Onko kokemusta työnhausta Espanjassa?

Harkitsen

Onko joku ollut Espanjassa työnhaussa? Haluaisin kuulla kokemuksista. Itse osaan jonkin verran espanjaa. Pystyn sillä kielitaidolla tavalliset asiat hoitamaan, mutta työn vaatimukset ovat vähän toiset.

Millaista on ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ulkomaalaisena?
Saako ansiosidonnaisen ilman muuta tilille ilman mitään katkoksia siirtymisvaiheessa?
Onko pakko ottaa vastaan mitä tahansa työtä, kuten puhelinmyyntiä tai siivousta?
Tarjoaako sikäläinen työkkäri ylipäätään töitä suomalaisille?
Kerro kaikki positiiviset ja negatiiviset jutut, niin voin harkita lähtöä...

10

3471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin täällä

Olen parhaillaan Madridissa työnhaussa. Olen ollut täällä nyt melkein kuusi viikkoa ja minulla ei edelleenkään ole tietoa milloin ja miten saan päivärahani..
      Saavuin huhtikuun alussa ja ilmoittauduin kuudentena päivänä työvoimatoimistoon. Ensin minun tuli siis selvittää oikea toimisto ja tiedoin sain espanjalaisesta eures neuvojalta. Sain toimistosta paperit, jotka minun tuli täyttää ja palauttaa suomesta saatujen E303 lomakkeiden kanssa. Paperi sain siis työkkäriin täällä sisälle juuri aikataulun rajoissa, eli seitsemän päivän sisällä saapumisestani.
      Espanjan työvoimavirannomaiset eivät ole lainkaan niin ammattitaitoisia kuin virannomaiset suomessa. Esimerkiksi ensimmäinen kommentti, jonka työkkäristä täällä sain, oli että Suomihan ei edes kuulu Eurooppaan.. Tämän jälkeen minua on pompoteltu edes takaisin ja olen asioinut työkkärissä jo neljä kertaa. Mitään kyselyitä tai asioita ei voi hoitaa esimerkiksi sähköpostilla, kuten suomessa, vaan joka kerta minun on ollut pakko mennä toimistolle paikan päälle. Ottaa vuoronumero ja jonottaa noin tunti.
      Aluksi minulle annettiin informaatiota, että minun on hommatta NIE ja avattava pankkitili, jotta asioitani voidaan ruveta edes käsittelemään. NIE:n saamiseen minun tuli varata haastatteluaika, joka olisi ollut vasta kesäkuussa. Menin takaisin työkkäriin kysymään onko asia todellä näin, että minulle ei voida maksaa mitään ennen kuin olen saanut NIE:n ja tällä kertaa sain vastauksen, että minulle voidaan maksaa, mutta NIE on tuotava heille jälkikäteen.
      Seuraavaksi suuntasin pankkiin avaamaan tiliä, sillä työkkärissä sanottiin, että minulle voidaan maksaa vain espanjalaiselle pankkitilille. Pankista taas sain poliisilaitoksen osoitteen josta minun tuli hakea lappu, joka kertoo minun olevan non-residentti, jotta voin avata pankkitilin. Menin poliisilaitokselle mukanani myös NIE-hakemus ja näytin heille samalla työvoimatoimistosta saamani paperit, ja he lupasivat toimittaa minulle NIE:n viikossa.
      Seuraavalla viikolla suuntasin jälleen työkkäriin mukanani NIE ja pankkitilini tiedot. Työkkäristä lupasivat lähettää kirjeen kotiin kun asia on käsitelty. Odottelen sitä kirjettä edelleen..
      Kävin vielä viime viikolla työkkärissä kyselemässä kirjettäni ja tilannettani. Sain tietää, että asia on käsitelty ja maksu hyväksytty ja minun tulisi tällä viikolla saada päivärahat huhtikuun osalta. He eivät kuitenkaan voi maksaa maksuja omalle tililleni jostain kumman syystä, vaan minun pitää hakea rahat toisesta pankista kyisellä kirjeellä, jota siis edelleen odottelen..
      Eli näin täällä. Mitään työtä minulle ei ole osoitettu tai tarjottu, joten työnhaku jää kyllä jokaisen omalle kontille. Mutta jos siis päätät tänne tulla, varaudu siihen, että maksujen saamisessa kestää ja että saat monenlaista informaatiota jotka ovat ristiriidassa keskenään. Kannatta myös ehdottomasti pyytää jotain kieltä osaavaa mukaan työvoimatoimistoon, sillä se helpottaa huomattavasti asioiden selvittämistä.

• Yksi esimerkki

Olin pari vuotta sitten Espanjan Itärannikolla ja sen kokemuksen perusteella en suosittele lähtemään Espanjaan työnhakuun!!!! Jos osaa espanjaa, ehkä pärjääkin. Mutta jos huonolla espanjalla menee jotain sönköttään paikalliseen työkkäriin niin siellä isketään lappua eteen, että hanki tulkki. Ilman tulkkia olis kaikki rahat jääny saamatta ja kun lähdin parin kuukauden Espanjassa asumisen jälkeen Suomeen, tulkki haki Espanjan työkkäriltä saamani rahat pankista ja laittoi ne tililleni. Edellinen vastaaja kirjoitti jonottaneensa tunnin, mutta itse jonotin ensin 2 tuntia ULKONA ennen koko toimiston avautumista ja jos hyvä säkä kävi niin sai jopa vuoronumeron. Ehkä 70 ensimmäistä sai vuoronumeron. Porukkaa tuli jo aamulla viideltä jonottaan oven ulkopuolelle. Nyt tilanne naurattaa, mutta sillon ei :). Joten...

• 498755
        Yksi esimerkki kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten Espanjan Itärannikolla ja sen kokemuksen perusteella en suosittele lähtemään Espanjaan työnhakuun!!!! Jos osaa espanjaa, ehkä pärjääkin. Mutta jos huonolla espanjalla menee jotain sönköttään paikalliseen työkkäriin niin siellä isketään lappua eteen, että hanki tulkki. Ilman tulkkia olis kaikki rahat jääny saamatta ja kun lähdin parin kuukauden Espanjassa asumisen jälkeen Suomeen, tulkki haki Espanjan työkkäriltä saamani rahat pankista ja laittoi ne tililleni. Edellinen vastaaja kirjoitti jonottaneensa tunnin, mutta itse jonotin ensin 2 tuntia ULKONA ennen koko toimiston avautumista ja jos hyvä säkä kävi niin sai jopa vuoronumeron. Ehkä 70 ensimmäistä sai vuoronumeron. Porukkaa tuli jo aamulla viideltä jonottaan oven ulkopuolelle. Nyt tilanne naurattaa, mutta sillon ei :). Joten...

Mikä motivoi lähtemään kieltä taitamattomana työnhakuun maahan, joka pursuu omiakin työnhakijoita..?
        Ainiin, onhan siellä ainakin lämpimämpää ja sangria virtaa :D

• Suomessa kallista
        498755 kirjoitti:

Mikä motivoi lähtemään kieltä taitamattomana työnhakuun maahan, joka pursuu omiakin työnhakijoita..?
        Ainiin, onhan siellä ainakin lämpimämpää ja sangria virtaa :D

Siellä on lämmintä ja edullisempi elää. Pelkään vain, että joudun ottamaan vastaan puhelinmyyntiä, siinähän kai ei niinkään tarvitse espanjaa vaan suomea, luulisin. Mutta sillä palkalla ei tule toimeen. Ainakin Malagan lähellä on puhelinmyyntiä tarjolla suomalaisille.

• memmi123

Laki muuttui juuri. Nyt voi hakea työtä ulkomailta Suomesta saatavalla korvauksella, kunhan vain ilmoittaudut paikalliseen työkäriin hakijaksi. Turhaan siis yrität sen Espanjan kuvion kanssa pelata. Ks:
        http://www.tyj.fi/default.asp?id=2
        Seuraava on lainattu sieltä:

Työnhaku EU-/ETA-maissa kolmen kuukauden ajan kotimaan päivärahalla

Työttömällä on oikeus lähteä kolmeksi kuukaudeksi työnhakuun EU- ja ETA-maihin ja samalla säilyttää oikeutensa lähtömaan työttömyyspäivärahaan. Työnhaku voi kestää enintään kolme kuukautta. Päivärahaoikeus ulkomaantyönhaun aikana on sekä työntekijöillä että itsenäisillä ammatinharjoittajilla.

Lähdettäessä Suomesta työnhakuun tulee henkilön olla ennen lähtöä kotimaassa kokonaan työttömänä työnhakijana neljä viikkoa. Työnhakijan on ilmoittauduttava kohdemaan työnvälitykseen työnhakijaksi seitsemän päivän kuluessa, jotta hän voi saada päivärahaa ilman katkoksia myös muuttoajalta. Mikäli henkilö ilmoittautuu kohdemaan työnvälitykseen myöhemmin, päiväraha maksetaan ilmoittautumispäivästä lukien.

Työttömyysturvaa maksetaan ulkomaille korkeintaan kolmen kuukauden ajan. Jos henkilö ei löydä työtä, hänen on kolmen kuukauden kuluessa palattava Suomeen ja ilmoittauduttava työ- ja elinkeinotoimistoon, jotta hän säilyttää oikeutensa työttömyysturvaan.

Jos henkilö ei palaa työnhakijaksi Suomeen kolmen kuukauden enimmäisajan kuluessa, työttömyyspäivärahaa ei voida maksaa ennen kuin henkilö on ollut Suomessa työssä tai työ- ja elinkeinoviranomaisen osoittamassa koulutuksessa neljä viikkoa.

Kolmen kuukauden määräaikaa voidaan pidentää, jos syynä viivästykseen on ollut sairaus tai muu ylivoimainen este, mutta päivärahaa ei makseta pidemmältä ajalta kuin kolmelta kuukaudelta.

Kun henkilö lähtee ulkomaille, hänen on ilmoitettava ulkomaan työnhausta työ- ja elinkeinotoimistoon ja hankittava E 303 todistus. Todistusta ei voida kirjoittaa henkilölle, joka on lomautettu tai jolla on voimassa oleva karenssi. Suomessa työttömyyskassa antaa lomakkeen antaa pyynnöstä jäsenilleen ja Kansaneläkelaitoksen toimisto muille kuin kassan jäsenille.

EU/ETA- työnhaun jälkeen henkilö voi lähteä uudelleen EU/ETA-työnhakuun vasta, kun hän on ensin ollut Suomessa työssä vähintään neljä viikkoa ja sen jälkeen työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa neljä viikkoa.

• aktiivinen kulkija
        memmi123 kirjoitti:

Laki muuttui juuri. Nyt voi hakea työtä ulkomailta Suomesta saatavalla korvauksella, kunhan vain ilmoittaudut paikalliseen työkäriin hakijaksi. Turhaan siis yrität sen Espanjan kuvion kanssa pelata. Ks:
        http://www.tyj.fi/default.asp?id=2
        Seuraava on lainattu sieltä:

Työnhaku EU-/ETA-maissa kolmen kuukauden ajan kotimaan päivärahalla

Työttömällä on oikeus lähteä kolmeksi kuukaudeksi työnhakuun EU- ja ETA-maihin ja samalla säilyttää oikeutensa lähtömaan työttömyyspäivärahaan. Työnhaku voi kestää enintään kolme kuukautta. Päivärahaoikeus ulkomaantyönhaun aikana on sekä työntekijöillä että itsenäisillä ammatinharjoittajilla.

Lähdettäessä Suomesta työnhakuun tulee henkilön olla ennen lähtöä kotimaassa kokonaan työttömänä työnhakijana neljä viikkoa. Työnhakijan on ilmoittauduttava kohdemaan työnvälitykseen työnhakijaksi seitsemän päivän kuluessa, jotta hän voi saada päivärahaa ilman katkoksia myös muuttoajalta. Mikäli henkilö ilmoittautuu kohdemaan työnvälitykseen myöhemmin, päiväraha maksetaan ilmoittautumispäivästä lukien.

Työttömyysturvaa maksetaan ulkomaille korkeintaan kolmen kuukauden ajan. Jos henkilö ei löydä työtä, hänen on kolmen kuukauden kuluessa palattava Suomeen ja ilmoittauduttava työ- ja elinkeinotoimistoon, jotta hän säilyttää oikeutensa työttömyysturvaan.

Jos henkilö ei palaa työnhakijaksi Suomeen kolmen kuukauden enimmäisajan kuluessa, työttömyyspäivärahaa ei voida maksaa ennen kuin henkilö on ollut Suomessa työssä tai työ- ja elinkeinoviranomaisen osoittamassa koulutuksessa neljä viikkoa.

Kolmen kuukauden määräaikaa voidaan pidentää, jos syynä viivästykseen on ollut sairaus tai muu ylivoimainen este, mutta päivärahaa ei makseta pidemmältä ajalta kuin kolmelta kuukaudelta.

Kun henkilö lähtee ulkomaille, hänen on ilmoitettava ulkomaan työnhausta työ- ja elinkeinotoimistoon ja hankittava E 303 todistus. Todistusta ei voida kirjoittaa henkilölle, joka on lomautettu tai jolla on voimassa oleva karenssi. Suomessa työttömyyskassa antaa lomakkeen antaa pyynnöstä jäsenilleen ja Kansaneläkelaitoksen toimisto muille kuin kassan jäsenille.

EU/ETA- työnhaun jälkeen henkilö voi lähteä uudelleen EU/ETA-työnhakuun vasta, kun hän on ensin ollut Suomessa työssä vähintään neljä viikkoa ja sen jälkeen työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa neljä viikkoa.

siinä tilanteessa, jos irtisanoutuu määräaikaisesta työstä Suomessa? Tällöin ilmeisesti paukahtaisi 3 kk:n karenssi, jolloin ei saa ulkomailla päivärahaa. Jos lähtee ulkomaille työnhakuun itsenäisesti, ilman korvauksia niin saako päivärahaa kun ilmoittauttuu Suomessa työnhakijaksi eli ilmoittautuu hakijaksi vasta ulkomailla olon jälkeen? Aluksi tosin tuo 3 kk:n karenssi. Kuinka kauan voi olla ulkomailla, että päivärahaoikeus poistuu? Esim. jos on 3 kk:tta ensi Espanjassa ja ei löydy työtä ja sitten menee vaikka 3 kk:ksi Ruotsiin ja edelleen käy niin köpelön huonosti ettei työtä ole löytynyt eli saako Suomeen palattuaan karenssin jälkeen ansiosidonnaista?

• ^^^^^^^^^
        aktiivinen kulkija kirjoitti:

siinä tilanteessa, jos irtisanoutuu määräaikaisesta työstä Suomessa? Tällöin ilmeisesti paukahtaisi 3 kk:n karenssi, jolloin ei saa ulkomailla päivärahaa. Jos lähtee ulkomaille työnhakuun itsenäisesti, ilman korvauksia niin saako päivärahaa kun ilmoittauttuu Suomessa työnhakijaksi eli ilmoittautuu hakijaksi vasta ulkomailla olon jälkeen? Aluksi tosin tuo 3 kk:n karenssi. Kuinka kauan voi olla ulkomailla, että päivärahaoikeus poistuu? Esim. jos on 3 kk:tta ensi Espanjassa ja ei löydy työtä ja sitten menee vaikka 3 kk:ksi Ruotsiin ja edelleen käy niin köpelön huonosti ettei työtä ole löytynyt eli saako Suomeen palattuaan karenssin jälkeen ansiosidonnaista?

Ensinnäkin, jos eroat työstä, seuraa 3 kk:n karenssi. Karenssi voidaan määrätä alkamaan vain sen työsuhteen päättymisestä, mistä on erottu.

Siis jos eroat A oy:stä siten, että työsuhde päättyy 30.6., karenssi alkaa 1.7. ja kuluu pois siitä riippumatta, olitpa työkkärin kirjoilla tai et tai teitpä mitä tahansa.

Päivärahaoikeus säilyy max 6 kk työsuhteen päättymisestä lukien, jos ei ole työkkärin kirjoilla eikä ole hyväksyttävää syytä olla pois kirjoilta. Hyväksyttäviä syitä ovat mm. pienen lapsen hoito, sairaus tms.

Jos on poissa työkkärin kirjoilta siten, että 6 kk:n aikana on vähemmän kuin 6 viikkoa, niin seuraa 2 kk:n karenssi.

Em. tarkoittaa sitä, että ilman seurauksia voisit olla poissa työkkärin kirjoilta työsuhteen päättymisestä lukien runsaat 4 kk ja päivärahaoikeuden menettäisit 6 kk:n poissaololla.

Tuossa vielä lakipykälät:

Työssäoloehdon voimassaolo

Jos henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli kuusi kuukautta, hänelle ei myönnetä työttömyyspäivärahaa ennen kuin hän on täyttänyt poissaolon jälkeen työssäoloehdon. Tällöin työssäoloehdon tarkastelujakso alkaa siitä, kun henkilö on poissaolon jälkeen mennyt työhön tai aloittanut yritystoiminnan.

Henkilön katsotaan olleen työmarkkinoilla, jos hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai työllistynyt yritystoiminnassa tai omassa työssä taikka on ollut 10 luvun 1 §:n 2 momentin 1–5 kohdassa tarkoitetussa työllistymistä edistävässä palvelussa tai on ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa. Henkilöllä katsotaan olleen hyväksyttävä syy työmarkkinoilta poissaololle sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, päätoimisten opintojen, apurahakauden, lapsen syntymän, enintään 3-vuotiaan lapsen hoidon tai muun näihin verrattavan syyn johdosta. (30.4.2010/313)

Työmarkkinoilta poissaolo

Työnhakijalla, joka on ollut työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä välittömästi edeltäneiden kuuden kuukauden aikana työmarkkinoilla vähemmän kuin kuusi viikkoa eikä voi esittää pätevää syytä poissaololleen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta lukien. Työnhakijan katsotaan olleen työmarkkinoilla, jos hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai työllistynyt yritystoiminnassa tai omassa työssä taikka ollut 10 luvun 1 §:n 2 momentin 1–5 kohdassa tarkoitetussa työllistymistä edistävässä palvelussa tai ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa. (30.4.2010/313)

Henkilöllä on pätevä syy olla poissa työmarkkinoilta sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, vapausrangaistuksen, opintojen, apurahakauden, lapsen syntymän, alle kouluikäisen lapsen hoidon, vammaisen tai vanhuksen hoidon tai muun näihin verrattavan syyn johdosta.

• vastauksesta!
        ^^^^^^^^^ kirjoitti:

Ensinnäkin, jos eroat työstä, seuraa 3 kk:n karenssi. Karenssi voidaan määrätä alkamaan vain sen työsuhteen päättymisestä, mistä on erottu.

Siis jos eroat A oy:stä siten, että työsuhde päättyy 30.6., karenssi alkaa 1.7. ja kuluu pois siitä riippumatta, olitpa työkkärin kirjoilla tai et tai teitpä mitä tahansa.

Päivärahaoikeus säilyy max 6 kk työsuhteen päättymisestä lukien, jos ei ole työkkärin kirjoilla eikä ole hyväksyttävää syytä olla pois kirjoilta. Hyväksyttäviä syitä ovat mm. pienen lapsen hoito, sairaus tms.

Jos on poissa työkkärin kirjoilta siten, että 6 kk:n aikana on vähemmän kuin 6 viikkoa, niin seuraa 2 kk:n karenssi.

Em. tarkoittaa sitä, että ilman seurauksia voisit olla poissa työkkärin kirjoilta työsuhteen päättymisestä lukien runsaat 4 kk ja päivärahaoikeuden menettäisit 6 kk:n poissaololla.

Tuossa vielä lakipykälät:

Työssäoloehdon voimassaolo

Jos henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli kuusi kuukautta, hänelle ei myönnetä työttömyyspäivärahaa ennen kuin hän on täyttänyt poissaolon jälkeen työssäoloehdon. Tällöin työssäoloehdon tarkastelujakso alkaa siitä, kun henkilö on poissaolon jälkeen mennyt työhön tai aloittanut yritystoiminnan.

Henkilön katsotaan olleen työmarkkinoilla, jos hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai työllistynyt yritystoiminnassa tai omassa työssä taikka on ollut 10 luvun 1 §:n 2 momentin 1–5 kohdassa tarkoitetussa työllistymistä edistävässä palvelussa tai on ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa. Henkilöllä katsotaan olleen hyväksyttävä syy työmarkkinoilta poissaololle sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, päätoimisten opintojen, apurahakauden, lapsen syntymän, enintään 3-vuotiaan lapsen hoidon tai muun näihin verrattavan syyn johdosta. (30.4.2010/313)

Työmarkkinoilta poissaolo

Työnhakijalla, joka on ollut työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä välittömästi edeltäneiden kuuden kuukauden aikana työmarkkinoilla vähemmän kuin kuusi viikkoa eikä voi esittää pätevää syytä poissaololleen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta lukien. Työnhakijan katsotaan olleen työmarkkinoilla, jos hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai työllistynyt yritystoiminnassa tai omassa työssä taikka ollut 10 luvun 1 §:n 2 momentin 1–5 kohdassa tarkoitetussa työllistymistä edistävässä palvelussa tai ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa. (30.4.2010/313)

Henkilöllä on pätevä syy olla poissa työmarkkinoilta sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, vapausrangaistuksen, opintojen, apurahakauden, lapsen syntymän, alle kouluikäisen lapsen hoidon, vammaisen tai vanhuksen hoidon tai muun näihin verrattavan syyn johdosta.

Tuota en ollut ajatellutkaan, että karenssi kuluu pois silloinkin kun ei ole työnhakijana.

• espanja

Tama kokemus on helmikuulta 2010. Espanjaan saavuttua , parin paivan paasta, menin tulkin kanssa tyokkariin. Esitin Suomesta saadut paperit ja he sanoivat mita documentteja pitaa tuoda. Passi, N.I.E., Espanjalaisen pankin tilinumero, Espanjan sair.vak.myontama numero ja ne Suomesta tuodut paperit.

N.I.E. saa Las Palmasissa yhdessa aamussa ja sielta Sair.vak.toimistoon ja sielta pankkiin. Tassa oli nyt jo yhdessa aamussa paperit koossa ja sitten ne vietiin tyokkariin.
      Ensimmaiset korvaukset tuli tilille seuraavan kuun 10 pva. niinkuin Espanjassa on tapana maksaa aina kuun 10 pva. Seuraava ja sita seuraava tuli ihan oikein ja sitten lahdin takaisin Suomeen josta olin saanut tyotarjouksen.

Lahtoa varten tai sen 3 kk loppumista varten minua kaskettiin menemaan tyokkarin ulkomaalais osastolle josta sain tarvittavat paperit mukaan Suomeen. Tulkki maksoi noin 100€ alusta loppuun.
      Ei mitenkaan monimutkainen kokemus. Opin ainakin vahan Espanjaa.

• Olvidatedesuenos

Tienes que hablar espanol casi perfectamente si quieres trabajar en Espana. Olvide los suenos y sepa que trabajo en Espana es cosa seria, no playa y vino... En serio...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe