2 kesäpossua

2PoZZuA

joo elikkäs olisi tarkoitus laittaa 2 possua kesäksi. kuinkahan iso oleskelu alue pitäisi tehdä possuille? paljonko maksaa nykyään porsas? mitä kaikkea possut tarvitsee esim lätti nukkumapaikka. suoja.. ym. pistäkäähän tulemaan viestiä joilla on ollut kesäporsaita, ja kuvakki ois mukavia jos sattuis jollain olemaan tallessa esim aitauksesta :)

31

2025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeeveshoitaahomman

      Semmonen 5 x 6 metriä, laudasta tehty aitaus, jossa on jokin koirankopin tapainen pieni suoja, jonka täytät sitten oljilla että on mukava siellä köllötellä, mielellään peltomainen maa, jota ne voi vapaasti kaivaa, siitä ne tykkää kun saavat tonkia.

      • 2PoZZuA

        juurikin sellasta olen suunnitellukki :) siinä on vanha perunamaaan pohoja ja sitten on semmosta nurmikon tyylistä pihaa että siihen kyllä passaapi laittaa :) pitää vielä suunnitella se koppi sillai että on heleppoa laittaa ja putsata oljet pois sieltä. onko sinulla itsellä ollut possuja pihalla kasvamassa?


      • karppa..
        2PoZZuA kirjoitti:

        juurikin sellasta olen suunnitellukki :) siinä on vanha perunamaaan pohoja ja sitten on semmosta nurmikon tyylistä pihaa että siihen kyllä passaapi laittaa :) pitää vielä suunnitella se koppi sillai että on heleppoa laittaa ja putsata oljet pois sieltä. onko sinulla itsellä ollut possuja pihalla kasvamassa?

        Porsas maksaa noin 60 euroa, siis 25kg painava porsas.


      • siansorkka
        2PoZZuA kirjoitti:

        juurikin sellasta olen suunnitellukki :) siinä on vanha perunamaaan pohoja ja sitten on semmosta nurmikon tyylistä pihaa että siihen kyllä passaapi laittaa :) pitää vielä suunnitella se koppi sillai että on heleppoa laittaa ja putsata oljet pois sieltä. onko sinulla itsellä ollut possuja pihalla kasvamassa?

        Moi! Mitä mieltä ootte sian teurastuksesta? Musta se on aivan kamalaa! Satuin joskus kattomaan eläinvideoita youtubesta ja sitte siinä näytettii ku sika teurastettii... Sinne huoneesee suihkutettii jotai ainetta ja ne siat pökerty ja sitte ne laitettii kiehuvaan veteen kuolemaan! Siis ihan hirveää! Sika ei oo sen arvottomampi ku mikää muukaa elävä olento. On siitä lähtie ollu kasvissyöjä. Voi ihmiset, jos ostatte lihaa, ostakaa luomulihaa! Luomutiloilla siat elää ihanaa elämää, saavat olla pihalla eikä ahtaiden rautaporttejen välissä jossa ei voi liikkua! Luomuliha on kalliimpaa mutta maksakaa pari euroa enemmän tukeaksenne luomua!


      • SIRKKU-POSSU
        siansorkka kirjoitti:

        Moi! Mitä mieltä ootte sian teurastuksesta? Musta se on aivan kamalaa! Satuin joskus kattomaan eläinvideoita youtubesta ja sitte siinä näytettii ku sika teurastettii... Sinne huoneesee suihkutettii jotai ainetta ja ne siat pökerty ja sitte ne laitettii kiehuvaan veteen kuolemaan! Siis ihan hirveää! Sika ei oo sen arvottomampi ku mikää muukaa elävä olento. On siitä lähtie ollu kasvissyöjä. Voi ihmiset, jos ostatte lihaa, ostakaa luomulihaa! Luomutiloilla siat elää ihanaa elämää, saavat olla pihalla eikä ahtaiden rautaporttejen välissä jossa ei voi liikkua! Luomuliha on kalliimpaa mutta maksakaa pari euroa enemmän tukeaksenne luomua!

        Hei siansorkka! Olen niin samaa mieltä kanssasi! Itse en ole kasvissyöjä mutta ostan kuitenkin vain luomulihaa. Kuvitelkaapa kaikki nyt olevanne sika, joka tukitaan ahtaasti rautatankojen väliin! Et pääse pihalle, et voi liikkua, elämä on vitkäveteistä, et voi kynsiä itseäsi vaikka kutittaa, sinun pitää koko ajan tuijottaa samaa paikkaa, sinua ahistaa ja stressaannut, sait juosta tilavasti viimeksi pikku porsaana, kaverisi purevat kipeästi häntääsi koska ei ole muuta purtavaa, et voi kuopia maata laisinkaan koska vastassa on sementtilattia, joudut koko elämäsi ajan olemaan jatkuvasti ahtaasti jylki kyljessä toisten possujen kanssa, et voi tuntea kesätuulta, et ole maistanutkaan ihanaa mehevää ruohoa, et voi piehtaroida turpaeessa, loppujen lopuksi sinut viedään teurastamoon ja tukehdutetaan kaasulla! Olet täysin arvoton! Luomutiloilla kaikki on toisin, paitsi teurastus. Eli siis: OSTAKAA VAIN LUOMUA!


    • äölkW
      • entinen nautiskelija

        Ohraa jauhettuna,Lisäksi kotiruantähteitä ,perunaa, maitoa ym Vettä myös oltava jatkuvasti tarjolla,ruokailu 2-3 kertaa päivässä.Se kömmänä on sitten pidettävä hyvin kuivitettuna.
        3-4 kuukauden kasvatuksen jälkeen teurastus, ja ahh ,sinulla on ensitalveksi huippuruokaa.
        Itse kasvatin aiemmin joka syyskesä muutaman sian,mutta eysäännöt kielti sen nautatiloissa kasvatuksen,
        Eipä sen jälkeen ole oikeaa sianlihaa saanutkaan.


      • vihanen
        entinen nautiskelija kirjoitti:

        Ohraa jauhettuna,Lisäksi kotiruantähteitä ,perunaa, maitoa ym Vettä myös oltava jatkuvasti tarjolla,ruokailu 2-3 kertaa päivässä.Se kömmänä on sitten pidettävä hyvin kuivitettuna.
        3-4 kuukauden kasvatuksen jälkeen teurastus, ja ahh ,sinulla on ensitalveksi huippuruokaa.
        Itse kasvatin aiemmin joka syyskesä muutaman sian,mutta eysäännöt kielti sen nautatiloissa kasvatuksen,
        Eipä sen jälkeen ole oikeaa sianlihaa saanutkaan.

        te vit*n murhaajat! tapatatte viattoman possu raukan tyytyväisenä vaan siks että voisitte "nauttia"! tässäpä vähän selvennystä teille possun elämästä:syntyminen, ihan kohta vieroitus, ehkä porsiminen ja viikkoja ahtaassa emakkohäkissä oleminen, niin ja lopuksi aina tappaminen, että ihmiset ois tyytyväisiä. oppikaa tästä!


      • Viruksenehkäisijä

        Sianpaska linkki. Ei aukea uusimmalakaan koneella. On varmaan joku viruspesä. Älkää avatko


    • >>>

      Muista rekisteröidä myös kesäpossusi! 1.5.2008 voimaan tulleessa laissa vaaditaan eläinten merkitseminen ja rekisteröiminen myös ei "tuotantokäyttöön" oleville eläimille, kuten nauta, lammas, vuohi ja sika. Laki haluaa varmistaa, että kuluttaja voi vakuuttua tuotteen turvallisuudesta eli tuote voidaan jäljittää lähtöpisteestä loppupisteeseen.

      "Avaa tästä Eläintenpitäjärekisteri-lomake"

      http://www.tukinetti.net/index.php?option=com_content&view=article&id=328:qkesaepossunq-ilmoittaminen&catid=36:tukihaku-2010&Itemid=28

      • kärsitään toisiamme

        Tirkkikööt sateliiteillaan kesäpossujani. Jos luppoaikaa lakiporukoilla piisovaa omavaraistalouen vakoiluun, niin siitäpä sitten hiissaavat käräjäsalille esittämmään tyhmempää ku oon ja se ei toella oo paljoa se :) Sika syö hyvin, elää lupposasti ja kuolee stressittä. Sitten meillä syyään hyvin..


      • fdhgfjhdf
        kärsitään toisiamme kirjoitti:

        Tirkkikööt sateliiteillaan kesäpossujani. Jos luppoaikaa lakiporukoilla piisovaa omavaraistalouen vakoiluun, niin siitäpä sitten hiissaavat käräjäsalille esittämmään tyhmempää ku oon ja se ei toella oo paljoa se :) Sika syö hyvin, elää lupposasti ja kuolee stressittä. Sitten meillä syyään hyvin..

        ette kai te laita possuja teuraaks?! =C


      • niin!
        fdhgfjhdf kirjoitti:

        ette kai te laita possuja teuraaks?! =C

        mun mielestä on väärin laittaa possu teuraaks, vaikka se kuoliskin stressittä!
        itte mämpalautan sen mun tulevan possun sinne sikalalle takas , missä se on syntymykki.
        mun omatunto ei riitä possukan teuraaks laittamiseen!


      • älä teurasta!
        niin! kirjoitti:

        mun mielestä on väärin laittaa possu teuraaks, vaikka se kuoliskin stressittä!
        itte mämpalautan sen mun tulevan possun sinne sikalalle takas , missä se on syntymykki.
        mun omatunto ei riitä possukan teuraaks laittamiseen!

        kaikki pitää possuja vaan siks, että sais kinkkua! munkaan omatunto ei riitä siihen!
        kuulkaa kaikki, jotka ottaa possun/possuja, älkää laittako possuanne teuraaks!


      • ei teurastusta!
        älä teurasta! kirjoitti:

        kaikki pitää possuja vaan siks, että sais kinkkua! munkaan omatunto ei riitä siihen!
        kuulkaa kaikki, jotka ottaa possun/possuja, älkää laittako possuanne teuraaks!

        jos aijotte laittaa possunne teuraaks, niin älkää hankkiko koko possua! >:(


      • häh?
        ei teurastusta! kirjoitti:

        jos aijotte laittaa possunne teuraaks, niin älkää hankkiko koko possua! >:(

        viime kesänä mä laitoin mun possun teuraaks. oliko se väärin?


      • jaahas!!!!!!!!!!
        häh? kirjoitti:

        viime kesänä mä laitoin mun possun teuraaks. oliko se väärin?

        se todellakin oli väärin laittaa possu teuraaks! toista kertaa et kyllä laita!!!!!!!!!
        kuvittele itte olevas possu, jota teurastajat yrittää tukkia teurasautoon tai joku yrittäis ampua sua possuna! oisko se ny susta sitte niin hauskaa??!!


      • vilhelmiina-possu
        jaahas!!!!!!!!!! kirjoitti:

        se todellakin oli väärin laittaa possu teuraaks! toista kertaa et kyllä laita!!!!!!!!!
        kuvittele itte olevas possu, jota teurastajat yrittää tukkia teurasautoon tai joku yrittäis ampua sua possuna! oisko se ny susta sitte niin hauskaa??!!

        oon nyt 35-vuotias nainen. kerron tarinan. lapsena toiveeni toteutui: halusin kovasti kesäpossun, ja sain sen. meillä oli ollu hauskaa koko kesä... mutta syksyn tullen oli aika laittaa possu teuraaks. en yhtään surrut pikkupossuni teuraaksilaittoa, mutta sitten mua alko inhottaa, kun olin pihalla kattomassa, kun Vilhelmiina-possua yritettiin saada teurasautoon. vilhelmiinan silmät kiiluivat ja possuparka kiljui täyttä kurkkua, ihan kun se olis huutanu mua apuun. sitten mä tempasin vauhtiin ja kaappasin vilhelmiinan äkkiä mun syliin! vasta sitten mä älysin, miten tyhmää on laittaa possuja teuraaks. mä olin keränny paljon rahaa ja mun rahoilla tehtiin vilhelmiinalle lämmin talviasunto, ja vilhelmiina kuoli vasta 9 vuotiaana vanhuuteen. nykyään mulla on sikala, mutta en oo, enkä tuu koskaan laittamaankaan nasujani teuraaks. älkää tekään laittako sikojanne teuraaks. =)


      • jeeeeeeeee...
        vilhelmiina-possu kirjoitti:

        oon nyt 35-vuotias nainen. kerron tarinan. lapsena toiveeni toteutui: halusin kovasti kesäpossun, ja sain sen. meillä oli ollu hauskaa koko kesä... mutta syksyn tullen oli aika laittaa possu teuraaks. en yhtään surrut pikkupossuni teuraaksilaittoa, mutta sitten mua alko inhottaa, kun olin pihalla kattomassa, kun Vilhelmiina-possua yritettiin saada teurasautoon. vilhelmiinan silmät kiiluivat ja possuparka kiljui täyttä kurkkua, ihan kun se olis huutanu mua apuun. sitten mä tempasin vauhtiin ja kaappasin vilhelmiinan äkkiä mun syliin! vasta sitten mä älysin, miten tyhmää on laittaa possuja teuraaks. mä olin keränny paljon rahaa ja mun rahoilla tehtiin vilhelmiinalle lämmin talviasunto, ja vilhelmiina kuoli vasta 9 vuotiaana vanhuuteen. nykyään mulla on sikala, mutta en oo, enkä tuu koskaan laittamaankaan nasujani teuraaks. älkää tekään laittako sikojanne teuraaks. =)

        sun ja vilhelmiinan tarina oli niinku suoraan satukirjasta!
        mäkin vastustan teurastusta.


      • ootko ajatellu?
        älä teurasta! kirjoitti:

        kaikki pitää possuja vaan siks, että sais kinkkua! munkaan omatunto ei riitä siihen!
        kuulkaa kaikki, jotka ottaa possun/possuja, älkää laittako possuanne teuraaks!

        No mitä luulette kun palautatte ne takaisin.Annetaanko niiden sitten kuolla siellä vanhuuteen?


      • höhö!
        ootko ajatellu? kirjoitti:

        No mitä luulette kun palautatte ne takaisin.Annetaanko niiden sitten kuolla siellä vanhuuteen?

        mun omatunto ei riitä teurastukseen! jos ne haluaa sen sian teurastaa nii teurastakoon ne sitten!
        en mä sitä teurasta!


      • P0§§U
        fdhgfjhdf kirjoitti:

        ette kai te laita possuja teuraaks?! =C

        tiedättekös muuten, voiko possuja leikata? siis sillä tavalla niinku ettei ne enää saa porsaita.
        jos tiedätte, niin voisitteko kertoa?


      • PO§§U
        P0§§U kirjoitti:

        tiedättekös muuten, voiko possuja leikata? siis sillä tavalla niinku ettei ne enää saa porsaita.
        jos tiedätte, niin voisitteko kertoa?

        siis vastatkaa, ku mä oon vähä huolissani yhestä jutusta... eli voiko possuja leikata? kertokaa joka tietää!


      • <3POSSU<3
        PO§§U kirjoitti:

        siis vastatkaa, ku mä oon vähä huolissani yhestä jutusta... eli voiko possuja leikata? kertokaa joka tietää!

        possut on ihan hulluna vesiheinään, eli siihen sellaseen matalaan heinään jossa on lehtiä ja sellasia ihan minikukkia jotka on valkosia. kannattaa antaa ;D


    • jfdkjhfjhdf

      ei kai heaittaa, kun mulla ei vielä oo ollu possuja? =)
      ajattelin ottaa kesäks yhen porsaan, ja kun kerran jotain niistä tiiän, niin ajattelin antaa vähä tietoja.
      possulla ei tarvi olla kovin isoa aitausta, mutta mitä isompi aitaus, sen ilosempi possu on.
      possua ei saa piitää kauhean montaa tuntia päivässä pihalla, koska se tonkii maata ja se saa matoja. (ehkä viis tuntia) possut nukkuu olkien päällä.
      possua voi kouluttaa melkeen samalla tavalla kun koiraakin.=D
      possun ruokasäkki maksaa jotain 20 € tai sinne päin. aitauksessa pitää olla katos, jonne possu mahtuu hyvin.
      possut tykkää kauheasti kun ne pääsee lenkille, ja varsinkin metsälenkeistä ne tykkää.
      en oo varma, mutta eikös possut maksa suunnilleen 80 €, tai jotakin sellasta...
      possut rakastaa harjausta ja vesipesuja! lannat pitää siivota kerran päivässä. possu on seurallinen eläin, joka tarttee harjan, pyyhkeen, ruoka - ja juomakaukalon, silittelyä, huomiota ja koivunlehtiä järsittäväks.

      • Inuska

        Yhdellä tutulla oli viime kesänä kesäpossu/-sika :)
        Haimme sen yhdeltä sikatilalta ilmaiseksi, kun se oli sellainen poikueen pienin ja huonokuntoisin.
        Se söi sikarehua aluksi, mutta sitten sille syötettiin yhtä toista rehua (en muista rehun nimeä :) ) ja syötettiin sille myös keitettyjä perunoita ja ruoantähteitä.
        Sitten pikkuhiljaa se kasvoi ja kasvoi, kunnes jouluna sitten....

        Se oli kyllä mukava sika, leikki perheen koiran kanssa, sekä lasten kanssa oli trampoliinissa :D ( mutta trampoliinissa se oli silloin, kun se oli vielä pieni :) )


      • äääääää

        Kesäpossu voi olla ympärivuorokauden ulkona jos sillä on kuiva nukkumapaikka/katos mihin halutessa mennä. Yhen kesän aikana ei possu sairastu sisäloisista (madoista), jos samalla paikalla ei joka vuosi pidä sikoja.


      • fhfhfhhffd
        äääääää kirjoitti:

        Kesäpossu voi olla ympärivuorokauden ulkona jos sillä on kuiva nukkumapaikka/katos mihin halutessa mennä. Yhen kesän aikana ei possu sairastu sisäloisista (madoista), jos samalla paikalla ei joka vuosi pidä sikoja.

        joo, en mä niin kauheasti possuista tiärä =)
        isi vaan sano että ne saa matoja ja aattelin niin kun se on lomittaja ja se on ollu monilla sikatiloilla.


    • vilpun kamu

      Mun kaveri on Vilhelmiina ja possut tarvitsee aika ison tilan. :-)

      • possut

        Joo-o, tiedän aika paljon possuista
        Pensselisika on kaikista erityinen (:


    • maatalon poika

      Meil oli kahtena kesänä tässä vuosia sitten sikoja aina kaksi kerrallaan. Tuotiin isosta sikalasta porsaina, pidettiin kesän ajan traktorikatokseen tehdyssä karsinassa. Ruokin niitä appella, joka tehtiin niiin että kuumaan veteen sekoitettiin ohra-tai kauramursketta, jotain huonoja maitoja navetalta tai maitojauhetta, leseitä, ruuantähteitä, vanhaksi menneitä ryynejä ja jauhoja... mitä milloinkin. Siat juo paljon vettä, varsinkin lämpiminä päivinä. Sioilla täytyy olla jokin katos, sillä jos ne kokoajan paahtuu auringonpaisteessa niin niille tulee semmosta ihottumaa. Meillä oli vanha ovi asetettuna karsinan yli. Sirpillä niitin sioille vihantaa, oksia ym. vein tekemiseksi. Nokkosia kun keräsi ja laittoi ämpäriin missä on kuumaa vettä ja antoi jäähtyä ja sikojen eteen, niin tykkäsivät ja saivat samalla rautaa.
      Syksyllä siat sitten vietiin teuraaksi omatoimisesti teurastamon pihaan. Paljon karjanhoidon parissa työskennelleenä on oppinut sen ettei varsinkaan näihin liha-eläimiin auta kiintyä, kasvatusolot on oltava hyvät ja kohtelu asiallista.
      Näitten "sianhalaajien" kannattaa muistaa että sika on iso eläin täysikasvuisena, luonne arvaamaton mutta ennenkaikkea ne puree, ja lujaa pureekin. Ei ole mitenkään epäiltävää etteikö sika olisi joskus pystynyt syödä jopa ihmisenkin, tosin eihän se sen pääasiallista ravintoa ole. Sikakarsinaan en minä mennyt juuri koskaan ja jos menin, oli mukana jotain jolla hätistää sikoja kauemmaksi. Sama on kaikkien eläinten kanssa. Sika puraisi minulta esimerkiksi sandaalin kärjen lävitse, onneksi ei ollut varvas höysteenä!
      Mutta sama on myös esim. lihasonnin kanssa, ihan jo karjanhoitajan turvallisuuden vuoksi sonnia ei saa rapsuttaa silitellä tai pelleillä sen kanssa, mutta myöskään ei saa kohdella vihaisesti. Siis kohtelee ihan neutraalisti. Sillä jos sonnin kanssa rupeaa pelleilemään ja se oppii liian kesyksi, rupeaa sonni leikkisäksi, ja se on vaarallista. Lisäksi on AINA oltava mukana keppi, lantakola tai jokin muu kättä pidempi, ei mitään suinpäin hakkaamista varten, vaan ihan siksi että voi puolustautua jos esim. leikkisä eläin käy päälle.
      Eläinaktivistien kannatta muistaa että sika tai lihanauta ehkei broilerikaan ole täysin rinnastettavissa mihinkään kissaan tai koiraan. Ne ovat olleet ja ovat yhä nykyään kotieläimiä, joita kylläkin tuotantoeläimiksi ja aktivistien toimesta tehotuotantoeläimiksi nimitetään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe