Värisokeus

Taija

Kertokaa värisokeat (puna-viher), ja muutkin asiasta tietävät miten ominaisuus elämään vaikuttaa.

Isälläni ja pienellä pojallani on tämä ominaisuus ja mielelläni kuulisin mitä hankaluuksia se mahdollisesti tuo tullessaan. Tähän asti poikani elämään asia ei ole vaikuttanut mitenkään, mutta iän karttuessa ja koulun alkaessa asia voi tulla esille.

Lisäksi tietysti kiinnostaisi ihan käytännön esimerkit, että miten puna-viher-sokeat näkevät tämän maailman. itse en asiasta ole päässyt sen enempää selville, muuten kuin, että oranssi näyttää samalta kuin vihreä. Mutta näyttääkö ne kumpikin harmaalta vai miltä? Osaisiko joku kertoa?

15

14459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies_32

Hei itselläni todettiin puna-viher sokeus ala-asteella. Silloinhan se tietenkin tuntui kauhealta koska tuntui että on jotenkin vajaavainen. Mutta nyt myöhemmin ajateltuna enpä muista mitään tapausta missä siitä olisi ollut jotain vaivaa.
      Joten pää ylhäällä eteenpäin.

• Kyselijä

koskaan työnsaantia, tämä ominaisuus sinulla ?

• mies_32
        Kyselijä kirjoitti:

koskaan työnsaantia, tämä ominaisuus sinulla ?

Ei kertaakaan. Enkä ole sen haittaa huomannut työhistorian aikana.

• Joku mies

joissakin ammateissa. Värisokeuden vaikeuaste myös vaihtelee lievästä "mustavalkoiseen", joka on kyllä erittäin harvinainen.

Kertokaa jos tiedätte minkälaisissa töissä on henkilöitä, joilla on todettu jonkin sortin värisokeutta. Onko esim. sähköalalla tai jossain vastaavassa.

• Tanja

Oma isäni jolla puna-vihersokeus, on työskennellyt sähköalalla, mutta suurimman osan elämästään huoltomiehenä tehtaassa. Hän on syntynyt -30 luvulla, eikä koskaan käynyt virallisessa näkötestissä värinäön tiimoilta. Esim. armeijassa ei koskaan kiinnitetty asiaan mitään huomiota siihen aikaan.

Poikani silmälääkäri kertoi, että juuri armeijassa nykyisin tämä ominaisuus voi haitata etenemistä, aselajista riippuen. Nykyisistä sähköalan näkövaatimuksista en tiedä.

• linssilude
      • Jup€

värisokeuden asteesta. Minulla on todettu lievä värisokeus ja näen webbisivut normaalisti. Tuon filtterin läpi sivut näkyvät minulle erilailla, kuin ilman filtteriä.

• 0$@T!T0

Minulla on ns. punavihreyssokeus mutta tähän mennessä se ei ole elämääni mitenkään vaikuttanut. Joskus ehkä koulussa on kysyttyvä onko tämä vihreä vai ruskea värikynä, mutta muita ongelmia ei ole ollut.

• tane

Eli minulla on tulllut tilanteita että sanon kavereilleni "nätinvärinen auto" ja luulen että se on tummanvihreä , mutta onkin joku sininen :O

• Colourblind

Itselläni on lievä värisokeus, mutta se ei vaikuta mitenkään muuten paitsi siten, että en pysty erottamaan numeroita testissä. Näen maailman samalla tavalla kuin kuka tahansa ei- värisokea.

• OH2KV

Tee vaikka testi; Leikkaa mansikan lehteen ensi kesänä noin viisi milimetriä läpimitaltaan oleva reikä, ja katso varmasti kypsää mansikan marjaa sen läpi. Marja näkyy vihreänä reiän läpi katsottuna.

Oletko koskaan ihmetellyt pihlajanmarjojen vähyyttä?

Ja kerran jäänyt varma työpaikka saamatta värisokeuden takia minulta, sain onneksi vielä paremman paikan tuolloin pienellä viiveellä. Jossa sai myös olla värien kanssa tarkkana.

Kun oman puutteensa tiedostaa, osaa siihen myös suhtautua siten, ettei virheitä synny tarkassakaan työssä.

• värisokea

Mistäs sinä sen tiedät, kun et ole maailmaa muiden silmin nähnyt.

t. puna-viher värisokea

• väriisokkee tääl
        värisokea kirjoitti:

Mistäs sinä sen tiedät, kun et ole maailmaa muiden silmin nähnyt.

t. puna-viher värisokea

Itse voin sanoa että moinen ei vaikuta millään lailla elämään. Ehkä joissain ammateissa mutta ei muuten. Itselläni on ongelmana yleensä se etten osaa kaikkia hienoja nimityksiä väreille ja sitten muut vaan toteaa ettei tuo ole esim sininen vaan turkoosi. Erotan kyllä ne kaksi ihan kevyesti toisistaan. Ainoastaan kerran oli vaikeuksia kuin piirsimme atk luokassa niin en pikasella vilkaisulla erottanut vaalean sinistä valkoisesta. Tosin sekin olu todella pieni pläntti. Ja väri oli todella vaaleaa.

• Anonyymi

Minulla on väri sokeus mutta Suomi vain raiskaa minua eikä anna todistaa värisokeuttani ja estävät elämäni ja työstävät minua

• Anonyymi

Joko sait kebulan pystyyn?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe