Eli jos joku viitsisi kertoa miten tämä tapahtuu helpoiten kun ajattelin tänä keväänä koittaa lippoamista ekan kerran
Kuoreen perkaaminen
4
6547
Vastaukset
- Vanajajastaja
Kuore kannattaa perata samalla tavalla kuin neulamuikku. Etusormella ja peukalolla vaan kiinni kaulasta ja vetäisee koko kaluston pihalle, kuitenkin sillätavalla että jättää pään vielä paikoilleen.
- Hajulukko
tohon edellisen kirjoittajan neuvoon vielä sen, että älä unohda pyykkipoikaa nokkaan
- Ressu, ei norssi.
Merikuore, se norssi, perataan katkaisemalla pää n. 1,5 senttiä niskasta pyrstön suuntaan. Hajurauhanen on niskassa. Sitten vatsa auki ja ns. paskat pihalle. Kalat huuhtaistaan,laitetaan väkiviinaetikasta tehtyyn 15% liuokseen.Väkiviinaetikka on jo itsessään laimennettua etikkaa, laitetaan siis 1,5 dl etikkaa ja 8,5 dl vettä. Tulos on se mikä on tarkoituskin,tarkasti ottaen se ei ole se 15% mutta harvallapa meistä sattuu "100%" etikkaa olemaan.
Norssit saavat sitten loikoilla liemessä jääkaappilämpötilassa seuraavaan päivään,silloin ne eivät enää kipristele pannulla.Haju on lähes hävinnyt,samoin kuolonkankeus.
Kun norssit on paistettu ruisjauhoissa ja voissa ihan kuin kala nyt paistetaan, niistä lähtee koko ruotokalusto kertavarvina pois.Tästä tavarasta on oivallista tehdä Norssipiiras. Laitetaan vaikkapa valmistaikinaa vuokaan,taikinan päälle sentin kerros puolikypsää riisiä kosteutta imemään, sitten kalat ja päällimmäiseksi pannullinen kuullotettua sipulia. Makuja antamaan pippureita,tilliä,kaprista, mistä kukakin pitää.
Norssia (kuoretta) sanotaan lohensukuiseksi kalaksi ja sitä perustellaan rasvaevällä. Noin ei ole. Ensinnäkin kalojen taksonomisessa luettelossa ei ole sukuja,siten ne eivät ole sukua kenellekään eikä millekään. Kaloilla on lahkot,alalahkot,heimot ja rodut. Lohikalojen lahko on Salmoniformes,siihen kuuluvat alalahkon Esocoidei heimo hauet, siis heimo Esocidae. Siihen kuuluvat "varsinaisten" lohikalojen Alalahko Salmonoidein heimo lohet, Salmonidae, sekä saman alalahkon heimo kuoreet, Osmeridae.
Hauet ovat siis heimoa Esocidae, lohet heimoa Salmonidae ja kuoreet heimoa Osmeridae. Haukien alalahko ja heimo kuuluvat lohikalojen lahkoon aivan samoin kuin kuoreiden heimo. On siis aivan yhtä oikein sanoa haukea lohikalaksi kuin kuorettakin ja taksonomisesti se onkin oikein. Puhekielen "lohensukuinen" on taas luvalla sanoen päin helvettiä ja antaa asiasta täysin väärän kuvan.
Kuka tahansa saa sanoa aasia hevoseksi. Ettemme sanoisi aasia hevoseksi tai seepraa muuliksi, ja ymmärtääksemme toisiamme maailman millä kulmalla tahansa,olemme laatineet yhteisen latinankielisen käsitteistön lajinmääritykselle ja kalojen osalta sen nimi on kalojen ja ympyräsuisten taksonominen luettelo. Taksonomisen luettelon tarkoitus on määrittää laji ja sen kehitys. Valtaosa, yli 99% kaikista kaloista tunnemme fossiileina, tästä auennee epäuskoisimmallekin taksonomisen luettelon idea ja tarkoitus. Näet kaikkia fossiileja ei ole vielä löydetty eikä edes kaikkia eläviäkään kaloja tulevista mutaatioista puhumattakaan. Myös tutkimus etenee.Meillä on tulevaisuudessakin tarve määrittää laji. Tämänhän se täytyy olla järkevin tapa,ei se että me kinastelemme mikä kala rantamaikki on Oulussa ja mikä se on Saimaalla.
Ei minulla mitään sitä vastaan ole,että joku syö norssia ja kuoretta lohena. Onhan se pirun hieno valkolihainen kala. - Anonyymi
Ota niskasta kiinni ja nipistä poikki vedä samassa vatsa suolet pois ja huuhtele.Perkaus tapahtuu samoin kun muikulla ei ole vaikea homma. 2dl ruisjauhoja ja 2rkl suolaa sekoita ja kiertää kalat siinä paista runsaassa voissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391