Luoksetulo?

PPXX

Heip. Mulla on nyt 8 kk nuori kk mäyris, poika. Sisäsiisteys alkaa jo osoittaa orastavia merkkejä; ei tosin itse pyydä ulos, mutta tekee sinne tarpeet kun vie, aniharvoin tulee enää vahinkoja.

Mutta ongelmana on luoksetulo. Ei kuule, ei näe, ei tottele. Piiloleikki ei auta lainkaan, harvoin makupalatkaan. Joskus karkaa pitkiksikin ajoiksi, joskus vaan muuten haahuilee ympäri tonttia. Onneksi asumme maalla ja meillä paljon peltoa ympärillä, muutoin voisi naapurisopu olla mennyttä.

Nyt kukaan muu kuin minä ei meillä uskalla päästää koiraa vapaaksi. Ja kun minulla on vähiten aikaa touhuta, niin on vapaana tosi harvoin. Olisi ihana aamullakin vaan päästää tarpeilleen mutta en tohdi; töihin pitää ehtiä enkä jouda odotella puolta tuntia että koira suvaitsee tulla takaisin.

Eli koiraa viedään narussa ulos. Mikä auttaa? Onko jo myöhäistä?

5

685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesäheinä 2010

Koskaan ei ole liian myöhäistä! Kyllä mäykkysi oppii, jos jaksat vaan riittävästi treenata.

Älä laita sitä aina heti kiinni, kun se tulee luoksesi - jos se on oppinut, että aina kun se tulee luoksesi, laitat sen kiinni ja seikkailut loppu siihen, niin ei mikään ihme, ettei se halua tulla luoksesi.. olethan silloin tylsä tyyppi, joka pistää sen heti kiinni (= palkinto (?!) luokse tulosta on kiinni joutuminen). Luokse tulemisen pitää olla kivaa :).

Kun treenaatte, sinun pitää kehua sitä kovasti kun se tulee luoksesi ja päästää se heti saman tien taas menemään. Tätä pitää toistaa useasti, jotta mäykky ei koskaan tiedä, tuleeko kehuja ja pääsee jatkamaan touhuja, vai joutuuko kiinni. Kun se riittävän usein saa jatkaa touhujaan ja vain silloin tällöin joutuu kiinni, se hyväksyy tämän ja haluaa tulla luoksesi. Emännällähän voi olla jotain kivaa asiaa, kehuja, herkku tms.

Yhden vapaana olo jakson aikana on siis monta luokse tuloa, jotka EIVÄT pääty kiinni pistämiseen ja vasta se viimeinen ennen "kotiin lähtöä " johtaa vapauden menettämiseen.

Tähän ei siis ole mitään nopeaa ratkaisua, vaan vaatii useita toistoja, kärsivällisyyttä ja treeniä..

Mäykky on älykäs koira, kyllä se varmasti oppii, kunhan saat sen vain riittävästi motivoitua! Tsemppiä sinulle!

• Mulla on n. 3,5 vuotias pk. mäyräkoira uros ja oli ihan samanlainen nuorena. Ei kuullut eikä nähnyt mitään ja hajutkin vei mukanaan useinkin. Nyt viime talvena on tullut muutosta. Mäykkyni on ruvennut tottelemaan. Tulee luokse kutsuttaessa eikä itse tarvii olla ees koko aikaa vahtimassa, et mihin se nyt menee. En tiedä mikä tuon muutoksen on aiheuttanut, mut tosi iloinen olen. Kyllä se toki vieläkin joskus tekee sen, et lähtee jonkun hajun tms. perään mut ei aja kovin kauas. Toivottavasti sulle käy kanssa hyvin joko opetuksella tai tällaisella ihmeellä, joka mulle tapahtui :D

• Anonyymi

Aloitetaan hierojalla, Opettaja soittaa lapsen vanhemmat, on ollut ongelma, hieroja toteaa, olisi mennyt silloin nuoren luo kun oli ongelma, Moi puhelu, ovat tökkivät tilassa ei voi mennä työmoraali.

Mielenterveys hoitaja avaa laukkusi luokse tulo kysymys merkkiä mukana
      Tuostakin voi3 tippua tuokin. Voi pudota on teidän huoli.

• Anonyymi

Luokse tulo? Jäi välillile

• Anonyymi

Ei mikään auta, mäyräkoira on ajava metsästyskoira, se vaan tekee just sitä mihin on jalostettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2533
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2367
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      101
      1059
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      891
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      819
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      707
    7. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      700
    8. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe