Manchesterin terrieri

minä vaan

Olen ihastunut Manchesterin terrierin mm. ulkonäköön (EN VALITSE KOIRAA ULKONÄÖN PERUSTEELLA) ja yrittänyt hakea vähän tietoja luonteesta jne. Ymmärtääkseni kyseinen terrieri ei ole "vaikeimmasta" päästä (terrierithän voivat olla melko kovapäisiä). Haluamani tietojen saaminen ei kuitenkaan ole helppoa ilman että olisin yhteydessä kasvattajaan. Haluaisin tietää vähän enemmän rodusta ennen yhteydenottoa... Haluaisin mm. tietää enemmän haukkuherkkyydestä, hoidosta, vaatimuksista (tarvitseeko muuta kun lenkkeilyä ja kotona aktivoimista) jne. Olisi hauska kuulla kokemuksia kyseisestä rodusta! Onko rotu hieman harvinaisempi kun en ole tähän aikaisemmin törmännyt tai ainakaan huomannut? Toinen koira on jo olemassa ja kerrostalossa asun. Vaikuttaa siltä että kyseinen terrieri ei vaadi yhtä paljon turkihoitoa kuin muut (esim. nyppiminen) ja jotenkin tuntuu "varmemmalta" kuin muut terrierit...

Haluaisin tietää mahdollisimman paljon ja kuulla kokemuksia ennenkuin teen uhtään päätöksiä!

18

3996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manssi

      Itselläni on kohta 4vuotias manssi ja ainakin tämä on todella itsepäinen ja energinen. Virtaa riittää ihan jatkuvasti, ei ollenkaan pysy aloillaan. Käyn 2 kertaa sen kanssa tunnin reippaita kävelylenkkejä ja noidenkin lenkkien jälkeen se vielä tuo palloa että pitäs alkaa pallottelemaan. Mulla on suuri aidattu piha, jossa heittelen palloa sille ja oon 2h putkeen sitä monesti heittänyt ja se ei siltikään väsy (ota huomioon vielä ne lenkkeilyt tähän päälle!!).. Harvoin tosiaan pysyy yhessä kohti, tassuttelee pitkin asuntoa koko ajan ja tuo palloa tai jotain muuta lelua mulle. Eli ainakin tämän perusteella sanon itse että tällänen koira sopii ihmiselle, joka on TODELLA LIIKUNNALLINEN ja pystyy tarjoamaan paljon mielekästä tekemistä ja aktiviteettejä koiralle !

      Vieraita kohtaa on varautuvainen, murisee ja haukkuu joten vaatii kärsivällisyyttä että tottuu.. Koirani on peruskoulutettu mutta siltikin meinaa mennä aika usein oman mielensä mukaan, ei tottele käskyjä aina. Itsepäinen siis.

      Oma manssini ei ole kova haukkumaan, ei silloin kun olen itse sen kanssa kodissani, eikä myöskään silloin kun lähden pois ja jätän koirani yksin. Joskus kyllä pari kertaa saattaa haukahtaa mutta ei ole semmonen että räksyttäis jatkuvasti.

      Tämä rotuhan on yllättävän terve, ei ole pahemmin mitään perinnöllisiä sairauksia sun muuta. Helppohoitoinen turkki, ei tarvi kuin pehmeällä harjalla harjata irtokarvat pois. Ja kun koiran pesee, kuivuu todella nopeasti.

      Rotuhan on myöskin aika harvinainen vielä Suomessa. Mutta lisääntymään päin.

      Tässä jotain omien kokemuksieni perusteella.. Jokanen manssihan voi olla kyllä erilainen mutta näin oma koirani ainaskin!

      • minä vaan

        Oli kiinnostavaa kuulla manssin omistajan kokemuksista...
        Nykyinen koira on myös melko energinen ja jaksaa juosta tuntikaupalla, mutta tykkää myös käpertyä sohvalle/jalkojen juurelle huilimaan ja nauttimaan läheisyydestä. Käydään usein maalla, jossa koira saa juosta vapaana. Vähän kyllä se manssin enrgisyys arveluttaa, sillä "normi"-töissä käyn ja ihan joka päivä ei ole aikaa ja/tai energiaa touhuta koko ajan koiran kanssa. Toki koira aina saa tarpeelliset lenkit jne.

        Luin myös että "pienempi" versio olisi Englanninkääpiöterrieri. Onko tietoa miten nämä eroavat toisistaan (muuten kuin koon suhteen)?


      • manssi
        minä vaan kirjoitti:

        Oli kiinnostavaa kuulla manssin omistajan kokemuksista...
        Nykyinen koira on myös melko energinen ja jaksaa juosta tuntikaupalla, mutta tykkää myös käpertyä sohvalle/jalkojen juurelle huilimaan ja nauttimaan läheisyydestä. Käydään usein maalla, jossa koira saa juosta vapaana. Vähän kyllä se manssin enrgisyys arveluttaa, sillä "normi"-töissä käyn ja ihan joka päivä ei ole aikaa ja/tai energiaa touhuta koko ajan koiran kanssa. Toki koira aina saa tarpeelliset lenkit jne.

        Luin myös että "pienempi" versio olisi Englanninkääpiöterrieri. Onko tietoa miten nämä eroavat toisistaan (muuten kuin koon suhteen)?

        Englanninkääpiöterrieri on hyvin samankaltainen mitä manssi. Virtaa on yhtä lailla ja vaatii myöskin paljon aktiviteettejä ja mielekästä tekemistä, jotta ei turhautuisi. Tämän jalostuksessahan on käytetty myöskin manssia. Itselläni on semmoinen koira nimittäin joskus ollut ja lisäksi yhdellä tuttavallani on kaksi semmoista.

        Oma manssini on kyllä yksin pitkiä päiviä eli 8h päivässä, joskus enemmänkin. Leluja olen sille jättänyt tänne aina, mutta onhan tuo toki pitkä aika olla yksin mutta koiranhan täytyy osata olla myöskin yksin. Koskaan ei ole mitään tuhoja yksin ollessaan tehnyt, ainoastaan niitä kakka ja pissaläjiä on täällä näkynyt.

        Tuo kuulosti tosi hyvältä, että käyt usein maalla jossa koira saa juosta vapaana. Siitä ainakin manssit ja monet muutkin koirat tykkää että saa tosiaan juoksennella kunnolla.

        Unohdin tuossa mainita, että manssit (ainakin tuo oma koirani) tykkää älyttömästi läheisyydestä, käpertyy aina syliin ja puskee nuolemaan naamaa väkisin. Tykkää myös aina ängetä selän taakse makoileen kun istun sohvalla. Tykkää kun silitellään ja hoivataan.

        Itse suosittelisin, jos manssin hankit, että sen kanssa alkaisit harrastamaan esim agilityä. Siinä ois mielekästä tekemistä koiralle. Itselläkin tarkoitus oman koiran kanssa alkaa sitä harrastamaan, koska siinä saa koirakin energiaansa purkaa johonkin kunnolla. Pakkohan ei tietenkään ole sitä tai mitään muutakaan alkaa koiran kanssa harrastamaan, mutta se olisi hyvä juttu koiralle. Ja miksipäs ei ihmisellekin.

        Mutta kuten monta kertaa oon maininnut, liikunnalliselle ihmiselle, jolla on aikaa ja mielenkiintoa, halua ja jaksamista - semmoiselle ihmiselle manssi sopii !

        Itsellänikään ei aina ole jaksamista alkaa koiran kanssa kauheesti touhuilemaan, jos on ollut töissä pitkä päivä, mutta lenkillä pyrin ainakin käymään edes kerran päivässä mikäli ei millään jaksa enempää ja sitten pyrin aina vähäsen edes heittelemään palloa tai keksimään jotain mielekästä touhuamista koiralle. Meinaa ainaskin tuo oma koira aina vikistä ja vinkua ja heilua ku heinäseiväs jos joutuu vähänkin aikaa olemaan ilman mitään touhuamista.

        Miksipäs ei manssi sullekin sopis, mutta onhan niitä "laiskempiakin" rotuja olemassa, jos tuntuu että menee liian energiseksi roduksi tämä koira!


      • minä vaan
        manssi kirjoitti:

        Englanninkääpiöterrieri on hyvin samankaltainen mitä manssi. Virtaa on yhtä lailla ja vaatii myöskin paljon aktiviteettejä ja mielekästä tekemistä, jotta ei turhautuisi. Tämän jalostuksessahan on käytetty myöskin manssia. Itselläni on semmoinen koira nimittäin joskus ollut ja lisäksi yhdellä tuttavallani on kaksi semmoista.

        Oma manssini on kyllä yksin pitkiä päiviä eli 8h päivässä, joskus enemmänkin. Leluja olen sille jättänyt tänne aina, mutta onhan tuo toki pitkä aika olla yksin mutta koiranhan täytyy osata olla myöskin yksin. Koskaan ei ole mitään tuhoja yksin ollessaan tehnyt, ainoastaan niitä kakka ja pissaläjiä on täällä näkynyt.

        Tuo kuulosti tosi hyvältä, että käyt usein maalla jossa koira saa juosta vapaana. Siitä ainakin manssit ja monet muutkin koirat tykkää että saa tosiaan juoksennella kunnolla.

        Unohdin tuossa mainita, että manssit (ainakin tuo oma koirani) tykkää älyttömästi läheisyydestä, käpertyy aina syliin ja puskee nuolemaan naamaa väkisin. Tykkää myös aina ängetä selän taakse makoileen kun istun sohvalla. Tykkää kun silitellään ja hoivataan.

        Itse suosittelisin, jos manssin hankit, että sen kanssa alkaisit harrastamaan esim agilityä. Siinä ois mielekästä tekemistä koiralle. Itselläkin tarkoitus oman koiran kanssa alkaa sitä harrastamaan, koska siinä saa koirakin energiaansa purkaa johonkin kunnolla. Pakkohan ei tietenkään ole sitä tai mitään muutakaan alkaa koiran kanssa harrastamaan, mutta se olisi hyvä juttu koiralle. Ja miksipäs ei ihmisellekin.

        Mutta kuten monta kertaa oon maininnut, liikunnalliselle ihmiselle, jolla on aikaa ja mielenkiintoa, halua ja jaksamista - semmoiselle ihmiselle manssi sopii !

        Itsellänikään ei aina ole jaksamista alkaa koiran kanssa kauheesti touhuilemaan, jos on ollut töissä pitkä päivä, mutta lenkillä pyrin ainakin käymään edes kerran päivässä mikäli ei millään jaksa enempää ja sitten pyrin aina vähäsen edes heittelemään palloa tai keksimään jotain mielekästä touhuamista koiralle. Meinaa ainaskin tuo oma koira aina vikistä ja vinkua ja heilua ku heinäseiväs jos joutuu vähänkin aikaa olemaan ilman mitään touhuamista.

        Miksipäs ei manssi sullekin sopis, mutta onhan niitä "laiskempiakin" rotuja olemassa, jos tuntuu että menee liian energiseksi roduksi tämä koira!

        Ehkä manssi ei kuitenkaan ole liian energinen ja onhan meitä kaksi, jotka hoitaisi molempia koiria. Itse vaan olen se "aktiivisempi", eli käyn pidemmillä lenkeillä myös yksin. Agility ei oikein nappaa, mutta kotona tai maalla voisi kyllä keksiä jonkun esteradan ja näin saada energiaa puretuksi. Nykyisen koiran kanssa on suunnitelmissa alkaa harjoittaa kotioloissa jonkinlaista jälkeä. Joten metsään lihaa tai ihminen piiloon ja koira etsimään. Koira tykkää etsiä nameja tai leluja... Ehkä manssikin tykkäisi kyseisestä toiminnasta.

        Harkitsen vielä manssin ottamista. Manssi on sopivampi, sillä en halua ihan kääpiökoiraa ja nykyinen on keskikokoinen (säkä n. 55 cm ja paino n. 20 kg), joten manssi on "kätevämpää" kokoa...


      • manssi
        minä vaan kirjoitti:

        Ehkä manssi ei kuitenkaan ole liian energinen ja onhan meitä kaksi, jotka hoitaisi molempia koiria. Itse vaan olen se "aktiivisempi", eli käyn pidemmillä lenkeillä myös yksin. Agility ei oikein nappaa, mutta kotona tai maalla voisi kyllä keksiä jonkun esteradan ja näin saada energiaa puretuksi. Nykyisen koiran kanssa on suunnitelmissa alkaa harjoittaa kotioloissa jonkinlaista jälkeä. Joten metsään lihaa tai ihminen piiloon ja koira etsimään. Koira tykkää etsiä nameja tai leluja... Ehkä manssikin tykkäisi kyseisestä toiminnasta.

        Harkitsen vielä manssin ottamista. Manssi on sopivampi, sillä en halua ihan kääpiökoiraa ja nykyinen on keskikokoinen (säkä n. 55 cm ja paino n. 20 kg), joten manssi on "kätevämpää" kokoa...

        Suosittelen kyllä tuota manssia ihan koko sydämmestä, on se kuitenkin sen verran ihastuttava ja älykäs rotu! Vaikka vilkas onkin ja virtaa riittää! Ja terrieri kun on kyseessä, niin niillehän on ihan luonteenomaista vilkkaus, itsepäisyys ja varautuneisuus. Omanlaisensa rotu siis!

        Onnea sulle koiran hankintaan, oli se sitten manssi tai joku muu! Kasvattajille kannattaa soitella ja kysellä lisää, ne osaa aina kertoa paremmin, niiltä saa paljon tietoa. Toki saahan sitä tietoa täältä netistäkin näin aluksi mutta kasvattajille kannattaa myöskin soittaa.


      • 2:n manssin omistaja
        minä vaan kirjoitti:

        Ehkä manssi ei kuitenkaan ole liian energinen ja onhan meitä kaksi, jotka hoitaisi molempia koiria. Itse vaan olen se "aktiivisempi", eli käyn pidemmillä lenkeillä myös yksin. Agility ei oikein nappaa, mutta kotona tai maalla voisi kyllä keksiä jonkun esteradan ja näin saada energiaa puretuksi. Nykyisen koiran kanssa on suunnitelmissa alkaa harjoittaa kotioloissa jonkinlaista jälkeä. Joten metsään lihaa tai ihminen piiloon ja koira etsimään. Koira tykkää etsiä nameja tai leluja... Ehkä manssikin tykkäisi kyseisestä toiminnasta.

        Harkitsen vielä manssin ottamista. Manssi on sopivampi, sillä en halua ihan kääpiökoiraa ja nykyinen on keskikokoinen (säkä n. 55 cm ja paino n. 20 kg), joten manssi on "kätevämpää" kokoa...

        Manssi on hieno rotu. Tosin se ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Manssit ovat erittäin älykkäitä ja oppivat nopeasti, niin hyvät kuin huonotkin asiat. Itselläni kaksi manssinarttua jotka ovat hieman eri luonteisia. Toinen on erittäin nopeasti syttyvä ja rohkea, toinen pehmeämpi. Mutta yhteistä niillä on iloinen luonne, vieraita kohtaan ovat tosin pidättyväisiä (manssi siis ei yleensä ole jokaisen vastaantulijan kaveri) sekä omaavat sopivasti vahtiviettiä. Kun manssi tutustuu johonkin ihmiseen kunnolla, saa tuo ihminen manssista elinikäisen ystävän.

        Manssi pitää sosiaalistaa jo pikkupentuna hyvin. Pelkästään kotinurkissa kasvanut manssi ei ole helppo lemmikki. Tarvitsee kohtalaisesti liikuntaa, vapaanakin juoksemista sekä aivojumppaa. Huonoin puoli manssissa on mielestäni huono pakkasen kestävyys. Talvella tarvitaan takkia ja/tai haalaria.

        Ota rohkeasti yhteyttä meihin kasvattajiin: www.manssi.net -> kasvattajat


      • jihiyhioyiy
        minä vaan kirjoitti:

        Oli kiinnostavaa kuulla manssin omistajan kokemuksista...
        Nykyinen koira on myös melko energinen ja jaksaa juosta tuntikaupalla, mutta tykkää myös käpertyä sohvalle/jalkojen juurelle huilimaan ja nauttimaan läheisyydestä. Käydään usein maalla, jossa koira saa juosta vapaana. Vähän kyllä se manssin enrgisyys arveluttaa, sillä "normi"-töissä käyn ja ihan joka päivä ei ole aikaa ja/tai energiaa touhuta koko ajan koiran kanssa. Toki koira aina saa tarpeelliset lenkit jne.

        Luin myös että "pienempi" versio olisi Englanninkääpiöterrieri. Onko tietoa miten nämä eroavat toisistaan (muuten kuin koon suhteen)?

        itselläni on foxeja mutta olen seurannut myös hieman mansseja..sanoisin ihan hyvä valinta ja ei niin energinen kuitenkaan kun vertaa parsoniin tai foxeihin..eli kyllä se sinulla menee ihan niinkuin aattelitkin. Energiataso keskitasoa. Vaatii silti liikuntaa ja aivojumppaa paljon.

        Eikä terrierit niin kovapäisiä ole ne vaatii vain hyvän motivoi´nnin ja hieman enemmän kärsivällisyyttä ..niillä kun puuttuu miellyttämishalua ja ovat jalostettu itsenäiseen metsästykseen(manssi lähinnä rottakoirana). Eli ovat hyviä ongelmanratkojia eikä oleta isännän antavan ohjeita miten ollaan/tehdään eli aloitekykyisiä. Terriereissä on päässyt tokon voittajaluokkiin ainakin foxeissa..ja ainoa mitä niillä herpaannuttaa koulutuksessa on valtava uteliaisuus ja joskus metsästysvietti mutta usein se on hallinnassa. mutta tuo uteliaisuus valppaus ympäristöön saattaa joskus aiheuttaa koulutuksessa miinusta ;)
        Manssi on varautuneempi joten uteliaisuus ei ole niin suuri häiriötekijä.

        Terrierit vaatii vain jämptin otteen se mikä kielletään kielletään ja mikä sallitaan niin sallitaan ja oikeat rutiinit. Ei sen kummempaa. Ja työkoiramaisen piirteiden vuoksi terrierit on aina valmiina toimimaan ja kaipaa sitä :)
        lisäksi sanoisin että a ja o on sosiaalistaminen muihin koiriin(paljon hyviä tapaamisia niin remmissä kuin koirapuistoissa sinun ehdoillasi ja rähinöintiä ei saa sallia eikä myöskään sille saa rähinöidä eli tasapainoiset samankokoiset kaverit tai myös isot ja rauhalliset jotka ei hypi päälle..terrierit tomeroituu jos joutuu pitämään liikaa puolensa ja siitä pieni matka varautumiseen ja rähinään eli sinulla oltava hyvä johtajuus että huolehdit laumasi turvallisuudesta) ja vapaana olo harjoittelut.


      • lisätietoja

        Missä hintaluokassa manssit ovat? En ole löytänyt hintoja netistä...


      • bbl bbl
        lisätietoja kirjoitti:

        Missä hintaluokassa manssit ovat? En ole löytänyt hintoja netistä...

        Koirien hinta on kasvattajien henkilökohtainen päätös. Mitään yleistä hintaluokkaa ei minkään rodun kohdalla ole. Mutta tuskin alle 1000 euroa maksavaa, rekisteröityä manchesterinterrieriä löydät.


      • jotai
        bbl bbl kirjoitti:

        Koirien hinta on kasvattajien henkilökohtainen päätös. Mitään yleistä hintaluokkaa ei minkään rodun kohdalla ole. Mutta tuskin alle 1000 euroa maksavaa, rekisteröityä manchesterinterrieriä löydät.

        Olen myös kiinnostunut englanninkääpiöterrieristä. Olen yrittänyt etsiä kovasti tietoa rodusta, mutta kattavaa ja monipuolista tekstiä en löydä. Olen kyllä menossa kahteen kenneliin katsomaan koiria, ja suosittelen samaa muille! Kasvattajien luona näkee koirat kotioloissa ja jos hankkii pennun, todennäköisesti vanhemmat ovat nähtävillä, jolloin voi hieman arvioida tulevan pennun luonteenkovuutta yms. Itselläni on kultainennoutaja 1v ja englanninkääpiöterrieri tulisi sitten tälle tytölle kaveriksi.

        Hinnaksi englanninkääpiöterrieri-kasvattaja sanoi 1300euroa. Luulisin manssin olevan samanhintainen. Kummatkin vähän harvinaisempia suomessa.


      • Anonyymi
        minä vaan kirjoitti:

        Ehkä manssi ei kuitenkaan ole liian energinen ja onhan meitä kaksi, jotka hoitaisi molempia koiria. Itse vaan olen se "aktiivisempi", eli käyn pidemmillä lenkeillä myös yksin. Agility ei oikein nappaa, mutta kotona tai maalla voisi kyllä keksiä jonkun esteradan ja näin saada energiaa puretuksi. Nykyisen koiran kanssa on suunnitelmissa alkaa harjoittaa kotioloissa jonkinlaista jälkeä. Joten metsään lihaa tai ihminen piiloon ja koira etsimään. Koira tykkää etsiä nameja tai leluja... Ehkä manssikin tykkäisi kyseisestä toiminnasta.

        Harkitsen vielä manssin ottamista. Manssi on sopivampi, sillä en halua ihan kääpiökoiraa ja nykyinen on keskikokoinen (säkä n. 55 cm ja paino n. 20 kg), joten manssi on "kätevämpää" kokoa...

        Itse en ottaisi manssia, kokemusta on. Älykäs ja oppivainen kyllä, mutta se varautuneisuus tekee siitä vastaantuleville räyhäävän. Uusia ihmisiä ei tahdo hyväksyä tai kestää ainakin kauan sekä monta makupalaa, Ruoka maittaa, se tuo haastetta ,kun ei saa lihoa. Hentorakenteinen kun on. Varautuneisuus saattaa myös ilmetä vihaisuutena. Itse en ottaisi mitään terrieriä.


      • Anonyymi
        lisätietoja kirjoitti:

        Missä hintaluokassa manssit ovat? En ole löytänyt hintoja netistä...

        Ihania


    • maaaaannssii

      Hei. Kaikki manssit ovat liikunnallisia. Jos et kuitenkaan halua sitä yksilöä joka on pentueen villein ja energian,niin voi valita pentueen rauhallisemman.

    • Anonyymi

      Itteä kiinnostaa manssi ja kultainen noutaja

    • Anonyymi

      Mun suosikki

    • Anonyymi

      Paljonko nää maksaa

    • Anonyymi

      Olisi kivaa omistaa 4 manssia ja työskennellä autonasentajana tai poliisina

      • Anonyymi

        Viitsi, viitsi. Pienihän SE on😂


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe