vuokra-asunnon seinien poraaminen

qazqaz

Olen porannut muutaman reiän vuokrahuoneistoni seinään esim. tauluja ja muutamaa hyllyä varten. En tullut poratessani ollenkaan ajtelleeksi, että onko se ihan sallittua, eli lasketaanko tämä nyt siihen asunnon normaaliin kulumiseen. Olen nyt muuttamassa pois ja mietin joudunko korvaamaan seinien paikkauksen ja maalauksen. Olisin kiitollinen jos joku asiasta tietävä voisi hieman valaista minua.

12

25046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • garyaeygrea

      Taulujen jne kiinnittäminen on normaalia kulumista.

    • äuoh oå89u ¨09 ¨89

      Joskus olen asunut parissakin asunnossa, jossa oli yksiselitteisesti poraaminen kielletty. Sellaisia naulattavia taulukoukkuja sai käyttää. Sinällään pari taulukoukkua ei pitäisi haitata ketään. Mutta sen haitan taas määrittää vuokraisäntä. "Porattu keskelle seinää ruma reikä..." Mutta ei tollasesta yleensä sanomista tule. Voithan itse kitata ja maalata reiän. Älyttömän pikkuinen juttu tehdä.

      Muista siivota hyvin pois muuttaessasi. Siivouslasku lähtee herkästi perään.

      • käyttäkää järkeä

        Ei siitäkään mitään tule, jos jokainen vuokralainen porailee reikiä seiniin oman päänsä mukaan. Käyttäkää niitä jo mahdollisesti valmiita reikiä taulujen roikottamiseen.

        Hyllyjen poraamisesta tulee lasku vuokralaiselle, se on jo niin rajua, voi joutua koko huoneen tapetoimaan, tai maalaan.


      • kari789

        Eikä tuo siivous nyt ole ihan selvä juttu.

        Vuokrahuoneisto palautetaan samassa kunnossa, kuin se oli, kun sen vuokralle saít, lukuunottamatta luonnollista kulumista.

        Jos vuokrasit asunnon, jossa oli suihku, niin pitää se siellä lähtiessäkin olla.

        Samaten, jos olet vuokrannut asunnon, joka oli sinne muuttessasi siivottu, niin tietysti sen pitää olla siivottu, kun sieltä lähdet. Muussa tapauksessa joku muu joutuu siivoamaan jälkesi. Eihän siihen mistään saa ilmaista työvoimaa.


      • tauski__78

        Asiaan palatakseni näin useamman vuoden jälkeen, oikeusteitse asiaa ratkoneena, vuokralainen SAA porata "kohtuullisen määrän" reikiä seiniin omiin kiinnitystarpeisiinsa.

        Mikäli vuokrasopimuksessa kielletään poraaminen, on vuokranantajan järjestettävä asianmukaiset kiinnityskiskot jokaiseen huoneeseen, vuokralaisen kiinnitystarpeiden (hyllyt, lamput, koukut, ym) täyttämiseksi.

        Vuokravakuutta ei voi pidättää mikäli reikien määrä on "kohtuullinen" eikä kiskoja ole järjestetty. Naputeltavilla taulukoukuilla ei voi hyllyankkureita korvata oikeudenkaan mukaan.


    • 17+8

      Reikiä saa porata, taulukoukkuja saa käyttää. Reikien muovitulpat pitää jättää paikoilleen samoin kuin naulattavat taulukoukut. Aina ei pelkkä koukku riitä (esim raskaan peilin ripustamiseen) tai esim kipsilevyyn täytyy melkein aina porata reikä ja laittaa oma roppunsa että pitää.

    • ihan selvästi

      Jos tauluja on ollu seinällä normaali määrä, niin se on normaalia kulumista.

      Mutta nykyisin vuokraoisäntinä on melko älyvapaatakin porukkaa, joten kyllä niistä riitaa voi tulla, mutta oikeus toimii.

      • Yks Vuokranantaja

        Sallisin MUTTA kun ne koukut sun muut täytyy saada repiä seinistä pois sitten kun muuttaa muualle
        vaikka suurinosa on sellaisia ettei niitä voi toista kertaa asentaa ja sitten onkin kivasti seinät täynnä reikiä.


    • Kittaaja

      Sen kun kittaat itse, ei se niin iso homma oo. Ei kai sulla nyt mitään taidegalleriaa siellä seinillä kuitenkaan ole ollu...

    • --------------------

      Minulla lukee vuokrasopimuksessa, että seiniin ei saa porata. Rakennus on vanha, joten seinät varmaan kaatuisi, jos alkaisiin poraamaan. Itseäni ei tuo ehto haittaa, sillä en omista yhtään taulua/peiliä/muuta turhaketta.

      Tällaisista kannattaa aina varulta kysyä vuokrasopimusta tehdessä. Voi vaikka yhdessä vuokranantajan kanssa tsekkailla, mihin voisi porata ja mihin ei.

    • An0nym0uss

      te vaa hölötätte mielipiteitä. Kukaan siis ei tiedä mitä laki sanoo?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1932
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1403
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1275
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1191
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1111
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      17
      1025
    Aihe