Luoksetulo?

PPXX

Heip. Mulla on nyt 8 kk nuori kk mäyris, poika. Sisäsiisteys alkaa jo osoittaa orastavia merkkejä; ei tosin itse pyydä ulos, mutta tekee sinne tarpeet kun vie, aniharvoin tulee enää vahinkoja.

Mutta ongelmana on luoksetulo. Ei kuule, ei näe, ei tottele. Piiloleikki ei auta lainkaan, harvoin makupalatkaan. Joskus karkaa pitkiksikin ajoiksi, joskus vaan muuten haahuilee ympäri tonttia. Onneksi asumme maalla ja meillä paljon peltoa ympärillä, muutoin voisi naapurisopu olla mennyttä.

Nyt kukaan muu kuin minä ei meillä uskalla päästää koiraa vapaaksi. Ja kun minulla on vähiten aikaa touhuta, niin on vapaana tosi harvoin. Olisi ihana aamullakin vaan päästää tarpeilleen mutta en tohdi; töihin pitää ehtiä enkä jouda odotella puolta tuntia että koira suvaitsee tulla takaisin.

Eli koiraa viedään narussa ulos. Mikä auttaa? Onko jo myöhäistä?

5

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesäheinä 2010

      Koskaan ei ole liian myöhäistä! Kyllä mäykkysi oppii, jos jaksat vaan riittävästi treenata.

      Älä laita sitä aina heti kiinni, kun se tulee luoksesi - jos se on oppinut, että aina kun se tulee luoksesi, laitat sen kiinni ja seikkailut loppu siihen, niin ei mikään ihme, ettei se halua tulla luoksesi.. olethan silloin tylsä tyyppi, joka pistää sen heti kiinni (= palkinto (?!) luokse tulosta on kiinni joutuminen). Luokse tulemisen pitää olla kivaa :).

      Kun treenaatte, sinun pitää kehua sitä kovasti kun se tulee luoksesi ja päästää se heti saman tien taas menemään. Tätä pitää toistaa useasti, jotta mäykky ei koskaan tiedä, tuleeko kehuja ja pääsee jatkamaan touhuja, vai joutuuko kiinni. Kun se riittävän usein saa jatkaa touhujaan ja vain silloin tällöin joutuu kiinni, se hyväksyy tämän ja haluaa tulla luoksesi. Emännällähän voi olla jotain kivaa asiaa, kehuja, herkku tms.

      Yhden vapaana olo jakson aikana on siis monta luokse tuloa, jotka EIVÄT pääty kiinni pistämiseen ja vasta se viimeinen ennen "kotiin lähtöä " johtaa vapauden menettämiseen.

      Tähän ei siis ole mitään nopeaa ratkaisua, vaan vaatii useita toistoja, kärsivällisyyttä ja treeniä..

      Mäykky on älykäs koira, kyllä se varmasti oppii, kunhan saat sen vain riittävästi motivoitua! Tsemppiä sinulle!

    • Mulla on n. 3,5 vuotias pk. mäyräkoira uros ja oli ihan samanlainen nuorena. Ei kuullut eikä nähnyt mitään ja hajutkin vei mukanaan useinkin. Nyt viime talvena on tullut muutosta. Mäykkyni on ruvennut tottelemaan. Tulee luokse kutsuttaessa eikä itse tarvii olla ees koko aikaa vahtimassa, et mihin se nyt menee. En tiedä mikä tuon muutoksen on aiheuttanut, mut tosi iloinen olen. Kyllä se toki vieläkin joskus tekee sen, et lähtee jonkun hajun tms. perään mut ei aja kovin kauas. Toivottavasti sulle käy kanssa hyvin joko opetuksella tai tällaisella ihmeellä, joka mulle tapahtui :D

    • Anonyymi

      Aloitetaan hierojalla, Opettaja soittaa lapsen vanhemmat, on ollut ongelma, hieroja toteaa, olisi mennyt silloin nuoren luo kun oli ongelma, Moi puhelu, ovat tökkivät tilassa ei voi mennä työmoraali.

      Mielenterveys hoitaja avaa laukkusi luokse tulo kysymys merkkiä mukana
      Tuostakin voi3 tippua tuokin. Voi pudota on teidän huoli.

    • Anonyymi

      Luokse tulo? Jäi välillile

    • Anonyymi

      Ei mikään auta, mäyräkoira on ajava metsästyskoira, se vaan tekee just sitä mihin on jalostettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe