taottua kaaliin, ettei katso edes koiraan päin) ja on jo rentoutunut.

      Jos joku uhkaava tilanne tulee, auttaa paljon se että kävelee koiran ja uhkaavan asian välistä rentona. Myös seisomalla kylki uhkaa kohti, osoittaa koiralle, että ei ole hätää.

      Uusissa tilanteissa pidän huolen siitä, että kuljen askeleen koiran edellä ja näin näytän että pidän huolta meistä. Lisäksi oudossa paikassa annan koiran haistella paljon, se lisää myös koiran itsetuntoa.

    • Ilahdus

      Onpa kiva lukea, että on fiksuja ja vaivaa näkeviä koiraihmisiä.
      Samoin kuin muinaiset metodit ja impulssit "kasvattaa" lasta, myös eläinten kouluttaminen menee eteenpäin.
      Enkä tarkoita ns. vapaata kasvatusta ja liiallista lepsuilua lasten enkä koirien kanssa. Aikuisen ihmisen on läydettävä pitkää pinnaa, annettava lapsille ja eläimille aikaa oivaltaa itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe