Salaojista

ojankaivaja

Miten usein huollatte salaojaputkia?

Kuinka syvään olette ne laittaneet?

Kuinka taajaan olette ne laittaneet?

Tarvitaanko ammattilaista suunnittelemaan putkien sijoittelu vai ihan omin voiminko toimitte?

1

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pönttö-Einari

      Kaivojen huoltoa lähinnä, tarkastamista ja lietteen poistoa tarvittaessa vuosittain, jokunen kaivo on pitänyt rakentaa uusiksi vuosien varrella.

      Auralla olen itse ojittanut 80-100cm syvyyteen, joihinkin vanhojen avo-ojien pohjiin syvempäänkin n. 120cm, mutta ihan poikkeustilanteissa. Sorasilmäkkeitä reilusti.

      Jos ojitettava lohko on ollut avoojissa, olen vetänyt putket monasti (lähes aina) avo-ojien pohjiin ja samalla tiheydellä, tietysti huomioiden mahdollisen lisätarpeen ojille. Imuojien väli täten n. 12-15m.

      Olen toiminut ihan itse, vaaituksen olen tehnyt vuokraamosta vuokratuilla koneilla aiemmin, nyt hommasin laserin itselle. Joskus olen laittanut ajokepit vain vesiletkulla vaakitsemalla, toimii silläkin konstilla. Kerran teetin suunnitelmankin Salaojakeskuksen toimesta, kun piti saada avustusta salaojitukseen, mutta aivan turha sivujuonne koko prosessissa, sillä avustuksen saadakseni olisin joutunut toteuttamaan 100% sen suunnitelman ja siinä oli niin kalliita ratkaisuja, etten voinnut sitä toteuttaa. Olisin saanut sillä suunnitelmanin hinnalla melkoisen määrän tarvikkeita...

      Omatoimisesti salaojittaen ("Jyry-salaoja-aura" ja "sora-mara") on salaojitus ollut varsin mielekästä, kustannukset ovat olleet todella maltillisia. Toki tarvikehankinnoillakin on ollut osansa, kaivoja on tehty vanhoista rumpuputkista ja osa ojituksesta on tehty venäläisellä putkella, osa sorastuksesta on korvattu hirsisorvinlastulla, jota on ilmaiseksi saatavilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe