2kk vauva, päiväunet

omassa sängyssä.

eli meillä ollut aina tilanne et vauva ei nuku yhtään yksin, syliin nukahtaa ja jos laskee sänkyyn niin heti huutaa. ja saanu ollakkin rinnalla yöt saman peiton alla äipän kanssa, mutta täs vaihees kun on jo 2kk ikänen niin voinko vaatia nukkumaan jo omas sängys edes yhet päiväunet? ei saa mitäään tehtyä kun koko päivä menee sohvalla. siis vauva sänkyyn, huutaa kun syötävä, annanko huutaa vai mikä on konsti, tietenkinjos välillä käy lohduttamassa ettei luule jääneensä yksin, antakaa vinkkejä?

8

3991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkjfb

Meillä oli kanssa ton ikäisenä samanlaista. Onneksi sentään nukkui päikkärit ulkona vaunuissa aina sään salliessa. Eikö teillä nukuta edes vaunuissa? Meidän tyttö on nyt 8kk ja nukkuu vieläkin meidän sängyssä, kun ei omassaan viihdy. Pian olisi tarkoitus opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn. Päiväunia tyttö ei ole koskaan nukkunut sängyssä vaan aina vaunuissa. 2kk on vielä kovin pieni, yritä nauttia siitä kun vauva nukkuu sylissä, se on kovin lyhyt aika kun näin on. Ottakaa unilelu tai riepu käyttöön, nuku vaikka itse ensin pari yötä lelu kainalossa, jotta siinä on äidin tuoksu, niin vauvalla turvallinen olo. Voita vaikka tiputtaa siihen äidinmaitoakin. Meillä tyttö on vasta äskettäin hokannut sen lelun, joten aikaa siihenkin voi mennä. Eihän sitä paljon ehtinyt ylimääräistä tehdä silloin pikkuvauva aikana, pakolliset hommatkin jäi vähän puolitiehen. Nyt kun vauva jo isompi niin viihtyy hetken omineen lattialla niin jotain voi jo tehdäkin.

• Meillä..

nukkunut (nyt 2,5kk ikäinen) vauva aina omassa sängyssä yöt ja päiväunet joko omassa sängyssä tai vaunuissa. Kun päivisin huomaan, että vauva alkaa olla väsynyt tai nukahtamaisillaan, vien omaan sänkyyn nukahtamaan ja jos tarvii niin tuttia käyn vain laittamassa suuhun jos uni ei heti tule. Iltaisin kymmenen aikaan/jälkeen vien sänkyyn unta odottamaan, joskus haahuilee siellä hereillä puolikin tuntia ennen kuin nukahtaa, mutta joskus nukahtaa melkein heti.

• polkjhy

Kokeile kantoliinaa tai Manduca kantoreppua. Meillä muksu nukahtaa päikkäreille aina tissillä, mutta mies luonnollisesti vähä pulassa nukuttaessaan. Mutta sitten saatiin Manduca ja nukkuu aivan tyytyväisenä siinä...

• Emmi15.2.

Meilläkin vauva 2kk nukkuu parhaiten päiväunet ulkona vaunuissa, jopa 4 tuntia putkeen! Päiväunet ajoittuu sitten yleensä puolesta päivästä eteenpäin, ja saattaa siis nukkua sinne kuuteenkin asti riippuen monelta on käyty päikkäreille! Muita "päiväunia" hän ei sitten oikeestaan nukukaan, aamupäivällä saattaa torkahtaa sitteriin 30min-45min ja illemmalla (n.klo 18-19) olen koittanut viedä ulos uudestaan nukkumaan jos näyttää väsyneeltä, ja "päiväunilta" on herätty aiemmin, on saattanut vielä nukkua sitten tunnin parin pätkän ennen "yöunia"...
      Niin aiemmin siis oli meilläkin ongelmaa tuossa päivällä nukkumisessa, kun saattoi kukkua puolesta päivästä sinne iltaan asti kokonaan ilman unia (näinköhän oli sitten mahavaivoja tai jotain). Ulos jos ei voi viedä, niin kantoliina on kyllä hyvä keksintö, sikäli kun saa vauvan itselle ja vauvalle hyvään asentoon.. Meillä kantoliina vielä vähän harjoitusvaiheessa, mutta on siinä nukuttu muutamat lyhyet unet. Yleensä se uni liinassa loppuu siihen kun äiti rupee jossain vaiheessa yrittämään josko vauvan sais omaan sänkyyn tai vaunuihin nukkumaan....:) Kerran onnistuin saada vauvan sohvalle johon sitten jäikin joksikin aikaa nukkumaan...:)

• ap.

eli,ulos pääsee, omakotitalossa asutaan muttei jää vaunuun nukkumaan, työnnettäessä nukkuu jos nukkuu ja heti kun vaunut pysähtyy niin herää itkemään. sisällä sama, on koitettu kaukalossa, sängyssä, sitterissä, keinussa, liinassa, repussa. ainut mihin näistä nukahtaa on kantoliina ja reppu, muttajos laskee siitä alas reppuineen päivineewn huuto alkaa, ei heti mutta tyyliin 2min päästä. nytkiun nukkuu rinnalla, muttajos nousen niin huutaa heti. aamulla kun katoin telkkua nukku mahan päällä. vein sänkyyn ja heräs heti. ja siellä huutaa vaan. repussa en jaksa kauaa viedä, painaa jo melkein 6kg ja itsellä on niskoissa hermovikaa. joskus klähden autolla ajelemaan että nukkuu. sellasina päivinä jollon ite oon väsyny niin ok maata koko päivä sohvalla mutta nyt kun rupee univelat asettuun niin haluias tehä jotain, vaikka tiskata hitsi vie..mut huuto tulee menin sit vessaan tai tiskille.ja jos lähetään johki esim neuvolaa ja yön jäliltä kampaan tukkaa puen päälle ym et päästäs lähteen niin huutaa sen ajan. nyt on viikon nukkunut hyvin, 22-06 ja viimeyön 21-8, herää noin 3-4krt syömään, syö ja nukahtaa. ennen roikku tissillä ja valvo eikä nukahtanu millään, eli ollaan valvottu tosi paljon ja 3h unia, eikä ole päivällä nukkunu sillon vaikka sylissä yritin muttei siinäkään nukkunut. mutta nyt onneks yöt menee hyvin!! ei välttis sikskään nuku päikkäreitä paljoa. mutta naamasta näkee et on väsynyt mut ei anna periks. yöllä nukkuu siis minun vieressä. sängys alus pari kartaa nukku mut sillein että nukahtaneena vein sänkyyn ja heräs parin tunnin päästä ja sit ei jääny sänkyyn millään. eli kaks kertaa nukku omas sängys yhteensä. saa nukkua vieressäni toki jos yö on sillä pelastettu, mutta siinäkin nukkuu hyvin kun olen vieressä ja tarkistelee sitä monestio varsinkin aamuyöstä mutta nukahtaa itse uudelleen kun katsoo että jaahas äiti on siinä! mikä avuksi, unikoulua jossainvaiheessa? tottakai se on pieni ja haluaa olla lähelläni ja seon ok mutta joskus haluais jotain itsekkin tehä :)

• 1+10
        ap. kirjoitti:

eli,ulos pääsee, omakotitalossa asutaan muttei jää vaunuun nukkumaan, työnnettäessä nukkuu jos nukkuu ja heti kun vaunut pysähtyy niin herää itkemään. sisällä sama, on koitettu kaukalossa, sängyssä, sitterissä, keinussa, liinassa, repussa. ainut mihin näistä nukahtaa on kantoliina ja reppu, muttajos laskee siitä alas reppuineen päivineewn huuto alkaa, ei heti mutta tyyliin 2min päästä. nytkiun nukkuu rinnalla, muttajos nousen niin huutaa heti. aamulla kun katoin telkkua nukku mahan päällä. vein sänkyyn ja heräs heti. ja siellä huutaa vaan. repussa en jaksa kauaa viedä, painaa jo melkein 6kg ja itsellä on niskoissa hermovikaa. joskus klähden autolla ajelemaan että nukkuu. sellasina päivinä jollon ite oon väsyny niin ok maata koko päivä sohvalla mutta nyt kun rupee univelat asettuun niin haluias tehä jotain, vaikka tiskata hitsi vie..mut huuto tulee menin sit vessaan tai tiskille.ja jos lähetään johki esim neuvolaa ja yön jäliltä kampaan tukkaa puen päälle ym et päästäs lähteen niin huutaa sen ajan. nyt on viikon nukkunut hyvin, 22-06 ja viimeyön 21-8, herää noin 3-4krt syömään, syö ja nukahtaa. ennen roikku tissillä ja valvo eikä nukahtanu millään, eli ollaan valvottu tosi paljon ja 3h unia, eikä ole päivällä nukkunu sillon vaikka sylissä yritin muttei siinäkään nukkunut. mutta nyt onneks yöt menee hyvin!! ei välttis sikskään nuku päikkäreitä paljoa. mutta naamasta näkee et on väsynyt mut ei anna periks. yöllä nukkuu siis minun vieressä. sängys alus pari kartaa nukku mut sillein että nukahtaneena vein sänkyyn ja heräs parin tunnin päästä ja sit ei jääny sänkyyn millään. eli kaks kertaa nukku omas sängys yhteensä. saa nukkua vieressäni toki jos yö on sillä pelastettu, mutta siinäkin nukkuu hyvin kun olen vieressä ja tarkistelee sitä monestio varsinkin aamuyöstä mutta nukahtaa itse uudelleen kun katsoo että jaahas äiti on siinä! mikä avuksi, unikoulua jossainvaiheessa? tottakai se on pieni ja haluaa olla lähelläni ja seon ok mutta joskus haluais jotain itsekkin tehä :)

Meillä oli samoja onkelmia tuossa 1-2,5kk ikäisenä. Yöunille tosin on AINA käynyt omaan sänkyyn,moitteitta! Mutta päivisin oli juuri tuossa iässä hankalaa! Tyttömme syntyi tammikuussa jolloin järjettömät paukkupakkaset ja olimme sitten reilun kk sisällä eli vaunuissakaan en pystynyt nukuttamaan. Mutta sitten kun pakkaset hellitti päästiin ulkoilee ja sama ongelma meillä. Nukkui vain työntäessä vaunuja ja kun vaunut pysähtyivät niin heräsi tyttökin . MUTTA sinnikkäästi aina vaan vaunuissa nukuttelin ja siihin hän sitten pikkuhiljaa tottui. Nyt tyttö 3,5 kk ja rytmi on jo tullut. Aamu-unet nukutaan sängyssä n. 45 min-1 h. ja pitkät unet vaunuissa 3-4 h, joskus pitää käydä tuttia laittamassa ja hyssyttämässä joskus ei.ja viellä pienet iltaunet ottaa milloin missäkin :) Eli totuttele vaan pikkuisesi vaunuihin. Mä tein niin että laitoin tytön vaunuihin viellä hereillä ollessa.hyssyttelin jne sinne aina nukahti mutta sitten muutaman minuutin päästä sai taas hyssyttellä,hyssytin hetken vain ja katsoin rauhoittuko,jos ei niin taas hetken ja sitä rataa. Eli hyssytin vain sen hetken että rauhoittui,en ruvennut 10 minuuttia hyssyttämään koska ei ollut tarvetta!

JA tosiaan meillä siinä 1,5kk iässä,oli pahin uni vaihe oli työn ja tuskan takana päikkärit! Tyttö oli toooodella väsynyt mutta ei vaan saanut nukutuksi:( Hää nukkui kyllä siis vaunuissa mutta oli kyllä melekosta rumpaa kävelä aina se 2 h,mutta pakko oli kun muuhun ei asettunut. Sitten tuli vaihe kun hää tykkäsikin nukkua unia keinussa :) Ja nyt sitten hän jo tykkää nukkua unet sängyssään. Kokeilet vaan sinnikkäästi aina eri vaihtoehtoja:) Mä veikkaan että kyllä se sieltä se oma mielipaikka viell löytyy. Vauvasi on viellä niin pieni,että unien kanssa on hakemista.

Mun esikoinen oli sellainen,että hän ei kertakaikkiaan nukkunut päikkäreitä oli päivisin virkeä jne. hän torkkui milloin missäkin 10 min.korkeintaan 30 min. Sitä kesti johkin 3 ikäkuukauteen asti.

Tosiaan jos temput ei tepsi niin sitten se on vain noin mentävä. Lohduttaudu sillä että jo varmasti 3-4kk aikoihin ne unet rupiaa sieltä tulemaan. Piet vaan myös päivärytmistä mahd. tarkasti kiinni. Esim.Minä en mene mihkää pienemmän päiväunien aikana,eli olemme kotosalla. ilta unet sitten nukutaan milloin missäkin (riippuen siitä missä olemme) Tiedän itse sun tilanteen kokeneena ja voin sen myös kertoa kokeneena,että piiitkää pinnaa vaan tarvitaan yrittämissä. Ja jos sulla on apuja lähellä,niin pyydä heitä vaunuilemaan vauvasi kanssa siksi aikaa jos haluat muutaman tunnin olla rauhassa:) Ja kun kiinteät tulee kuvioihin,niin tilanne varmasti rauhottuu :) Toki voisit kokeilla korviketta äidinmaidon lisäksi,korvike pitää pidempään nälkää. Unihan maistuu täydellä mahalla paremmin :)

• 18+20
        1+10 kirjoitti:

Meillä oli samoja onkelmia tuossa 1-2,5kk ikäisenä. Yöunille tosin on AINA käynyt omaan sänkyyn,moitteitta! Mutta päivisin oli juuri tuossa iässä hankalaa! Tyttömme syntyi tammikuussa jolloin järjettömät paukkupakkaset ja olimme sitten reilun kk sisällä eli vaunuissakaan en pystynyt nukuttamaan. Mutta sitten kun pakkaset hellitti päästiin ulkoilee ja sama ongelma meillä. Nukkui vain työntäessä vaunuja ja kun vaunut pysähtyivät niin heräsi tyttökin . MUTTA sinnikkäästi aina vaan vaunuissa nukuttelin ja siihin hän sitten pikkuhiljaa tottui. Nyt tyttö 3,5 kk ja rytmi on jo tullut. Aamu-unet nukutaan sängyssä n. 45 min-1 h. ja pitkät unet vaunuissa 3-4 h, joskus pitää käydä tuttia laittamassa ja hyssyttämässä joskus ei.ja viellä pienet iltaunet ottaa milloin missäkin :) Eli totuttele vaan pikkuisesi vaunuihin. Mä tein niin että laitoin tytön vaunuihin viellä hereillä ollessa.hyssyttelin jne sinne aina nukahti mutta sitten muutaman minuutin päästä sai taas hyssyttellä,hyssytin hetken vain ja katsoin rauhoittuko,jos ei niin taas hetken ja sitä rataa. Eli hyssytin vain sen hetken että rauhoittui,en ruvennut 10 minuuttia hyssyttämään koska ei ollut tarvetta!

JA tosiaan meillä siinä 1,5kk iässä,oli pahin uni vaihe oli työn ja tuskan takana päikkärit! Tyttö oli toooodella väsynyt mutta ei vaan saanut nukutuksi:( Hää nukkui kyllä siis vaunuissa mutta oli kyllä melekosta rumpaa kävelä aina se 2 h,mutta pakko oli kun muuhun ei asettunut. Sitten tuli vaihe kun hää tykkäsikin nukkua unia keinussa :) Ja nyt sitten hän jo tykkää nukkua unet sängyssään. Kokeilet vaan sinnikkäästi aina eri vaihtoehtoja:) Mä veikkaan että kyllä se sieltä se oma mielipaikka viell löytyy. Vauvasi on viellä niin pieni,että unien kanssa on hakemista.

Mun esikoinen oli sellainen,että hän ei kertakaikkiaan nukkunut päikkäreitä oli päivisin virkeä jne. hän torkkui milloin missäkin 10 min.korkeintaan 30 min. Sitä kesti johkin 3 ikäkuukauteen asti.

Tosiaan jos temput ei tepsi niin sitten se on vain noin mentävä. Lohduttaudu sillä että jo varmasti 3-4kk aikoihin ne unet rupiaa sieltä tulemaan. Piet vaan myös päivärytmistä mahd. tarkasti kiinni. Esim.Minä en mene mihkää pienemmän päiväunien aikana,eli olemme kotosalla. ilta unet sitten nukutaan milloin missäkin (riippuen siitä missä olemme) Tiedän itse sun tilanteen kokeneena ja voin sen myös kertoa kokeneena,että piiitkää pinnaa vaan tarvitaan yrittämissä. Ja jos sulla on apuja lähellä,niin pyydä heitä vaunuilemaan vauvasi kanssa siksi aikaa jos haluat muutaman tunnin olla rauhassa:) Ja kun kiinteät tulee kuvioihin,niin tilanne varmasti rauhottuu :) Toki voisit kokeilla korviketta äidinmaidon lisäksi,korvike pitää pidempään nälkää. Unihan maistuu täydellä mahalla paremmin :)

Unikouluahan ei siis viellä noin pienelle saa kokeilla :) Ja sinuna en kyllä jättäisi pikkuista kovin pitkäksi aikaa sänkyyn huutamaan. ne on vaan nuo pienet sellaisia unien kanssa kun rytmiä ei viellä ole. Älä siis vaadi lastasi nukkumaan sängyssään,toki sinnikkäästi vaan kokeilet aina. jos huuto on kovaa niin helli ja sylittele ja anna turvattu tunne. Eihän se kuitenkaan vauvasi vika ole että hänelle ei uni tule,hän varmasti mielellään nukkuisi jos pystyisi!

Oletko muuten kokeillut sänkyyn tehdä sellaisen "pesän" se voisi auttaa. tai ohut pipo päässä unille(meillä se tepsi esikoiseen) Siskoni taas nukutti tytöllään päikkärit AINA imuri päällä ja se tosiaan siihin typykkään tepsi. Uniharso on meillä myös käytössä,ilman sitä ei uni tule jos joku rätti ei ole naaman edessä.

• laske liian

pian nukahtamisesta,kannattaa odottaa 10 -15 min ennen kuin laskee että varmasti vaipuu syvään uneen.Itsekkin nukutin syliin jossain vaiheessa ja taputtelin samalla pyllylle,sitten kun laskin lempikyljelle niin taputtelin pyllyä samalla,aina kun havahtui niin taputtelin taas pyllyä niin nukahti uudestaan.Ja todellakaan noin pientä ei voi huudattaa,pienihän vain haluaa turvansa eli äitinsä lähelle.Kyllä ne rytmit ja kikat löytyy kun kokeilee ja jo kuukauden päästä tilanne voi olla ihan eri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2238
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1480
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1454
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1167
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1134
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1086
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1064
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      919
    Aihe