Onko moisista kokemusta? Näyttäisivät olevan hyväksytyt Suomessakin: http://tinyurl.com/y4dzrma
Kyseessä on siis tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=257704&sivu=257704.htm&ryhma=8&kategoria=238 ja tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=257702&sivu=257702.htm&ryhma=8&kategoria=238
Tarkoitus on siis pienentää virrankulutusta.
Bilteman led-kulkuvalot
38
6179
Vastaukset
- biltemanna
Kaveri laittoi viime kesäksi. Ihan *erkeleesti kirkaaampi kuin entiset hehkulamppuvalot. Tämä siis pienentyneen virrankulutuksen lisäksi.
- a
Asensin tuollaiset led-kulkuvalot viime keväänä ja asiallisilta vaikuttivat.
- jehu3
Kuulin myös kehuja ja hankin moiset. Käyttökokemuksia ei ole, kun ei ole vielä asennettu. Kädessä tuntuu tukevalta. Vaikuttaa kaikin puolin asialliselta tuotteelta.
- xx_xx_xx
jehu3 kirjoitti:
Kuulin myös kehuja ja hankin moiset. Käyttökokemuksia ei ole, kun ei ole vielä asennettu. Kädessä tuntuu tukevalta. Vaikuttaa kaikin puolin asialliselta tuotteelta.
Olen jo 2 vuotta sitten korvannut kaikki kulkuvalot, tri_light ja ankkurivalot DrLED:n lampuilla.
LED-lamput ovat USCG-hyväksytty. Valoteho on Bilteman nähden ihan toista luokkaa ja säästö melkoinen... - 24
xx_xx_xx kirjoitti:
Olen jo 2 vuotta sitten korvannut kaikki kulkuvalot, tri_light ja ankkurivalot DrLED:n lampuilla.
LED-lamput ovat USCG-hyväksytty. Valoteho on Bilteman nähden ihan toista luokkaa ja säästö melkoinen...Bilteman kulkuvalot ovat olleet edellisen kesän käytössä. Ajettu ihan oikeasti, ihan oikeasti pimeässä. Kesän kokemuksen perusteella hinta/laatu hyvin kohdallaan. Aika näyttää kestävyyden. En kuitenkaan uskaltaisi kuitenkaan mutuna väittää valotehon olevan ihan toista luokaa johonkin toiseen verraten. DrLed lienee mitannut luxit... No, hehkulankaan verraten tehon näkee mittaamattakin.
- valotono
xx_xx_xx kirjoitti:
Olen jo 2 vuotta sitten korvannut kaikki kulkuvalot, tri_light ja ankkurivalot DrLED:n lampuilla.
LED-lamput ovat USCG-hyväksytty. Valoteho on Bilteman nähden ihan toista luokkaa ja säästö melkoinen...Onko kyse näistä: http://www.doctorled.com/p2.htm
Mistä ostit noita hehkulampun korvaajia? - 4
valotono kirjoitti:
Onko kyse näistä: http://www.doctorled.com/p2.htm
Mistä ostit noita hehkulampun korvaajia?Noi korvaajathan on täyspaskoja ja vaan joidenkin kiinalaisten hyväksymiä.
- Valoa kansalle
4 kirjoitti:
Noi korvaajathan on täyspaskoja ja vaan joidenkin kiinalaisten hyväksymiä.
Ilman muuta ja 100% kehityskelpoisia värkkejä. Niillä jotka muuta väittää ei taida olla tulevaisuutta kun poliisikoulussa.
Huomaa, että merenkulkualalla on skarppaamista kun antoivat lähes universaalin standardin (vanhat hehkulamppulaitteet) valua tähän kymmenien valmistajien sekasotkuun.
Toki led-venevaloilla on omat tarpeensa esim. autojen led-valoihin nähden mutta olihan noiden hehkulamppujen aikaan ihan eri meininki kun polttimoja sai muualtakin kun veneliikkeistä tai suoraan valmistajalta! Standardi varmasti tulee ajallaan mutta nyt tilanne näyttää todella villiltä.
Sillävälin taidan ajella noilla "laittomilla" korvausvaloilla pitäen peukkuja, että joku malttaa kehittää ne semmoiseen vanhan lyhtymallin hehkulampun kokoiseen pakettiin niin ei tule enää sektoreistakaan mussutusta sillä muut ominaisuudet on kohdillaan jo nytkin. - valotonko
4 kirjoitti:
Noi korvaajathan on täyspaskoja ja vaan joidenkin kiinalaisten hyväksymiä.
Väittävät sivullaan, että US Coast Guard on hyväksynyt nuo. USCG on käsittääkseni meleko tiukka erilaisissa säännöissä ja etenkin niiden noudattamisessa.
- Valoa kansalle
valotonko kirjoitti:
Väittävät sivullaan, että US Coast Guard on hyväksynyt nuo. USCG on käsittääkseni meleko tiukka erilaisissa säännöissä ja etenkin niiden noudattamisessa.
Aika kalliita pelejä, kierros veneessä kuluineen taitaa hipoa paria sataa ekeä?
https://www.professorled.com/catalog/product_info.php?products_id=55
...mutta tuo hyväksyntä on ilman muuta asiallinen juttu.
Toivottavasti noita "korvauspolttimoita" kehitetään edelleen. Pienin jonka olen löytänyt on tuota kokoluokkaa:
http://kauppa.aquamatic.fi/store/group/Veneen ledvalopolttimot/Led marine kulkuvalopolttimot/
Hyväksynnät noista taitaa(?) puuttua mutta läheltä liippaillaan. Mikäli ledit olisi lähempänä alkuperäisen lampun hehkulangan sijaintia olisi sektoritkin varmasti kunnossa ja hyväksynnät pitäisi olla helppo homma niille jotka siitä paperityöstä haluavat maksaa. - djg
24 kirjoitti:
Bilteman kulkuvalot ovat olleet edellisen kesän käytössä. Ajettu ihan oikeasti, ihan oikeasti pimeässä. Kesän kokemuksen perusteella hinta/laatu hyvin kohdallaan. Aika näyttää kestävyyden. En kuitenkaan uskaltaisi kuitenkaan mutuna väittää valotehon olevan ihan toista luokaa johonkin toiseen verraten. DrLed lienee mitannut luxit... No, hehkulankaan verraten tehon näkee mittaamattakin.
Mitä hitunvitun väliä on sillä onko ne kirkkaamat tai himmeämmät kuin hehkut, jos ne täyttää määräykset ja kuluttaa vähemmän virtaa?
- Kysyy hän
djg kirjoitti:
Mitä hitunvitun väliä on sillä onko ne kirkkaamat tai himmeämmät kuin hehkut, jos ne täyttää määräykset ja kuluttaa vähemmän virtaa?
Mitä väliä on sillä, että ne täyttää määräykset jos ne on kirkkaammat ja kuluttavat vähemmän virtaa..? ;)
- vertailin mainoksia"
Valoa kansalle kirjoitti:
Aika kalliita pelejä, kierros veneessä kuluineen taitaa hipoa paria sataa ekeä?
https://www.professorled.com/catalog/product_info.php?products_id=55
...mutta tuo hyväksyntä on ilman muuta asiallinen juttu.
Toivottavasti noita "korvauspolttimoita" kehitetään edelleen. Pienin jonka olen löytänyt on tuota kokoluokkaa:
http://kauppa.aquamatic.fi/store/group/Veneen ledvalopolttimot/Led marine kulkuvalopolttimot/
Hyväksynnät noista taitaa(?) puuttua mutta läheltä liippaillaan. Mikäli ledit olisi lähempänä alkuperäisen lampun hehkulangan sijaintia olisi sektoritkin varmasti kunnossa ja hyväksynnät pitäisi olla helppo homma niille jotka siitä paperityöstä haluavat maksaa.Tässä Aqua Signalin kommentti LED-korvauspoltimoista
http://www.aquasignal.info/aquasignal_us/htdocs/main.php?id=209
Eli kannattaa suhtautua "säästöihin" varauksella,...
t. Matti
P.S. www.limic.fi löytyy lisää infoa, miksi tehokkaat LED:it eivät ole aivan triviaaleja (mm. lämmön hallinta ja jännitteen vaihtelut)
-----------------------------------
15. S-40 and LED bulb inserts
We know that there are LED replacement bulbs out there, but their claims that they meet USCG requirements are not accurate. First, you must certify the lights as the manufacturer of the light. They cannot do that since they do not manufacture our lights. They have significant problems with the port and starboard lights meeting any requirement. But the biggest problem is the RFI interference issue. This is not mentioned but can be an issue with your VHF radio when the lights are on.
Aqua Signal Series 40 lights are not designed for use with LED bulbs. We have tested LED bulbs in our fixtures and the bulbs do not meet USCG compliance. In addition, there are other problems with LED bulbs in incandescent fixtures. The life expectancy of the bulbs is in question even though they are rated for 50,000 hours. LED diodes are very susceptible to voltage spikes and drops. If you do not have any type of voltage or amperage regulators, they may fail prematurely. Our LED specific fixtures incorporate all of the latest technology not found in LED bulbs.
The use of these bulbs would also void any warranty with the fixtures. It is our recommendation not to use these LED bulbs.
Aqua Signal developed these lights to meet the requirements using an incandescent bulb. We have been testing and working on an LED insert for our Series 40 product and have yet to build one that is satisfactory to our engineers in Germany.
We do realize the benefits of significantly reduced amp hours with LED lights. However, other than in full sail mode, if you are running your engine, the benefits of LED technology are completely eliminated. - Valoa kansalle
vertailin mainoksia" kirjoitti:
Tässä Aqua Signalin kommentti LED-korvauspoltimoista
http://www.aquasignal.info/aquasignal_us/htdocs/main.php?id=209
Eli kannattaa suhtautua "säästöihin" varauksella,...
t. Matti
P.S. www.limic.fi löytyy lisää infoa, miksi tehokkaat LED:it eivät ole aivan triviaaleja (mm. lämmön hallinta ja jännitteen vaihtelut)
-----------------------------------
15. S-40 and LED bulb inserts
We know that there are LED replacement bulbs out there, but their claims that they meet USCG requirements are not accurate. First, you must certify the lights as the manufacturer of the light. They cannot do that since they do not manufacture our lights. They have significant problems with the port and starboard lights meeting any requirement. But the biggest problem is the RFI interference issue. This is not mentioned but can be an issue with your VHF radio when the lights are on.
Aqua Signal Series 40 lights are not designed for use with LED bulbs. We have tested LED bulbs in our fixtures and the bulbs do not meet USCG compliance. In addition, there are other problems with LED bulbs in incandescent fixtures. The life expectancy of the bulbs is in question even though they are rated for 50,000 hours. LED diodes are very susceptible to voltage spikes and drops. If you do not have any type of voltage or amperage regulators, they may fail prematurely. Our LED specific fixtures incorporate all of the latest technology not found in LED bulbs.
The use of these bulbs would also void any warranty with the fixtures. It is our recommendation not to use these LED bulbs.
Aqua Signal developed these lights to meet the requirements using an incandescent bulb. We have been testing and working on an LED insert for our Series 40 product and have yet to build one that is satisfactory to our engineers in Germany.
We do realize the benefits of significantly reduced amp hours with LED lights. However, other than in full sail mode, if you are running your engine, the benefits of LED technology are completely eliminated.No, tämä on tuttua tietoa kaikki tyynni. Ja kun tiedon lähde on (ihan oikeutetusti, toisaalta) lyhdyn valmistaja, on tietysti huomioitava, että vain heillä on valta ja mahdollisuus määritellä uudelleen, minkä yhdistelmän he haluavat seuraavaksi hyväksyttävän.
Joku ilkeämielinen voisi ajatella näinkin, että menossa on kuumeinen mietintä miten he saisivat suunniteltua sellaisen ledin, jonka patentti tai valmistusoikeus rajoittuisi juuri heihin ja investoidut rahavirrat valuisivat pääosin (ainakin alkuvaiheessa) heidän omiin salkkuihinsa. On selvää, että heillä on intressi olla hyväksyttämättä lyhtyään edes tietyn valmistajaryhmän led-korvauslpolttimoille.
Se on totta, että led-polttimot ovat tarkempia jännitteen suhteen ja tietääkseni vaan sammuvat mikäli jännite tippuu riittävästi. Pienessä purjeveneessä (joissa ledeistä on eniten hyötyä kotimaan purjehdusolosuhteissa) sen voisi aiheuttaa esim. lämmittimen käynnistäminen purjehdittaessa tai termostaatin käynnistämä kylmäkone. Todennäköisemmin ledejä vahingoittavia jännitepiikkejä toiseen suuntaan tuskin syntyy joten led ei hajoa vaikka hetkittäisesti sammuisikin? - Väliä on
djg kirjoitti:
Mitä hitunvitun väliä on sillä onko ne kirkkaamat tai himmeämmät kuin hehkut, jos ne täyttää määräykset ja kuluttaa vähemmän virtaa?
Niin, eihän sillä mitään väliä ole. Jokainen katsastettu - määräykset täyttävä - autokin on aivan yhtä hyvä.
Näkyvyyden ollessa rajoitettu, esimerkiksi sumussa, sillä on aivan hitunvitun väliä. Lisäksi on melko mukavaa, jos kauppalaivat näkevät meidät jo 4nm päästä, eikä vasta sen vaaditun 2nm tai 3nm päästä. - A-36
Valoa kansalle kirjoitti:
No, tämä on tuttua tietoa kaikki tyynni. Ja kun tiedon lähde on (ihan oikeutetusti, toisaalta) lyhdyn valmistaja, on tietysti huomioitava, että vain heillä on valta ja mahdollisuus määritellä uudelleen, minkä yhdistelmän he haluavat seuraavaksi hyväksyttävän.
Joku ilkeämielinen voisi ajatella näinkin, että menossa on kuumeinen mietintä miten he saisivat suunniteltua sellaisen ledin, jonka patentti tai valmistusoikeus rajoittuisi juuri heihin ja investoidut rahavirrat valuisivat pääosin (ainakin alkuvaiheessa) heidän omiin salkkuihinsa. On selvää, että heillä on intressi olla hyväksyttämättä lyhtyään edes tietyn valmistajaryhmän led-korvauslpolttimoille.
Se on totta, että led-polttimot ovat tarkempia jännitteen suhteen ja tietääkseni vaan sammuvat mikäli jännite tippuu riittävästi. Pienessä purjeveneessä (joissa ledeistä on eniten hyötyä kotimaan purjehdusolosuhteissa) sen voisi aiheuttaa esim. lämmittimen käynnistäminen purjehdittaessa tai termostaatin käynnistämä kylmäkone. Todennäköisemmin ledejä vahingoittavia jännitepiikkejä toiseen suuntaan tuskin syntyy joten led ei hajoa vaikka hetkittäisesti sammuisikin?LED Polttimohan toimii todella laaajaalla jännitealueella. Mikään muu polttimo ei pysty moiseen. Tuo alkuperäisen kysyjän mainitseman Bilteman Led kulkuvalon polttimen käyttöjännite on 9-36V. Eli valaisee kirkkaasti niin kauan, kuin akussa on edes vähän virtaa eikä ole moksiskaan korkeammistakaan jännitepiikeistä.
- Valoa kansalle
A-36 kirjoitti:
LED Polttimohan toimii todella laaajaalla jännitealueella. Mikään muu polttimo ei pysty moiseen. Tuo alkuperäisen kysyjän mainitseman Bilteman Led kulkuvalon polttimen käyttöjännite on 9-36V. Eli valaisee kirkkaasti niin kauan, kuin akussa on edes vähän virtaa eikä ole moksiskaan korkeammistakaan jännitepiikeistä.
Juujuu. Tarkoitin tällä sitä, että sitten kun led sammuu, se sammuu kokonaan siinä missä hehkulanka hiipuu hiipumistaan. Tuonsuuntaisin äärioloihin ei tietenkään saisi venettä päästää joten kunhan höpötän.
Led-korvausvalot on mielestäni siitä hyvä idea, että varalla voi aina pitää idioottivarmoja hehkulamppuja (jotka on halpoja) ja systeemi toimii molemmilla malleilla. - 38
Valoa kansalle kirjoitti:
No, tämä on tuttua tietoa kaikki tyynni. Ja kun tiedon lähde on (ihan oikeutetusti, toisaalta) lyhdyn valmistaja, on tietysti huomioitava, että vain heillä on valta ja mahdollisuus määritellä uudelleen, minkä yhdistelmän he haluavat seuraavaksi hyväksyttävän.
Joku ilkeämielinen voisi ajatella näinkin, että menossa on kuumeinen mietintä miten he saisivat suunniteltua sellaisen ledin, jonka patentti tai valmistusoikeus rajoittuisi juuri heihin ja investoidut rahavirrat valuisivat pääosin (ainakin alkuvaiheessa) heidän omiin salkkuihinsa. On selvää, että heillä on intressi olla hyväksyttämättä lyhtyään edes tietyn valmistajaryhmän led-korvauslpolttimoille.
Se on totta, että led-polttimot ovat tarkempia jännitteen suhteen ja tietääkseni vaan sammuvat mikäli jännite tippuu riittävästi. Pienessä purjeveneessä (joissa ledeistä on eniten hyötyä kotimaan purjehdusolosuhteissa) sen voisi aiheuttaa esim. lämmittimen käynnistäminen purjehdittaessa tai termostaatin käynnistämä kylmäkone. Todennäköisemmin ledejä vahingoittavia jännitepiikkejä toiseen suuntaan tuskin syntyy joten led ei hajoa vaikka hetkittäisesti sammuisikin?Perustele väitteesi, että "On selvää, että heillä on intressi olla hyväksyttämättä..."?!
Minusta on selvää, että heillä nimenomaan olisi intressi saada lyhtynsä toimimaan ledien kanssa, koska ihmiset haluavat sellaisia. Eikä ne kulkuvalojen valmistajat perinteisillä vaihtopolttimoilla liikevaihtoa tee, mutta jos löytyisi sopiva ledikorvike hehkulampuille, niin sittenhän ne voisivatkin tehdä rahaa myymällä sellaisia. Aqua Signal ei myöskään ole ainoa kulkuvalojen valmistaja, joten alalla vallinnee kilpailu siitä kuka saisi ensin ledit toimimaan vanhoissa kulkuvaloissa.
Edellä esitetyt väitteet siitä, että ledit olisivat paljon kirkkaampia kuin alkuperäismalliset lamput on myös aika pitkälti puppua. Ensinnäkin ihmisen silmä on ihan kelvoton instrumentti arvioimaan valon määrää ja toisekseen valon pitää näkyä riittävän kirkkaasti suht. pitkän matkan päässä veneestä. Eli ei sen kirkkauden tihrustelulla ihan polttimon vieressä ole juurikaan merkitystä.
Matkan päästä näkyvyyden varmistamiseksi siinä lyhdyssä on linssi, joka kääntää polttimosta tulevan valon oikeaan suuntaan silloin kun polttimona on alkuperäistyyppinen. Jos tilalle laitetaan ledejä, niin valon lähde on linssiin nähden väärässä paikassa riippumatta siitä, miten kovasti itseoppineet venesähköistäjät ledien erinomaisuutta tällä palstalla ylistävät, ymmärtämättä optiikasta turhan paljoa. - Valoa kansalle
38 kirjoitti:
Perustele väitteesi, että "On selvää, että heillä on intressi olla hyväksyttämättä..."?!
Minusta on selvää, että heillä nimenomaan olisi intressi saada lyhtynsä toimimaan ledien kanssa, koska ihmiset haluavat sellaisia. Eikä ne kulkuvalojen valmistajat perinteisillä vaihtopolttimoilla liikevaihtoa tee, mutta jos löytyisi sopiva ledikorvike hehkulampuille, niin sittenhän ne voisivatkin tehdä rahaa myymällä sellaisia. Aqua Signal ei myöskään ole ainoa kulkuvalojen valmistaja, joten alalla vallinnee kilpailu siitä kuka saisi ensin ledit toimimaan vanhoissa kulkuvaloissa.
Edellä esitetyt väitteet siitä, että ledit olisivat paljon kirkkaampia kuin alkuperäismalliset lamput on myös aika pitkälti puppua. Ensinnäkin ihmisen silmä on ihan kelvoton instrumentti arvioimaan valon määrää ja toisekseen valon pitää näkyä riittävän kirkkaasti suht. pitkän matkan päässä veneestä. Eli ei sen kirkkauden tihrustelulla ihan polttimon vieressä ole juurikaan merkitystä.
Matkan päästä näkyvyyden varmistamiseksi siinä lyhdyssä on linssi, joka kääntää polttimosta tulevan valon oikeaan suuntaan silloin kun polttimona on alkuperäistyyppinen. Jos tilalle laitetaan ledejä, niin valon lähde on linssiin nähden väärässä paikassa riippumatta siitä, miten kovasti itseoppineet venesähköistäjät ledien erinomaisuutta tällä palstalla ylistävät, ymmärtämättä optiikasta turhan paljoa."Perustele väitteesi, että "On selvää, että heillä on intressi olla hyväksyttämättä..."?!"
1. Hyväksyminen on kallista vrt. patentointi
2. Sijoitetulle työlle ja rahalle pitää saada katetta
3. Esim. Aquasignal neuvoo käyttämään heidän omia polttimoitaan
4. > Haluaisivat myydä myös omia ledejä mieluummin kun muiden valmistajien??
Bisnistä tehdään rahan vuoksi ja 25-mallin lyhdyt on kyllä jo pitkälti myyty ja plagioitu siihen pisteeseen, että suunta taitaa olla pelastavaa tiukasti koknaisuutena hyväksyttyä led-lyhtyä kohti. Ihan mielestäni järkeenkäypä logiikka mutta kyseenalaistaa saa asiallisesti.
Fresnel-linsseistä puhuttaessa valonlähde on kutakuinkin pistemäinen, tosin huomioiden, että hehkulanka on koko polttimon pituudelta, olisiko n. 3cm matkalla. Mikäli korvaus-led-polttimoon laitetaan suurella kulmalla säteileviä diodeja tuolle samalle alueelle, optiikka kääntää valon kuten hehkulangankin kanssa.
Aquasignalin lamput ovat sen verran yleisiä, että ongelma voitaisin ratkaista myös toista kautta; myymällä niihin muunnossarjoja. Kirkas suora linssi ilman taitto-optiikkaa ja käytössä olevan ledin mukaan tehdyt peittopellit reunoille sektoreiden korjaamiseksi. Sitten vaan samaan kantaan sopiva kirkas ledilamppu joka ei kuumene turhia niin tuote on valmis.
En minä väitä, että vitosen kiinalaiset viritelmät olisivat ideaali ratkaisu tähän kulkuvalo-ongelmaan, mutta korvausledit ovat ilman muuta kehityskelpoinen ajatus, sillä ne on asennettavissa olemassaoleviin lyhtyihin ilman muutostöitä ja palautettavissa ennalleenkin pelkkää polttimoa vaihtamalla. Tämän lisäksi veneilijä ei sitoudu mihinkään hyväksyttyihinkään ylimenokauden biltema-virityksiin (anteeksi nyt vaan), joilla on suuri määrä jäädä seuraavan sukupolven jalkoihin varaosien kehittyessä. Sitten poraillaan taas uusia reikiä veneen kylkeen seuraavan lyhdyn ruuvailua varten ja ihmetellään kun tämä uusikin versio on joten kallis huollettava vaikka lampulle luvataankin edellistäkin pidempää ikää tms... - a
Valoa kansalle kirjoitti:
"Perustele väitteesi, että "On selvää, että heillä on intressi olla hyväksyttämättä..."?!"
1. Hyväksyminen on kallista vrt. patentointi
2. Sijoitetulle työlle ja rahalle pitää saada katetta
3. Esim. Aquasignal neuvoo käyttämään heidän omia polttimoitaan
4. > Haluaisivat myydä myös omia ledejä mieluummin kun muiden valmistajien??
Bisnistä tehdään rahan vuoksi ja 25-mallin lyhdyt on kyllä jo pitkälti myyty ja plagioitu siihen pisteeseen, että suunta taitaa olla pelastavaa tiukasti koknaisuutena hyväksyttyä led-lyhtyä kohti. Ihan mielestäni järkeenkäypä logiikka mutta kyseenalaistaa saa asiallisesti.
Fresnel-linsseistä puhuttaessa valonlähde on kutakuinkin pistemäinen, tosin huomioiden, että hehkulanka on koko polttimon pituudelta, olisiko n. 3cm matkalla. Mikäli korvaus-led-polttimoon laitetaan suurella kulmalla säteileviä diodeja tuolle samalle alueelle, optiikka kääntää valon kuten hehkulangankin kanssa.
Aquasignalin lamput ovat sen verran yleisiä, että ongelma voitaisin ratkaista myös toista kautta; myymällä niihin muunnossarjoja. Kirkas suora linssi ilman taitto-optiikkaa ja käytössä olevan ledin mukaan tehdyt peittopellit reunoille sektoreiden korjaamiseksi. Sitten vaan samaan kantaan sopiva kirkas ledilamppu joka ei kuumene turhia niin tuote on valmis.
En minä väitä, että vitosen kiinalaiset viritelmät olisivat ideaali ratkaisu tähän kulkuvalo-ongelmaan, mutta korvausledit ovat ilman muuta kehityskelpoinen ajatus, sillä ne on asennettavissa olemassaoleviin lyhtyihin ilman muutostöitä ja palautettavissa ennalleenkin pelkkää polttimoa vaihtamalla. Tämän lisäksi veneilijä ei sitoudu mihinkään hyväksyttyihinkään ylimenokauden biltema-virityksiin (anteeksi nyt vaan), joilla on suuri määrä jäädä seuraavan sukupolven jalkoihin varaosien kehittyessä. Sitten poraillaan taas uusia reikiä veneen kylkeen seuraavan lyhdyn ruuvailua varten ja ihmetellään kun tämä uusikin versio on joten kallis huollettava vaikka lampulle luvataankin edellistäkin pidempää ikää tms..."ylimenokauden biltema-virityksiin"
En malta olla kommentoimatta tuota lausahdustasi.
Nuo Bilteman lamput näyttävät hämmästyttävän samankaltaisilta kuin Hella marinen NaviLED PRO. Ulkomitat näyttäisivät olevan samat. Koteloiden voisi jopa epäillä tulevan samalta tehtaalta. Sisällä olevat LEDit näyttävät kyllä olevan erilaisia.
Voihan se olla, että Bilteman ja Hellan kestävyydessä on eroja. Hellan lampuissa on redundanssia enemmän: Jos yksi LED simahtaa, Hellan versiossa jää vielä muut valaisemaan. Biltemassa on vain yksi LED.
Hellan vähittäismyyntihinta on lähes kolminkertainen. Hellalta ei näyttänyt löytyvän pienen purkkarin yhdistelmäkeulavaloa, joten laskin säästäneeni 330 euroa tuolla Bilteman tarjonnalla. Aika näyttää, miten nuo kestävät vai ovatko parin vuoden päästä jo vaihtokunnossa.
Biltema tuntuisi mielestäni hintakilpailukykyiseltä tässä ketjussa viitattuihin korvaus-LED-polttimoihin verrattuna. Bilteman laatu ei vähäisen kokemukseni mukaan näyttäisi ainakaan huonolta tässä tapauksessa. - Joakim_
a kirjoitti:
"ylimenokauden biltema-virityksiin"
En malta olla kommentoimatta tuota lausahdustasi.
Nuo Bilteman lamput näyttävät hämmästyttävän samankaltaisilta kuin Hella marinen NaviLED PRO. Ulkomitat näyttäisivät olevan samat. Koteloiden voisi jopa epäillä tulevan samalta tehtaalta. Sisällä olevat LEDit näyttävät kyllä olevan erilaisia.
Voihan se olla, että Bilteman ja Hellan kestävyydessä on eroja. Hellan lampuissa on redundanssia enemmän: Jos yksi LED simahtaa, Hellan versiossa jää vielä muut valaisemaan. Biltemassa on vain yksi LED.
Hellan vähittäismyyntihinta on lähes kolminkertainen. Hellalta ei näyttänyt löytyvän pienen purkkarin yhdistelmäkeulavaloa, joten laskin säästäneeni 330 euroa tuolla Bilteman tarjonnalla. Aika näyttää, miten nuo kestävät vai ovatko parin vuoden päästä jo vaihtokunnossa.
Biltema tuntuisi mielestäni hintakilpailukykyiseltä tässä ketjussa viitattuihin korvaus-LED-polttimoihin verrattuna. Bilteman laatu ei vähäisen kokemukseni mukaan näyttäisi ainakaan huonolta tässä tapauksessa.Oletkos varma, että 3 LEDiä tuo redundanssia? Minä arvaisin, että LEDit ovat sarjassa eli yhden simahtaminen sammuttaa muutkin, jos simahtaminen on LEDeillä virtapiirin katkeaminen eikä oikusulku.
Bilteman perinteiset kuluvalot ovat olleet samaa Tremcon valmistamaa tavaraa logoineen päivineen, jota myy myös Maritim ja lähes kaikki muutkin Euroopan venetarvikeliikkeet. LEDeistä en tiedä. Ovat turhan isokokoisia omaan veneeseeni ja vielä varsin kalliitakin verrattuna perusvaloihin, joita saa 10-15 €/kpl. Eiköhän LED-kulkuvaloja saa pian samaan hintaan. - Joakim_
Joakim_ kirjoitti:
Oletkos varma, että 3 LEDiä tuo redundanssia? Minä arvaisin, että LEDit ovat sarjassa eli yhden simahtaminen sammuttaa muutkin, jos simahtaminen on LEDeillä virtapiirin katkeaminen eikä oikusulku.
Bilteman perinteiset kuluvalot ovat olleet samaa Tremcon valmistamaa tavaraa logoineen päivineen, jota myy myös Maritim ja lähes kaikki muutkin Euroopan venetarvikeliikkeet. LEDeistä en tiedä. Ovat turhan isokokoisia omaan veneeseeni ja vielä varsin kalliitakin verrattuna perusvaloihin, joita saa 10-15 €/kpl. Eiköhän LED-kulkuvaloja saa pian samaan hintaan.Merkki oli TREM ei Tremco. Täältä löytyy iso kasa erilaisia kulkuvaloja, joita kaikkia saa viimeistään tilaamalla mm. Maritimistä. http://www.trem.net/home.php?lan=eng&div=mar&pag=catalogo
- a
Joakim_ kirjoitti:
Oletkos varma, että 3 LEDiä tuo redundanssia? Minä arvaisin, että LEDit ovat sarjassa eli yhden simahtaminen sammuttaa muutkin, jos simahtaminen on LEDeillä virtapiirin katkeaminen eikä oikusulku.
Bilteman perinteiset kuluvalot ovat olleet samaa Tremcon valmistamaa tavaraa logoineen päivineen, jota myy myös Maritim ja lähes kaikki muutkin Euroopan venetarvikeliikkeet. LEDeistä en tiedä. Ovat turhan isokokoisia omaan veneeseeni ja vielä varsin kalliitakin verrattuna perusvaloihin, joita saa 10-15 €/kpl. Eiköhän LED-kulkuvaloja saa pian samaan hintaan.Enpä tosiaan tiedä, miten nuo Hellan LED-matriisit on kytketty. Joissakin autoissa LED-matriiseista pimahtaa yksi valo kerrallaan.
Onhan tuo Bilteman 54 euroa vielä paljon enemmän kuin 10-15 euroa. Minulla tuo hinta oli juuri kipukynnyksen rajoilla. Aika tyyriitä ne MKH-hyväksytyt kulkuvalojen hehkulankapolttimotkin olivat ainakin siihen lyhtyyn, mikä minulla aiemmin oli.
Etuna LED-valossa on oletettavasti pitkä käyttöikä ja ennen kaikkea vähäinen virrankulutus. Toivottavasti samanlaista kontaktien hapettumisongelmaakaan ei ole kuin joissakin polttimollisissa kulkuvaloissa. - Valoa kansalle
a kirjoitti:
"ylimenokauden biltema-virityksiin"
En malta olla kommentoimatta tuota lausahdustasi.
Nuo Bilteman lamput näyttävät hämmästyttävän samankaltaisilta kuin Hella marinen NaviLED PRO. Ulkomitat näyttäisivät olevan samat. Koteloiden voisi jopa epäillä tulevan samalta tehtaalta. Sisällä olevat LEDit näyttävät kyllä olevan erilaisia.
Voihan se olla, että Bilteman ja Hellan kestävyydessä on eroja. Hellan lampuissa on redundanssia enemmän: Jos yksi LED simahtaa, Hellan versiossa jää vielä muut valaisemaan. Biltemassa on vain yksi LED.
Hellan vähittäismyyntihinta on lähes kolminkertainen. Hellalta ei näyttänyt löytyvän pienen purkkarin yhdistelmäkeulavaloa, joten laskin säästäneeni 330 euroa tuolla Bilteman tarjonnalla. Aika näyttää, miten nuo kestävät vai ovatko parin vuoden päästä jo vaihtokunnossa.
Biltema tuntuisi mielestäni hintakilpailukykyiseltä tässä ketjussa viitattuihin korvaus-LED-polttimoihin verrattuna. Bilteman laatu ei vähäisen kokemukseni mukaan näyttäisi ainakaan huonolta tässä tapauksessa.Korjataanpas kun tulin väärinymmärretyksi.
Eli "ylimenokaudella" tarkoitan sitä, että veikkaan niin Bilteman kun Hellankin olevan vielä hiukka kömpelöitä verrattuna siihen, mitä on tulossa. Optimisti taidan olla siinä suhteessä.
SEN vuoksi uskon, että korvauspolttimot ovat ookoo parempia valoja odotellessa. Itse odotan, että korvauspolttimot kehittyvät sille tasolle, että lyhtyjä ei tarvitse vaihtaa > porailla reikiä ja asennella > yms. puuhastelua.
Minulla ei ole mitään ko. valmistajia/myyjiä vastaan. Hienoa, että kehitys ja kilpailu toimii. - Biltema käyttötesti
Valoa kansalle kirjoitti:
Korjataanpas kun tulin väärinymmärretyksi.
Eli "ylimenokaudella" tarkoitan sitä, että veikkaan niin Bilteman kun Hellankin olevan vielä hiukka kömpelöitä verrattuna siihen, mitä on tulossa. Optimisti taidan olla siinä suhteessä.
SEN vuoksi uskon, että korvauspolttimot ovat ookoo parempia valoja odotellessa. Itse odotan, että korvauspolttimot kehittyvät sille tasolle, että lyhtyjä ei tarvitse vaihtaa > porailla reikiä ja asennella > yms. puuhastelua.
Minulla ei ole mitään ko. valmistajia/myyjiä vastaan. Hienoa, että kehitys ja kilpailu toimii.Asensin Bilteman led-kulkuvalot keulaan 3 vuotta sitten. Pari päivää sitten ensimmäinen lopetti toimintansa. Valaisin on valettu täydellisesti umpeen, joten korjaaminen ei tule kysymykseen. Onneksi valaisimen hinta on jo laskenut kolmeenkymppiin. Pakko ostaa uusi samanlainen tilalle, koska ko. lyhty on keulassa toisen vieressä eikä asennusreikiä viitsi uusia. Toivotaan, että oli "maanantai" kappale.
Tämän käyttökokemuksen perusteella en voi kuitenkaan suositella Bilteman led-kulkuvaloja. - Bled
Biltema käyttötesti kirjoitti:
Asensin Bilteman led-kulkuvalot keulaan 3 vuotta sitten. Pari päivää sitten ensimmäinen lopetti toimintansa. Valaisin on valettu täydellisesti umpeen, joten korjaaminen ei tule kysymykseen. Onneksi valaisimen hinta on jo laskenut kolmeenkymppiin. Pakko ostaa uusi samanlainen tilalle, koska ko. lyhty on keulassa toisen vieressä eikä asennusreikiä viitsi uusia. Toivotaan, että oli "maanantai" kappale.
Tämän käyttökokemuksen perusteella en voi kuitenkaan suositella Bilteman led-kulkuvaloja.Kuudes kesä Bilteman LED-kulkuvaloilla. Ei moitittavaa. Suosittelen.
- 1000 tuntia?
Bled kirjoitti:
Kuudes kesä Bilteman LED-kulkuvaloilla. Ei moitittavaa. Suosittelen.
"Kuudes kesä…."jne. Entäpä jos kuudessa kesässä onkin ollut vain muutamia yöpurjehduksia? Kulkuvalot eivät kulu, jos niitä käytetään harvoin. Kiinnostavampi tieto olisi jonkinlainen arvio käyttötunneista.
Kulkuvalojen kestävyys on oleellista pitkillä matkapurjehduksilla, jossa uusien ledvalojen saatavuus voi olla huono. Ei myöskään ole ihan helppoa esim. käydä puosuntuolin avulla vaihtamassa maston topin tricoloria. Sekin koettu. - Joakim1
1000 tuntia? kirjoitti:
"Kuudes kesä…."jne. Entäpä jos kuudessa kesässä onkin ollut vain muutamia yöpurjehduksia? Kulkuvalot eivät kulu, jos niitä käytetään harvoin. Kiinnostavampi tieto olisi jonkinlainen arvio käyttötunneista.
Kulkuvalojen kestävyys on oleellista pitkillä matkapurjehduksilla, jossa uusien ledvalojen saatavuus voi olla huono. Ei myöskään ole ihan helppoa esim. käydä puosuntuolin avulla vaihtamassa maston topin tricoloria. Sekin koettu.Kyllä ne saattavat kulua käyttämättäkin. Omassa veneessä on ollut suuria ongelmia polttimoiden kanssa. Alkuperäiset Hellan ja Aquasignalin 18 W (Bay15 tjsp) lamput hajoavat, vaikka niitä ei edes käytä. Keulan bicolorista lamppu on mennyt neljän kesän aikana kolmesti, perävalosta kahdesti ja mastovalosta ehti mennä ainakin kertaalleen ennen kuin vaihdoin koko valaisimen toiseen, jossa 10 W putkilamppu, joka taas on kestänyt kolme kesää rikkoutumatta. Ainoastaan topin tricolorissa 18/25 W lamppu ei ole hajonnut, mutta vaihdoin sen täksi kesäksi LED-tricoloriin.
Kulkuvalot eivät varmasti ole olleet päällä kuin 10-20 tuntia kesässä ja koskaan ei ole hajonneet päällä ollessaan, vaan ovat jääneet syttymättä. Ilmeisesti tärinä rikkoo ne?
Tuohon kyllästyneenä ajattelin vaihtaa nuo kaksi viimeistäkin valaisinta LEDeiksi (mastovalo on sitten ainoa polttimollinen). 18 W polttimon hinnalla saa jo melkein koko LED-valaisimen! - Bled
1000 tuntia? kirjoitti:
"Kuudes kesä…."jne. Entäpä jos kuudessa kesässä onkin ollut vain muutamia yöpurjehduksia? Kulkuvalot eivät kulu, jos niitä käytetään harvoin. Kiinnostavampi tieto olisi jonkinlainen arvio käyttötunneista.
Kulkuvalojen kestävyys on oleellista pitkillä matkapurjehduksilla, jossa uusien ledvalojen saatavuus voi olla huono. Ei myöskään ole ihan helppoa esim. käydä puosuntuolin avulla vaihtamassa maston topin tricoloria. Sekin koettu.Olipa fiksu kommentti... Ihan oikeassa käytössä ovat valot olleet. Viimeksi edellisviikonloppuyönä. Ledien käyttöikää voi ennustaa myös kristallipallolla. LED-valon käyttöikä on lähes ikuinen. Tosiasiallinen ikä riippuu muistakin asioista. Kuten sanottu, kuusi kautta ovat kestäneet hyvin.
- mastovalokin LED!
Joakim1 kirjoitti:
Kyllä ne saattavat kulua käyttämättäkin. Omassa veneessä on ollut suuria ongelmia polttimoiden kanssa. Alkuperäiset Hellan ja Aquasignalin 18 W (Bay15 tjsp) lamput hajoavat, vaikka niitä ei edes käytä. Keulan bicolorista lamppu on mennyt neljän kesän aikana kolmesti, perävalosta kahdesti ja mastovalosta ehti mennä ainakin kertaalleen ennen kuin vaihdoin koko valaisimen toiseen, jossa 10 W putkilamppu, joka taas on kestänyt kolme kesää rikkoutumatta. Ainoastaan topin tricolorissa 18/25 W lamppu ei ole hajonnut, mutta vaihdoin sen täksi kesäksi LED-tricoloriin.
Kulkuvalot eivät varmasti ole olleet päällä kuin 10-20 tuntia kesässä ja koskaan ei ole hajonneet päällä ollessaan, vaan ovat jääneet syttymättä. Ilmeisesti tärinä rikkoo ne?
Tuohon kyllästyneenä ajattelin vaihtaa nuo kaksi viimeistäkin valaisinta LEDeiksi (mastovalo on sitten ainoa polttimollinen). 18 W polttimon hinnalla saa jo melkein koko LED-valaisimen!Olen samaa mieltä, että tärinä rikkoo hehkulamppujen lankoja. Viestissäni tarkoitin kuitenkin LED-valoja. Kirjoitin epäselvästi.
Hehkulamppuharmien takia vaihdoin n. 10 v sitten myös mastovalon (koneajovalon) LEDiksi, koska yksinpurjehtijana mastoon kiipeäminen ei käy yhtä helposti kuin miehistön avulla.
Tricolor-toppivalona LED on tietysti ylivoimainen minimaalisen virrankulutuksensa takia.
Vaikka LED-kulkuvalot ovat toistaiseksi kalliita, minusta ne ovat silti hintansa väärttisiä. Ei ole erityisen kiva, jos kulkuvalo sammuu isoa merta ylittäessä. Se riski on hehkulampulla suurempi samoin kuin on virrankulutus. - Joakim1
mastovalokin LED! kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että tärinä rikkoo hehkulamppujen lankoja. Viestissäni tarkoitin kuitenkin LED-valoja. Kirjoitin epäselvästi.
Hehkulamppuharmien takia vaihdoin n. 10 v sitten myös mastovalon (koneajovalon) LEDiksi, koska yksinpurjehtijana mastoon kiipeäminen ei käy yhtä helposti kuin miehistön avulla.
Tricolor-toppivalona LED on tietysti ylivoimainen minimaalisen virrankulutuksensa takia.
Vaikka LED-kulkuvalot ovat toistaiseksi kalliita, minusta ne ovat silti hintansa väärttisiä. Ei ole erityisen kiva, jos kulkuvalo sammuu isoa merta ylittäessä. Se riski on hehkulampulla suurempi samoin kuin on virrankulutus.LED-valot sisältävät elektroniikkaa, joka myös saattaa hajota tärinästä ja ainakin kosteudesta helpommin kuin käyttötunneista.
- seppomartti
En tiedä enää monenetko Bilteman LED- valot ovat menossa. En pidä erityisen vahvoina märissä olosuhteissa. Pidän veneessä yhdet paikoillaan ja varalle yhdet uudet vihreä & punainen paketissaan. Näyttää päältä päin hyvin samanlaiselta kuin Hella mutta Bilteman hinta on vain 29,90. Missään muualla en ole nähnyt lähellekään noin edullisia. Perävalo on toiminut 4 v. mutta keulakeiteessa kesto on ollut noin 1 v tai 10000 mailia ja siksi varavaloja on hyvä olla mukana. Viimeisessä valossa oli lammikko vettä sisällä, eli ulkokuori ei ole niin tiivis kuin miltä näyttää. Edellinen sammui ehjän näköisenä muuten vain. Sitä edellisen johdot korrodoitui lampun takaosasan reiän kohdalta. Sitten useita on mennyt mekaanisesti skuutin nykäisemänä. Hinta-laatusuhde on kuitenkin erinomainen
- Joakim1
Onko nuo jo jääneet pois Suomen Bilteman valikoimista, kun ainakaan netissä ei näy kuin vihreää kulkuvaloa?
Lalizakseltä löytyy myös erittäin edullinen ja hyväksytty LED-valosarja. Minulla on tämän kauden ollut ko. sarjasta tricolor-ankkurivalo -yhdistelmä, joka on toiminut moitteitta: http://tiendanautica.topbarcos.com/tienda/electricidad/luces-de-navegacion/luces-de-navegacion-con-led/luces-de-navagacion-fos-led-lalizas - ...
Joakim1 kirjoitti:
Onko nuo jo jääneet pois Suomen Bilteman valikoimista, kun ainakaan netissä ei näy kuin vihreää kulkuvaloa?
Lalizakseltä löytyy myös erittäin edullinen ja hyväksytty LED-valosarja. Minulla on tämän kauden ollut ko. sarjasta tricolor-ankkurivalo -yhdistelmä, joka on toiminut moitteitta: http://tiendanautica.topbarcos.com/tienda/electricidad/luces-de-navegacion/luces-de-navegacion-con-led/luces-de-navagacion-fos-led-lalizasTuotteiden luokittelu Bilteman nettisivuilla on itsellenikin vähän hämäräksi jäänyt.
Ryhmästä Veneily/12V ei varsinaisista tuotteista tosiaan löydy kun perinteiset hehkuvalot, mutta Tarvikkeet -täbin takaa (sivulta 3) löytyy kaksikin eri mallia:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Navigointivalo/LED-lyhdyt-2-kpl-25778/
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Navigointivalo/LED-Venelyhdyt--20-m-257700/ - ...
Joakim1 kirjoitti:
Onko nuo jo jääneet pois Suomen Bilteman valikoimista, kun ainakaan netissä ei näy kuin vihreää kulkuvaloa?
Lalizakseltä löytyy myös erittäin edullinen ja hyväksytty LED-valosarja. Minulla on tämän kauden ollut ko. sarjasta tricolor-ankkurivalo -yhdistelmä, joka on toiminut moitteitta: http://tiendanautica.topbarcos.com/tienda/electricidad/luces-de-navegacion/luces-de-navegacion-con-led/luces-de-navagacion-fos-led-lalizasNiin joo, ja jälkimmäisessä ei kuvaa ole kuin vihreästä, mutta tekstissä kyllä puhutaan sujuvasti myös muista valoista ja yhdistelmävalostakin. Outoa olisi, jos ei myös niitä olisi myynnissä liikkeissä, vaan pelkkää vihreää valoa.
- seppomartti
... kirjoitti:
Niin joo, ja jälkimmäisessä ei kuvaa ole kuin vihreästä, mutta tekstissä kyllä puhutaan sujuvasti myös muista valoista ja yhdistelmävalostakin. Outoa olisi, jos ei myös niitä olisi myynnissä liikkeissä, vaan pelkkää vihreää valoa.
Bilteman ledivalojen suurkuluttajana juuri ostin muutama pv sitten vihreän. Bikcolorin olisin ostanut varalle jos olisi ollut mutta muita ledejä ei ollut. Kai se on viisasta olla täyttämättä hyllyjä talven lähestyessä. Keväällä aina on ollut kaikkia "värejä".
- ...
seppomartti kirjoitti:
Bilteman ledivalojen suurkuluttajana juuri ostin muutama pv sitten vihreän. Bikcolorin olisin ostanut varalle jos olisi ollut mutta muita ledejä ei ollut. Kai se on viisasta olla täyttämättä hyllyjä talven lähestyessä. Keväällä aina on ollut kaikkia "värejä".
Eikö ne ole kestäviä vai onko sulla pienikokoinen laivasto, jos olet noiden suurkuluttaja?
- seppomartti
Suomipurkkarissa on varmaan 20 v vanhat valot. Toinen ääriesimerkki on 2011 Turkki- Karibia meni kolmet valot keulakaiteesta. Yhtään kertaa en ole selvinnyt Atlantin yli, ettei vähintään yksi keulakaiteen valoista olisi mennyt. Siksi siis varavaloja mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781