Olen porannut muutaman reiän vuokrahuoneistoni seinään esim. tauluja ja muutamaa hyllyä varten. En tullut poratessani ollenkaan ajtelleeksi, että onko se ihan sallittua, eli lasketaanko tämä nyt siihen asunnon normaaliin kulumiseen. Olen nyt muuttamassa pois ja mietin joudunko korvaamaan seinien paikkauksen ja maalauksen. Olisin kiitollinen jos joku asiasta tietävä voisi hieman valaista minua.
vuokra-asunnon seinien poraaminen
12
27119
Vastaukset
- garyaeygrea
Taulujen jne kiinnittäminen on normaalia kulumista.
- äuoh oå89u ¨09 ¨89
Joskus olen asunut parissakin asunnossa, jossa oli yksiselitteisesti poraaminen kielletty. Sellaisia naulattavia taulukoukkuja sai käyttää. Sinällään pari taulukoukkua ei pitäisi haitata ketään. Mutta sen haitan taas määrittää vuokraisäntä. "Porattu keskelle seinää ruma reikä..." Mutta ei tollasesta yleensä sanomista tule. Voithan itse kitata ja maalata reiän. Älyttömän pikkuinen juttu tehdä.
Muista siivota hyvin pois muuttaessasi. Siivouslasku lähtee herkästi perään.- käyttäkää järkeä
Ei siitäkään mitään tule, jos jokainen vuokralainen porailee reikiä seiniin oman päänsä mukaan. Käyttäkää niitä jo mahdollisesti valmiita reikiä taulujen roikottamiseen.
Hyllyjen poraamisesta tulee lasku vuokralaiselle, se on jo niin rajua, voi joutua koko huoneen tapetoimaan, tai maalaan. - kari789
Eikä tuo siivous nyt ole ihan selvä juttu.
Vuokrahuoneisto palautetaan samassa kunnossa, kuin se oli, kun sen vuokralle saít, lukuunottamatta luonnollista kulumista.
Jos vuokrasit asunnon, jossa oli suihku, niin pitää se siellä lähtiessäkin olla.
Samaten, jos olet vuokrannut asunnon, joka oli sinne muuttessasi siivottu, niin tietysti sen pitää olla siivottu, kun sieltä lähdet. Muussa tapauksessa joku muu joutuu siivoamaan jälkesi. Eihän siihen mistään saa ilmaista työvoimaa. - tauski__78
Asiaan palatakseni näin useamman vuoden jälkeen, oikeusteitse asiaa ratkoneena, vuokralainen SAA porata "kohtuullisen määrän" reikiä seiniin omiin kiinnitystarpeisiinsa.
Mikäli vuokrasopimuksessa kielletään poraaminen, on vuokranantajan järjestettävä asianmukaiset kiinnityskiskot jokaiseen huoneeseen, vuokralaisen kiinnitystarpeiden (hyllyt, lamput, koukut, ym) täyttämiseksi.
Vuokravakuutta ei voi pidättää mikäli reikien määrä on "kohtuullinen" eikä kiskoja ole järjestetty. Naputeltavilla taulukoukuilla ei voi hyllyankkureita korvata oikeudenkaan mukaan.
- 17+8
Reikiä saa porata, taulukoukkuja saa käyttää. Reikien muovitulpat pitää jättää paikoilleen samoin kuin naulattavat taulukoukut. Aina ei pelkkä koukku riitä (esim raskaan peilin ripustamiseen) tai esim kipsilevyyn täytyy melkein aina porata reikä ja laittaa oma roppunsa että pitää.
- ihan selvästi
Jos tauluja on ollu seinällä normaali määrä, niin se on normaalia kulumista.
Mutta nykyisin vuokraoisäntinä on melko älyvapaatakin porukkaa, joten kyllä niistä riitaa voi tulla, mutta oikeus toimii.- Yks Vuokranantaja
Sallisin MUTTA kun ne koukut sun muut täytyy saada repiä seinistä pois sitten kun muuttaa muualle
vaikka suurinosa on sellaisia ettei niitä voi toista kertaa asentaa ja sitten onkin kivasti seinät täynnä reikiä.
- Kittaaja
Sen kun kittaat itse, ei se niin iso homma oo. Ei kai sulla nyt mitään taidegalleriaa siellä seinillä kuitenkaan ole ollu...
- --------------------
Minulla lukee vuokrasopimuksessa, että seiniin ei saa porata. Rakennus on vanha, joten seinät varmaan kaatuisi, jos alkaisiin poraamaan. Itseäni ei tuo ehto haittaa, sillä en omista yhtään taulua/peiliä/muuta turhaketta.
Tällaisista kannattaa aina varulta kysyä vuokrasopimusta tehdessä. Voi vaikka yhdessä vuokranantajan kanssa tsekkailla, mihin voisi porata ja mihin ei. - An0nym0uss
te vaa hölötätte mielipiteitä. Kukaan siis ei tiedä mitä laki sanoo?
- hölpötihölmö
https://www.hs.fi/koti/art-2000002817237.html
https://www.realiaasuntovuokraus.fi/ajankohtaista/millaista-pienremonttia-vuokra-asunnossa-saa-tehda-lakimies-vastaa
Tuossa pari epävirallista linkkiä, mutta selvittänee ongelman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384