Värisokeus

Taija

Kertokaa värisokeat (puna-viher), ja muutkin asiasta tietävät miten ominaisuus elämään vaikuttaa.

Isälläni ja pienellä pojallani on tämä ominaisuus ja mielelläni kuulisin mitä hankaluuksia se mahdollisesti tuo tullessaan. Tähän asti poikani elämään asia ei ole vaikuttanut mitenkään, mutta iän karttuessa ja koulun alkaessa asia voi tulla esille.

Lisäksi tietysti kiinnostaisi ihan käytännön esimerkit, että miten puna-viher-sokeat näkevät tämän maailman. itse en asiasta ole päässyt sen enempää selville, muuten kuin, että oranssi näyttää samalta kuin vihreä. Mutta näyttääkö ne kumpikin harmaalta vai miltä? Osaisiko joku kertoa?

14

13829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies_32

      Hei itselläni todettiin puna-viher sokeus ala-asteella. Silloinhan se tietenkin tuntui kauhealta koska tuntui että on jotenkin vajaavainen. Mutta nyt myöhemmin ajateltuna enpä muista mitään tapausta missä siitä olisi ollut jotain vaivaa.
      Joten pää ylhäällä eteenpäin.

      • Kyselijä

        koskaan työnsaantia, tämä ominaisuus sinulla ?


      • mies_32
        Kyselijä kirjoitti:

        koskaan työnsaantia, tämä ominaisuus sinulla ?

        Ei kertaakaan. Enkä ole sen haittaa huomannut työhistorian aikana.


    • Joku mies

      joissakin ammateissa. Värisokeuden vaikeuaste myös vaihtelee lievästä "mustavalkoiseen", joka on kyllä erittäin harvinainen.

      Kertokaa jos tiedätte minkälaisissa töissä on henkilöitä, joilla on todettu jonkin sortin värisokeutta. Onko esim. sähköalalla tai jossain vastaavassa.

      • Tanja

        Oma isäni jolla puna-vihersokeus, on työskennellyt sähköalalla, mutta suurimman osan elämästään huoltomiehenä tehtaassa. Hän on syntynyt -30 luvulla, eikä koskaan käynyt virallisessa näkötestissä värinäön tiimoilta. Esim. armeijassa ei koskaan kiinnitetty asiaan mitään huomiota siihen aikaan.

        Poikani silmälääkäri kertoi, että juuri armeijassa nykyisin tämä ominaisuus voi haitata etenemistä, aselajista riippuen. Nykyisistä sähköalan näkövaatimuksista en tiedä.


    • linssilude
      • Jup€

        värisokeuden asteesta. Minulla on todettu lievä värisokeus ja näen webbisivut normaalisti. Tuon filtterin läpi sivut näkyvät minulle erilailla, kuin ilman filtteriä.


    • 0$@T!T0

      Minulla on ns. punavihreyssokeus mutta tähän mennessä se ei ole elämääni mitenkään vaikuttanut. Joskus ehkä koulussa on kysyttyvä onko tämä vihreä vai ruskea värikynä, mutta muita ongelmia ei ole ollut.

      • tane

        Eli minulla on tulllut tilanteita että sanon kavereilleni "nätinvärinen auto" ja luulen että se on tummanvihreä , mutta onkin joku sininen :O


    • Colourblind

      Itselläni on lievä värisokeus, mutta se ei vaikuta mitenkään muuten paitsi siten, että en pysty erottamaan numeroita testissä. Näen maailman samalla tavalla kuin kuka tahansa ei- värisokea.

      • OH2KV

        Tee vaikka testi; Leikkaa mansikan lehteen ensi kesänä noin viisi milimetriä läpimitaltaan oleva reikä, ja katso varmasti kypsää mansikan marjaa sen läpi. Marja näkyy vihreänä reiän läpi katsottuna.

        Oletko koskaan ihmetellyt pihlajanmarjojen vähyyttä?

        Ja kerran jäänyt varma työpaikka saamatta värisokeuden takia minulta, sain onneksi vielä paremman paikan tuolloin pienellä viiveellä. Jossa sai myös olla värien kanssa tarkkana.

        Kun oman puutteensa tiedostaa, osaa siihen myös suhtautua siten, ettei virheitä synny tarkassakaan työssä.


      • värisokea

        Mistäs sinä sen tiedät, kun et ole maailmaa muiden silmin nähnyt.

        t. puna-viher värisokea


      • väriisokkee tääl
        värisokea kirjoitti:

        Mistäs sinä sen tiedät, kun et ole maailmaa muiden silmin nähnyt.

        t. puna-viher värisokea

        Itse voin sanoa että moinen ei vaikuta millään lailla elämään. Ehkä joissain ammateissa mutta ei muuten. Itselläni on ongelmana yleensä se etten osaa kaikkia hienoja nimityksiä väreille ja sitten muut vaan toteaa ettei tuo ole esim sininen vaan turkoosi. Erotan kyllä ne kaksi ihan kevyesti toisistaan. Ainoastaan kerran oli vaikeuksia kuin piirsimme atk luokassa niin en pikasella vilkaisulla erottanut vaalean sinistä valkoisesta. Tosin sekin olu todella pieni pläntti. Ja väri oli todella vaaleaa.


    • Anonyymi

      Minulla on väri sokeus mutta Suomi vain raiskaa minua eikä anna todistaa värisokeuttani ja estävät elämäni ja työstävät minua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe