Moottoripyöräkypärä tytölle?

Bettie blue

Poikaystävä osti tuossa moottoripyörän (custom, 800-kuutioinen, jolla ei siis ole tarkoituksena ajella mitään 200km/h motarilla, vaan lähinnä sellaista chillailu-ajelua) ja suurissa toiveissa on että pääsisin sinne taakse istumaan jossain vaiheessa. Kypärän ostoon siis heti ensimmäisenä, mutta millainen? Vähän olen yrittänyt lukea jo netistä tietoa ja täältä lukenut juttuja, ja ainakin jotkut merkit on tullut nyt vähän tutuiksi, mutta eihän ne mitään kerro sen tarkemmin tässä vaiheessa. Aion mennä myös alan liikkeisiin kyselemään asioista lisää, mutta kuulisin mielelläni muiden kokemuksista!

Vajaa kolme vuotta sitten iskin pääni asfalttiin polkupyörän tarakalta pudotessa (ei kypärää..), ja silloin sain kallonpohjanmurtuman, joten toista iskua pääkoppa ei kyllä enää kestä.. eli kypärään haluan toki panostaa, mutta rajansa kaikella, eli en sitä kaikista kalleinta aio todellakaan ostaa (ajatusmaailmaan kun kuuluu, että jos se paha onnettomuus tulee, niin ei se kallis (500e) kypärä suojaa päätä välttämättä yhtään sen paremmin kuin vähän halvempikin (200-300e)). Ja totta kai, tyttö kun olen, olisi kauhean kiva, jos kypärä näyttäisi myös hyvältä!! Jostain syystä olen myös päättänyt, että kypärän pitäisi olla avomallia, vaikka tiedän kyllä että umpinainen olisi kai ainakin jollain tasolla turvallisempi. Naisväen mielipiteitä ehkä lähtökohtaisesti kuulisin, mutta kaikki infot, kommentit ja mielipiteet otetaan ilolla vastaan!!

13

2441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hotarampetti
      • Bettie blue

        Naiselle on tärkeää että pääkoppa pysyy kunnossa ja ehjänä, mutta valehtelisin jos väittäisin ettei ulkonäöllä ole yhtään mitään merkitystä. Ja vaikka avokypärän ostamista suunnittelenkin, niin ilman visiiriä en lähtisi edes liikkumaan ;)


    • fjr2008

      kun menet liikkeeseen, ja sovitat eri kypärämalleja, niin löydät parhaiten omaan päähäsi sopivan kypärän. Kaikki ns. merkkikypärät on hyviä laadultaan ja suojaavat. Itse kuitenkin valitsisin umpikypärän aina, vaikka se ei customihenkeen joidenkin mielestä ollenkaan sovi, mutta on monessa suhteessa parempi kun avopotta.

    • Mika++

      Visiirillinen avopotta on ihan ok lähiajeluun. Tarvit tietenkin muutakin kuin kypärän. HANSKAT: tekee kutaa kämmenille kaatuessa, jos ei ole käsineitä. Riittävän tukevat BOOTSIT: 800cc kustomi painaa sen verran että jos jalka jää alle, niin voipi mennä säpäleiksi. Kunnon kenkä suojaa. AJOTAKKI ja -HOUSUT: ilmavirta tulee farkuista läpi. Kaatuessa ohuet vaatteet repeytyy päältä tai sulaa asfalttiin. Laita nahkatakki ja -farkut. Vaikka poikakaveri olis kokenu kuski, niin risteykseen voi sattua 8-kymppinen kuurosokea, joka ei enää aisti valoa. Pakko olla edes jotkut suojavehkeet.

      • Bettie blue

        Juu, sen verran olen nyt lueskellut, että muutakin suojaa kypärän lisäksi tarvitaan, mutta totta kai kypärä on se lähtökohta, ilman sitä en suostu kyytiin edes parkkipaikka-ajelun hetkeksi :D siksipä olisi kiva tosiaan kuulla kokemuksia ja mielipiteitä kypäristä.. alkuun meinasin että joku alle satasen kypärä riittäisi, mutta mieli on kummasti muuttunut kun on netistä lukenut kypäräasiaa... eurobikeriin laitoin vähän kyselyä millaista kypärää mulle suositeltaisiin (jos hinnalla ei olisi merkitystä), ja tämä oli vastaus: http://www.eurobiker.fi/product_info.php?products_id=3637. Mielipiteitä, kokemuksia kenellekään?? Btw, sinänsä mielenkiintoista miten kalliiksi voi miehen harrastus tulla itsellekin.. minä kun tahdoin vain matkalle pois Suomesta, mutta nyt pyörävarusteet tuleekin maksamaan saman verran kuin suunniteltu reissu esim. Egyptiin :D


      • Mika++
        Bettie blue kirjoitti:

        Juu, sen verran olen nyt lueskellut, että muutakin suojaa kypärän lisäksi tarvitaan, mutta totta kai kypärä on se lähtökohta, ilman sitä en suostu kyytiin edes parkkipaikka-ajelun hetkeksi :D siksipä olisi kiva tosiaan kuulla kokemuksia ja mielipiteitä kypäristä.. alkuun meinasin että joku alle satasen kypärä riittäisi, mutta mieli on kummasti muuttunut kun on netistä lukenut kypäräasiaa... eurobikeriin laitoin vähän kyselyä millaista kypärää mulle suositeltaisiin (jos hinnalla ei olisi merkitystä), ja tämä oli vastaus: http://www.eurobiker.fi/product_info.php?products_id=3637. Mielipiteitä, kokemuksia kenellekään?? Btw, sinänsä mielenkiintoista miten kalliiksi voi miehen harrastus tulla itsellekin.. minä kun tahdoin vain matkalle pois Suomesta, mutta nyt pyörävarusteet tuleekin maksamaan saman verran kuin suunniteltu reissu esim. Egyptiin :D

        Älä kanna rahojas etelän karvakorville. Nyt kannattaa satsata reipashenkiseen moottoripyöräilyyn, kun ei vielä ole itse hankittuja liikuntarajoitteita. Keskiverto suomi-läski ei osaa muuta kuin lusikoida pottua suuhun ja se näkyy pappojen ja mammojen ruhoissa. Kun ikä ja läskiprosentti on yli 60, budjetistä puolet menee turhiin reseptilääkkeisiin, aivot on surkastettu Kotikatu-Rumat&Arat hömpällä, niin voikin ruveta harrastamaan "aivot-narikkaan" & "ollaan veteliä etelässä" tyylisiin kädestä pitäen johdettuihin lomiin, joissa ainoa jännitysmomentti on se, että riittääkö nitrot paluumatkalle. Egypti on muutenkin perseestä, siis kirjaimellisesti. Itellä oli kolme kertaa kuratauti kahden viikon aikana. Never again! Parasta Egyptissä oli muumiot. Ne ei kerjänny eikä tuputtanu rihkamaa.


    • niska kenossa

      myy nyt tälläistä kypärää,josta näkee takana tulevan liikentee,päätä kääntämättä.Vaikutti tutustimesen arvoiselta käydä kokeilemassa,miten täälläinen kypärä toimii.Peilien kanssa on ollut koko ajan säätöö,ei ole löytynyt sopivia,ne ei kai ole tarkotte harrikoissa muuta kun koristeiksi,katsotaan millainen tämä ihmekypärä on.

      • Mika++

    • kalle1954
      • Bettie blue

        Jos ketään enää kiinnostaa, niin ostin tällaisen: http://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/kyparat/avokyparat/nolan-n43-classic-n-com-3-kypara-musta/. Kävin ostamassa sen ihan liikkeestä suroaan (en olisi todellakaan uskaltanut tilata netistä mitään, kyllä kypärä pitää ehdottomasti saada sovittaa päähän, niin se paras löytyy) ja sain aika paljon myös myyjän kommenttia kypäräasioihin. Niinpä lähden ihan luottaivaisin mielin tuolla pyörän kyytiin, enää housut hankinnassa!


      • ccccccccc
        Bettie blue kirjoitti:

        Jos ketään enää kiinnostaa, niin ostin tällaisen: http://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/kyparat/avokyparat/nolan-n43-classic-n-com-3-kypara-musta/. Kävin ostamassa sen ihan liikkeestä suroaan (en olisi todellakaan uskaltanut tilata netistä mitään, kyllä kypärä pitää ehdottomasti saada sovittaa päähän, niin se paras löytyy) ja sain aika paljon myös myyjän kommenttia kypäräasioihin. Niinpä lähden ihan luottaivaisin mielin tuolla pyörän kyytiin, enää housut hankinnassa!

        Nätti ja toimivannäköinen kypärä, avokypärä on kuitenkin aika turvaton. Törmäystesteissä, joissa auto tulee eteen, näkee hyvin hidastuksissa, että törmäystestinuken kasvot osuu autoon ensin ja juurikin tuolle alueelle jota avokypärä ei suojaa ollenkaan.

        Kesähelteillä pikkuajoissa kulmilla avopotta menettelee, mutta en muuten käyttäisi. Monet ajelee ilman visiiriäkin, siinä on pieni riski saada kivi naamaansa jostakin kiviaineksia kuljettavasta rekasta, tai traktorista, mutta ei ajelu moottoripyörällä ole riskitöntä muutenkaan, vähän tarvitaan onneakin matkassa.


      • 17+8
        ccccccccc kirjoitti:

        Nätti ja toimivannäköinen kypärä, avokypärä on kuitenkin aika turvaton. Törmäystesteissä, joissa auto tulee eteen, näkee hyvin hidastuksissa, että törmäystestinuken kasvot osuu autoon ensin ja juurikin tuolle alueelle jota avokypärä ei suojaa ollenkaan.

        Kesähelteillä pikkuajoissa kulmilla avopotta menettelee, mutta en muuten käyttäisi. Monet ajelee ilman visiiriäkin, siinä on pieni riski saada kivi naamaansa jostakin kiviaineksia kuljettavasta rekasta, tai traktorista, mutta ei ajelu moottoripyörällä ole riskitöntä muutenkaan, vähän tarvitaan onneakin matkassa.

        Täällä voi tutkailla kypärien turvallisuutta ja nähdä miten iskut niihin osuvat.
        http://www.youtube.com/watch?v=__J6re56PMk


      • kyllä näkyy
        17+8 kirjoitti:

        Täällä voi tutkailla kypärien turvallisuutta ja nähdä miten iskut niihin osuvat.
        http://www.youtube.com/watch?v=__J6re56PMk

        kypärän josta näkee taakse päätä kääntämättä,vaatii aluks hieman totuttelua,mutta on osottautunut tosi hyväksi ratkaisuksi,taakse näkee tosi hyvin ja tehty niin ettei auringonpaistekaan häikäise näkyvyyttä.Tosin nyt kun vaihdettiin vielä kunnon peilitkin,niin välillä tulee hetkiä mistä katsois taakse.Mutta varsinkin pitkän matkan ajossa,on helppo seurata takana tulevaa kaveria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe